1

Tråd: Ip-telefoni Net1

Finns det någon som kan ge tips ang. Ip-telefoni.
Har Net1 . utomhus riktantenn, skaplig hastighet, skyddat ledningar, telefon nr 1 i annat rum än routern, brandvägg  i router ej aktiv, sip signal  (country cod kod -DTMF) aktiverad,
Router = Gateway D-40 CDMA wan med VOIP. Upplever skrap och pip ibland bryts samtal någon sekund och kommer åter. Vissa tillfällen omöjligt att prata pga av skrap, medan det ibland går alldeles utmärkt. Nya telefoner Siemens dect C590. Börjar misstänka routern ? Sip-signalen? bandbredd ?
Amatör som tycker sig försökt allt - vad göra?
Tacksam för tips

2

Sv: Ip-telefoni Net1

Tyvärr är Dina problem inte ovanliga och har dessutom blivit värre det senaste halvåret. I "början" av Net1:s VoIP-period fanns aldrig dessa problem och min bestämda uppfattning är att problemen till allra största delen är belastningsrelaterade. Har Du mer än 10-15 km till närmaste basstation klarar inte ens en riktantenn av att ge god och jämn telefonikvalitet då nätbelastningen är hög. Vid låg belastning på nätet kan det fungera ypperligt upp till 25-40 km från en basstation. Jag misstänker att Net1 är mer än medvetna om de här problemen men tyvärr inte säger rent ut att man har för hög belastning på många basstationer - dvs. i praktiken för många abonnenter i förhållande till nätkapaciteten för att kunna leverera en fullgod produkt. En förväntad prioriteringsordning med telefoni "högst upp" skulle komma i drift i slutet på denna månaden och än ju inte april här men jag är numera skeptisk till att de får det här att fungera annat än i respektive basstations närområde under höglasttid.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

3

Sv: Ip-telefoni Net1

Sedan undrar jag alltmer vad priset blir för en fungerande telefoni via Net1. Jag har nu ägnat ytterligare ett par dagar åt att försöka hitta den optimala punkten för riktantennen och lyckats få upp hastigheten ytterligare 25% (under tider med låg belastning). Problemet är att vid tider med högre belastning är nedhastigheten till och från så låg att uppkopplingen knappt är användbar (telefoni är inte att tänka på). Och om trafikprioriteringen sänker hastigheten ytterligare då är det ju direkt negativt med en förbättrad telefoni. För min del, i alla fall...

4

Sv: Ip-telefoni Net1

Noterade häromdagen att för telefoniabonnemang som tecknas nu har man börjat debitera minutavgift (låt vara endast 0,19 kr/min) även till fasta nätet vilket tyvärr gör tjänsten mindre konkurrenskraftig i jämförelse med t.ex Phonzo som varken debiterar öppningsavgift eller minutavgift till fasta nätet inom respektive abonnemangs månadsvolym (400 resp 900 minuter). Kvalitetsmässigt är en tredjeparts telefonioperatör via en D-35:a och t.ex en separat ATA-box inte sämre än Net1:s integrerade lösning.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

5

Sv: Ip-telefoni Net1

Jag misstänker att det enda som kan rädda oss är den omtalade hastighetsökningen i slutet av sommaren. Kanske räcker då kapaciteten för både surf och telefoni...

6

Sv: Ip-telefoni Net1

Hastighetsökning innebär tyvärr inte per automatik kapacitetsökning. Kapacitetsbegränsningar finns också inom backbone dvs. transmissionskapaciteten från basstationen och vidare uppåt.....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

7

Sv: Ip-telefoni Net1

Nätprioritering i drift ?
Under eftermiddagen och kvällen - så här långt - har jag regelbundet kört bredbandskollen växelvis på två datorer kopplade till en D-35:a med 25 resp 35 km avstånd till två basstationer (dubbla riktantenner/diversity). D-35:an har ett prioriterat abonnemang (Företagspaket Plus) och - det kan vara en tillfällighet - men aldrig tidigare har jag under så lång tid fått så höga och jämna hastigheter som nu - och speciellt förbättrad nedlänk. Kanske(!) har nätprioriteringarna nu implementerats ?
Viss stabilisering i VoIP-trafiken - sedan igår -  över både en D-40:a med Net1:s egen VoIP och tredjepartsoperatör med separat ATA-box över D-35-an kan också tyda på detta.  Vore kul att höra från andra som också kör prio-abonnemang om min iakttagelse/misstanke kan vara korrekt !

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

8

Sv: Ip-telefoni Net1

Hej...
- jag kan berätta att jag hade stora problem med skrap,"dataljud" avbrott i samtal tidigare.Höll på och skita i detta ..  det jag gjorde sedan var att plocka ner Net.s riktantenn som jag fått och köpa en själv i en butik som kan detta . Nu så bra det kan bli.. Tro eller ej men inget skrap .. hastigheterna pendlar mellan 1,35-4,11 mb på brebandkollen... hur det kan vara så högt så det vete fan  .. dom förklarade i butiken att det så stark signal och bra antenn som sagt..men så är det..det lägre vid hög belastning antar jag.
Men för mig allt bra nu.

9

Sv: Ip-telefoni Net1

telefoni450 skrev:

Hej...
- jag kan berätta att jag hade stora problem med skrap,"dataljud" avbrott i samtal tidigare.Höll på och skita i detta ..  det jag gjorde sedan var att plocka ner Net.s riktantenn som jag fått och köpa en själv i en butik som kan detta . Nu så bra det kan bli.. Tro eller ej men inget skrap .. hastigheterna pendlar mellan 1,35-4,11 mb på brebandkollen... hur det kan vara så högt så det vete fan  .. dom förklarade i butiken att det så stark signal och bra antenn som sagt..men så är det..det lägre vid hög belastning antar jag.
Men för mig allt bra nu.

Vad hade du för hastigheter innan byte av riktantenn?

10

Sv: Ip-telefoni Net1

JOB :när det var "högtrafik" så nere i 0,56 kanske 1,0-1,5 ofta...
Jag har mätt två gånger nu efter ditt senaste inlägg... 1,64 mb första och 2,48 det andra,,, tycker det blivit ännu bättre kvällstid??!

11

Sv: Ip-telefoni Net1

4,11 fick jag senast ca 18,40 tiden ikväll  nästa 2- gångerna sedan med kanske en kvarts mellanrum var det över mellan 2,20-3MB

12

Sv: Ip-telefoni Net1

Som sagt det absolut bästa... telefonin utan några som helst problem...
Inga konstiga meddelanden till den som ringer om att "numret saknar abonnent" eller "tillfälligt avstängd"  avbrott , konstiga ljud..allt krångel  borta... eller vågar man hoppas att det består..?

13

Sv: Ip-telefoni Net1

Vad är det för en antenn? Och vilken prisklass pratar vi? Det låter ju nästan för bra för att vara sant smile

14

Sv: Ip-telefoni Net1

På kvittot står det artikelnr. ABY/-10 och sedan Yagi 7 element 450mhz
jag betalade 900:- inkl.m
Där jag köpte kan dom detta vet jag.

15

Sv: Ip-telefoni Net1

Jag ska ge det ett tag till. Återkom gärna när du kört en vecka eller så. Men jag har själv sett hur oerhört känslig Net1:s riktantenn är. Så en bättre antenn kan säkert göra stor skillnad... Använder du kabeln du fick med Net1:s antenn? Eller var priset inklusive kabel? Och viktigast: har du nuvarande antenn på exakt samma punkt där den gamla var placerad?

16

Sv: Ip-telefoni Net1

Intressant också att den största förbättringen var under hög belastning... Jag har ungefär dom siffrorna du uppger innan byte av antenn, alltså 0,6 hög belastning och 1,4-1,9 under låg... Men det är ju just siffran under hög belastning man vill få upp. Det är också allt mer uppenbart att störningarna på telefonin ligger någonstans runt 1,5 i nedhastighet (för mig).

17

Sv: Ip-telefoni Net1

mätte nu 20.35-20,50 sex gånger .. fick följande   
ta emot:1,46mb  skicka:0,72mb  svarstid:0,98
               1,89mb             0,54mb               101
               2,01mb             0,63mb               0,97
               2,21mb             0,72mb               102
               2,11mb             0,50mb               0,97
               2,58mb             0,81mb               0,96
Högre hela tiden....?!
Detta är jag nöjd med under en kväll, hoppas även ni får ordning på detta.

18

Sv: Ip-telefoni Net1

Den nya antennen är inkl. ny kabel...bara den gamla lilla kontakten som går in i D-40 är ju kvar.hade märkt ut hur den gamla var där jag fick "bäst"mottagning... provade dock att vrida den nya runt hela jäkla världen:)
Kom dock alltid tillbaka till den första punkten.. kan ju bara säga att den så nära samma riktning som jag kan se.
Jag har ju diskuterat detta  i en annan tråd .. haft denna antenn sen 2/3.

19

Sv: Ip-telefoni Net1

Som jag hade var det så att det verkade att det behövdes vara minst över 1,0 i alla fall för att telefonin skulle fungera tidigare..försökte mäta om jag var hemma då och alltid när det var störningar så var det under detta.. kring 0,6 .

20

Sv: Ip-telefoni Net1

Helt klart har det hänt något med nätet under det gångna dygnet.
Jag kör varje kväll samma vägsträcka och utnyttjar då två olika BTS:er till min bilmonterade D:40-a. Tidigare växlade "signalindikatorn" (Ec/Io ?) färg [röd, orange, grön] beroende på min momentana position samtidigt som "telefonindikatorn" (SIP-anslutningen ?) stundtals var släckt = omöjligt att kommunicera. Nu blinkar "signalindikatorn" konstant grönt - men ibland med avvikande blinkfrekvens. Positioner där "signalindikatorn" tidigare markerade rött (radioskugga  ?) har nu blinkande grönt och möjliggör därmed kommunikation på tidigare "omöjliga" positioner.
Som grädde på moset har dessutom under sen kväll fått flera "toppnoteringar" på transmissionshastigheten inklusive tidigare ouppnådda nedlänkshastigheter. Dock - jag har abonnemang med "högsta prio" på båda D-35:orna och även på "bredbandsdelen" på D-40:an. Om den nu inträffade kvalitets- och hastighetshöjningen märks även på "oprioriterade" abonnemang (?) måste rimligen något mera än en implementering av abonnemangs- och VoIP-prioriteringarna ha skett i nätet.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

21

Sv: Ip-telefoni Net1

Jag tror inte på att skillnaderna mellan antennerna kan vara så stor som angetts ovan. Misstänker något fel i anslutningen. Inte heller ACY 7 håller proffsklass utan det är en relativt billig antenn. Jag har den själv och flera andra yagis för 450. Skillnaderna ligger inte så mycket i känslighet som i korrosionsbeständighet mm.

Net1 borde ange polardiagram för de antenner de säljer. Att inte göra det är oseriöst.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

22

Sv: Ip-telefoni Net1

Sedan är vissa antenner inte ens vattentäta där det spelar roll.

Har en som inte tål regn, blir skräp på isolatorn med tiden och sedan väta, måste rengöras lite då o då.
Apparaten kopplad till den visar antennfel...
Gammalt 80tals junk wink
Märks bättre på högre effekter, är det mörkt syns 'ljusbåge' och det bildas kolbana över isolatorn.

23

Sv: Ip-telefoni Net1

Inte minst sållas agnarna från vetet (dvs. konsumentantenner från proffsantenner) när det blåser. Jag har dubbla ACY12-yagis på skorstenar på olika hus och när byvindarna ligger runt 25 m/sek och däröver inser jag att man nog skulle valt marinversioner med kraftigare material i rör och pinnar; lyckligtvis verkar inte tunga kråkfåglar gilla att sitta på bommen när direktorerna är vertikala - annars kan två kråkor längst ut på en 12-elementsantenn belastningsmässigt bli droppen som får bägaren att rinna över.......

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

24

Sv: Ip-telefoni Net1

Ett stort tack för alla inlägg det var verkligen upplyftande att jag inte var ensam om problemen.  Ser gärna att vi fortsätter diskussionen och ger tips  - vad att göra.
Ja jag köpte Net1:s antenn som jag riktade med kompass efter deras täckningskarta. Avstånd till basstation är 17 km. Jag har även försökt med andra riktningar men med sämre resultat. Kanske ett antenn byte hjälper ?
Skall jag byta operatör tex Phonzo eller är problemen desamma där?
Blir det bättre med högre förstärkningsgrad på antennen? Men vad skall man välja till en rimlig kostnad ? Har efter mitt huvud kollat över alla anslutningar. Antennen är fäst vid ett robust rör så där finns inga problem. Den sitter ca 2m över hustaket.
Vilka firmor finns som begriper sig på detta med antenner? De flesta datafirmor skakar på huvudet och bara säljer.
Vad kan jag göra och vad borde operatören göra.
I början fick de som ringde hit också svaret att abbonenten inte fanns och ett eko i luren. Med efter kontakt med Net1 så har det slutat - om det nu berodde på det. Att belastning har en avgörande betydelse är klart eftersom jag kollat tidpunkterna för problemen och de återkommer med vissa undantag på samma tidpunkter.

25

Sv: Ip-telefoni Net1

Hej! Kom att tänka på en sak till.
Hustaket har pannor av betong men under -  vid marken finns en hundgård delvis täckt med aluminiumplåt - omålad.
Kan detta ha en negativ inverkan ?