1

Tråd: 3 routrar, ett nätverk?

Jobbar på en av Finlandsbåtarna STO-HEL.Vi är 12 personer som delar på anslutningarna, huvudsakligen för att kolla mailen och nyheter.
Vi har ett 3G abonnemang i Finland (DNA 16Mb) och ett i Sverige (Telenor 16 Mb).Modemen är Huawei e1820.
Modemen sitter i varsin Netgear MBRN 3000 som delar ut trådlöst.
Har även en NAS disk ansluten till en router.
Vi har alltså tre nätverk som vi får ansluta till beroende på var vi är och vad vi vill göra.
Kan man koppla ihop dessa tre så att man bara behöver ansluta till ett trådlöst nätverk ?
Önskar koppla Netgear routrarna trådat till en snabb N-router, men har inte hittat en router med två WAN ingångar.
Finns det routrar som man kan ansluta två SIM kort i alternativt två USB-donglar?
Är inte nöjd med Netgear's 3G router, verkar ha problem med byta 3G nätverk, får startas om ofta.
Kanske lite för tuff uppgift för en 3G router, vi byter mellan Svenskt, Åländskt och Finskt nätverk på en 24 timmars period, + att vi även kommer in på Estländskt nät, som vi dock inte ansluter till.

Övrigt: DNA's 3g i Helsingfors ligger på runt 12 Mbit/s när vi ligger vid Olympiaterminalen !
Telenor i Stockholm har aldrig legat över 5 Mbit/s i Värtahamnen , dock 6 Mbit/s utanför Vaxholm.
Båda kollade mot Bredbandskollen.

2

Sv: 3 routrar, ett nätverk?

De du kan göra är att köra med två stycken 3G routerar med failover.

Som detta exemplet
http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=586

T.ex. 2st Dovado Tiny.
Sen kör du att de INTE tillåts att roama.
Och sedan sätter dem i serie, så när DNA's nät försvinner i Helsinki så kommer den försöka söka, om den nu skulle komma in på Svenskt vatten och DNA'n hittar nått Svenskt nät så skall den inte koppla upp, utan failar över till router nr2 som då har Telenor. Och samma sak där, när du anländer till Finland så slår DNA'n igång.

Så är mina tankar.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: 3 routrar, ett nätverk?

???????
Tror du misstar mig för Sheldon i "the big bang theory"
Anses kanske av några vara "nördig" vilket jag tar som en komplimang!
Exemplet som du länkar till, är dock lite för "über" för mig.
Tackar för ett snabbt svar dock!

4

Sv: 3 routrar, ett nätverk?

Hahaa komiskt.

Låter knasigare en vad det är.
Några klick i varje router och en nätverkskabel mellan dem från enas lan till andras wan port.
More or less, du stänger sedan av wifi delen i den ena, den som man ansluter kabeln till lanporten som man sedan ansluter till den andra routerna wan port.

Alltså den ena routern skall bara skicka vidare internet till wan porten på den andra och därför kan man stänga av wifi delen i den.

[Dongel1-Router1-utan-wifi-]--[LAN]<---RJ45--->[WAN]--[Dongel2-Router2-med-wifi]
[Router1-main-3g-no-failover]--[LAN]<---RJ45--->[WAN]--[Router2-wan-main-failover-to-3g]

sen connection tracker aktiv så kommer router2 försöka använda router1s internet, dvs när man är i swe och man har telenor i router1, och om man kommer utanför swe's nät så dör internet delningen från router1 till router2. Router2 kommer då försöka använda sitt 3g modem i fin.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Sv: 3 routrar, ett nätverk?

Hur löser ni det i dagsläget när ni kommer in på internationellt vatten, så att ingen surfar på finsk operatör och vise versa är roamingen avstängd?

6

Sv: 3 routrar, ett nätverk?

Både jag och min Finska kollega som står för abonnemangen bad uttryckligen om att roamingen skulle stängas av när vi tecknade abonnemangen!
Både DNA och Telenor lovade att roaming i utlandet var avstängd.
Naturligtvis fick både han och jag en räkning på cirka 700 kr första månaden !(både DNA och Telenor verkar ha en gräns för roaming på 700 kr)
Det var dock inget tjafs när vi ringde upp och påtalade detta, räkningen revs utan tjafs.
Har man autogiro ska man inte glömma av att kolla fakturan.

7

Sv: 3 routrar, ett nätverk?

Nu lät det inte lika illa, ska prova det när jag åker på jobb nästa gång.
Ska se om våra routrar har liknande inställningar.
Då borde man också kunna koppla NAS-disken till Router1, och voila-ett nätverk!

Andreas skrev:

Hahaa komiskt.

Låter knasigare en vad det är.
Några klick i varje router och en nätverkskabel mellan dem från enas lan till andras wan port.
More or less, du stänger sedan av wifi delen i den ena, den som man ansluter kabeln till lanporten som man sedan ansluter till den andra routerna wan port.

Alltså den ena routern skall bara skicka vidare internet till wan porten på den andra och därför kan man stänga av wifi delen i den.

[Dongel1-Router1-utan-wifi-]--[LAN]<---RJ45--->[WAN]--[Dongel2-Router2-med-wifi]
[Router1-main-3g-no-failover]--[LAN]<---RJ45--->[WAN]--[Router2-wan-main-failover-to-3g]

sen connection tracker aktiv så kommer router2 försöka använda router1s internet, dvs när man är i swe och man har telenor i router1, och om man kommer utanför swe's nät så dör internet delningen från router1 till router2. Router2 kommer då försöka använda sitt 3g modem i fin.

8

Sv: 3 routrar, ett nätverk?

Kollade MBRN 3000 manualen idag, den enda WAN porten är USB porten - där dongeln sitter!
Kan man vidarekoppla via LAN portarna?