26

Sv: 0.08mbit i hastighet senaste dagarna! hjälp

Har varit iväg på semester några dagar och nu ligger jag under gränsen: 3.6gb tot

Går fortfarande i snigelfart!!!!! Försökte ringa kundtjänst jo tack öppet vardagar 8-18......

Har dom glömt min strypning eller vad?
Aldrig fått nått mail heller om att jag närmat mig eller passerat gränsen.

Tycker de här är riktigt dåligt av net1

27

Sv: 0.08mbit i hastighet senaste dagarna! hjälp

Olle,

har du provat att starta om routern, låt den vara avstängd ~5min för säkerhets skull. Funkar det inte då, skäll ordentligt imorgon! Ska det vara rätt åt ett håll så ska det banne mig vara rätt åt andra hållet också!

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

28

Sv: 0.08mbit i hastighet senaste dagarna! hjälp

patb skrev:

Det går ju att uppgradera sig till 50Gb per månad men då blir månadskostnaden 569:-.
http://www.net1.se/privat/order-upgrade.aspx

Ja, men bara om du binder dig för det avtalet i 24mån! Du kan inte bara pröjsa för 1månad.

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

29

Sv: 0.08mbit i hastighet senaste dagarna! hjälp

Det bör även nämnas att det inte gäller kalender månader, utan 30 dagars perioder...
Alltså väldigt snurrigt.

Kolla deras egna beskrivning: "Gustaf tittar på Youtube Dag1 och förbrukar 1gb. Dag2 tar han hem en patch till Wow på 2gb. Dag3 tar hans kompis hem 2gb på Gustafs nät. Nu är hans 5gb slut. Men det gör ju inget för nu jobbar tydligen Gustaf som sjutton och är jättetrött på kvällarna Dag 4-30(!!!) Dag 31 får han tillbaka 1gb, Dag2 2gb osv.

Som jag ser det så är man ganska rökt om man ligger på maxgränsen. Då kommer det tillbaka Gb du förbrukade 30 dagar innan osv... Men Gustaf kanske är en slug kille, så han skaffade aldrig Spotify med månadskostnad! Frågan är väl egentligen vad han skulle med Wow patchen till?

30

Sv: 0.08mbit i hastighet senaste dagarna! hjälp

patb skrev:

Det går ju att uppgradera sig till 50Gb per månad men då blir månadskostnaden 569:-.
http://www.net1.se/privat/order-upgrade.aspx

Då ska dom baske mig kunna leverera en avbrottsfri och jämn internetuppkoppling också och där är man långt borta...

31

Sv: 0.08mbit i hastighet senaste dagarna! hjälp

Nu har vi haft begränsad hastighet i 12 dagar. Bara 4 dagar kvar tills hastigheten höjs igen. Trist att dom inte sänkte hastigheten förrän vi förbrukat 42 GB, så vi blev tvungna att vänta i över två veckor på att komma under gränsen på 25 GB igen. Jag vägrar iallafall att uppgradera till hutlösa 569 kr för 50 GB. Och varför ska bindningstiden på skiten behöva vara så lång? Jag skulle kunna skaffa något bättre men jag vill inte betala för två abonnemang.
Jaja. Skit samma. Nu har vi lärt oss att man måste vara rädd om datamängden. Halebop blev nog glada iallafall när både jag och tjejen uppgraderade våra surfpaket på mobilabonnemangen och använder mobilerna som modem till datorerna i väntan på acceptabla hastigheter på Net1.

32

Sv: 0.08mbit i hastighet senaste dagarna! hjälp

Inte för att jag tror att Net1 läser & bryr sig, men ett litet tips!
Sänk hastigheten proportionellt, d.v.s överskrider du trafikgränsen med 10% så sänks hastigheten med 10% till en max sänkning till 0,3mbit/s. Man skulle t.o.m kunna göra så att man ströp olika protokoll olika mycket för att se till att t.ex. normal surfning alltid fungerar.

Då skulle ni inte få fullt så förbannade kunder som starkt överväger att säga upp avtalen!

Dessutom vill jag ha en redovisning av vad man menar att man ska kunna använda trafiken till, jag har idag på morgonen under knappt 1h läst SN/DN/SVD samt detta forum, det har tagit c:a 12Mb, om vi sedan konstaterar att vi är 4 hemmavarande som gör samma sak + att ungarna har Spotify & spelar samt att jag distansarbetar då är vi snabbt uppe i 0,8Gb/dag.

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

33

Sv: 0.08mbit i hastighet senaste dagarna! hjälp

Suck.... grundproblemet är det vanliga, nämligen att mobil- och teleoperatörerna fortfarande låtsas som om trådlöst mobil är likvärdigt med fasta linor (undantag äkta 4G) och därmed kan användas för spel, video och allt annat kapacitetskrävande. För ett storcellsnät som Net1 är det nästan löjeväckande att sälja abb. på 50 Gb eftersom nätkapaciteten både nu och även framgent med rev.B i praktiken inte kommer att kunna hantera sådana datamängder. Tilldelat frekvensutrymme räcker helt enkelt inte ! Den systemberoende cellandningen gör att vi som ligger "längst ut" (30-50 km från resp. bas)knappt får mer än dubbel telefonimodemfart om de som bor närmre upplever att de "måste" bränna 1 Gb/dag ! För oss är det faktiskt viktigare att telefonin fungerar och att vi kan köra e-post med bilagor till och från jobbet än att videospelen fungerar över nätet ! Överhuvud taget tror jag framtiden innebär en tillnyktring vad gäller möjligheten att köra streamande video och underhållning på mobila nät (4 G undantaget) - sådant är helt OK på fasta linor men knappast på storcellsnät som ofta är "livlinan" för både bredband och inte minst VoIP för många glesbygdsbor. Med andra ord: den som behöver köra video, spel och annat kapacitetskrävande - välj fast lina eller ett småcellsnät om Du kan. Kan Du inte får Du bita i det sura äpplet och skippa videonöjet. Men åter - det här skall operatörerna vara ärliga och säga - om de vågar !

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

34

Sv: 0.08mbit i hastighet senaste dagarna! hjälp

Ja, net1 kanske borde byta ut deras beskrivning på hur data förbrukas i deras nät.
"Gustaf tar hem senaste patchen till World of warcraft på 2GB"
Är det sånna kunder dom vill ha?

35

Sv: 0.08mbit i hastighet senaste dagarna! hjälp

Jag sitter just och kollar en 4G uppkoppling som ger 15 mbit/s ned till modemet som ligger på köksbordet anslutet med en 2 dm lång usb kabel. Ingen möjlighet till yttre antenn.  med Du meter programmet kan jag se när och hur data tas ned. Strömmande radio ger en rätt jämn ström på ca 50 kb/s vilket är en rätt låg belastning på nätet. Strömmande TV (Al Jazeera.net) gerkorta skurar av nedladdning, men alltså bara en bråkdel av tiden. Detta ska jämföras med nedladdning av stora filer som kontinuerligt tar stor bandbredd. Har testat med ftp.sunet.se.

Bredbandskollen visade nu 12,15 ned och 3,68 upp. Siffrorna bekräftas av  staplarna på DU meter. Nästa koll gav 13 ned och 3,7 upp. Den totala datamängden verkar liten, eller snarare sagt, det som ska göras går mkt fort. Samna sak med speedtest.net.

Med tanke på storcellsnätets problematik vore det bra med en incitamentsstruktur som får nedladdarna att köra under perioder med låg belastning på nätet. Kanske någon form av natt-taxa så att nedladdning efter visst klockslag bara räknas till hälften. Tvärtom kan också tänkas, att kunderna vid särskilt högbelastning straffas med dubblering av räknad datamängd. En dynamisk trängselavgift således. Riktigt coolt vore om man kunde ställa in klockslag för nedladdning och fick besked via ett interface om aktuell taxa.

Även med förslag enligt ovan så har man inte löst problemet att cellandning stänger ute perifera användare. För dessa återstår väl då endast någon form av prioritering. Att förmå nedtankarna att visa hänsyn är nog svårt när bredband räknas som allemansrätt.

Sedan kan man fundera på hur mycket bandbredd som snos av Microsofts ständiga uppdateringar till miljontals datorer.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

36

Sv: 0.08mbit i hastighet senaste dagarna! hjälp

otto84 skrev:

Trist att dom inte sänkte hastigheten förrän vi förbrukat 42 GB, så vi blev tvungna att vänta i över två veckor på att komma under gränsen på 25 GB igen.

Det här fick mig att gå i taket också och det sa jag till dom!

otto84 skrev:

Och varför ska bindningstiden på skiten behöva vara så lång?

Du får ingen ytterligare bindningstid om du uppgraderar abbonemanget men inte nån rabatt heller.

37

Sv: 0.08mbit i hastighet senaste dagarna! hjälp

Jag har nu insett att Net1 inte längre är något för mig och min familj. Tre dagar hann vi ha full fart innan hastighetsbegränsningen gick in igen. Vi har visserligen haft besök under helgen så det har väl gått åt lite mer data än vanligt, men man vill ju inte förbjuda sina släktingar att använda internet. Jag kommer inte uppgradera till 569kr-abonnemanget eftersom det är löjligt dyrt. Då blir det billigare att teckna ett nytt ADSL-abonnemang och samtidigt ha kvar Net1-abonnemanget tills bingningstiden tar slut. Vi hade ADSL innan vi skaffade Net1 men vi sa upp det för att vi blivit illa bemötta av Telias Kundtjänst. Detta ångrar jag idag.
Så nu blir det till att jämföra priser på ADSL-abonnemang och sedan hoppas på att man kan överlåta Net1-abonnemanget till någon annan. Tack för mig Net1.

38

Sv: 0.08mbit i hastighet senaste dagarna! hjälp

Det vore intressant att veta hur strypningarna av fart korrelerar till graden av belastning av nätet. Överutnyttjas nätet så att cellinskränkning sker? Net1 förlorar goodwill på att inte redogöra för situationen.

Ett storcellsnät kan inte vara ett alternativ till individuellt distribuerad adsl, jo kanske om nätet kunde byggas upp i en monopolsituation och få tilräcklig kapacitet. Enstaka storförbrukare ger ingen grund för intensifierad utbyggnad.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

39

Sv: 0.08mbit i hastighet senaste dagarna! hjälp

Vore bättre om man gav en faktisk hastighet som dom kan garantera, och stryper till detta sedan om det är för mycket trafik totalt, och slutar sälja om det saknas kapacitet, detta gäller även 3g...
Grannen får uppringtmodemhastighet med netett,
Provade med 3g data på 0,3mbit (finns bara detta) och han/dom ansåg det ok+bättre än netett till en kostnad av 1/5del.

40

Sv: 0.08mbit i hastighet senaste dagarna! hjälp

G-Man skrev:

Vore bättre om man gav en faktisk hastighet som dom kan garantera, och stryper till detta sedan om det är för mycket trafik totalt, och slutar sälja om det saknas kapacitet, detta gäller även 3g...
Grannen får uppringtmodemhastighet med netett,
Provade med 3g data på 0,3mbit (finns bara detta) och han/dom ansåg det ok+bättre än netett till en kostnad av 1/5del.


Blir lite svårt att sätta säljstop geografiskt då det är mobilt bredband och inte enbart används där det inhandlas.
Men jag förstår vad du menar.

Fashinerande att man kan ta betalt för något som man inte levererar..

41

Sv: 0.08mbit i hastighet senaste dagarna! hjälp

andy78 skrev:

Fashinerande att man kan ta betalt för något som man inte levererar..

Det lyckas de ju bara med så länge inte tillräckligt många kunder klagar...   mad

42

Sv: 0.08mbit i hastighet senaste dagarna! hjälp

G-Man skrev:

Vore bättre om man gav en faktisk hastighet som dom kan garantera, och stryper till detta sedan om det är för mycket trafik totalt, och slutar sälja om det saknas kapacitet, detta gäller även 3g...
Grannen får uppringtmodemhastighet med netett,
Provade med 3g data på 0,3mbit (finns bara detta) och han/dom ansåg det ok+bättre än netett till en kostnad av 1/5del.

grannens dåliga fart med Netett kan ju bero på cellandning och inte att masten i sig funkar dåligt. Operatören kan aldrig garantera hur det kommer att funka om storförbrukare i centrum gör att de perifera trängs ut.

Kanske vore rörlig kostnad för förbrukning att föredra, åtminstone över en viss gräns som 100 MB per vecka. Vid viss kostnadsgräns får kunden varningsmeddelande såsom Telia kör för data utomlands.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

43

Sv: 0.08mbit i hastighet senaste dagarna! hjälp

jonasolof skrev:

Kanske vore rörlig kostnad för förbrukning att föredra, åtminstone över en viss gräns som 100 MB per vecka. Vid viss kostnadsgräns får kunden varningsmeddelande såsom Telia kör för data utomlands.

Hmmm, gå in på Aftonbladet 3ggr på en dag så är den potten borta med vinden...

44

Sv: 0.08mbit i hastighet senaste dagarna! hjälp

saken är att "nu i 3g operatörs svar". att dom BARA garanterar funktion på DEN adress som DU är skriven på OCH bygger kapacitet på den platsen efter antal reggade abg.
Det är svaret jag fått vid samtal med 3G operatör !!! helt sinnessjukt!
Så att "mobila-bredband" skulle vara flyttbara verkar OPERATÖRERNA ha missat på något vis, skumt värre tycker jag med all mobil-reklam...

vem skaffar 0,3mbit mobiltbredband på skriven ort när man har 100mbit fiber, men "sommarstället" inte ens kan få adsl i detta it u-land...

netett-personerna har skaffat antenner osv saker för många tusen, men det bättrar inte på funktionen.
har även fått veta att pga bygge av vindkraft så kommer Boxer-TV inte att funka mot/från netett masten, jag gissar att även netett's signal kommer att ryka om tv gör det, men det är en gissning... 20meter långa rotorblad i metall borde inverka wink

personerna finns troligen på forumet då jag hänvisade dom hit för mer info om netett osv.

45

Sv: 0.08mbit i hastighet senaste dagarna! hjälp

haha.....
Jag har haft icenet/net1 så länge....aldrig något problem med att de stryper hastigheten, sade upp abonemanget i måndags, på tisdagen har jag 0,08.........

46 Senaste redigerad av otto84 (2011-11-02 19:47:42)

Sv: 0.08mbit i hastighet senaste dagarna! hjälp

Idag fick jag mail där det stod att hastigheten strypts pga överskriden datamängd och att jag skulle starta om modemet för att få tillbaka hastigheten så snabbt som möjligt.
Hastigheten var inte strypt men jag tänkte att det är väl bäst att jag startar om eftersom det stod så i mailet. Men efter omstarten blev hastigheten strypt!  mad 
Nu gick jag in och kollade förbrukad datamängd och där står det att jag använt 20,3 GB. Enligt avtalet får jag använda 25 GB. Vad FAN håller dom på med??   mad
Tidigare idag beställde jag ett paket från Telia med TV, bredband och telefoni.  smile  Kan knappt vänta tills det kommer  roll
Hoppas att jag kan lura på någon mitt Net1-abonnemang sen så jag slipper betala för skiten i ett år till.

47

Sv: 0.08mbit i hastighet senaste dagarna! hjälp

Enligt kundtjänst stämmer inte datamängden på hemsidan för tillfället pga ett systemfel. Så om man vill vara helt säker på hur mycket data man förbrukat måste man ringa dit.