1

Tråd: 0.08mbit i hastighet senaste dagarna! hjälp

Hej allihopa, är ny här på forumet men läst en del här och de verkar finnas otroligt många med grymt bra kunskap vilket har vart till hjälp ett antal gånger.

Har en d 35 med rikt antenn, igår och idag ligger hastigheten på 0.08-0.09 mbit ner och runt 0.7mbit upp, ping runt 80-100.
Ja brukar ha runt 1.5-2mbit så här på morgonen.

Vad kan ha hänt?

2

Sv: 0.08mbit i hastighet senaste dagarna! hjälp

Har du "otur" så beror det på att du överskridit din trafikgräns.
Kolla på http://kundservice.net1.se/Privat/Kunds … mängd.aspx

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

3

Sv: 0.08mbit i hastighet senaste dagarna! hjälp

Ops... jag hade överskridit datamängden så enkelt va det.

Har inte hänt tidigare på 2 år yikes  så hade inte riktigt koll på det.

Tack för svaret!

4

Sv: 0.08mbit i hastighet senaste dagarna! hjälp

Vad är detta för jäkla trams, mitt internet går också som sirap nu och det har aldrig hänt på flera år!

Jag tecknade mitt abonnemang på NMT:s tid och då fanns det inga trafikbegränsningar, kan man ändra på det hur som helst utan att få mig att skriva under?

5 Senaste redigerad av ruva (2011-07-20 07:25:45)

Sv: 0.08mbit i hastighet senaste dagarna! hjälp

Anlita advokat och när du vunnit så hota med att gå ut i pressen om de inte betalar dina utlägg. En chansning som kan bli kostsam men kanske värt ett försök för att bli av  med en dålig operatör.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

6

Sv: 0.08mbit i hastighet senaste dagarna! hjälp

Om och inte när

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: 0.08mbit i hastighet senaste dagarna! hjälp

Rikard skrev:

Vad är detta för jäkla trams, mitt internet går också som sirap nu och det har aldrig hänt på flera år!

Jag tecknade mitt abonnemang på NMT:s tid och då fanns det inga trafikbegränsningar, kan man ändra på det hur som helst utan att få mig att skriva under?


du har säkert fått ett brev nån gång att dom inför tak och om du inte godtjänner så får du säga upp abonemanget och har du kvar abonemanget så har du godtjänt taket.
Så brukar det bli.

8

Sv: 0.08mbit i hastighet senaste dagarna! hjälp

Advokater tror jag inte behövs, bara prata med dem och förklara att man inte är nöjd med produkten efter de har ändrat avtalet. De har nog så pass bra godwill att du får säga upp utan problem eller om de går att lägga om till ett mer passande abb. De tjänar knappt på att kunder blir förbannade. Att operatörerna är osynliga i forumet betyder inte att de inte läser en del. :-)

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

9

Sv: 0.08mbit i hastighet senaste dagarna! hjälp

hade Rikard överskridit gränsen?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: 0.08mbit i hastighet senaste dagarna! hjälp

Rikard skrev:

...Jag tecknade mitt abonnemang på NMT:s tid..

NMT ???
nu förväxlar du väl operatörer ?

11

Sv: 0.08mbit i hastighet senaste dagarna! hjälp

hackerman1 skrev:
Rikard skrev:

...Jag tecknade mitt abonnemang på NMT:s tid..

NMT ???
nu förväxlar du väl operatörer ?

Mjo troligen en förväxling just pga av övertagandet av 450 bandet "nmt", de hade namnet ICE.net före de bytte till NET1, men tycker NMT/ICE/NET1 säger mer eller mindre samma sak så inget att kukilura om.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

12

Sv: 0.08mbit i hastighet senaste dagarna! hjälp

hackerman1 skrev:
Rikard skrev:

...Jag tecknade mitt abonnemang på NMT:s tid..

NMT ???
nu förväxlar du väl operatörer ?

De hette NordiskMobilTelefoni då och D35 ersatte D20 precis då jag tecknade abonnemanget.

jonasolof skrev:

hade Rikard överskridit gränsen?

Jag vet inte riktigt men jag antar att 10GB är över gränsen!? 300MB trafik/dag utan filnerladdning är hur enkelt som helst om man spelar lite onlinespel och kollar nån youtubevideo.

13

Sv: 0.08mbit i hastighet senaste dagarna! hjälp

tja, ett nät som är uppbyggt som net1's lämpar sig inte för intensiv användning eftersom täckningsområdet för varje cell är så stort. Bli belastningen för stor minkas räckvidden pga cdma fenomenet cellandning

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14

Sv: 0.08mbit i hastighet senaste dagarna! hjälp

Intensiv användning? net1 lämpar sig knappt för användning längre smile

Också gammal kund och har helt plötsligt fått ett ordentligt datatrafiktak, 5GB?!
Ingen intensiv användare men mer än 5GB går det åt under vissa 30 dagar perioder
Det gick _inte_ snabbt tidigare men det gick alltid att använda åtminstone.

Stelbentare kundservice får man leta efter också smile
skulle inte rekommendera någon net 1 i dagens läge.

15

Sv: 0.08mbit i hastighet senaste dagarna! hjälp

Tja nu har man lyckats få 2 påstötningar om för mycket användande och farten neddragen trots att dom skriver att dom varit sjangtila och gett mig en gb extra eftersom jag är "gammal kund", så var det med det sad

16

Sv: 0.08mbit i hastighet senaste dagarna! hjälp

Framtida 4G/LTE täckning hos

Telia: http://www.telia.se/privat/mobilt/mer-o … ilnat.page

Telenor:  http://www.telenor.se/privat/mobilt-bre … n#T31213_4

Tele2: http://4g.tele2.se/

17

Sv: 0.08mbit i hastighet senaste dagarna! hjälp

Vad Net1 ev. lämpar sig till ska jag låta vara osagt.... däremot kan jag konstatera att nåt alternativ där ja bor finns inte!
Vi (familj med hustru + 3barn + hemmaarbetande man) har med råååge passerat 25Gb och nu råkat ut för den famösa spärren!
Det går att läsa spärren, om man tecknar sig för 24mån på extra allt, men inte om man bara vill pynta denna månad, grisigt!!
I reklamen står det
"Det räcker till surfande, e-post, betala räkningar och frekvent användning av webb-TV eller streamingtjänster så som Spotify."
Undrar vad man menar med "frekvent" användning??, är det 15min per dag, eller?
25Gb ~ 0,83 Gb/dag, nån som har koll på vad
-1h på TV play tar
-1h på Spotify tar

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

18

Sv: 0.08mbit i hastighet senaste dagarna! hjälp

Jag är en relativt gammal användare av Net1/ice. Det har funkat bra i flera år. Hastigheten är väl inget att
skryta med men upptiden och D-35 modemet har rullat på.

För några dagar sedan hände dock nått oväntat, då ströp dom mitt bredband till 0,1 mbit på grund av förbrukad
datamängd. Helt oväntat och utan förvarning har tydligen mitt abonnemang blivit spärrat på 5gig
per 30 dagars användande...

Denna begränsning fanns inte när jag tecknade mitt abonnemang.

Får man ändra avtal hur som helst?

Hur trodde dom att deras kund skulle reagera?

-Byta till ett dyrare abonnemang med bindningstid och dessutom få en begränsning på 25 eller 50
gig med sveriges kanske sämsta hastighet?

-Eller säga upp ett jättegammalt abonnemang utan bindningstid och beställa nytt från annan
leverantör som faktiskt lyckats få ett väl fungerande 3G nät där jag bor? Som bonus kostar det även
mindre med 3ggr snabbare nerladdning och fri nedladdning! (noggrant kontrollerat)

Deras sätt att räkna gäller både uppladdning och nerladdning = förbrukad datamängd, tiden är dock
obegriplig. Om man läser deras exempel för en "normal" användare så verkar det ingå att man
kommer hem "trött från jobbet" i 3 veckor, så man inte använder deras nät så mycket?! Ganska rolig
läsning egentligen... (kolla själva på deras hemsida)

Hastigheten jag nu fått från Net1 är urusel och det går verkligen inte att surfa på överhuvudtaget.

Tack o hej då Net1.
Mvh Henka

19

Sv: 0.08mbit i hastighet senaste dagarna! hjälp

Alltså jag är väl införstådd i hur saker som cellstorlek, nätbelastning m.m påverkar hastigheten och räckvidden hos gemene man men den här hårdare linjen från NET1:s sida stärker inte direkt aktierna inför den nya hårdvaran som kommer till hösten (om man ska tro på tomten)

Inte binder jag då upp mig på 24mån med trafikpotter som var generösa för 4-5år sen, sen får tekniken heta och prestera vad den vill. Min förståelse och framtidstro för detta system kommer att dö isåfall.

Säljer man så många abonnemang så bandbredden i cellerna inte räcker till så är ju systemet värdelöst!

20

Sv: 0.08mbit i hastighet senaste dagarna! hjälp

Man vill ha kunder som är bundna då detta möjligör att operatören kan låna pengar mot dessa kontrakt som säkerhet till extremt bra ränta.
därför pushar man abg med bindning.

21

Sv: 0.08mbit i hastighet senaste dagarna! hjälp

Nu har det hänt mig också. När vi skaffade NET1 stod det "obegränsad datamängd" på Kraftpaketet plus. Vi har använt mer än 30GB nästan varje månad och hastigheterna har aldrig tidigare blivit strypta. Men nu fick jag detta resultat:
http://www.speedtest.net/result/1397551219.png
Och inte nog med det. De har även strypt bandbredden för telefonin, vilket innebär försämrad ljudkvalitet och em massa störningar. Tack för det Net1.

22 Senaste redigerad av keja01 (2011-07-22 21:16:04)

Sv: 0.08mbit i hastighet senaste dagarna! hjälp

Det är nog så att villkoren för abbonemangen bara är garanterat samma under bindningstiden. Därefter kan priser och max trafikmängd ändras. Gränserna 5 respektive 25 GB infördes för två år sedan erinrar jag mig. Det var 5GB respektive obegränsat som alternativ under det första halvåret med D35 när den var ny. De som hade obegränsade abbonemang har nu inte kvar någon bindningstid.

Byta upp från 5 till 25GB går att göra mot höjd månadskostnad. Det har jag själv gjort. Till hösten borde det rimligen komma abbonemang med högre trafikgräns än 25GB tillsammans med något nytt modem som klarar högre hastighet.

23 Senaste redigerad av otto84 (2011-07-22 22:33:02)

Sv: 0.08mbit i hastighet senaste dagarna! hjälp

I bekräftelsemailet jag fick efter min beställning 2010-10-28 står det: "Inkluderad data: Obegränsad datamängd", "Bindningstid: 24 månader". MEN det kan ju förstås ha stått finstilt på hemsidan att obegränsad datamängd = 25 GB/mån. Men tyvärr minns jag inte hur det var med den saken. Det står iallafall inget i mailet om detta. Vi har D40 med Kraftpaketet plus inkl telefoni.

Edit: Nu såg jag följande på Net1:s hemsida:
"När du når 80 % av din kvot, kommer ett mail att skickas till den e-post adress som finns på ditt abonnemang, Mailet berättar kort Att du snart fyller din kvot, samt länkar till vår hemsida där du kan läsa mer. När du sedan når 100 %, Skickas Ett till mail som berättar att din hastighet nu är begränsad."

Jag har inte fått något mail. Frågan är nu om Net1 har sänkt min hastighet utan att meddela detta, eller om det kanske är något fel i nätet som orsakar den låga hastigheten...

24

Sv: 0.08mbit i hastighet senaste dagarna! hjälp

keja01 skrev:

Det är nog så att villkoren för abbonemangen bara är garanterat samma under bindningstiden. Därefter kan priser och max trafikmängd ändras. Gränserna 5 respektive 25 GB infördes för två år sedan erinrar jag mig. Det var 5GB respektive obegränsat som alternativ under det första halvåret med D35 när den var ny. De som hade obegränsade abbonemang har nu inte kvar någon bindningstid.

Byta upp från 5 till 25GB går att göra mot höjd månadskostnad. Det har jag själv gjort. Till hösten borde det rimligen komma abbonemang med högre trafikgräns än 25GB tillsammans med något nytt modem som klarar högre hastighet.


Erbjudandet som de har idag på bredband & telefoni gäller till 31 augusti 2011, därefter ska det enligt kundservice komma nya / nytt erbjudande på bredband och telefoni som jag fattar det.


Såg en reklamfilm på Youtube angående Telia NMT röd, kanske någon som minns ?

Ett sådant, liknande abonnemang skulle jag vilja ha med ett 010 nummer så telefonin bara kostar när man använder den, lite högre minutavgift gör ju inget, ska jag ringa mycket så använder jag Cellip.

Skulle vara perfekt så man kan utnyttja D-40 modemet fullt ut.


http://www.youtube.com/watch?v=qximo3A7 … re=related

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

25

Sv: 0.08mbit i hastighet senaste dagarna! hjälp

Det går ju att uppgradera sig till 50Gb per månad men då blir månadskostnaden 569:-.
http://www.net1.se/privat/order-upgrade.aspx