101

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

torstigtiger skrev:
Niska skrev:

Såg nu att ni testat att köra in openwrt på den båda två.

Kommer ni åt den via ssh (putty) så är den fortfarande fullt fungerande.
Ni har troligtvis flashat med firmware som inte innehåller webbgränsnitt (Vilket är det rätta om man vill ha senaste versionen). Att notera är också att den inte har wifi på som standard.
Enklaste tillvägagångssättet nu är att koppla routern mot internet om ni har möjlighet... annars måste man ladda hem alla paket man behöver till sin dator och sedan köra scp (winscp) för att föra över dem till TP-linken.

Niska
./configure --with-girl
make love
make clean

Jepp, försökte med lite open-wrt, men det är bara att inse att man är en n00b. Lyckades iaf fixa tillbaka original FW. Återigen är det bara att vänta till antingen Dovado eller TP-link fixar fullt stöd för MF680...

Hur fick du tbx FW? Blev inte klok på PWD biten...

102

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

Börja med att köra putty och kryssa i telnet. Välj pwd.
Följ sedan instruktionerna i det femte (tror jag) inlägget i länken jag postade tidigare.

103

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

Finally... Nu vart den äntligen återställd. Nu bingen...

104

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

Aos skrev:

Finally... Nu vart den äntligen återställd. Nu bingen...

Gött! Fint att det blev bingen också. För min del blev det soffan...  wink

105 Senaste redigerad av MmmMagnus (2011-09-14 20:33:56)

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

Ok gubbar, jag har förmodligen lyckats knäcka nöten med E372 stöd till MR3420. Med hjälp av en guide och ett program (SniffUSB_TP-LINK) från TP-Link så lyckades jag få fram en bin-fil. Och ta i trä så har routern gått stabilt ett par timmar.

Sitter och jobbar nu och ville inte riskera darrig uppkoppling men så fort jag jobbat klart ska jag testa lite till och sen postar jag bin-filen här!

/MmmMagnus

106 Senaste redigerad av MmmMagnus (2012-01-20 13:26:42)

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

Så efter lite mer testande tycker jag att det verkar stabilt och här kan ni ladda ner bin-filen för att få Huawei E372 att fungera i TP-Link MR3420.

Nu ska farbror sova!

EDIT: Hotfilelänken var trasig, har laddat upp det till Mediafire istället. Nu ska länken fungera!

/MmmMagnus

107

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

Det e ju strålande MmmMagnus, satt också för nån vecka sen med sniffern och provade ett antal Bin filer men icke, har nu laddat upp bin-filen och lagt in samma FW som dig och efter en stund hittar routern modemet och man ser hur stark signalen är MEN det verkar inte som den klarar att connecta. Man ser hur status-sidan hoppar med några sekunders mellanrum (uppdaterar sig) men efter en stund är det som att den tappar kontakten med modemet och börjar leta efter det igen och så håller det på. PIN är deaktiverat, har du några andra inställningar du gjort? Min ISP är 3.

108 Senaste redigerad av MmmMagnus (2011-09-15 19:39:24)

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

Aos skrev:

Det e ju strålande MmmMagnus, satt också för nån vecka sen med sniffern och provade ett antal Bin filer men icke, har nu laddat upp bin-filen och lagt in samma FW som dig och efter en stund hittar routern modemet och man ser hur stark signalen är MEN det verkar inte som den klarar att connecta. Man ser hur status-sidan hoppar med några sekunders mellanrum (uppdaterar sig) men efter en stund är det som att den tappar kontakten med modemet och börjar leta efter det igen och så håller det på. PIN är deaktiverat, har du några andra inställningar du gjort? Min ISP är 3.

Det där känner jag igen. Efter att jag fick fram rätt bin-fil så testade jag en hel del och det enda problemet är att ibland (väldigt sällan) så hittade routern modemet och när den därefter försöker ringa upp så tappade routern modemet igen och det tog ytterligare ett par minuter för routern att hitta modemet igen.

Jag testade totalt  ca. 35 gånger att "provocera" fram fel genom att rycka ström, rycka modem, reboota och lite andra sköna kombinationer. Vid ett tillfälle av dessa 35 så betted den sig som jag beskrev ovan. D.v.s. hittade modemet, försökte koppla upp, tappade modemet, hittade modemet igen efter ett par minuter för att försöka koppla upp men tappade modemet istället etc. Då gav jag upp efter ca. 12-13 minuter och gjorde en reboot inifrån modemet och då var den uppe och lirade igen efter 2 minuter.

Jag har hunnit få synpunkter av 4 personer sen igår kväll och för dessa (inkl. ett tillbakabrandat Vodafone K4605) så har det fungerat bra. Dock vet jag inte vilken firmware dessa har på sina modem. Tyvärr kan jag inte kolla vilken firmware jag har just nu p.g.a. att jag sitter och jobbar och inte kan bryta min uppkoppling.

Förhoppningsvis var det bara en sån tillfällig och slumpmässig "hängning" som jag redogör för ovan som ditt modem råkade ut för.

Jag har för mig att det tyvärr var lite svårt att hitta ny firmware till E372 senast jag försökte men om du lyckas hitta någon så kan du förståss testa en annan firmware om problemet kvarstår.

EDIT: Jag har förövrigt också ett E372 från Tre

/MmmMagnus

109

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

http://dc-files.com/files/huawei/modems/E372/

Här kan ni hämta senaste FW & dashboard för Huawei E372. Har dom på mitt E372 som lirar fint i TP-Link MR3420 utan modem bin fil. Kör gamla 3.12.8 Build 110418 Rel.43954n firmware.

Det enda som stör mig är att uppkopplingen segar ur och/eller dör typ 5-7 ggr i veckan. Efter lite google-pluggande börjar jag tro att det är E372 som är boven i dramat, ett skitmodem helt enkelt. Verkar vara en del som har samma problem, även utan router inkopplad.

110 Senaste redigerad av MmmMagnus (2011-09-16 11:57:46)

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

addeth skrev:

Det enda som stör mig är att uppkopplingen segar ur och/eller dör typ 5-7 ggr i veckan. Efter lite google-pluggande börjar jag tro att det är E372 som är boven i dramat, ett skitmodem helt enkelt. Verkar vara en del som har samma problem, även utan router inkopplad.

Har du provat bin-filen jag lyckades få fram med TP-Links programvara? Om inte, testa för hittills verkar det riktigt stabilt. Enda undantaget är att ibland så bråkar routern lite under tiden den identifierar modemet. Se ovan.

/MmmMagnus

111

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

Jag kan prova och se om det blir stabilare. Då jag redan innan bin-filen hade stöd för E372 är jag skeptisk.

Edit: Hehe medans jag skrev detta inlägg dog uppkopplingen 15 min efter jag installerat bin filen och startat om. Gör ett nytt försök.

112

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

MmmMagnus skrev:

Har du provat bin-filen jag lyckades få fram med TP-Links programvara? Om inte, testa för hittills verkar det riktigt stabilt. Enda undantaget är att ibland så bråkar routern lite under tiden den identifierar modemet. Se ovan.

/MmmMagnus

Har kört 2 dygn nu, ingen nedkoppling än. Verkar lira lite bättre med bin-filen tycker jag.

Va det svårt att köra USB sniffer proceduren? Får snart hem ett Sierra Wireless AirCard® 319U som jag tänkte försöka få igång.

113

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

addeth skrev:
MmmMagnus skrev:

Har du provat bin-filen jag lyckades få fram med TP-Links programvara? Om inte, testa för hittills verkar det riktigt stabilt. Enda undantaget är att ibland så bråkar routern lite under tiden den identifierar modemet. Se ovan.

/MmmMagnus

Har kört 2 dygn nu, ingen nedkoppling än. Verkar lira lite bättre med bin-filen tycker jag.

Va det svårt att köra USB sniffer proceduren? Får snart hem ett Sierra Wireless AirCard® 319U som jag tänkte försöka få igång.

Kul att det fungerar bra. Min router har nu varit uppe och snurrat i tre dygn utan någon disconnect, omstart etc. Nja, speciellt svårt var det inte. Dock var det lite bökigt och det kan ta ett tag eftersom det tar ca. 20-25 min att gå igenom guiden och du om du har otur kan få gå igenom guiden flera gånger. Jag lyckades först på sjunde försöket. Verktygen fungerar bara på winXP.

Men lycka till för all del!

/MmmMagnus

114

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

drax skrev:

Hej igen alla.

Jag ställer frågan igen. Har hittat en lite irriterande begränsning på TP linken. Den verkar vara begränsad till 22 mbit ner med 3G..
Jag vet att jag kan få 28 mbit ner under gynnsamma förhållanden med mitt ZTE MF680 modem då det är kopplat direkt mot en dator.

Tacksam för svar.

Är detta bekräftat?

115

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

addeth skrev:
drax skrev:

Hej igen alla.

Jag ställer frågan igen. Har hittat en lite irriterande begränsning på TP linken. Den verkar vara begränsad till 22 mbit ner med 3G..
Jag vet att jag kan få 28 mbit ner under gynnsamma förhållanden med mitt ZTE MF680 modem då det är kopplat direkt mot en dator.

Tacksam för svar.

Är detta bekräftat?

Nja, än så länge har jag inte sett några siffror eller sett den infon från annat håll. Med min dator ansluten fysiskt till routern har jag enligt Bredbandskollen & Speedtest.net varit uppe i 29 Mbps som bäst med Tre Max (i natt) men ansluten via wlan vet jag inte. Kan testa lite sent ikväll för säkerhets skull.

/MmmMagnus

116

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

använd tex speedtest-tele2 och ladda ner via ftp,
då(om ftp programmet stöder det) fås även bandbredds kurva på hur stabil hastigheten är, samt peak och botten noteringar.

jag gjorde detta och fick följande:

http://postimage.org/image/21nf8eyf8/

117

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

MmmMagnus skrev:

Nja, än så länge har jag inte sett några siffror eller sett den infon från annat håll. Med min dator ansluten fysiskt till routern har jag enligt Bredbandskollen & Speedtest.net varit uppe i 29 Mbps som bäst med Tre Max (i natt) men ansluten via wlan vet jag inte.
/MmmMagnus

Fint. Får hem mitt Sierra 319U idag och tänkte ge mig på USB Sniffer-guiden.

Du som gjort den, punkt 6-7, menar dom att man ska välja 1 ny enhet. Installera. Plugga i modem. Vänta på "Log size" att öka. Plugga ur modem. Vänta 5 sekunder. Avinstallera.

Sen börja om och göra samma med alla nya enheter som pluppat upp i programmet innan man går till punkt 8? Har jag fattat rätt då?

118

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

TP-Link MR3420 stödjer Sierra Wireless AirCard 319U med Firmware v1_110617.
I MR3420 står det AirCard 319U eller 3G modem.
Sierra Wireless 319U funkar lika bra, fast den går under benämning 3G modem.
Det är varannan gång routern får för sig att benämma modemet som 3G modem istället för AirCard 319U.

119

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

addeth skrev:

Fint. Får hem mitt Sierra 319U idag och tänkte ge mig på USB Sniffer-guiden.

Du som gjort den, punkt 6-7, menar dom att man ska välja 1 ny enhet. Installera. Plugga i modem. Vänta på "Log size" att öka. Plugga ur modem. Vänta 5 sekunder. Avinstallera.

Sen börja om och göra samma med alla nya enheter som pluppat upp i programmet innan man går till punkt 8? Har jag fattat rätt då?

Nu kanske du inte behöver köra programmen enligt guiden eftersom Sierra 319U ska fungera med routern enligt Bugge men ..........

Stämmer bra, ett tips är att ta en skärmdump på hur Snifferprogrammets lista ser ut innan modemet ansluts så slipper man vara osäker eller skriva ner allt för hand. Det kan vara en slump men på det typ sjunde försöket som lyckades så väntade jag säkert 3-4 min vid steg 7 innan jag tog ur modemet. Men det skadar säkert hur som helst inte att inte stressa. Värt att nämna är att logfilen inte alltid växte i storlek. Med Huawei E372 var det 7 eller 8 nya enheter i listan och av dom så var det 2-3 st. där logfilen inte växte någonting i storlek alls vid installation.

Appropå ingenting så hann jag aldrig testa throughput i natt eftersom jag jobbade sent, ber om ursäkt för det. Om inget oförutsett händer så testar jag ikväll!

/MmmMagnus

120

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

MmmMagnus skrev:

Nu kanske du inte behöver köra programmen enligt guiden eftersom Sierra 319U ska fungera med routern enligt Bugge men


Stämmer bra, ett tips är att ta en skärmdump på hur Snifferprogrammets lista ser ut innan modemet ansluts så slipper man vara osäker eller skriva ner allt för hand. Det kan vara en slump men på det typ sjunde försöket som lyckades så väntade jag säkert 3-4 min vid steg 7 innan jag tog ur modemet. Men det skadar säkert hur som helst inte att inte stressa. Värt att nämna är att logfilen inte alltid växte i storlek. Med Huawei E372 var det 7 eller 8 nya enheter i listan och av dom så var det 2-3 st. där logfilen inte växte någonting i storlek alls vid installation.

Appropå ingenting så hann jag aldrig testa throughput i natt eftersom jag jobbade sent, ber om ursäkt för det. Om inget oförutsett händer så testar jag ikväll!

/MmmMagnus

Kör 110418, verkar funka med den också. Den hittade Aircard3129u direkt.

Jaja, ska köra sniffern ändå, för skoj skull smile

121

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

addeth skrev:

Kör 110418, verkar funka med den också. Den hittade Aircard3129u direkt.

Jaja, ska köra sniffern ändå, för skoj skull smile

Måste nog köra sniffern i vilket fall. Sen jag stoppade i Sierra modemet igår har jag blivit nerkopplad ca. 10 ggr. Körde 110617 Fw också i dag, samma sak, nerkopplad hela tiden.

122

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

Ger upp sniffern och TP-Link för Aircard 319u nu. Får inte det att funka efter säkert 20-30 försök.

Tips på andra sätt/routers för 319u mottages varmt.

123

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

Har denna stöd för hastigheten ett DC-hspa modem ger?
Tex E372

124

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

Vad är högsta hastigheten du/ni uppmätt med 3g modem på denna router?

125

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

Hejsan, funderar att köpa detta modem för ska dela internet med en annan i huset jag bor i.
Hon som har det mobila bredbandet har Telenor, fungerar deras modem med denna router? Så jag inte går o köper den i onödan.

Tacksam för svar

Mvh Adam!!