1

Tråd: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

http://www.tp-link.com/en/products/prod … amp;id=377

Samma funktioner som alla andra budgetroutrar, men bättre pris.

2

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

Hej,

jag köpte en TL-MR3420 och har haft den i drift ett dygn nu. Jag har haft envisa stabilitetsproblem med min 4GR som nu är ersatt av denna superbilliga produkt. Noteringar så långt:
- Bara en USB-port
- Långsammare än 4GR mellan LAN-LAN, LAN-WAN, LAN-WLAN eftersom portarna bara är 100 Mbit/s.
- Saknar tellstick, GPS, ...
+ Snabbare än 4GR på 3G-bandbredd. Jag har fått 15 Mbit/s som bäst med tre max och E182E. Med 4GR var 13 Mbit/s högsta notering.
+ Har bridging, loopback, parental control, bandwidth control, och loggning!
+ Om 3G-anslutningen går ner så ringer den upp igen. Funkar inte det bryter den strömmen till modemet (via USB), slår på och försöker igen. Coolt.
+ Den verkar vara stabil så långt. Svarar på ping hela tiden och tappar inte wifi.
Men här behövs mer testning.
+ Kostar 395 SEK...

Man kan köpa den på t ex komplett:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=617221

Jag är förhoppningsfull. Man kan hävda att 4GR har bättre prestanda och det stämmer på vissa områden. Jag kör egen webserver, mailserver och IP-telefoni bakom routern och har ett system med flera datorer och trådlösa klienter. Så för mig är stabilitet viktigare än allt annat. Och det kan vara så att TL-MR3420 levererar. Det ser bra ut hittills men det får gå några veckor innan jag är säker.

3

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

Det finns en lillebror TL-MR3220 också som har max 150Mbps-Wifi lämplig för de som bara kör internet-åtkomst via routern. Den är ytterligare några kronor biligare.

Det är nästan löjligt lågt pris på de här, speciellt via mina inköpskanaler.

/Marcus

4

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

jag kör med MR3420.
stabil bra säger samma sak som jonas.
Helt enkelt bra basic har en del bra funktioner.
Har kört TP Link förut med en del produkter och dom är bra på att bygga bra saker.
TP-Link funkar helt enkelt. Dom har alltid hög throughput. baserat på vad hårdvaran är gjord för.
LAN-LAN 10mbit portar den klarar typ 100mbit.
deras gigabit router klarar iprincip gigabit.

5

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

PsyDonia skrev:

jag kör med MR3420.
stabil bra säger samma sak som jonas.
Helt enkelt bra basic har en del bra funktioner.
Har kört TP Link förut med en del produkter och dom är bra på att bygga bra saker.
TP-Link funkar helt enkelt. Dom har alltid hög throughput. baserat på vad hårdvaran är gjord för.
LAN-LAN 10mbit portar den klarar typ 100mbit.
deras gigabit router klarar iprincip gigabit.

Vad kör du för modem till TP-Linken?

Jag kollade listan över vilka modem som var kompatibla med routern och under Sierra står det att AC306 är kompatibel. Jag har en Sierra 306 på ingång och jag undrar just om AC306 är samma sak som 306.

Jag har en rabattkupong på cdon som skulle passa att använda till denna routern om jag bara visste att Sierra 306 fungerar.

Förresten, hur upplever ni att att den automatiska återuppringningsfunktionen i routern fungerar? Mitt Tele2-abb är snabbt men det kopplar ner ett par gånger per dygn.

Also, har någon av er testat wan-lan eller lan-lan througput? Eller hur den fungerar att köra torrents med, dvs många anslutningar (heter det väl?)?

/MmmMagnus

6

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

Finns det en logg man kan titta i på dessa routar.

7

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

Det finns en bra logg där man kan sortera på händelsetyp och allvarlighetsgrad. Loggen rymmer max 200 händelser. De äldsta glöms sedan efterhand. Bryts strömmen glömmer den allt. Loggen är tom efter omstart. Routern kan skicka iväg ett mail med viss periodicitet för rapportera och på det viset spara fler händelser.

Så här ser min logg ut idag, sorterad på 3G och NOTICE:

Apr 8 18:08:13 3G  NOTICE  3G connected
Apr 8 18:05:12 3G  NOTICE  Modem switchs failed, reset the 3G modem, please wait.
Apr 8 18:04:38 3G  NOTICE  3G Modem connecting error, please check the dial number and APN.

Idag (vid 18:04:38) hände det som inte alla andra routers klarar. Modemet hakar upp sig på ett sådant sätt så att strömmen behöver brytas för att det skall börja fungera igen. TL-MR3420 detekterar detta (vid 18:05:12), bryter automatiskt strömmen till modemet, startar om det och drygt tre minuter senare är det igång igen. Detta händer mindre än en gång i veckan.

I vanliga fall när modemet tappar uppkopplingen men fortfarande kommunicerar via USB ringer routern upp igen. Det brukar bara ta ca 30 s att komma igång då. Det inträffar minst var 24:e timme om man som jag har Tre Bredband Max eftersom man av någon anledning inte får ha sin IP-adress längre än så.

Nu har jag kört TL-MR3420 kontinuerligt i snart två veckor och jag är jättenöjd. Inte en enda liten glitch ännu. Inga tappade WLAN-anslutningar. Och väldigt bra tillgänglighet eftersom den åtgärdar förlorad kontakt snabbt och till och med kan hantera att modemet låser sig.

TL-MR3420 är inte lika snabb som 4GR. Drygt hälften på WLAN: 5 Mbyte/s mot 9 Mbyte/s med 4GR (och 20 MHz bandbredd på båda).

Men TL-MR3420 verkar vara stabil...

8

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

det går att ställa in detta i dovado att den ringer upp igen eller startar om.

9 Senaste redigerad av Niklas (2011-04-08 22:46:48)

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

andy78 skrev:

det går att ställa in detta i dovado att den ringer upp igen eller startar om.

Det Dovado'n inte klarar är att helt bryta strömmen till USB-modemet som jag har förstått det. Det gör att en omstart av själva routern faktiskt är rätt värdelöst.


Den här routern måste jag nästan köpa. Det är för billigt för att inte testa. wink

10 Senaste redigerad av Niklas (2011-04-12 23:21:39)

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

Köpte mig en idag.

Konfigurationsmöjligheterna är riiiktigt stora.
Verkar vara bra kvalité och antennerna går att skruva av.
Än så länge så är jag mycket nöjd. Har tyvärr lånat ut mitt modem så jag kan inte testa med det än. Slår Dovado på fingrarna rejält. Speciellt till ett så lågt pris.
Det finns till och med en logg som vi vanliga dödliga får se. wink

Lite fler åsikter:
Bättre täckning på det trådlösa jämfört med min 4GR.
Bra hjälptext i administrationen som förklarar hur varje funktion fungerar och hur den ska användas.

Började med att flasha in senaste FW'n från hemsidan. Win7 ber om konfigurationsnyckeln under modemet första gången man ansluter och sen kan man direkt ändra SSID och krypteringsnyckel om man vill (QSS).

Här kan man se hur admin ser ut:
http://www.tp-link.com/simulator/TL-WR1043ND/index.htm
Det är en annan modell men vad jag kan se så är det samma innehåll förutom att denna som diskuteras här har lite inställningar som rör 3G.

11

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

Jag tar mig friheten att bumpa denna tråden och upprepa frågan till er TP-Link ägare hur denna routern klarar många samtidiga anslutningar, t.ex. vid fildelande med bittorrent?

Jag sitter nämligen med fingret på köpknappen men vill veta detta först. Och nej, ni behöver inte oroa er att jag ska fildela med det mobila bredbandet. Jag har en annan anslutning avsedd för det  wink

/MmmMagnus

12

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

skall framgå i NAT tabellens storlek / antal max klienter, borde stå i spec dokumentet till den.
är den avsedd för en / två datorer så brukar det funka dåligt med tex spel osv pga begränsningarna.

var väll inget direkt svar på din fråga iof wink

13

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

Nu har jag kört TL-MR3420 kontinuerligt i en månad som 3G-router och wifi-AP. Inga problems alls! Det är en fantastisk lättnad efter att ha brottats med 4GR i ett halvår eller så.

Jag köpte en till som jag använder i bilen. Den kopplar upp envist och snabbt så fort det finns täckning.

Jag skaffade en TL-WR1043ND (Gigabit-router utan 3G) för att använda som andra accesspunkt i mitt system. Inga problem, men den är inte snabbare än TL-MR3420 på wifi vilket jag hade väntat mig. Jag får ca 40 Mbit/s vid TCP filöverföring och 20 MHz bandbredd. Inte är så bra. Min laptop har några år på nacken men den nådde 70 - 80 Mbit/s med Dovado 4GR. Däremot är TL-WR1043ND snabb LAN - LAN. Jag har sett ca 400 Mbit/s men är inte säker på att TL-WR1043ND är flaskhalsen; den kanske klarar ännu mer.

Wifi-roaming fungerar utan problem mellan TL-WR1043ND och TL-MR3420.

Nu i påskhelgen hade jag en iphone/ipad-ägare på besök som kopplade upp sig via wifi. Inga problem där heller.

Hur TL-MR3420 funkar med torrent vet jag inte. Jag har inte sett att "NAT tabellens storlek / antal max klienter" har varit specat någonstans. Skall testa framöver, men det blir via 3G som är min enda anslutning nu.

14

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

jonasekmark skrev:

Hur TL-MR3420 funkar med torrent vet jag inte. Jag har inte sett att "NAT tabellens storlek / antal max klienter" har varit specat någonstans. Skall testa framöver, men det blir via 3G som är min enda anslutning nu.

Nej, jag har inte hittat den infon heller. Det skulle vara kalas om du kunde testa torrents. Gärna då något välseedat från en privat tracker om du har möjlighet till det. Det brukar vara först då man ser vad dom går för.

/MmmMagnus

15

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

kör med denna router.
och har stadigt 400-500k i nerladdning.
inget konstigt. kör inte via nån proxy heller.

16

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

Slog till på en TL-MR3420 och har haft den igång i ca. två veckor nu (med senaste firmware) och är sjukt nöjd. Ruskigt mycket för pengarna. Har ännu inte satt mig in i alla inställningsmöjligheter men jag har hårdtestat den med torrents etc. utan några som helst problem. Jag upplever t.o.m. att uppkopplingen har blivit något rappare med Sierra Wireless 306 kopplad i routern istället för direkt i datorn. Något högra hastigheter men framförallt inbillar jag mig att pingen blivit något lägre.

Jag "arbetar" mycket nätter vid datorn och med SW 306 i routern och datorn ansluten med wlan så ligger jag stadigt på 8,5-9Mb/s ner och upploaden maxad med Tele2 Large abonnemang. Topresultaten är 13 - 13,8Mb/s vid en handfull tillfällen. Under "rusningstid" d.v.s. kvällar och helger ligger jag stadigt runt 6Mb/s. Pingen ligger mellan 40-100ms oavsett tidpunkt.

Stabil? Jo, det kan man lugnt påstå. Inte en omstart under drift hittills trots att jag som sagt pressat den rätt hårt med torrents.

För 300-350kr måste detta vara ett av dom bästa köpen man kan göra för närvarande.

/MmmMagnus

17

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

håller med.
Funkar kalas med 306an. dock fåt starta om routern nån gång.
Så jag saknar funktion om att automatiskt starta om vid vissa tidpunkter.
Men min andra router mot DSL kör jag med DD-WRT och där kan man ställa in automatiskt restart.
och ställt den att starta om varje vecka klockan 03.00 måndag morgon.
Kanska man kan stoppa in en digital timer som bryter stömmen nån minut varje måndag på natten.

18

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

Har den hängt sig eftersom du varit tvungen att starta om? Senaste fw?

/MmmMagnus

19

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

Min funkar >99,9%

wink

20

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

Min TL-MR3420 hemma har gått 22 dygn sedan jag resetade senast. Den har ett Huawei E367 (som inte ens var listat som kompatibelt i den versionen av fw, men funkade ändå). Har loggat ping via WLAN varje sekund i 22 dygn utan att få lång latency eller tappat meddelande en enda gång. Nu har jag slutat logga. Jag litar på den.

Den andra TL-MR3420 fick åka med på en tjänsteresa i Tyskland förra veckan. I den satt ett E182E med ett tyskt vodafone kontantkort (3.95 Euro per 24 timmar). Vi använde routern även i bilen. Som mest var vi sex klienter uppkopplade via WLAN, tre i min bil och tre i en annan med kollegor. I min bil funkade det bra för det mesta. 3G-uppkopplingen gick ner ibland men routern anslöt snabbt igen. I den andra bilen funkade det när de var hyfsat nära, även i hög fart. Jag behövde aldrig starta om routern eller någon trådlös klient. Det var riktigt kul.

21 Senaste redigerad av bsba (2011-05-14 08:09:33)

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

Nån som har provat denna på dåliga anslutningar.
Jag tänkte ha den på landet och där hoppar anslutningen mellan 3G och något sämre läge (HPSPA, Edge, H eller vad det nu heter).
Använder internet bara för surf där , så jag prioriterar stabilitet framför hastighet
Har Telias kontantkortsmodem Huawei E1750 står det på det, är det kompatibelt med denna? Inte så hemma på det här området.
Jag kör Telias Sim, prövade Comviq (som ju använder Telias 3G nät) först men det gick inte alls eftersom deras anslutning dog helt när 3G gick över till nåt annat (antagligen går den tillbaka till Comviq när det inte finns 3G och deras signal är i princip 0, inte ens mobiler funkar).
Kör blandat XP och Win 7 på datorerna, men den måste gå att styra/ konfigurera från XP.

22

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

inte hängt sig.
Men vill inte koppla upp även fast den brytit ström till modemet.
loggar man in visar den identifying modem hittar vill inte logga in sen identifying.
jag ryckte sladden sloppade i igen funkade kanon igen har gjort sen dess.
Dock vet jag att om man kör en router med mycket trafik både över lan och mot internet. kan dom bli slöa så en om start nån gång i veckan är bara nyttigt. Likväl som datorer behöver en omstart då och då. även linux datorer dock behöver window datorer det oftare. så om man gör en om start låter den vara avstängd nån minut mitt i natten. när man oftast sover så märks det inte.

23

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

bsba skrev:

Nån som har provat denna på dåliga anslutningar.
Jag tänkte ha den på landet och där hoppar anslutningen mellan 3G och något sämre läge (HPSPA, Edge, H eller vad det nu heter).
Använder internet bara för surf där , så jag prioriterar stabilitet framför hastighet
Har Telias kontantkortsmodem Huawei E1750 står det på det, är det kompatibelt med denna? Inte så hemma på det här området.
Jag kör Telias Sim, prövade Comviq (som ju använder Telias 3G nät) först men det gick inte alls eftersom deras anslutning dog helt när 3G gick över till nåt annat (antagligen går den tillbaka till Comviq när det inte finns 3G och deras signal är i princip 0, inte ens mobiler funkar).
Kör blandat XP och Win 7 på datorerna, men den måste gå att styra/ konfigurera från XP.

Du kan prova att ställa in routern så att den bara använder 3G, det borde finnas ett sådant alternativ någonstans i inställningarna.

E1750 är ett mycket vanligt modem som i princip all utrustning stöder så det borde inte vara något problem i TP-Link:en.

24

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

svenix skrev:
bsba skrev:

.

Du kan prova att ställa in routern så att den bara använder 3G, det borde finnas ett sådant alternativ någonstans i inställningarna.

E1750 är ett mycket vanligt modem som i princip all utrustning stöder så det borde inte vara något problem i TP-Link:en.


Men om signalen är för dålig så den inte orkar hälla 3G så dör den väl helt då?  Typ som Comviq gör nu

25

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

bsba skrev:
svenix skrev:
bsba skrev:

.

Du kan prova att ställa in routern så att den bara använder 3G, det borde finnas ett sådant alternativ någonstans i inställningarna.

E1750 är ett mycket vanligt modem som i princip all utrustning stöder så det borde inte vara något problem i TP-Link:en.


Men om signalen är för dålig så den inte orkar hälla 3G så dör den väl helt då?  Typ som Comviq gör nu

Ja, det gör den om täckningen är så dålig. Men annars kan det vara ett sätt att slippa att routern hoppar mellan en svag 3G-signal och en starkare 2G-signal. Eftersom 2G är så långsamt att det i princip är oanvändbart för surf och annat så tycker inte jag att man har någon speciell nytta av att vara uppkopplad via 2G ändå.