1

Tråd: Hur många fick sparken på Tele2 idag ?

Hej !

Exakt på dagen en månad efter att någon klant på Tele2 skruvade lite på någon "obetydlig" parameter i 4G-nätet, har nu Tele 2 hittat felet och rättat till det !

Efter exakt en månad med 10-15MBit/s IN och 0,7-1,6MBit UT har jag åter igen 30-35MBit/s IN och 20-25MBit/s UT.

Undrar hur mycket stulet på Tele2's nät kostat dem och deras kunder...
All tid för frontline supportpersonal att hantera arga kunder, kostnad för felsökning och säkert utbyte av utrustning i nätet.
För att inte tala om panikutskick av nya modem till alla som tecknat 4G... Vad har inte detta kostat.

Huvuden borde har rullat på Tele2 idag, dels bland dem som orsakade problemen, MEN också bland ansvariga för de undermåliga rutiner som inte möjliggjort att felet hittats på en hel månad!

Att Tele2 dessutom snabbt tog bort denna "obetydliga" driftsstörning från sin driftssida är en riktig skandal.
Fy Skäms Tele2 !

/Erland

.

2

Sv: Hur många fick sparken på Tele2 idag ?

Nya modemet är nånting som troligtvis Huawei tar notan för eftersom de första generationer innehöll inte stöd för 900 MHz, och drog för mycket ström (utstrålade mycket värme). Tele2 gjorde rätt med att koordinera en sån swap. Kan bara garantera sämre service hos utländska operatörer, där man är tvungen att förlänga kontraktet om man ska byta ut modem. Sedan om Tele2 har gjort fel på hastigheten kan bero på att dem bygger sitt nät tillsammans med Telenor och man är tvungen att släcka vissa basstationer pga uppgradering, osv. Det heter växtverk, och du som jag är pionärer vad gäller användning av 4G.

3 Senaste redigerad av Snoopy32 (2011-09-14 18:48:21)

Sv: Hur många fick sparken på Tele2 idag ?

Sam !

Jag tycker verkligen att du är "lite..." väl överslätande i ditt inlägg...
Bland annat för att Du och Dovado (delvis) oförskyllt fått lida och blivit misstänkliggjorda, fast felet legat hos Tele2.
Se gärna mitt önskemål om Logg i 4GR, dagen efter Tele2 klantat till det den 17 augusti.
http://www.mobilabredband.se/forum/view … 513#p24513

Misstänker till och med att det var Du ! och inte Tele2 alla "kvalificerade" tekniker som hittade problemet!!
Efter att du publicerat dina resultat om MTU tog det inte så många timmar innan problemen i Tele2 nät försvann.

Jag testade själv din lösning sent i går eftermiddag, och kunde konstatera att det (nästan) löste problemet med Tele2 nät !
Det var inte helt konsistent då några andra problem uppstod, förmodligen pga vår VPN-förbindelse.
Problemen försvann dock definitivt fullständigt i den "rena" dvs. VPN-fria delen av förbindelsen.

Så mitt synpunkt kvarstår...

Fy skäms Tele2 !

/Erland

.

4

Sv: Hur många fick sparken på Tele2 idag ?

Erland, jag har ingen aning hur jag ska tolka det. Jag får ta det som komplimang, även om tonet känns tvärtom på nåt sätt.....   wink

Anyway, nu är det löst. Dyker det upp igen (förrhoppningsvis inte), då vet vi vad vi kan göras åt saken (inte bara i routern)....

Ärligt talat, även med de sämre hastigheter, du hade fortfarande bästa LTE hastigheter utanför USA....världens största 4G/LTE marknad, som levererar hela 12Mbps!  lol

5

Sv: Hur många fick sparken på Tele2 idag ?

Hörni gott folk!

Ska vi ringa USA och tipsa dem att fixa sina MTU inställningar? hehehe

http://www.youtube.com/watch?v=OnQNmdgsPEo

big_smile

6

Sv: Hur många fick sparken på Tele2 idag ?

Sam !

Det är menat som en komplimang till Dig !

Tonen beror tyvärr på min upprördhet över Tele2 klantighet och oförmåga att lösa sina (och därmed våra) problem.

Har ägnat ganska många timmar av min fritid (och några av min arbetstid) åt ombootningar, letande av nya antennplatser, prova med det ena efter det andra på uppmaning av Tele2 "support??".
Många onödiga timmar bara för mig och en multipel av timmar för alla andra, bland annat du själv, som också kastat bort sin tid pga. Tele2 klantighet/amatörmässighet.

/Erland

.

7

Sv: Hur många fick sparken på Tele2 idag ?

Yeah well, lärde mig nånting nytt jag själv. Kul att man kan faktist göra något åt det, trots allt.

Nästa gång sånt inträffar, stoppa in modemet i datorn, koppla upp på Internet och kör ett MTU probe test med TCP Optimizer. Där står det exakt vilka värden du borde köra med: http://www.speedguide.net/downloads.php

Klicka på "MTU/Latency" tab, och sedan "Largest MTU" knapp för att testa. Du får exakt värde på typ 8 sekunder.

For better or worse, vi i Sverige är beta testare för alla kommande LTE nät i världen. Det är sånt som tyvärr ingår med att vara pionär. Vi har mest erfarenhet med det nu, och alla andra länder kommer dra nytta av vår kunskap.

You live and you learn.