1

Tråd: Snälla Dovado ge oss en logg !

Hej !

Tyvärr så har jag nu fått anledning att verkligen BEHÖVA en logg i vår 4GR !

Har kört arbetsplatsens (ca 15 datorer) Wan-uppkoppling en dryg månad över Dovado4GR samt E398 mot Tele2 4G.
Detta har varit helt problemfritt och fungerat utmärkt fram till igår.
Sedan gårdagen har vi flera gånger åkt ner i hastighet, från 35/25MBit/s till 14/1MBit/s.
Vad som hänt vet jag inte men en omboot av router (och modem) har avhjälpt det hela.

Vad som faktiskt inträffat är, pga avsaknad av logg i Dovado'n, omöjligt att veta !!!
Har felanmält hos Tele2 men då jag inte har en aning om vad som hänt, är ju som bekant "supporten" rätt kallsinning. "Prova att koppla modemet direkt i datorn...", mm. mm.


I detta läge skulle det vara OVÄRDERLIGT med en logg som visade om Dovado'n själv gjort ner/uppkopplingar av modemet, om förbindelsen försvunnit, om modemet gått ner på 3G, mm.mm.
Utan uppfattning om detta står man sig slätt mot ISP'ns support !

Tyvärr har jag måst inse att en router utan logg, är långt ifrån ett verktyg att använda i professionella samanhang!

Kommer inte en logg med det snaraste måste jag ställa hoppet till andra mer professionella routers.



Så snälla Dovado, ge oss en loggfunktion med det snaraste om ni vill ut på företags-marknaden!


MVH,
/Erland

.

2

Sv: Snälla Dovado ge oss en logg !

Vi har inte en sån logg funktion idag som du söker, tyvärr. Vet inte när/om det kommer.

Att den hoppade ner i hastighet som du beskriver betyder att den gick från 4G till 3G läge. Det kan bero på att 4G nätet försvann ett kort tag (restart av basstationen/HLR). Du kan ställa routern till att vara uppkopplad i 4G-only läge, under MODEM->MODEM SETTINGS.

Använder du Connection Tracker?

3 Senaste redigerad av cii (2011-08-18 17:57:49)

Sv: Snälla Dovado ge oss en logg !

Sam skrev:

Vi har inte en sån logg funktion idag som du söker, tyvärr. Vet inte när/om det kommer.

Sorry att jag behöver ta till starka ord igen, Sam.  Men vad du säger är ren bull  sad  Visst finns det systemlog, men Dovado har valt att användarna inte ska få tillgång till den.  4GR använder busybox, och där finns klog/syslog funktionalitet.  Det är bara ett cyniskt/masokistiskt drag från Dovados sida.  Att göra syslogen tillgänglig för användaren är en no-brainer.  TP-link MR3420 (360 spänn) kan det.  Lyxåk Dovado kan/vill inte det sad  Är det inkompetens eller inkompetens det handlar om?

Jag fattar inte det sad  Varför?  Är det så att Dovado inte vill ha kunder?

Free your mind, and your OS will follow.

4

Sv: Snälla Dovado ge oss en logg !

Själv är jag en vanlig användare och efter ett tag med routern så skulle jag vilja ha en logg funktion nu.
Min kopplar ner anslutning till internet efter 1-2 dygn(testat connection tracker).
Har ingen betydelse vilken FW det varit i routern heller.
Bara att slå av och på routern.

E372 / Dovado 4GR / Pointing antenn / Tre Max

5

Sv: Snälla Dovado ge oss en logg !

Den logg metoden han vill ha har vi inte idag, helt enkelt. Call it a limitation, men så är det. Det är ingen evil policy hos oss som du alltid verkar tro om oss, utan en feature vi har inte satsat nån krut på, sorry to say. Det nuvarande loggfil systemet vi använder idag ger våra tekniker ett överflödig insyn på vad som har inträffat; men det är väldigt få som kan fatta innehållet. Too much greek. Det måste tolkas om till nåt vettigt språk för laymen att förstå, och det har vi inte lagt några resurser på. Jag vet inte när det blir aktuellt. Det finns mycket alla vill ha, men vi prioriterar där det finns volym; och det är mobiltbredband. Snoopy32 har haft 4G fungerande i en månad, och han är nöjd med det. Vi har satsat VÄLDIGT MYCKET tid (minst 6 månader) och energi för att se till att det funkar bra med nånting som dök upp på marknaden utan nån dokumentation, trots att det ligger 3-4 generationer av Huawei E398 som beter sig olika (men blir bättre med varje generation, nästan 1 år efter lansering!). So I apologize att vi har inte fixat det logg lösning du söker, cii. Vi har fullt upp, plain and simple. Om du har tappat ditt förtroende i DOVADO, då förstår jag att du vill titta vidare, men anklaga oss inte för att vara inkompetenta, cyniska eller masokistiska. Folk ville ha 4G - folk fick 4G.

6

Sv: Snälla Dovado ge oss en logg !

Wiklundh skrev:

Själv är jag en vanlig användare och efter ett tag med routern så skulle jag vilja ha en logg funktion nu.
Min kopplar ner anslutning till internet efter 1-2 dygn(testat connection tracker).
Har ingen betydelse vilken FW det varit i routern heller.
Bara att slå av och på routern.

Om det är 5.0.5 firmware du använder idag, gör en factory reset på routern och konfigurera om den.

7

Sv: Snälla Dovado ge oss en logg !

Hej igen !

Tack för svaret även om det var nedslående !

Jag har använt många routrar/proxys/brandväggar mm de senaste 20-25 åren, och ALLA som jag kan komma ihåg har haft någon form av loggfunktion där man kunnat se vad routern haft för sig.
Även i de allra billigaste konsumentprodukterna typ D-Link 804 har det ansetts vara så värdefullt med en logg att denna funktion inrymts i (det mycket låga) priset.

Sam skrev:
"Att den hoppade ner i hastighet som du beskriver betyder att den gick från 4G till 3G läge. Det kan bero på att 4G nätet försvann ett kort tag (restart av basstationen/HLR). "

Hade det funnits en logg i 4GR hade Du och jag inte behövt gissa "Det kan bero på..."
Då hade det (förhoppningsvis) framgått i loggen !!
Det är just detta jag menar !!!!!

Om det nu var detta som hände så finns en brist i 4GR fail-over funktionalitet, och det är att den inte går tillbaka till 4G när detta kommer igång igen! Varför köra med reservförbindelsen när ordinarie förbindelse är uppe igen?
Detta gäller förmodar jag även om övergång sker mellan USB- och TP Wan-portarna?!

Sam skrev:
"Använder du Connection Tracker?"

- Japp, och hade det funnits en logg så hade jag kunnat se om denna funktion triggat !!!
VSB.


Ditt svar : "Det måste tolkas om till nåt vettigt språk för laymen att förstå, och det har vi inte lagt några resurser på." har jag svårt att tycka om...

Det finns uppenbarligen en logg i 4GR som ni valt att inte visa för användarna/köparna....!!!!!
Varför förutsätter ni att det inte finns de som kan förstå åtminstone delar av en logg, och få svar på om inte allt, så åtminstone viktiga system-händelser?

Alla som arbetar på andra företags IT-avdelningar är inte okunniga nollor!!!!!!!
Det finns, om än liten men ändå, spår av kunskap ute i världen, även utanför Dovado's utvecklingsavdelning......

MVH,
/Erland

.

8

Sv: Snälla Dovado ge oss en logg !

Vår support personal kommer inte klara av i god tid att gå igenom detaljerade loggfiler vid varje tillfälle nån skickar oss ett obeskrivet supportärande. Det skulle ta alldeles för lång tid att hjälpa folk som beskriver ingenting i sina support tickets utan bara skickar in ett loggfil. Det är av den anledning vi kan inte ha det formatet tillgängligt. De flesta ärande idag klaras av om folk hänvisar antingen till manuallen eller support/FAQ hemsidan. Ingenting illa menat mot våra mer avancerade användare, men en sån logg lösning måste vara user friendly, som de flesta funktioner på våra routrar med tanke på att vi tillverkar konsument produkter som säljs av mobiloperatörer. Vi tillverkar inte dyra industry-grade produkter och vi är inte lika stora som vissa andra märken. Vi fick bygga praktist taget från scratch bara för några år sen. Det kommer ta tid att göra den översättningen, och det har vi ont om för tillfället.

Hittar på inga ursäkter, utan det bara är så. Jag önskar att vi kan nöja alla, men kan bara säga i all ärlighet vad våra resurs begränsningar är för tillfället. Jag har själv lagt in massa önskemål om features under åren som har inte blivit av, men många har gått igenom; som 3G, 4G, SMS, Home Automation, GPS Tracking osv. Det handlar om hur vi satsar våra resurser.

Det är allt jag kan säga om ämnet.

Cii, du är alltid välkommen att tycka hur du vill om oss, men det finns ingen anledning att provocera med ett oschysst definition av oss när du vet väl att vi håller bra och nära dialog med våra kunder/entusiaster dygnet och året runt i flera år. Det är mer än vad andra nämnda märke kan säga.

Tack så mycket

9

Sv: Snälla Dovado ge oss en logg !

Hej igen !

Sam - Det är mycket positivt och mycket bra service att ni finns här på detta forum, och besvarar mer eller mindre konstiga "support"-frågor !
Detta borde fler tillverkare ta efter !

Jag tycker dock att dina motiv för att inte ha en logg i 4GR är tvivelaktiga...

Motivet att ni inte hunnit översätta/gallra i logg-genereringen kan jag delvis acceptera, men bara delvis.
Övriga skäl tycker jag är felaktiga.

Om användarna skulle skicka in okomenterade loggar till er och förvänta sig att få dessa diagnostiserade kan ni väl bara bortse från dessa ärenden. Varför skall detta få hindra många andra från att få ett välbehövligt underlag för sin egen problemlösning?

Kan det inte vara så att ni också slulle SLIPPA många support-ärenden om användarna hade bättre underlag för sin felsökning ????

När jag läser de problem som många här på forumet upplever med era produkter, får jag känslan av att mycket av gissandet och famlandet i mörker skulle undvikas om en loggfunktion fanns.

Mitt eget aktuella problem skulle förmodligen inte ha behövt vädras i detta forum om jag kunnat falla tillbaka på en logg.
Då kanske min diskussion om vad problemet var, skulle föras uteslutande med Tele2 support och inte här med Dovado support.

Dessutom kanske Ni skulle slippa en del "bad-will" pga att många (ev. felaktigt) uppfattar att problemen finns hos era produkter och inte hos modem/ISP mfl övriga inblandade i "förbindelsekedjan".


Kunskap är inte alltid av ondo, i vart fall så länge man inte är säker på var problemen ligger...........


MVH,
/Erland

.

10 Senaste redigerad av Sam (2011-08-18 21:12:08)

Sv: Snälla Dovado ge oss en logg !

Efter 4 år av att deltagit på detta neutrala, öppna forum (har över 2000 posteringar själv); vi bryr oss mindre om bad image än kunder som får svar direkt av sin produkt leverantör. Hur bra en produkt kan vara, det kommer alltid finnas folk som tycker inte det och vill vädra ut det i det öppna. Så länge folk diskuterar våra produkter (på gott o ont), så lär VI oss mycket också. All feedback is good feedback. Och sanningen är den att våra produkter är aldrig färdiga eftersom det byggs nya inlägg till firmwaren hela tiden. De flesta tillverkare tycker inte om det konceptet eftersom det skulle kosta mer R än D vad gäller R&D. 4G är inte världens enklaste grej att jobba med tills man har äntligen klurat ut det. Att se andra tillverkare påstå efter mer en 1 år att dom kommer lägga in stöd för 4G på nolltid stämmer inte, eftersom vi vet vilka utmaningar det finns utöver det tekniska; och det är storbolagspolitik. De flesta USB modem leverantörer vägrar jobba med andra router tillverkarna och ge dom stöd i form av drivrutiner, dokumentation och arbetstimmar. Vi klarade oss för att vi är 100% nischade på MBB sedan 7 år tillbaka när vi började.........och sedan för att jag är en envis jäkel. ;-)

11

Sv: Snälla Dovado ge oss en logg !

Hej igen !

Sam skrev:
"Vår support personal kommer inte klara av i god tid att gå igenom detaljerade loggfiler vid varje tillfälle nån skickar oss ett obeskrivet supportärande. Det skulle ta alldeles för lång tid att hjälpa folk som beskriver ingenting i sina support tickets utan bara skickar in ett loggfil. "

Är det inte tvärt om ??!!
Skulle det inte vara en tillgång för Er i ert TEST- och utvecklingsarbete att få in testresultat i form av loggar över felfunktioner från era tiotusentals användare ?
Hur mycket man än testar "in-house" så tillför ändå verklig användning ytterligare testfall, och framför allt en MÄNGD-testning som aldrig är möjlig för ett utvecklande företag.


Jag tillhör själv de som tycker mycket om principen att tillverkarna ständigt utvecklar och uppdaterar sina produkter på det sätt som ni gör. Där har ni i mig en trogen supporter.
Tycker därför att det är synd att ni inte tar till vara möjligheten att få in testresultat från "fälttester" från era tiotusentals användare.

Här missar ni möjligheten att få gratis tester utförda av en trogen kund-skara !!

MVH,
/Erland

.

12

Sv: Snälla Dovado ge oss en logg !

Sam skrev:

Den logg metoden han vill ha har vi inte idag, helt enkelt. Call it a limitation, men så är det. Det är ingen evil policy hos oss som du alltid verkar tro om oss, utan en feature vi har inte satsat nån krut på, sorry to say. Det nuvarande loggfil systemet vi använder idag ger våra tekniker ett överflödig insyn på vad som har inträffat; men det är väldigt få som kan fatta innehållet. Too much greek. Det måste tolkas om till nåt vettigt språk för laymen att förstå, och det har vi inte lagt några resurser på. Jag vet inte när det blir aktuellt. Det finns mycket alla vill ha, men vi prioriterar där det finns volym; och det är mobiltbredband. Snoopy32 har haft 4G fungerande i en månad, och han är nöjd med det. Vi har satsat VÄLDIGT MYCKET tid (minst 6 månader) och energi för att se till att det funkar bra med nånting som dök upp på marknaden utan nån dokumentation, trots att det ligger 3-4 generationer av Huawei E398 som beter sig olika (men blir bättre med varje generation, nästan 1 år efter lansering!). So I apologize att vi har inte fixat det logg lösning du söker, cii. Vi har fullt upp, plain and simple. Om du har tappat ditt förtroende i DOVADO, då förstår jag att du vill titta vidare, men anklaga oss inte för att vara inkompetenta, cyniska eller masokistiska. Folk ville ha 4G - folk fick 4G.


Kan inte ordna något i stil med detta?
http://screenshots.portforward.com/Jens … ty_Log.htm

13

Sv: Snälla Dovado ge oss en logg !

Hej igen !

Problemet vilket föranledde mig att önska en logg i Dovado 4GR kvarstår tyvärr fortfarande.
Tele2 felsöker fortfarande men verkar hoppas på att den nya versionen av E398 som kommer skall lösa problemet.

Problemet med avsaknaden av logg i Dovado 4GR verkar också lösa sig genom den av D-Link !!! annonserade 4G-routern.
Är helt säker på att den innehåller en logg funktion, så snart åker Dovado'n till tippen !

Trevligt att tillverkare hjälper varandra att lösa problem.....

Bye Dovado - ett onödigt dyrt och tidsödande misstag !

/Erland

.

14

Sv: Snälla Dovado ge oss en logg !

Sam skrev:

Efter 4 år av att deltagit på detta neutrala, öppna forum (har över 2000 posteringar själv);

Kudos för deltagandet och de 2000 posteringarna.  Har du någon statistik på hur många av dem gjorde faktiskt nytta?

Sam skrev:

vi bryr oss mindre om bad image

Det synes.

Sam skrev:

än kunder som får svar direkt av sin produkt leverantör.

"Factory default och omkonfigurera manuellt."
"Factory default och omkonfigurera manuellt."
"Factory default och omkonfigurera manuellt."

"Reboot, reboot, reboot."

Tack  hmm

Sam skrev:

Hur bra en produkt kan vara, det kommer alltid finnas folk som tycker inte det och vill vädra ut det i det öppna.

Där har du tyvärr missat något viktigt.  "bra produkt", "alltid finnas folk" och "tycker inte" har inte så mycket med saken att göra.
Håller vad den lovar och rätt pris hade nog passat bättre in.

Sam skrev:

Så länge folk diskuterar våra produkter (på gott o ont), så lär VI oss mycket också. All feedback is good feedback.

Du säger det.  Och vilken nytta drar VI (icke Dovado anställda) av det?
Och nu kommer ursäkten:

Sam skrev:

Och sanningen är den att våra produkter är aldrig färdiga eftersom det byggs nya inlägg till firmwaren hela tiden.

Det är viss skillnad mellan "aldrig färdiga" och icke funktionella, vilket de allra flesta talar om på "detta neutrala, öppna forum".

Sam skrev:

De flesta tillverkare tycker inte om det konceptet eftersom det skulle kosta mer R än D vad gäller R&D.

Om konceptet går ut på att leverera instabilla och buggiga produkter och till ett relativt högt pris till kunderna, då måste jag säga att jag klandrar de inte.

Sam skrev:

4G är inte världens enklaste grej att jobba med tills man har äntligen klurat ut det. Att se andra tillverkare påstå efter mer en 1 år att dom kommer lägga in stöd för 4G på nolltid stämmer inte, eftersom vi vet vilka utmaningar det finns utöver det tekniska; och det är storbolagspolitik.

Här försöker du resa upp rökridåer.  Att Dovado lanserar en icke färdig produkt som destabiliserar en redan icke färdig produkt är inget annat än dålig marknadsföring, och bara marknadsföring med hopp att kapa åtminstone en del av marknaden från eventuella konkurenter, inte kärlek till och respekt för kunderna.

Sam skrev:

De flesta USB modem leverantörer vägrar jobba med andra router tillverkarna och ge dom stöd i form av drivrutiner, dokumentation och arbetstimmar.

Det kan nog stämma.

Sam skrev:

Vi klarade oss för att vi är 100% nischade på MBB sedan 7 år tillbaka när vi började

Där tar du vinsten i förskott.  Ni har inte alls klarat er och fortsätter ni på det sättet är hoppet ganska liten att ni kommer att göra det, men överaska mig gärna.

Sam skrev:

och sedan för att jag är en envis jäkel. ;-)

Jag tycker det också, men förmodligen inte så som du menar det.

Free your mind, and your OS will follow.

15

Sv: Snälla Dovado ge oss en logg !

Sam skrev:

Inget på TV ikväll, cii?

Dåligt skämt  sad

Free your mind, and your OS will follow.

16

Sv: Snälla Dovado ge oss en logg !

cii skrev:
Sam skrev:

Vi har inte en sån logg funktion idag som du söker, tyvärr. Vet inte när/om det kommer.

Sorry att jag behöver ta till starka ord igen, Sam.  Men vad du säger är ren bull  sad  Visst finns det systemlog, men Dovado har valt att användarna inte ska få tillgång till den.  4GR använder busybox, och där finns klog/syslog funktionalitet.  Det är bara ett cyniskt/masokistiskt drag från Dovados sida.  Att göra syslogen tillgänglig för användaren är en no-brainer.  TP-link MR3420 (360 spänn) kan det.  Lyxåk Dovado kan/vill inte det sad  Är det inkompetens eller inkompetens det handlar om?

Jag fattar inte det sad  Varför?  Är det så att Dovado inte vill ha kunder?

Funkar MR3420 med Huawei E169 resp E1750? I så fall åker min 4GR ut också.

Jag har den i stugan, och även om den nu med 5.0.5 höll sig uppe ett par veckor, med väldigt lite trafik, så har den nu gått i muggen.

Det började med att en logger som använder 4GR:en via wifi tappade kontakten med omvärlden. Routern funkade fortfarande tillräckligt för att jag skulle kunna logga in och se att loggern fortfarande fanns i ARP cachen, eller vad det är man ser. Dock fanns den inte i DHCP. Jag startade om routern, och då kom loggern omedelbart igång, och skickade sina köade data. Tyvärr funkade det bara i några timmar innan den sa upp sig helt, och nu kommer jag varken åt den via 3G-nätet eller med SMS. Eftersom den står 19 mil bort är det inte enkelt att power-cykla den heller sad

Jag har funderat på att skaffa nån ethernetbaserad watchdog, men en sån kostar ju mer är MR3420, och om den är stabil så behövs det ju inte.

Eller vad skall man köpa som är stabilt, och som går att adminstrera på vettigt sätt?

Tyvärr är väl det mesta PC-kvalitet, där man får räkna med att använda tidur och annat, för att hålla det igång.

17

Sv: Snälla Dovado ge oss en logg !

Tipo874 skrev:

Funkar MR3420 med Huawei E169 resp E1750?

Båda, ser det ut som.  Kolla här:

http://www.tp-link.com/common/subject/3 … /?siteid=1

Tipo874 skrev:

Tyvärr är väl det mesta PC-kvalitet, där man får räkna med att använda tidur och annat, för att hålla det igång.

Om du menar det jag tror du menar, då blandar du ihop PC och OS.  Fast, ett bättre OS kan i händerna på ohändiga bli det du kallar PC.  Och 4GR är exempel på det hmm

Free your mind, and your OS will follow.

18 Senaste redigerad av Tipo874 (2011-10-05 05:25:22)

Sv: Snälla Dovado ge oss en logg !

cii skrev:
Tipo874 skrev:

Funkar MR3420 med Huawei E169 resp E1750?

Båda, ser det ut som.  Kolla här:

http://www.tp-link.com/common/subject/3 … /?siteid=1

Tipo874 skrev:

Tyvärr är väl det mesta PC-kvalitet, där man får räkna med att använda tidur och annat, för att hålla det igång.

Om du menar det jag tror du menar, då blandar du ihop PC och OS.  Fast, ett bättre OS kan i händerna på ohändiga bli det du kallar PC.  Och 4GR är exempel på det hmm


Ok. Lite tveksam till rätt okända kinesiska tillverkare som inte har representation i Sverige. Jag såg någon som tydligen haft stora problem att få igång sin MR3420, så jag väntar nog ett tag ändå.

Edit:
Hittade denna tråd, som inte är så upplyftande:
http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=3281

Jag köpte en watchdog igår i alla fall.

http://www.electronic-software-shop.com … cw110.html

Jag är tveksam till att man kan få tag på grejer som är tillräckligt stabila för att funka i månader i sträck utan problem, även om den Jensen Air:Link 3G jag har mellan BBB:s modem och första switchen hemma brukar klara sig månader i taget mellan omstarter. Då kör jag iofs inte den med 3G modem normalt, utan det är bara en backup. Den kör heller inte dhcp, utan det överlåter jag åt den lokala unixhojen.

När det gäller "PC-kvalitet" så blandar jag inte alls ihop PC och OS. Jag jobbar med unix-support (Solaris) sedan ca 15 år, och visst finns det bra PC-grejer, men det finns mycket skräp också. Jag har sett så mycket PC-hårdvara som bara implementerar tillräckligt mycket av standarder så att det går att köra windows, och om du försöker använda andra delar av standarden de "följer" så saknas funktionaliteten helt, eller är så buggig att det i alla fall inte funkar.

Jag körde länge Solaris på ett Via Epia-systemkort, och efter ett tag blev det lite för långsamt och hade för lite minne. Jag köpte då på rekommendation ett kinesiskt kort med en Via C7 processor, och det systemet var aldrig stabilt. Jag gav upp efter ett tag och köpte ett intel-kort i samma formfaktor, och det har varit väldigt stabilt.

Men det är klart, om den ledande OS-leverantören säger "We're seeing crazy uptime numbers now, like three months, six months. I fully expect we'll see a year of uptime when Windows Server 2003 is finished" så sätter väl det standarden.