26

Sv: Automatisk återringning - ZTE MF680

Hultarpsskogen skrev:

Hej!!

Ny här!!
Jag hade exakt samma problem, kör med router Dovado 3.....nånting........ roll hehe iaf uppdaterade den med den firmware som finns på Tres supportsida, funkar 100% efter det!!!

Ha det bra alla!!

Claus Jansson, Hallaröd Skåne

Hej Claus,

Har du hittat firmware till detta modemet? ZTE MF680?
Jag har inte hittat denna på 3:s hemsida.

Mvh

Stefan

27 Senaste redigerad av nisse (2011-07-14 06:44:56)

Sv: Automatisk återringning - ZTE MF680

Har nu provat annat modem men linan dör iallafall, man är ansluten men hastighet går bara som gprs. Igår strulade det mycket igen, man kan sitta och surfa  och helt plötsligt bara dör linan, vänta c:a 30 min sen funkar det för att sen dö igen. På dagen så sluta nätet helt, man är ansluten men de går inte att surfa.  Det är samma grejer som när jag kör med telia och då uppstår inte dessa problem och 3 kunde inte se att det va nått fel heller, så nu skickar jag tillbaka grejerna.

28

Sv: Automatisk återringning - ZTE MF680

stew skrev:
Hultarpsskogen skrev:

Hej!!

Ny här!!
Jag hade exakt samma problem, kör med router Dovado 3.....nånting........ roll hehe iaf uppdaterade den med den firmware som finns på Tres supportsida, funkar 100% efter det!!!

Ha det bra alla!!

Claus Jansson, Hallaröd Skåne

Hej Claus,

Har du hittat firmware till detta modemet? ZTE MF680?
Jag har inte hittat denna på 3:s hemsida.

Mvh

Stefan

Hej!!

Uppdaterade endast routern (Dovado 3GN), tror inte uppdatering till modemet finns!!
Har uppdaterat routern en gång till (igår) med den allra senaste firmware på 3´s sida.

Mvh

Claus J

29

Sv: Automatisk återringning - ZTE MF680

Hej. Ha även jag samma problem. har ett mf680 hemma på test med Tre 32 MB plus abbonemang.
Har Hastigheter runt 9, men som ni beskriver ovan så går modemet ner i ett läge med hastighet på bara < 0,5 mb.
Kommer eventuellt byte till huawei E372. är det någon söm använder det modemet, är det mer stabilt, håller det samma praktisk hastighet?

30

Sv: Automatisk återringning - ZTE MF680

Har luskat lite med mitt bredband, man kan sitta och surfa och rätt som det är så är linan död för att senare hoppa igång igen. Upptäckte att när linan dog så kunde man koppla ner och koppla upp igen så funka linan igen. Men det gick bra att även låta trafiken stå still tex genom att trycka på stopp i webläsaren och få modemet att backa ner mot bara 3G då ingen trafik går (blinka) och sen köra på därefter, då funka linan igen. De verkar som man hamnar på en linje som är död eller nått ibland när han växlar till 3G+  Kanske funkar för er andra med som har problem?

31

Sv: Automatisk återringning - ZTE MF680

De är ett krig om utrymmet i cellen? Alla vill ha slots men vissa blir utsparkade låter de som.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

32

Sv: Automatisk återringning - ZTE MF680

Andreas skrev:

De är ett krig om utrymmet i cellen? Alla vill ha slots men vissa blir utsparkade låter de som.


Ja det är nått sånt åt det hållet. Jag har för mig att en "normal" basstation klarar av c:a 300 ? linjer samtidigt, men så delar dom nät (3/Telenor) så då blir det säkert 150 var kvar, de ska sen delas med ex antal telefoner och mobila bredband och här finns det bara 1 station på kanske 2000 invånare, så risken är att man hamnar utanför ibland som det känns. 3 ser ju inga fel när man frågar dom, men funkar det såhär så blir man klart irriterad när det växlar från dött - 7 Mbit flera ggr / dag. Detta fenomen har jag även fått på andra ställen flera mil hemifrån i Gis-nätet så det är inte lokalt heller. Ska prova att ha nån webradio på samtidigt som man surfar och se om linan håller, då ska man förhoppningsvis inte tappa sin plats mot stationen.

33

Sv: Automatisk återringning - ZTE MF680

Sen ligger data inte som prio i nätet, om någon tar upp nallen och ringer fröken ur så kommer de prioriteras före webbradion. 4g nätet är lite annorlunda då det enbart är data.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

34 Senaste redigerad av nisse (2011-07-19 07:49:36)

Sv: Automatisk återringning - ZTE MF680

Andreas skrev:

Sen ligger data inte som prio i nätet, om någon tar upp nallen och ringer fröken ur så kommer de prioriteras före webbradion. 4g nätet är lite annorlunda då det enbart är data.


Verkar som folk ringde mycket igår, gprs hastighet hela kvällen, oavsett vad man gjorde eller valde dator, starta om, stoppa modem direkt i nyinstallerad dator,bytt modem, hade modem i umr osv, Hade nästa likadant för några kvällar sen, sen på morgonen därpå så måste folk slutat pratat för då funkar alla datorer, umr, och modem direkt i dator, men det är inget fel på nätet enligt 3 så... nu ligger skiten i paket tillbaka till dom!!   mad

35

Sv: Automatisk återringning - ZTE MF680

Har nu lämnat in modemet till 3. Får se hur detta går, troligen kommer de inte hitta något och jag kommer åka på en felsökningsavgift. Då kommer jag bli rejält sur!!
Återkommer med mer info när jag får tillbaka modemet.

36

Sv: Automatisk återringning - ZTE MF680

Får vi väll verkligen inte hoppas att det blir en felsökningsavgift. Hänvisa dem till detta forum så kan de ju läsa om att det är fler som har problem med modemet. 3 använer ju numera Huawei e372, för att det andra modemet strulade vad jag förstått.  Är det ingen som skulle kunna skriva några rader om E372. Behöver svar så fort det går för ska själv försöka byta till det om det är bättre.

37

Sv: Automatisk återringning - ZTE MF680

Hamilton42 skrev:

Får vi väll verkligen inte hoppas att det blir en felsökningsavgift. Hänvisa dem till detta forum så kan de ju läsa om att det är fler som har problem med modemet. 3 använer ju numera Huawei e372, för att det andra modemet strulade vad jag förstått.  Är det ingen som skulle kunna skriva några rader om E372. Behöver svar så fort det går för ska själv försöka byta till det om det är bättre.

Tack för stödet!
Ja sedär, såg också nu att de bytt ut modemet på deras hemsida. konstigt att ingen på deras support hört talas om att det skulle vara några problem med detta modemet Lär ju inte bara varit jag som klagat.

38

Sv: Automatisk återringning - ZTE MF680

Såg nu på anovos hemsida att modemet var utbytt och skickats till 3-butiken. Hoppas nu att jag får det nya modemet som de skickar med till alla nya abbonemang och inte det gamla skitmodemet som jag hade innan. Måste ju finnas en anledning till att de inte säljer det längre. Lär få mer problem med det i framtiden.

39

Sv: Automatisk återringning - ZTE MF680

Nu har jag ringat in felet. Det är simkortet eller abbonemanget i sig självt som strular. Fungerar perfekt när jag testar ett annat sim-kort.
Ska beställa ett nytt kort, men tillsvidare kör jag vidare på det andra kortet. Fungerar som sagt perfekt.

Det är härligt att ha och göra med 3:s support. Har pratat med dem kanske 7-8 gånger, 1 har kunnat såpass mycket grundläggande datorkunskaper att han hört talas om "ping". Resterande hade inte en susning. Det är svårt att förklara sitt problem när man måste gå ner till barn-nivå. "När jag dubbelklickar på Internet så hänger sig sidan. Sedan tar det ett tag, och då fungerar internet igen. Sedan när jag försöker ladda hem en ny sida, så blir det samma sak igen". Enklare att säga "Man tappar ping när man försöker surfa".

Jag tror att jag gått och blivit hyffstat duktigt på detta modemet, ska försöka hålla koll på andra frågor i forumet som rör det.

Mvh

Stefan