1 Senaste redigerad av stew (2011-07-03 14:28:33)

Tråd: Automatisk återringning - ZTE MF680

Hej,

Har just gått och köpt mig ett ZTE MF680 som jag kör tillsammans med max-paket från tre. Bor mitt ute i tossemarken och har ingen möjlighet att få bredband via koppar så mobilt bredband är det enda alternativet för mig. Därför är det jätteviktigt att uppkopplingen är så stabil som möjilgt.
Det är inte något fel på farten! Med mitt gamla modem (e1820) nådde jag upp till ungefär 12mbit/s, nu är detta mer än dubblat. Runt 25mbit/s eller 3Mb/s. Inte illa.

Men nu till problemet.
Jag kör 3 connect på en windows 2007 enterprise dator. Jag har delat ut denna uppkopplingen och använder den via alla mina datorer. Har valt att 3 connect ska ansluta mot internet direkt datorn startas upp, detta fungerar bra. Men ibland så dör uppkopplingen, det är inte så ofta, kanske någon gång per dag, men tillräckligt ofta för att det ska bli jobbigt. Jag hittar ingen möjlighet att ställa in "automatisk återuppkoppling". Såsom jag kunde göra innan med äldre programvara och modem. Då installerade programet en riktig modemanslutning (en sådan som man kopplade upp sig vid tex 56.6k modem). Denna går att ställa in just att den ska ringa upp igen om uppkopplingen dör.
Nu skapas istället en "lan-anslutning", dvs en fast uppkoppling. Här finns inget sådant inställningsalternativ.

Någon som vet hur man löser detta?

Mvh

Stefan

2

Sv: Automatisk återringning - ZTE MF680

Jag pratade med 3 om problemet, de ansåg att det skulle räcka att trycka i "anslut automatiskt" som man hittar i 3 connect manager. Detta räcker inte. Uppkopplingen dör fortfarande! Och startar inte om efter det.

Ingen som har något förslag?

3

Sv: Automatisk återringning - ZTE MF680

Jag igen,

har nog hittat en väg runt.

Installera
http://download.cnet.com/EMCO-Ping-Moni … l;1#rateit
Samt http://www.howtogeek.com/howto/windows/ … mand-line/
Glöm inte att lägga in process.exe i set path
Kör en ping på tex www.playboy.com med EMCO (förövrigt en väldigt stabil sida, har varit min referensping i över 13 år nu!)
Om pingen failar kör ett script som dödar 3 connect processen, samt startar upp den igen efteråt.

Jag kan återkomma med fulla scripts samt cmd-lines om det skulle vara intresse. (Eller det kanske bara är jag som har detta problemet.)

Mvh

Stefan

4

Sv: Automatisk återringning - ZTE MF680

stew skrev:

Hej,

Har just gått och köpt mig ett ZTE MF680 som jag kör tillsammans med max-paket från tre. Bor mitt ute i tossemarken och har ingen möjlighet att få bredband via koppar så mobilt bredband är det enda alternativet för mig. Därför är det jätteviktigt att uppkopplingen är så stabil som möjilgt.
Det är inte något fel på farten! Med mitt gamla modem (e1820) nådde jag upp till ungefär 12mbit/s, nu är detta mer än dubblat. Runt 25mbit/s eller 3Mb/s. Inte illa.

Men nu till problemet.
Jag kör 3 connect på en windows 2007 enterprise dator. Jag har delat ut denna uppkopplingen och använder den via alla mina datorer. Har valt att 3 connect ska ansluta mot internet direkt datorn startas upp, detta fungerar bra. Men ibland så dör uppkopplingen, det är inte så ofta, kanske någon gång per dag, men tillräckligt ofta för att det ska bli jobbigt. Jag hittar ingen möjlighet att ställa in "automatisk återuppkoppling". Såsom jag kunde göra innan med äldre programvara och modem. Då installerade programet en riktig modemanslutning (en sådan som man kopplade upp sig vid tex 56.6k modem). Denna går att ställa in just att den ska ringa upp igen om uppkopplingen dör.
Nu skapas istället en "lan-anslutning", dvs en fast uppkoppling. Här finns inget sådant inställningsalternativ.

Någon som vet hur man löser detta?

Mvh

Stefan


Har skaffat detta jag med men mellanpaketet, har under 4 dagar fått linan att dö oförklarligt några ggr, dessutom är hastigheten riktigt dålig, som bäst runt 6 Mbit trotts att jag i princip stått brevid antennen och det ska va 32 mbit här. När den "dött" så har det gått att surfa med typ gprs hastighet för att ett tag senare hoppa igång igen, ibland flera timmar senare. Har inte spelat nån roll om jag bytt dator, stoppat modemet direkt i datorn osv. Man kan koppla upp och ansluta men linan är i princip död. Är det typ så du fått med?

5

Sv: Automatisk återringning - ZTE MF680

nisse skrev:
stew skrev:

Hej,

Har just gått och köpt mig ett ZTE MF680 som jag kör tillsammans med max-paket från tre. Bor mitt ute i tossemarken och har ingen möjlighet att få bredband via koppar så mobilt bredband är det enda alternativet för mig. Därför är det jätteviktigt att uppkopplingen är så stabil som möjilgt.
Det är inte något fel på farten! Med mitt gamla modem (e1820) nådde jag upp till ungefär 12mbit/s, nu är detta mer än dubblat. Runt 25mbit/s eller 3Mb/s. Inte illa.

Men nu till problemet.
Jag kör 3 connect på en windows 2007 enterprise dator. Jag har delat ut denna uppkopplingen och använder den via alla mina datorer. Har valt att 3 connect ska ansluta mot internet direkt datorn startas upp, detta fungerar bra. Men ibland så dör uppkopplingen, det är inte så ofta, kanske någon gång per dag, men tillräckligt ofta för att det ska bli jobbigt. Jag hittar ingen möjlighet att ställa in "automatisk återuppkoppling". Såsom jag kunde göra innan med äldre programvara och modem. Då installerade programet en riktig modemanslutning (en sådan som man kopplade upp sig vid tex 56.6k modem). Denna går att ställa in just att den ska ringa upp igen om uppkopplingen dör.
Nu skapas istället en "lan-anslutning", dvs en fast uppkoppling. Här finns inget sådant inställningsalternativ.

Någon som vet hur man löser detta?

Mvh

Stefan


Har skaffat detta jag med men mellanpaketet, har under 4 dagar fått linan att dö oförklarligt några ggr, dessutom är hastigheten riktigt dålig, som bäst runt 6 Mbit trotts att jag i princip stått brevid antennen och det ska va 32 mbit här. När den "dött" så har det gått att surfa med typ gprs hastighet för att ett tag senare hoppa igång igen, ibland flera timmar senare. Har inte spelat nån roll om jag bytt dator, stoppat modemet direkt i datorn osv. Man kan koppla upp och ansluta men linan är i princip död. Är det typ så du fått med?

Hej,
Ja precis. Ibland dör uppkopplingen helt, och den återansluter inte automatiskt.
Ibland (oftare) så klarar sig uppkopplingen, men hastigheten blir kass och svarstiderna långa (typ 30ms mot 1500ms).
Har inte hittat någon lösning på det sistnämda än, och ser inga mönster i det. Svarstiderna ändras ändras oavsett belastning. Dvs det kan gå från kort till lång när linan idlar, likaväl som när den är fullbelastad. Verkar således inte ha att göra med vad min dator gör, utan vara något på 3-sidan.

Det första problemet är lite mer komplicerat än vad jag hade trott. Jag labbade lite med detta i går. Har problem att stänga porten efter 3 connect manager efter det att jag dödat appen. Porten (tror det var 10048) används även efter det att appen dödats. Ska försöka lösa det genom att skriva ett script.
Vi får se hur det går smile

Har försökt prata med 3 om problemet, men som vanligt när man ringer it-leverantörer som riktar sig till privatpersoner så kan de mindre än vad jag kan (jobbat med it i typ 15 år). Det är lite dödfött att försöka få hjälp av 3 när problemen blir lite mer avancerade.
Men är det fler som ringer och gnäller så kanske de uppmärksammar problemet och kommer fram med en lösning.

Mvh

Stefan

6

Sv: Automatisk återringning - ZTE MF680

stew skrev:
nisse skrev:
stew skrev:

Hej,

Har just gått och köpt mig ett ZTE MF680 som jag kör tillsammans med max-paket från tre. Bor mitt ute i tossemarken och har ingen möjlighet att få bredband via koppar så mobilt bredband är det enda alternativet för mig. Därför är det jätteviktigt att uppkopplingen är så stabil som möjilgt.
Det är inte något fel på farten! Med mitt gamla modem (e1820) nådde jag upp till ungefär 12mbit/s, nu är detta mer än dubblat. Runt 25mbit/s eller 3Mb/s. Inte illa.

Men nu till problemet.
Jag kör 3 connect på en windows 2007 enterprise dator. Jag har delat ut denna uppkopplingen och använder den via alla mina datorer. Har valt att 3 connect ska ansluta mot internet direkt datorn startas upp, detta fungerar bra. Men ibland så dör uppkopplingen, det är inte så ofta, kanske någon gång per dag, men tillräckligt ofta för att det ska bli jobbigt. Jag hittar ingen möjlighet att ställa in "automatisk återuppkoppling". Såsom jag kunde göra innan med äldre programvara och modem. Då installerade programet en riktig modemanslutning (en sådan som man kopplade upp sig vid tex 56.6k modem). Denna går att ställa in just att den ska ringa upp igen om uppkopplingen dör.
Nu skapas istället en "lan-anslutning", dvs en fast uppkoppling. Här finns inget sådant inställningsalternativ.

Någon som vet hur man löser detta?

Mvh

Stefan


Har skaffat detta jag med men mellanpaketet, har under 4 dagar fått linan att dö oförklarligt några ggr, dessutom är hastigheten riktigt dålig, som bäst runt 6 Mbit trotts att jag i princip stått brevid antennen och det ska va 32 mbit här. När den "dött" så har det gått att surfa med typ gprs hastighet för att ett tag senare hoppa igång igen, ibland flera timmar senare. Har inte spelat nån roll om jag bytt dator, stoppat modemet direkt i datorn osv. Man kan koppla upp och ansluta men linan är i princip död. Är det typ så du fått med?

Hej,
Ja precis. Ibland dör uppkopplingen helt, och den återansluter inte automatiskt.
Ibland (oftare) så klarar sig uppkopplingen, men hastigheten blir kass och svarstiderna långa (typ 30ms mot 1500ms).
Har inte hittat någon lösning på det sistnämda än, och ser inga mönster i det. Svarstiderna ändras ändras oavsett belastning. Dvs det kan gå från kort till lång när linan idlar, likaväl som när den är fullbelastad. Verkar således inte ha att göra med vad min dator gör, utan vara något på 3-sidan.

Det första problemet är lite mer komplicerat än vad jag hade trott. Jag labbade lite med detta i går. Har problem att stänga porten efter 3 connect manager efter det att jag dödat appen. Porten (tror det var 10048) används även efter det att appen dödats. Ska försöka lösa det genom att skriva ett script.
Vi får se hur det går smile

Har försökt prata med 3 om problemet, men som vanligt när man ringer it-leverantörer som riktar sig till privatpersoner så kan de mindre än vad jag kan (jobbat med it i typ 15 år). Det är lite dödfött att försöka få hjälp av 3 när problemen blir lite mer avancerade.
Men är det fler som ringer och gnäller så kanske de uppmärksammar problemet och kommer fram med en lösning.

Mvh

Stefan


Fick reda på varför mitt går såå sakta ibland. Enligt telenorkartan så har man 32 Mbit nät och när man ställde frågan till dom om varför det går så sakta så svarar dom att det bara är 10 Mbit i stationen, (3GIS) Dessutom hänvisade dom till kartan, och att dom inte hade några planer för utbyggnad till 32 Mbit, hehehe. Blir samma begränsning till 3. Ska ringa till 3 och se vad dom säger....

7

Sv: Automatisk återringning - ZTE MF680

nisse skrev:

Fick reda på varför mitt går såå sakta ibland. Enligt telenorkartan så har man 32 Mbit nät och när man ställde frågan till dom om varför det går så sakta så svarar dom att det bara är 10 Mbit i stationen, (3GIS) Dessutom hänvisade dom till kartan, och att dom inte hade några planer för utbyggnad till 32 Mbit, hehehe. Blir samma begränsning till 3. Ska ringa till 3 och se vad dom säger....

Jo, så kan det vara, men det förklarar inte varför hastighteten går ner såpass mycket så att uppkopplingen dör alternativt nästan dör. Det är något som jag inte tror hänger ihop din mast inte är uppgraderad till högre hastigheter, hade blivit samma fel oavsett.
(Med tanke på att jag upplever samma problem som dig och har en uppgraderad mast 1000m från huset)

8

Sv: Automatisk återringning - ZTE MF680

stew skrev:
nisse skrev:

Fick reda på varför mitt går såå sakta ibland. Enligt telenorkartan så har man 32 Mbit nät och när man ställde frågan till dom om varför det går så sakta så svarar dom att det bara är 10 Mbit i stationen, (3GIS) Dessutom hänvisade dom till kartan, och att dom inte hade några planer för utbyggnad till 32 Mbit, hehehe. Blir samma begränsning till 3. Ska ringa till 3 och se vad dom säger....

Jo, så kan det vara, men det förklarar inte varför hastighteten går ner såpass mycket så att uppkopplingen dör alternativt nästan dör. Det är något som jag inte tror hänger ihop din mast inte är uppgraderad till högre hastigheter, hade blivit samma fel oavsett.
(Med tanke på att jag upplever samma problem som dig och har en uppgraderad mast 1000m från huset)


Ringde precis 3 och dom sa 7,2 Mbit.
Nä jag kan inte säga varför linan bara dör, men mitt modem Zte blir väldigt varmt så de kanske kan påverka,andra alternativ kan vara att det hänger sig utrustning i stationen eller länken mellan dom. Hade 3 för några år sen och upplevde samma sak då att det bara dog men sen rätt som de va så funka den bara och jag hade inte ändrat nått hos mig. Har du provat vid ett sånt tillfälle att åka till en annan cell och se om de funkar där?

9

Sv: Automatisk återringning - ZTE MF680

nisse skrev:

Ringde precis 3 och dom sa 7,2 Mbit.
Nä jag kan inte säga varför linan bara dör, men mitt modem Zte blir väldigt varmt så de kanske kan påverka,andra alternativ kan vara att det hänger sig utrustning i stationen eller länken mellan dom. Hade 3 för några år sen och upplevde samma sak då att det bara dog men sen rätt som de va så funka den bara och jag hade inte ändrat nått hos mig. Har du provat vid ett sånt tillfälle att åka till en annan cell och se om de funkar där?

Om modemet blir väldigt varmt och dör av den anledningen så är detta 3:s problem och du bör få ett nytt modem. Modemet ska ju självklart kunna leverera max under en lång period utan att det dör, förutsatt att omgivande temperatur är hyffsat normal.

Har inte provat att byta cell. Det kanske kunde vara värt att göra. Men jag tycker att det är svårt att släppa att felet ligger på 3:s sida redan. Skulle vara intressant att hör fler med samma problem, då kan man helt utesluta vilken antenn man kör mot. Då är det snarare mjuk eller hårdvarurproblem relaterat till modemet. (Vilket jag tror att det är).

Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare för att lösa mitt problem. Att uppkopplingen dör helt, och inte starta om ibland kan jag hantera genom att köra lite script. Men att uppkopplingen blir helkass och  jättelångsam under perioder är värre. Det fixar jag inte själv utan att göra stora ingrepp, vilket i sin tur brukar leda till fler problem smile

Dumt att vara tidig med nått, i detta fallet det nya modemet. Finns ingen information att hitta när man söker på google. Och 3 är dåligt utbildade, då det är så nytt.
Det verkar inte finnas någon firmware / mjukvaru / program upgrader/update för detta modemet än. Har du hittat något?

Mvh

Stefan

10

Sv: Automatisk återringning - ZTE MF680

Kan för övrigt nämna att jag har ett 16mbit/s modem också, samt separat abbonemang. Detta har jag kört i exakt samma setup som det nya bra länge utan några som helst problem. Har kunnat maxxa uppkopplingen under dagar utan att få några problem.
Samma mast, samma dator som modemet sitter i, samma abbonemang. Det enda som skiljer är modemet och mjukvaran till modemet.

11

Sv: Automatisk återringning - ZTE MF680

Ringde till 3 igen och fick prata med en som hade varit med ett tag! smile

Han tyckte att jag skulle lura modemet att tro att det är en fast anslutning genom att köra RAS + APN. Det kan få datorn att tro att den har en stabil uppkoppling.

Jag testar i kväll när jag kommer hem från jobbet!

Mvh

Stefan

12

Sv: Automatisk återringning - ZTE MF680

stew skrev:

Ringde till 3 igen och fick prata med en som hade varit med ett tag! smile

Han tyckte att jag skulle lura modemet att tro att det är en fast anslutning genom att köra RAS + APN. Det kan få datorn att tro att den har en stabil uppkoppling.

Jag testar i kväll när jag kommer hem från jobbet!

Mvh

Stefan


Fint, gör gärna en step by step guide för ditt OS och posta sen.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

13

Sv: Automatisk återringning - ZTE MF680

Hej,

Har nu testat att skapa en fjärranslutning för modemet. Fördelen är att man kan använda den istället för 3 connect applikationen, vilket är en vinst i sig självt.
Detta kan säkert fungera för vissa, men det underlättade inte för mig. Snarare blev det värre. Fick långa perioder med en ping på över 2000ms och det enda som hjälpte var en omstart.

Har nu återställt till att köra med 3 connect manager igen, och det verkar vara stabilare. Tillbaka på ruta ett igen dock.

Jag får försöka labba vidare helt enkelt, men efter detta testet tycker jag att det är ännu tydligare att det är något i hårdvaran alternativt mjukvaran från 3.

14

Sv: Automatisk återringning - ZTE MF680

Nu tror jag att jag har ringat in problemet.
Det verkar som att det nya modemet alternativt mjukvaran får USB:n (alltså själva bussen) att flooda. När detta sker så stryper bussen all kommunikation.
I mitt fall märkte jag detta beteende då jag hade en period av >2000ms ping och försökte kopiera en fil från en annan usbdisk. Detta gick inte. Fick väldigt dålig prestanda.

Någon som känner igen detta beteendet?

Jag ska testa med en docka idag, det kan vara så att bussens beteende förändras genom detta, det är andra drivare bland annat.
Annars får jag prova en ny dator.

Knepigt att det fungerat alldeles utmärkt i flera år innan med föregångaren till detta modemet (e1820 och 220).

Mvh

Stefan

15 Senaste redigerad av A-Man (2011-07-07 08:45:10)

Sv: Automatisk återringning - ZTE MF680

jag hade detta problem konstant , med mitt tre abonneamng, först trodde jag att det var routern men eftersom du har det problemet så antar jag att det har med modem / nät att göra.

Mitt modem blev varmt ibland hett, men inga problem bara det står öppet.
Det generedas mycket värme och nånstans måste det ta vägen.

Har haft det i ett år inga problem pga värme.

16

Sv: Automatisk återringning - ZTE MF680

andy78 skrev:

jag hade detta problem konstant , med mitt tre abonneamng, först trodde jag att det var routern men eftersom du har det problemet så antar jag att det har med modem / nät att göra.

Mitt modem blev varmt ibland hett, men inga problem bara det står öppet.
Det generedas mycket värme och nånstans måste det ta vägen.

Har haft det i ett år inga problem pga värme.

Servern med modemet i står ju trots allt i en varm vind, så det är ju inte omöjligt. Föregående modem höll sig dock stabilt under betydligt mycekt varmare dagar än vad det varit det senaste. Det är ju iofs inget med saken att göra, ett nytt modem kan ju fungera annorlunda.
Det är lite svårt att kyla ner vinden, och antennsladden till 3g modemet är dragen dit.
Ska prova att ta en kort usb-sladd och koppla in mellan modemet / servern. Då kommer modemet bort en bit i alla fall. Kan tom hänga upp det i luften i en liten tråd.

17

Sv: Automatisk återringning - ZTE MF680

En fullösning är att borra massa hål i modemskalet så värmen har någonstans att ta vägen. Inte snyggt men effektivt!

/MmmMagnus

18

Sv: Automatisk återringning - ZTE MF680

nisse skrev:
stew skrev:
nisse skrev:

Har skaffat detta jag med men mellanpaketet, har under 4 dagar fått linan att dö oförklarligt några ggr, dessutom är hastigheten riktigt dålig, som bäst runt 6 Mbit trotts att jag i princip stått brevid antennen och det ska va 32 mbit här. När den "dött" så har det gått att surfa med typ gprs hastighet för att ett tag senare hoppa igång igen, ibland flera timmar senare. Har inte spelat nån roll om jag bytt dator, stoppat modemet direkt i datorn osv. Man kan koppla upp och ansluta men linan är i princip död. Är det typ så du fått med?

Hej,
Ja precis. Ibland dör uppkopplingen helt, och den återansluter inte automatiskt.
Ibland (oftare) så klarar sig uppkopplingen, men hastigheten blir kass och svarstiderna långa (typ 30ms mot 1500ms).
Har inte hittat någon lösning på det sistnämda än, och ser inga mönster i det. Svarstiderna ändras ändras oavsett belastning. Dvs det kan gå från kort till lång när linan idlar, likaväl som när den är fullbelastad. Verkar således inte ha att göra med vad min dator gör, utan vara något på 3-sidan.

Det första problemet är lite mer komplicerat än vad jag hade trott. Jag labbade lite med detta i går. Har problem att stänga porten efter 3 connect manager efter det att jag dödat appen. Porten (tror det var 10048) används även efter det att appen dödats. Ska försöka lösa det genom att skriva ett script.
Vi får se hur det går smile

Har försökt prata med 3 om problemet, men som vanligt när man ringer it-leverantörer som riktar sig till privatpersoner så kan de mindre än vad jag kan (jobbat med it i typ 15 år). Det är lite dödfött att försöka få hjälp av 3 när problemen blir lite mer avancerade.
Men är det fler som ringer och gnäller så kanske de uppmärksammar problemet och kommer fram med en lösning.

Mvh

Stefan


Fick reda på varför mitt går såå sakta ibland. Enligt telenorkartan så har man 32 Mbit nät och när man ställde frågan till dom om varför det går så sakta så svarar dom att det bara är 10 Mbit i stationen, (3GIS) Dessutom hänvisade dom till kartan, och att dom inte hade några planer för utbyggnad till 32 Mbit, hehehe. Blir samma begränsning till 3. Ska ringa till 3 och se vad dom säger....


Hehe, Telenors karta säger 32 Mbit nät, sen säger dom att det är 10 Mbit när dom kollat upp det hela, sen frågar man 3 och dom säger 7,2 Mbit sen kollar Telenor upp igen och säger 16 Mbit men jag kommer inte upp i mer än max c:a 6 Mbit då är det med 3 men över en 3-Gis station. Man undrar vad man ska gå efter egentligen när man ska få reda på vilken hastighet som är tillgänglig?

19

Sv: Automatisk återringning - ZTE MF680

MmmMagnus skrev:

En fullösning är att borra massa hål i modemskalet så värmen har någonstans att ta vägen. Inte snyggt men effektivt!

/MmmMagnus


Den var inte så dum! Ska testa!
Har lagt annat på is (hehe, synd att inte modemet ligger där med) just nu och tror att värmen är problemet.
Dumt att gå över ån efter vatten!

20

Sv: Automatisk återringning - ZTE MF680

MmmMagnus skrev:

En fullösning är att borra massa hål i modemskalet så värmen har någonstans att ta vägen. Inte snyggt men effektivt!

/MmmMagnus


Jag tror det är bättre att montera nån form av kylfläns likt det man har på en processor i datorn, brukar finnas välidgt små.

Ska ta bort skalet på modemet och försöka såg upp ett hål för en fläns.

21

Sv: Automatisk återringning - ZTE MF680

varför inte bara tabort skalet och se om det hjälper, och vad på kortet som strular pga värmen.

22

Sv: Automatisk återringning - ZTE MF680

G-Man skrev:

varför inte bara tabort skalet och se om det hjälper, och vad på kortet som strular pga värmen.

Hur tar man reda på det?

Hur vet vi egentligen att det är problem pga värmen?

Modemet blir ju väldigt varmt och nånstans måste det avledas.
Men det är bara prova inte mer med det.

23

Sv: Automatisk återringning - ZTE MF680

nisse skrev:
nisse skrev:
stew skrev:

Hej,
Ja precis. Ibland dör uppkopplingen helt, och den återansluter inte automatiskt.
Ibland (oftare) så klarar sig uppkopplingen, men hastigheten blir kass och svarstiderna långa (typ 30ms mot 1500ms).
Har inte hittat någon lösning på det sistnämda än, och ser inga mönster i det. Svarstiderna ändras ändras oavsett belastning. Dvs det kan gå från kort till lång när linan idlar, likaväl som när den är fullbelastad. Verkar således inte ha att göra med vad min dator gör, utan vara något på 3-sidan.

Det första problemet är lite mer komplicerat än vad jag hade trott. Jag labbade lite med detta i går. Har problem att stänga porten efter 3 connect manager efter det att jag dödat appen. Porten (tror det var 10048) används även efter det att appen dödats. Ska försöka lösa det genom att skriva ett script.
Vi får se hur det går smile

Har försökt prata med 3 om problemet, men som vanligt när man ringer it-leverantörer som riktar sig till privatpersoner så kan de mindre än vad jag kan (jobbat med it i typ 15 år). Det är lite dödfött att försöka få hjälp av 3 när problemen blir lite mer avancerade.
Men är det fler som ringer och gnäller så kanske de uppmärksammar problemet och kommer fram med en lösning.

Mvh

Stefan


Fick reda på varför mitt går såå sakta ibland. Enligt telenorkartan så har man 32 Mbit nät och när man ställde frågan till dom om varför det går så sakta så svarar dom att det bara är 10 Mbit i stationen, (3GIS) Dessutom hänvisade dom till kartan, och att dom inte hade några planer för utbyggnad till 32 Mbit, hehehe. Blir samma begränsning till 3. Ska ringa till 3 och se vad dom säger....


Hehe, Telenors karta säger 32 Mbit nät, sen säger dom att det är 10 Mbit när dom kollat upp det hela, sen frågar man 3 och dom säger 7,2 Mbit sen kollar Telenor upp igen och säger 16 Mbit men jag kommer inte upp i mer än max c:a 6 Mbit då är det med 3 men över en 3-Gis station. Man undrar vad man ska gå efter egentligen när man ska få reda på vilken hastighet som är tillgänglig?

Det hela har spårat ur nu, från att ha frågat telenor om det går lika sakta/snabbt med dom som med 3 över samma station (3Gis) så har jag fått ett otroligt svar nu. Då jag har 3 som jag förklarat till dom och som sagt frågat om hur det skulle gå med deras abb, och försökt att få reda på vilken hastighet station har, så har dom kommit fram till att dom testat mitt abb och allt funkar som det ska.... MEN jag är ju inte kund hos dom överhuvud taget hahahaha. Summering 3-kund hastighet enligt 3 7,2 Mbit. Telenorsvar 32Mbit enligt karta, nergraderat efter koll till 10 Mbit, efter ytterligare koll 16 Mbit, och nu vid senaste koll på karta 16 Mbit, slutkoll på mitt abb(funkar ok fast jag inte är kund) och basstationen funkar fint, desssutom hänvisar dom till egna nätet som enligt dom kunde ge fördelar, den enda fördelen jag skulle få där jag bor är gprs....

Så man blir lätt vilseleden på alla hastigheter hit och dit dom erbjuder....

24

Sv: Automatisk återringning - ZTE MF680

Hej,

Har nu gjort följande:

Cabbat modemet (Dvs tagit bort fram och bak plastkåpa). Hängt upp modemet i luften och installerat en liten (12cm) fläkt som blåser direkt mot modemet.
Kanske att modemet är något stabilare, men det hänger sig fortfarande.
Det är ju varmt i rummet, det är en vind som servrarna och modemet står i. Detta har dock inte varit något problem innan.

I och med att problemen kvarstår så har jag installerat ett program som håller koll på en extern domän, om den upptäcker att latency > 1500s under 200 ping så startar den om datorn. När datorn är uppe igen så mailar den mig om vad som har hänt.
Detta får fungera tills det att hösten kommer, då blir det istället väldigt kallt på vinden och jag kan då vara helt säker på att det inte är överhettning som är problemet.

Något lustigt som jag upptäckte när jag streamade film från servern som håller i modemet var att när problemet uppstod så började streamningen strula. Jag kör en usb-disk och på något sätt påverkar modem-problematiken usb-bussen.

Mvh

Stefan

25

Sv: Automatisk återringning - ZTE MF680

Hej!!

Ny här!!
Jag hade exakt samma problem, kör med router Dovado 3.....nånting........ roll hehe iaf uppdaterade den med den firmware som finns på Tres supportsida, funkar 100% efter det!!!

Ha det bra alla!!

Claus Jansson, Hallaröd Skåne