51

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

Troligen prestandan på cpun som limiterar hastigheten.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

52

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

Provat med både wifi å kabel

53

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

Ok, ny firmware ute som fixar sim lock buggen psydonia nämnde. Bry er dock inte om datumet, det är inte samma rev. som tidigare som också var daterad till 20110624. När jag laddade ner den här senaste firmware'n var den daterad till 20110720 på websidan men nu har dom sagt ändrat till 20110624. Och för att förvirra oss ännu mer så uppackad så finns datumet 110617 i filnamnet. Hur som helst så tycker jag i.a.f. att det verkar som att TP-Link verkar ha för avsikt att sköta fw-uppdateringar på ett bra sätt.

Skitsamma, nu har jag kört den senaste fw i några dagar och den verkar vara stabil. I natt rapporterade bredbandskollen 18,9/2,92 Mbit/s med ping mellan 25-50 ms med ett E367 modem och Tre kontant så jag är nöjd  smile

/MmmMagnus

54 Senaste redigerad av s60761 (2011-07-27 15:06:05)

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

mad

Köpte denna router idag. Och ja får ingen kontakt med mitt 3G modem. Huawei E372 DC-HSPA+...

Lik f-at så står det på deras hemsida att den ska vara kompatibel!?

I status menyn står "Unknown modem" och alla adresser osv är 000000, modemet lyser inte.

sk....t

55

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

s60761 skrev:

mad

Köpte denna router idag. Och ja får ingen kontakt med mitt 3G modem. Huawei E372 DC-HSPA+...

Lik f-at så står det på deras hemsida att den ska vara kompatibel!?

I status menyn står "Unknown modem" och alla adresser osv är 000000, modemet lyser inte.

sk....t

Och du har uppdaterat till senaste firmware? Stöd för E372 kom först i senaste firmware'n och routern kom förmodligen med stock firmware.

/MmmMagnus

56

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

Ja testade både näst senaste och senaste firmware.

57 Senaste redigerad av MmmMagnus (2011-07-27 16:50:20)

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

Det skulle kunna vara så att e372 stödet kom i den firmwaren daterad 20110624 som sedan drogs tillbaka för att ersättas med den som ligger ute nu (och som diskuteras i mitten på förra sidan). Problemet med den var att den var lite småbuggig men den fungerade. Jag fick starta om (med strömmen) ett par gånger för att slippa sim lock buggen. Kan som sagt tänkas att e372 stödet kom med den och att dom missade antingen att få med e372 i den buggfixade fw alt. att den nya fw bara var en tillbakarullning till tidigare version utan stöd. Jag kollade på min dator och jag har tyvärr hunnit slänga den fw. Skicka ett pm till PsyDonia eller HD och med lite tur så kanske dom har den kvar på datorn!

EDIT: Bäst att tillägga att när du skriver att du testat både senaste och näst senaste så inkluderar det inte den lite buggiga fw som jag pratar om eftersom den är borttagen från TP-Links webbsida sedan ett tag tillbaka.

/MmmMagnus

58

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

Aha,

Nope det inkluderar inte den "lite" buggiga. Utan ja har testat de två senaste som ligger på sidan just nu.

Är det någon som har denna "buggiga" firmware så får ni gärna skicka den till mig på s60761@gmail.com

mvh

59

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

Jag googlade som fan och kollade runt på TP-Links olika "nationella varianter" på deras webbsida men hittade den inte. Om du inte får något napp här så kan du alltid kontakta supporten:

+44 (0) 845 147 0017
24 hours a day, 7days a week
Technical support email:
support.uk@tp-link.com

Har du bara en vettig operatör/abonnemang ska det inte kosta så mycket mer att ringa UK än att ringa inom Sverige.

/MmmMagnus

60

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

Suttit i en timme med TP-Link supporten (indisk eller kina). Har provat alla tre Firmware som finns på deras sida och gått igenom alla inställningar utan resultat.

Han visste inget om någon firmware som blivit borttagen.

61 Senaste redigerad av MmmMagnus (2011-07-27 19:22:00)

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

Fast supportpersonal brukar ibland kunna vara lite ojämn kvalitet på. Men testa att skicka ett privat meddelande till Psydonia eller HD. I.o.f.s. är jag lite snurrig men i detta fallet är jag så gott som hundra på att dom tagit bort aktuell firmware fråm webbsidan.

EDIT: Förresten, kanske en dum fråga men har du testat modemet direkt i en dator? Det kan ju faktiskt vara så att modemet är kaputt

/MmmMagnus

62 Senaste redigerad av s60761 (2011-07-27 20:14:54)

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

Jo, det fungerar allt i datorn (imac) om än kanske inte helt tillfredsställande. Ibland blåser det på med 28Mbit. Men kan ibland under några timmar ligga på 0.2Mbit och då kommer ja knappt ut på nätet.

Lite konstigt då min iphone funkar fint vid samma tidpunkt.

63

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

Har precis kopplat in en TP-link märkte dock att den inte klarar av lång Usb kabel för då hittar den inte modemet, så jag fick byta till en kortare kabel. Det är väll det enda negativa med denna jämfört med en Dovado 4Gr.

E367/E398 Telenor/ Dovado 4GR /Tp-link mr3420

64

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

Har använt en 3 meters USB-kabel med UMRen utan problem. Men med 4GR ger samma kabel oberäkneliga fel då och då.

65 Senaste redigerad av PsyDonia (2011-08-13 11:03:41)

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

har inte den buggiga firmwaren kvar.
jag kör med 3meters usb funkar kanon.
ska man köra med riktigt lång usb behövs förstärkare då en usb kabel inte ska vara för lång signla kvaliten minskar.

om du kollar TP-Links hemsida så finns bara dom gamla firmware där ingen av den buggiga eller den med fixad bugg.
MmmMagnus kanske kan laddaupp den fixade firmware då du nog inte testat den.
då du sa att du  provat alla tre dom hade på deras hemsida och dom tre så är senaste från april.

66

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

PsyDonia skrev:

om du kollar TP-Links hemsida så finns bara dom gamla firmware där ingen av den buggiga eller den med fixad bugg.
MmmMagnus kanske kan laddaupp den fixade firmware då du nog inte testat den.
då du sa att du  provat alla tre dom hade på deras hemsida och dom tre så är senaste från april.

Eftersom deras webbsida ändrats flera gånger sedan vi hade diskussionen så är jag inte helt hundra men då när det var aktuellt hade han testat det som fanns tillgängligt då, d.v.s. den som först kallades *******20110720. Således kan jag tyvärr inte hjälpa till. Däremot har jag TL-MR3420_V1_110617 kvar. Routerns webbgränssnitt kallar den 3.12.19 Build 110617 Rel.39329n. Vill någon ha denna (som inte finns på webbsidan) så hojta till.

Fast deras firmwaresida är helvirrig. Fram tills i slutet av juni fanns:

TL-MR3420_v1_110625 (eller 110624, osäker) (buggig)
TL-MR3420_V1_110418
TL-MR3420_V1_110125
TL-MR3420_v1_110112

Andra hälften av juli så kom en uppdatering (gissningsvis p.g.a. föregående ver. buggar):

TL-MR3420_v1_110720 (filnamnet ändrades senare till ****110624, dock samma firmware)

Bara ca. en vecka senare så togs denna senaste buggfixade ver. bort och den senaste tillgängliga firmware'n var daterad 20110617 d.v.s ytterligare en annan version. I samma veva togs *****110625 (den buggiga) bort.

Så såg det ut fram tills för max en vecka sedan då dom ändrade igen och nu finns bara dom tre första fw enligt början av mitt inlägg. Det kan även nämnas att förutom datumen i filnamnen så hade dom olika firmwareversionerna helt andra datum i medföljande read_me.txt när man packade upp dom samt i routerns webbgränssnitt. Intressant är även att dom tagit bort modem från kompabilitetslistan samt ändrat utseendet på samma lista. Jag börjar tröttna på tomtarna, det är väl för fan inte meningen att kompabiliteten ska bli sämre med tiden?

Har för avsikt att kontakta dom och fråga vad fan dom håller på med! Jävla klantskallar!

P.g.a. deras strul med fw och modemkompabilitet måste därför köprekommendationen tills vidare tas bort. Som det är nu kan man inte lita på någonting, speciellt inte modemkompabiliteten som kan ändras till det sämre från vecka till vecka. Har dom möjligen en ny routermodell i pipe-linen som dom vill sälja istället? Skit samma, undvik TL-MR3420 tills vidare!

/MmmMagnus

67

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

jag kör med.
   
3.12.8 Build 110418 Rel.43954n  som för mig är stabil och funkar med mitt modem.
Men du får gärna ladda upp den du hade så kan man prova. jag har ju kvar den jag har nu om det inte funkar  som man vill.

68

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

PsyDonia skrev:

jag kör med.
   
3.12.8 Build 110418 Rel.43954n  som för mig är stabil och funkar med mitt modem.
Men du får gärna ladda upp den du hade så kan man prova. jag har ju kvar den jag har nu om det inte funkar  som man vill.

Jag har skickat den till Andreas som skulle slänga upp den i filarkivet. Det är synd att man inte sparade alla olika fw-versioner när tp-link strular fram och tillbaka med sin nedladdningssida.

Men medans Andreas fixar med filarkivet så kan du ladda er den från http://www.tp-link.com/de/support/downl … =TL-MR3420

För att ytterligare förvirra sina användare så har olika nationella tp-link-sidor olika fw-versioner tillgängliga. Hittade fw'en ovan bl.a. på tyska, spanska och turkiska websidorna. Så det kan vara en bra ide att kolla dom olika nationella versionerna om man leter efter något specifikt.

/MmmMagnus

69

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

Please I want to support the zet680
TL-MR3420

70

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

MmMagnus tackar.
Ska prova den.
jo att dom strular med FW är lite störande och att dom tar bort lägger till så man inte vet vad som är vad och vad man laddat ner etc.
struligt värre.

71

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

Köpte MR3420 igår då jag läst att den ska ha stöd för e372. Efter att ha kommit hem och testat med lite olika firmwares utan lycka bestämde jag mig för att köra in senaste openwrt och konfigurerade upp det istället. Nu är den uppe och snurrar med modemet och jag har oändligt mycket mer möjligheter än med TP-Links original firmware.

Ångrar mig lite nu att jag inte köpte 3220 istället då jag egentligen bara är ute efter modemfunktionen...

•••••••••••••••••••••
./configure --with-girl
make love
make clean

72

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

Niska skrev:

Köpte MR3420 igår då jag läst att den ska ha stöd för e372. Efter att ha kommit hem och testat med lite olika firmwares utan lycka bestämde jag mig för att köra in senaste openwrt och konfigurerade upp det istället. Nu är den uppe och snurrar med modemet och jag har oändligt mycket mer möjligheter än med TP-Links original firmware.

Ångrar mig lite nu att jag inte köpte 3220 istället då jag egentligen bara är ute efter modemfunktionen...

Mycket intressant!
Har du lust att berätta lite mer om hur du gjorde? Drog du bara in senaste versionen och så funkade det rätt av? Eller fick du tricksa lite mer för att få igång det?

En kort lathund hade varit mycket uppskattat!  smile

73

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

svenix skrev:
Niska skrev:

Köpte MR3420 igår då jag läst att den ska ha stöd för e372. Efter att ha kommit hem och testat med lite olika firmwares utan lycka bestämde jag mig för att köra in senaste openwrt och konfigurerade upp det istället. Nu är den uppe och snurrar med modemet och jag har oändligt mycket mer möjligheter än med TP-Links original firmware.

Ångrar mig lite nu att jag inte köpte 3220 istället då jag egentligen bara är ute efter modemfunktionen...

Mycket intressant!
Har du lust att berätta lite mer om hur du gjorde? Drog du bara in senaste versionen och så funkade det rätt av? Eller fick du tricksa lite mer för att få igång det?

En kort lathund hade varit mycket uppskattat!  smile

+1

Jag är också intresserad av detta eftersom jag har för avsikt att byta till Tre och E372

/MmmMagnus

74

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

Kortfattat så följer man denna: http://wiki.openwrt.org/toh/tp-link/tl-mr3420

Jag laddade i mitt fall hem: http://downloads.openwrt.org/snapshots/ … actory.bin som är senaste versionen anpassad för 3420 men som saknar webbgränsnitt.
För att installera väljer man bara den som firmware i 3420s original webbinterface.
Därefter följer man denna guide: http://wiki.openwrt.org/doc/recipes/3gdongle
Körde med kmod-usb-ohci och hoppade över usb-modeswitch-data då den inte fanns för nerladdning via opkg.

För usb modeswitch så skapade jag först /etc/usb_modeswitch/
cat /proc/bus/usb/devices visade:
P:  Vendor=12d1 ProdID=1505 Rev= 0.00
S:  Manufacturer=Huawei Technologies
S:  Product=HUAWEI Mobile

Så jag skapade filen 12d1:1505 i katalogen /etc/usb_modeswitch/ (vi 12d1:1505)
Innehållet i filen ser ut som följande:
########################################################
# Huawei e372                       
#                     
                               
DefaultVendor= 0x12d1         
DefaultProduct=0x1505
                     
TargetVendor=  0x12d1
TargetProduct= 0x14ac
                     
CheckSuccess=20       
               
MessageContent="55534243123456780000000000000011060000000000000000000000000000"

Därefter så kör man usb_modeswitch -c /etc/usb_modeswitch/12d1:1505 och får förhoppningsvis ett Success! i slutet.

Såhär ser wan-delen ut i /etc/config/network
config interface wan
    option ifname    ppp0
    option device    /dev/ttyUSB0
    option apn    bredband.tre.se
    option service    hsdpa+
    option proto    3g

Därefter är det bara att köra: ifup wan
Tror det va allt...

Har slängt in kommandona i /etc/rc.local för att den ska sparka igång vid uppstart.
Inte snyggaste sättet att göra det på men det gick snabbast...
cat /etc/rc.local
# Put your custom commands here that should be executed once
# the system init finished. By default this file does nothing.
usb_modeswitch -c /etc/usb_modeswitch/12d1\:1505
ifup wan
exit 0


Niska
./configure --with-girl
make love
make clean

•••••••••••••••••••••
./configure --with-girl
make love
make clean

75

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

Tack för denna beskrivning!  smile
Måste provas på min MR3420.