1

Tråd: Antenn till 4G ger 3x hastigheten

Hej!

Med risk för att detta inlägg uppfattas som reklam vilket det i viss mån är.

Jag kan försäkra tittare/läsare att det är helt och hållet mina tekniska nerver som postar idag. Alltså 100% utvecklingssyfte.

Här uppnår jag 3x hastigheten på Telias 4G-nät i Göteborg med hjälp av en extern antenn.
[youtube]DGjppG99gOA[/youtube]

Frågor? Shoot!

/A

2

Sv: Antenn till 4G ger 3x hastigheten

måste man slakta modemet eller finns kontakten bakom en lucka  ?

Mobilt bredband sedan 2005-07-29 ----->

Tele2 är telkoms Ryanair

3

Sv: Antenn till 4G ger 3x hastigheten

Antennutgångarna sitter bakom samma lucka som SIM-kortet.

http://www.flickr.com/photos/infoferenda/4793664268/

/A

4 Senaste redigerad av JockeB (2010-09-22 12:02:18)

Sv: Antenn till 4G ger 3x hastigheten

vad är det för kontakt på modemet ?
sitter i  förorten men jag har ju en http://www.poynting-europe.com/products … duct_id=30
så det våre kul att testa med ett 30 dagars.

5

Sv: Antenn till 4G ger 3x hastigheten

Är det någon som känner till en extern antenn som funkar med Huaweis 4G modem E398? Jag har surfat runt lite och hittat externa antenner till Hawei 3G modem men har också hittat uppgifter om att dessa inte skulle passa i 4G modemet?
/Dan

6

Sv: Antenn till 4G ger 3x hastigheten

Hej Dan,

antennen som nämns ovan passar utmärkt till Huawei E398.

/A

7

Sv: Antenn till 4G ger 3x hastigheten

Hej,
Har precis skaffat 4G med Tele2 och då alltså ett Huawei E398 som sitter i ett Dovado 4GR.
Vill installera en antenn för att få så bra prestanda som möjligt. Är inte ute efter något mobilt utan vi snackar fast installation, kanske på tak. Undrar vad som passar bäst för detta ändamål.

Anders, hittar bara en LTE-antenn på er hemsida nu, en panelantenn. Är det den bästa lösningen för 4G just nu?
Hur ska den isåfall monteras? Är det en riktantenn så jag ska kolla upp var masten är.
Bör den vara utomhus och spelar det någon roll hur lång kabel det är mellan modem och antenn? Tappar man signal med längre kabel? I så fall får man ju börja fundera på routerplaceringen.

/ Olof

8 Senaste redigerad av danielg (2011-06-29 12:42:16)

Sv: Antenn till 4G ger 3x hastigheten

Tänk på att de svenska 4G/LTE-näten byggs med multipla frekvensområden; 2.6 GHz och 800 Mhz. Sannolikt kommer en del operatörer även använda delar av gamla GSM-nätet på 900 MHz. Man bör alltså försöka ta reda på vilket frekvensområde operatören använder på den aktuella platsen innan man investerar i en antenn eller se till att antennen täcker upp alla potentiella frekvenserna.

9

Sv: Antenn till 4G ger 3x hastigheten

Hej Olof,
för fast montage passar en panelantenn utmärkt.
Precis som danielg säger så ska du ha en antenn anpassad för frekvensen. Detta hjälper vi dig naturligtvis komma till rätta med.

Antennen bör monteras utomhus där det generellt är starkare signal. Du tappar signal med längre kabel, men vinsten du får genom att flytta antennpunkten är oftast till större fördel. Vid längder över 10m kan du dock fundera på en tjockare/dyrare kabel med mindre dämpning.
Att flytta routern så nära antennen som möjligt är ett smart sätt att spara in på kabellängden.

Lycka till!
/A

10

Sv: Antenn till 4G ger 3x hastigheten

Tack för info både Daniel och Anders.
Jag ringer din firma Anders och ser vad som kan göras.
/ Olof

11

Sv: Antenn till 4G ger 3x hastigheten

tack för info och bra film instruktion. Innebär det att denna panel antenn kan användas i 2 ex MiMo och få ut då 40 Mbit/s på den platsen? Jag har ett Huawei E398 modem 4G och tänkte koppla till en 4G antenn. Den jag köpte för 299,00 på Kjell&Co gav ingen effekt alls. Måste man upp i dessa prisklasser 1000-3000 kr för att få en märkbar förbättring. FÖrdubbling av hastighet eller +50% ?! Någon som har erfarenhet av detta?

12

Sv: Antenn till 4G ger 3x hastigheten

De panelantenner som Infoferenda gör reklam för kan köpas billigare direkt från tillverkarna i Tyskland. Se wimo.de.

Däremot har 900 MHz antennen 15 dBi "sprötantenn" bra pris. Det är inte en sprötantenn utan ser ut att vara en  Carant ACY15 vlket är en yagiantenn. Tillverkaren anger förstärkningen till 14dBi.

Tråden är ren reklam för i Infoferenda och borde ha stängts. Effekten han får av den yttre antennen beror på att modemet inte får signal där nere på passagerarplatsen. Antennen i sig har bara ett par dBi förstärkning. Den är så gott som rundstrålande och plockar därmed upp mer interferens än en riktantenn.

Danielg är distributör av Poyntingantenner och ger bra råd i sitt inlägg. Dessutom ger han rådet att köpa en antenn för det band som används på plats. Detta trots att han säljer just flerbandsantenner.

Det går inte att förutskicka vilket resultatet kommet att bli när det inte finns grundläggande information om band, signalstyrka utan antenn, radioskugga mm. Räkna med drygt hundra kronor per dBi i antennförstärkning för korrekt gjorda antenner 8-14 dBi. Riktantenner med högre förstärkning än 14-15 dbI är rätt avancerat, fr a om det gäller frekvenser lägre än 1800 MHz. Gallerparaboler är relativt billiga och de kan ge hög förstärkning på frekvenser 1800 och uppåt. Rundstrålande antenner över 5dBi är vanligen ljug eller 1-3 meter långa och dessutom dyra. flerbands sprötantenner är mycket svåra att göra såvida det inte rör sig om multiplar av frekvenser som 900 oc 1800. En billig sprötantenn antenn med hög förstärkning fö 800, 900, 1800, 2100 och 2600 finns inte, däremot dålia antenner som påstås ha bra prestanda.

Poyntings flerbandsantenner funkar som utlovat, vare sig det är Xpol 9 dBi eller logperiodisk 11 dBi. Det finns ett stort utbud av panelantenner för 800 och 2600 men dåligt med mimo-antenner för 900 MHz.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.