1

Tråd: Extra SIM kort för att se IP-Cam i huset vid resa

Har nu anslutit trådlöst 2 st IP-Cam till min 4GR mha DDNS. Funkar helt ok och har även test trådlöst med den lilla bärbara datorn.

Min tanke är nu att, på resa, kunna styra IP-cam, tilta, rotera, ta bilder, spela in osv. genom internet och även också få bilder med mail när/om rörelsevakten på kameran registrerar rörelse.

Problemet är då att jag måste lämna modemet med SIM-kort samt routern hemma och därför behöver jag skaffa ytterligare ett SIM-kort till extra modem som jag har och är olåst. Har Tele2 Large men deras kundtjänst säger att det inte går att få ett extra kort på mitt abonnemang.

Tips önskas på vad jag skall skaffa. 20 -30 resdagar i Sverige/år brukar det bli och jag vill då inte vara utan Internet eller möjligheten att besöka hemmet VIA IP-Cam.
Tror att jag har läst här någonstans att det kan vara knepigt att ha samma operatör för vissa funktioner men kan ha fattat det fel.

Hälsn svepe                              Tele2 large 3G
                                                  Huawei E367, Firmware 11.807.05.00.00
                                                  Dovado 4GR,  Firmware 4.3.5 av 20110405
                                                  NAS Dns-320, Wireless IP-Cam

2 Senaste redigerad av svenix (2011-05-30 12:45:14)

Sv: Extra SIM kort för att se IP-Cam i huset vid resa

Är det inte enklast om du skaffar ett mobilt bredband kontant för de dagar du är ute och reser? Det finns billiga startpaket inkl. modem och sedan betalar du bara för de dagar eller veckor du använder det.

Edit:
Såg nu att du redan hade ett modem. Då räcker det om du skaffar ett SIM-kort. T.ex. ett gratis Comviq SIM-kort för mobilt bradband kan du beställa här:
https://www.comviq.se/buy.aspx?offering … q_surf_sim

Sedan betalar du bara per dag eller vecka.

3

Sv: Extra SIM kort för att se IP-Cam i huset vid resa

Har nu Comviq kontantkort o sticka ZTE MF102 men misslyckas att få kontakt med 4GR med Tele2 Large och sticka E367. Ej heller någon av IP cam får jag kontakt med.

Vet att 4GR och E367 fungerar för jag får E-mail med bilder från kameran ibland.

Är det någon som vet varför det inte går att komma åt 4Gr och kamerorna utifrån? Kan det vara att Tele2 eller Comviq har någon spärr för detta?

Hälsn svepe                              Tele2 large 3G
                                                  Huawei E367, Firmware 11.807.05.00.00
                                                  Dovado 4GR,  Firmware 4.3.5 av 20110405
                                                  NAS Dns-320, Wireless IP-Cam

4

Sv: Extra SIM kort för att se IP-Cam i huset vid resa

Är det ingen som har haft problem med att nå sin 4GR, och annan utrustning kopplat till den, från annan en annan internetuppkoppling?

Tycker mig ha läst någonstans här på forumet om att vissa internetleverantörer har spärrar.
Är lite nybörjare på tekniken, som jag tycker är väldigt intressant, och har försökt läsa det mesta här på forumet men inte förstått allt.

Hälsn svepe                              Tele2 large 3G
                                                  Huawei E367, Firmware 11.807.05.00.00
                                                  Dovado 4GR,  Firmware 4.3.5 av 20110405
                                                  NAS Dns-320, Wireless IP-Cam

5

Sv: Extra SIM kort för att se IP-Cam i huset vid resa

svepe skrev:

Är lite nybörjare på tekniken, som jag tycker är väldigt intressant, och har försökt läsa det mesta här på forumet men inte förstått allt.

Jag kör visserligen med en "UMR" och har en kabel mellan kameran och routern, men kanske får du lite hjälp i den här tråden?
---> http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=2910

svepe skrev:

Är det någon som vet varför det inte går att komma åt 4Gr och kamerorna utifrån?

Vissa kameror gillar inte "Firefox"...har du försökt att få kontakt med "IE"?

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

6

Sv: Extra SIM kort för att se IP-Cam i huset vid resa

Ja Micke, har nu testat med IE också utan framgång. Jag kör normalt Firefox.

Försöker i morgon enligt din anvisning i den andra tråden och återkommer med resultat.

Hälsn svepe                              Tele2 large 3G
                                                  Huawei E367, Firmware 11.807.05.00.00
                                                  Dovado 4GR,  Firmware 4.3.5 av 20110405
                                                  NAS Dns-320, Wireless IP-Cam

7

Sv: Extra SIM kort för att se IP-Cam i huset vid resa

svepe skrev:

Försöker i morgon enligt din anvisning i den andra tråden och återkommer med resultat.

Vad bra.
Tänk på att kamerans Device ID:
t.ex. 010BU2D087G1 skrivs  01:0B:U2:D0:87:G1 som MAC i routerns setup.
Good luck!

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]