1

Tråd: Dovado + ip Cam problem

Hej!

Har köpt en ip kamera av denna modell: http://www.ipcctvchina.com/SPJ01W-Wirel … -Tilt.html

Har tilldelat kameran ip 192.168.0.99 och port 81. Har forwordat port 81 till denna ipadress i Dovadon. Går jag in på 192.168.0.99:81 kommer jag åt kameran.

Problemet är när jag vill logga in genom min public ipadress, tex 109.45.23.87:81 då kommer jag inte åt den. Nån som har nån ide vad man gör för fel?

Jag har även testat att både aktivera och avaktivera UPnP på både kameran & Dovadon med & utan port forward. Det funkade inte heller.

2

Sv: Dovado + ip Cam problem

Är du 100 på att din operatör som tilldelar dig ip'n "109.45.23.87 Vodafone Tyskland?" har fri tillgång till trafik ut och in?
Som t.ex. om du sitter med standard Telia mobilt bredband i Sverige så kan du inte nå ip baserade grejer på insidan då de inte tillåter trafik in fritt.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Dovado + ip Cam problem

ip adressen  va bara ett exempel, en påhittad ip.

Jag har Tre mobilt bredband max.

4

Sv: Dovado + ip Cam problem

addeth skrev:

Nån som har nån ide vad man gör för fel?

Använd "DynDNS" --> https://www.dyndns.com/account/entrance/
Sedan kommer du också åt din kamera utifrån  smile

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

5

Sv: Dovado + ip Cam problem

Bara en sak till för att vara på säkra sidan, försöker du ansluta till din TRE koppling med en annan TRE koppling?
Då TRE <-> TRE inte funkar.

Vad händer om du kör via webbproxy, http://block.mina-filer.com/
Den lär inte hantera scripts osv men kanske kan ge någon form av syn om de funkar eller ej.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

6

Sv: Dovado + ip Cam problem

Har testat både dyndns.org & deras egen tjänst som är förinstallerad i kameran, ingen av dem funkar. Jag blir ju skickad till min externa ip adress + :81 men jag kommer bara till "kan inte ansluta till xxx.xx.xx.xx:81". Suddar jag bort :81 så kommer jag till Dovadon, så DDNS:en funkar ju korrekt.

7 Senaste redigerad av Amanda (2011-05-05 12:02:55)

Sv: Dovado + ip Cam problem

Säker på att kameran kör på port 81? Har kameran en statisk IP?

Ignorera den andra frågan, såg det i ditt första inlägg nu :-)

8

Sv: Dovado + ip Cam problem

Andreas skrev:

Bara en sak till för att vara på säkra sidan, försöker du ansluta till din TRE koppling med en annan TRE koppling?
Då TRE <-> TRE inte funkar.

Vad händer om du kör via webbproxy, http://block.mina-filer.com/
Den lär inte hantera scripts osv men kanske kan ge någon form av syn om de funkar eller ej.

Ja jag försöker bla. ansluta från min iPhone som har Tre. Har bara Tre.

Verkar som proxy länken funkar, nåt kommer upp. En tom rullmeny samt en kryss ruta. Ingen text dock.

Finns lite inställningar för DDNS på kameran som ser ut såhär:

  DDNS User      : xxxxx
  DDNS Password      : *****
  DDNS or Proxy Server     : xxxxx.suneyes.hk
  DDNS or Proxy Port      : 808
  DDNS Status    :  Succeed

xxxxx är användarnamn till DDNS kontot som är för installerat.

9

Sv: Dovado + ip Cam problem

Amanda skrev:

Säker på att kameran kör på port 81?

Japp. Har testat olika portar också.

10

Sv: Dovado + ip Cam problem

3 mot 3 funkar inte, då 3 inte är internetkompatibla !

3 med tex tele2 funkar.

11

Sv: Dovado + ip Cam problem

G-Man skrev:

3 mot 3 funkar inte, då 3 inte är internetkompatibla !

3 med tex tele2 funkar.

Hmm, trist. Går det inte att komma runt det på nåt sätt?

Har tänkt att använda ip kameran som babyvakt åt lillan då vi är hos grannen eller ute med hunden. Vill ju somsagt komma åt den från iPhone via 3g.

12

Sv: Dovado + ip Cam problem

Vpn lösning funkar

13

Sv: Dovado + ip Cam problem

Bytte tillbaka till dyndns och testade med vpn, funka fint! Tack för tipsen.

ip kameran har ju account settings för dyndns. Hur blir det om tex routern startar om sig och får ny ipadress? Updaterar kameran mot dyndns automatiskt? (fråga till Micke som verkar ha ipcam med dyndns)

14 Senaste redigerad av Micke (2011-05-06 11:43:25)

Sv: Dovado + ip Cam problem

addeth skrev:

ip kameran har ju account settings för dyndns...

Jag har sammalika kamera som du, men jag har en annan config eftersom kameran har en fast ip-adress. Det blev efter många "om och men" lite mera inställningar i routern istället.
Om det här har blivit den perfekta lösningen vet jag inte, men nu funkar det klockrent för mig och några nyfikna ute i världen http://www.dvbcube.org/Smileys/jasons_smilies/a038.gif

Kamera:
http://img9.imageshack.us/img9/1861/ddnsz.png
http://img194.imageshack.us/img194/9926/basica.png
http://img709.imageshack.us/img709/3082/deviceyw.png

Router:
http://img600.imageshack.us/img600/858/dhcpn.png
http://img21.imageshack.us/img21/3998/pffd.png
http://img571.imageshack.us/img571/3448/dnsy.png

Jag tar också gärna emot bättre configförslag  tongue

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

15

Sv: Dovado + ip Cam problem

tjosan. äntligen börjar det finnas hopp..kanske...
Kort sammanfattning. Har Glocalnet Mobilt Bredband, Dovado 4G router OCH 2 st DLink IP kameror.
Har nu hållt på i två månader att försöka logga in hemmifrån för att kolla nattetid vad som händer i butiken. Kan sitta och titta på skärmen i butiken på dagarna nästan utan problem.
Men att plocka hem bilder verkar vara helt omöjligt. Till och med BREDBANDSEXPERTEN har gett upp, men 1 timmes kostnad fick jag stå ut med.
Är ingen stjärna på detta men har blivit tipsad om ett DynDNS konto för att få det att funka...är det en förutsättning tro.
Verkar vara enklare att ta med sängen upp till butiken....men det borde ju gå att få hem bilderna tycker jag.

Kanske inte ens hamnat på rätt tråd, men hoppas ju...

16

Sv: Dovado + ip Cam problem

Lägg dyndns i routern, kameran vet ej om det blir nytt ip.

17

Sv: Dovado + ip Cam problem

ok..har nu fixat dyndns pro..sedan gäller ju bara alla inställningar. Lyckades lägga in dnsadressen i kameran..vilket ju var fel, och nu går det inte att reseta kameran..har man inte jobb så...avinstallera alla program och starta om..jag ger inte upp....men är det massa underliga tekniska siffror som ska in i routern. Kamerorna (D-LINK 932) har ju fasta ip...och måste jag öppna en port för varje kamera eller ska det räcka med port 80 tex.
Rätt som det är kan jag och några till se vad som händer i lokalen på natten...det gäller ju att se positivt på allt.

18

Sv: Dovado + ip Cam problem

Port öppning för kamera är modell och protokollsberoende.
Står i manualen till kameran.

Vissa/många räcker det med att öppna mot port 80 på kameran, och styra tex externa/publika port 8080 mot kameran.

Beror på önskemål av funktioner, för att tex skicka bilder via mejl så behöver inga portar öppnas normalt.

19 Senaste redigerad av loppan (2011-06-05 06:54:49)

Sv: Dovado + ip Cam problem

Hmm..92 minuter med d-link supportern...han slet sej i håret och gick bet även han...Kan det vara så illa att det är routern som inte släpper igenom trafiken...DOVADO 4:an som skulle vara så bra. Det som supportrarna blir konfunderade över är just att jag kan titta på skärmen "lokalt" men det funkar inte att komma ut... sad


känner mej kanske väldigt okunnig på området, men när jag skulle i ett tappert försök uppgradera glocalnet dongeln...som sitter i routern får jag svaret....inget USB modem hittades..men pluggade jag in den direkt i burken...då gick det bra. Ska det vara så, eller finns misstanke om att routern klickar...

20

Sv: Dovado + ip Cam problem

Har följt Mickes anvisningar i inlägg 14 ( Tack Micke!) och kan nu nå mina båda IP CAM från andra internetuppkopplingar.

Har 4GR med Tele2 large (E367) hemma och Comviq kontantkort i modem ZTE MF-102.
29,3 grader varmt i rummet när jag blev klar  sad .

Jag tror att det skulle ha varit lite lättare om jag hade haft någon form av ordlista eftersom det i den här branschen är mycket förkortningar som vi ovana har svårt att förstå till en början.

Det var några inställningar som jag funderade en del på:

    Varför skulle det vara "None" i kamerans DDNS (men det fungerade så)

      I 4GR System/DNS fick jag skriva in 2 olika domain och användarnamn eftersom det var olika på kamrorna. Men tydligen fungerade det med flera DNS trots att jag endast såg det sist inskrivna.

      Svepe

      Hälsn svepe                              Tele2 large 3G
                                                        Huawei E367, Firmware 11.807.05.00.00
                                                        Dovado 4GR,  Firmware 4.3.5 av 20110405
                                                        NAS Dns-320, Wireless IP-Cam

      21

      Sv: Dovado + ip Cam problem

      Ska ta och följa Mickes anvisningar åxå....satt med Dovadosupportern en halvtimme i dag, och han lyckades släcka kamera nummer två....startade om bägge och nu ser jag bilderna igen "lokalt". Från en okunnig kommer då frågan....går detta igenom routern eller direkt till datorn?? Kamerorna är D-Links 932 trådlöst, även trådlöst mellan dator och router. Mobila bredbandet är Glocalnet som tre gånger (minst) har bedyrat mej att inga portar är låsta. Har ju läst mej till att det liksom ska vara både utåt och innåt. Dyndns verkar funka, åtminstonde visar ikonen att den byter ip när jag startar om.
      Vet någon om Glocalnet pratar i nattmössan om portarna..eller finns det någon mer som har "samma system" som jag.
      Vill ju i slutändan kunna sitta hemma på natten å se vem/vad som rör sej i butiken.

      22

      Sv: Dovado + ip Cam problem

      Hej Loppan, hoppas du får ordning på dina kameror.

      Du har nog ett trådlöst nät genom din router så all trafik passerar då routern, även från kamerorna. Du behöver inte ha någon dator på utan endast router med modem som håller kontakt med kamerorna. Sedan kan du från annan dator följa vad kamerorna registrerar.

      Hälsn svepe                              Tele2 large 3G
                                                        Huawei E367, Firmware 11.807.05.00.00
                                                        Dovado 4GR,  Firmware 4.3.5 av 20110405
                                                        NAS Dns-320, Wireless IP-Cam

      23

      Sv: Dovado + ip Cam problem

      Har inte din kamera själv, kolla deras krav via deras forum el sök på goog.

      Vissa kameror kan endast användas en i taget pga dolda portar på tex video.
      eller så måste lanporten vara den samma som på wan.

      24

      Sv: Dovado + ip Cam problem

      Hej på er...och måste ju berömma ett bra forum speciellt för oss som var med när kulramen uppfanns!!! Tekniken går så fort fram. Är lika imponerad varenda gång NÅGOT FUNGERAR.
      När bilen inte startar, börjar man ju kolla soppamätaren.
      I detta fallet...är jag ute å cyklar helt, eller är det så att när jag ska logga in hemma för att se kamerorna i butiken...visst ska jag skriva www.hemmestaloppis.dyndns.org i adressfältet...eller.....ska lägga in Mickes anvisningar idag å se om något nytt händer

      25 Senaste redigerad av svepe (2011-06-10 07:59:15)

      Sv: Dovado + ip Cam problem

      Hej Loppan,

      Om vi utgår från att du har 4Gr med internetanslutning i butiken och att du har två trådlösa kameror rätt anslutna så skall du få kontakt med dessa genom hemmadatorn. Du skriver då in den adress, i webbläsaren, som du har angett på4GR/system/DNS/My domain:
      Det är förmodligen den adress som du skrev ovan.

      Hur det sedan går till att hoppa mellan flera kameror vet jag inte. Jag har en separat DNS adress för varje kamera och kan på det sättet klicka mellan dessa genom att hoppa mellan olika webbfönster.

      Hälsn svepe                              Tele2 large 3G
                                                        Huawei E367, Firmware 11.807.05.00.00
                                                        Dovado 4GR,  Firmware 4.3.5 av 20110405
                                                        NAS Dns-320, Wireless IP-Cam