Låt oss ta det systematiskt. WLAN i bilen är enkelt, det knepiga är en kontinuerligt fungerande bredbandsförbindelse i fordon under rörelse.
Dataöverföringen varierar från millisekund tll millisekund när bilen rör sig. Ibland sker ingen överföring alls. Ska man ha optimal överföring väljer man en teknik och en router som använder dubbla antenner, då är risken minst för att uppehållen i dataöverföring klipper förbindelsen.
Sedan är det en trosfråga om man menar att det går att ha kontinuerlig 3G-uppkoppling medan man kör på svenska vägar, fr a bortom de stora lederna. Min uppfattning är att täckningen inte medger kontinuerlig förbindelse.
Bästa täckning och stadigast förbindelse fås med Net1 som använder 450-bandet. Då kan man med fördel använda en router med två antenner som D35. Den får en ersättare efter sommaren.
Tror man på UMTS 3G är det säkrast med en router med två antenner som Vololink VA125. Den drivs med 12 volt och det finns batteri till den.
Backar vi ned tycker jag att en lösning som är mer praktisk än Dovado är Zalip portable, säljs bl a av infoferenda. Den har inbyggt batteri, kan stoppas i fickan eller ställas ovan bilen vid behov. Liksom dovado använder zalip externt modem. där tar man lämpligen sierra wireless usb 310. Aillltid extern antenn vid seriöst bilbruk.
Vill man ha en ännu mindre router tar man huawei e583c. Extern antenn kan anslutas och upp till fem wlan klienter.
En eller två bra magnetfotsantenner på taket så har man bästa lösning som också kan tas med in på ett hotell eller i en fjällstuga.
WLAn biten behöver ingen yttre antenn eftersom den önskade räckvidden är måttlig.
Jag har och har testat allt ovanstående men även dovadon som är ett alternativ om man redan har den.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.