1

Tråd: WLAN i bilen

Funderar på att sätta upp ett WLAN i bilen. Tänkte montera en router typ Dovado fast i bilen så att man alltid har tillgång till WLAN i eller i närheten av bilen.

Är det någon som har erfarenhet av ett sådant montage? Tänker på t.ex. antenn. Vilken router, modem och antenn kan passa? Eller är det så enkelt som att stoppa i vilken sticka som helst och bara struva in grejerna i bilen.

Tacksam för info innan jag börja mecka med installationen.

Tänkte även sätta in en inverter så att man får tillgång till 220-volt i bilen. Det ska vara lätt att kunna använda sin laptop när man åker bil (tänker då primärt på passagerarna, inte föraren men det är väl ganska givet). Alla passagerare ska även kunna dela data på det lilla LAN som man då får.

Vad tror ni, kan det fungera? Eller är det galna idéer som jag ska glömma illa kvickt.

2

Sv: WLAN i bilen

Jag har kört med några olika lösningar på semesterresor. En Ericsson w25(smidigt uttag för extern antenn), och även Dovado 4GR (lite kabel till usbmodem kan vara bra för att omplacera dongeln).
Jag tyckte det fungerade helt ok utan externa antenner, visserligen svajjade det i vissa områden, typ riksväg 40 vid Ulricehamn hade kass mottagning, men annars helt och fullt acceptabelt, med upp till 4 bärbara och lite andra portabla spelkonsoller, handdator mm. Handlar det om semesterresor, så tror jag inte det är värt att krångla med antenner, men om det handlar om en permanent installation skulle jag satsa på någon mindre takplacerad antenn.

Kolla hur du har det med eluttag. Bra om routern kan använda 12v.

Om du ska köra mer än enstaka bärbar så tycker jag det är enklare att använda en (lite överdimensionerad) omformare som ger dej 230V växelström i bilen. Då kan du plocka in mer prylar utan att behöva fundera så mycket. Använder du samma router hemma som på resa (tex 4GR) så slipper du också all konfigurering. Omformaren får gärna klara allt du tänkt stoppa in och lite till, blir mindre bekymmer då. Om du kör den via ciguttag (skumt att man kallar det så, vem 17 röker i bilen nu för tiden?) tänk på att den ska klara effekten
Har du fler än ett cigarettuttag, så är det bra att låta routern köra direkt i ett uttag, om du får avbrott på 220v så tar det en stund för en omstartad router att komma ut på nätet igen.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

3

Sv: WLAN i bilen

http://www.infoferenda.com/webbshop/ant … lande.html
Finns lite att välja på där.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

4

Sv: WLAN i bilen

Jag har en Netgear MBRN3000 som jag hade tänkt att testa med. Håller med det där att det inte är värt att hålla på med extra antenner om det bara handlar om en temporär installation. Netgearroutern går att driva på 12-volt. Har skaffat en kontakt på Kjelle.

Jag har även en inverter från Classe men den orkar bara med 100 W. Den ger dessutom bara modifierad sinusvåg ut så jag vet inte hur datorer och annat gillar den typen av ström.

Men det kanske kan vara lite grejer att börja testa med. Du verkar ju redan ha gjort det med framgång. Kul!

En fråga; vad kallas ett sånt här nät. Kan det vara CARaWAN?  lol

I höst blir det nog en ny bil. Om allt har fungerat bra då så kanske jag satsar på en lite mer permanent installation.

5

Sv: WLAN i bilen

Jag köpte en 1000w inverter från china, som jag bara haft inkopplad via ciguttag, dvs egentligen max 180W vid 15A. Datorerna har inte klagat. Jag hade en annan tidigare som jag lämnade tillbaks. Den krävde att man alltid slog på en sak i taget, och slog ändå av ibland.
Vi kan kalla det för....

VehicleIntegratedWirelessLocalAccessNetworkwithMobileBroadbandInternetAccess? VIWLAN/MBIA ©Peter Ljungdahl 2011 :-)

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

6

Sv: WLAN i bilen

Jag har monterat umr i bussar och lastbilar, kör direkt på fordons spänning, funkat klanderfritt.

Yttre rundstrålande antenn på bussarna pga brukande under resa.

7

Sv: WLAN i bilen

G-Man skrev:

Jag har monterat umr i bussar och lastbilar, kör direkt på fordons spänning, funkat klanderfritt.

Yttre rundstrålande antenn på bussarna pga brukande under resa.

@G-Man Vilket modem och antenn körde du med (de bör väl passa varandra)?

@Ljungdahl Lite långt...  hmm

Tyvärr är ju CAN upptaget. Det hade ju annars varit bra! CAN som "Car Area Network" men det står väl för Controller Area Network (som för övrigt är mycket vanligt i bilar).

8 Senaste redigerad av jonasolof (2011-04-26 20:02:16)

Sv: WLAN i bilen

Låt oss ta det systematiskt. WLAN i bilen är enkelt, det knepiga är en kontinuerligt fungerande bredbandsförbindelse i fordon under rörelse.

Dataöverföringen varierar från millisekund tll millisekund när bilen rör sig. Ibland sker ingen överföring alls. Ska man ha optimal överföring väljer man en teknik och en router som använder dubbla antenner, då är risken minst för att uppehållen i dataöverföring klipper förbindelsen.

Sedan är det en trosfråga om man menar att det går att ha kontinuerlig 3G-uppkoppling medan man kör på svenska vägar, fr a bortom de stora lederna. Min uppfattning är att täckningen inte medger kontinuerlig förbindelse.

Bästa täckning och stadigast förbindelse fås med Net1 som använder 450-bandet. Då kan man med fördel använda en router med två antenner som D35. Den får en ersättare efter sommaren.

Tror man på UMTS 3G är det säkrast med en router med två antenner som Vololink VA125. Den drivs med 12 volt och det finns batteri till den.

Backar vi ned tycker jag att en lösning som är mer praktisk än Dovado är Zalip portable, säljs bl a av infoferenda. Den har inbyggt batteri, kan stoppas i fickan eller ställas ovan bilen vid behov. Liksom dovado använder zalip externt modem. där tar man lämpligen sierra wireless usb 310. Aillltid extern antenn vid seriöst bilbruk.

Vill man ha en ännu mindre router tar man huawei e583c. Extern antenn kan anslutas och upp till fem wlan klienter.

En eller två bra magnetfotsantenner på taket så har man bästa lösning som också kan tas med in på ett hotell eller i en fjällstuga.

WLAn biten behöver ingen yttre antenn eftersom den önskade räckvidden är måttlig.

Jag har och har testat allt ovanstående men även dovadon som är ett alternativ om man redan har den.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: WLAN i bilen

Varför inte bara köra med en mobil med router (T.ex HTC) och sätta upp en trådlös kopplingspunkt?

10

Sv: WLAN i bilen

Som flera (t.ex. jonasolof) har konstaterat så är WLAN i bilen enkelt. Det kokar i hop till några olika problem.
- Hur säker uppkoppling vill man ha? Ju mer säkerhet desto mer avancerade lösningar (t.ex. med flera yttre installerade antenner).

Att länka WLAN:et inom fordonet är lätt som en plätt och kräver inte några krusiduller.

Om man kan nöja sig med att förlora uppkopplingen ibland (precis som med ett samtal) så är en vanligt Android-lur ett bra alternativ. Sedan Android 2.3 (tror jag) finns hotspot inbyggt. Svagheten kommer att ligga i att mottagningen/sändningen inte kommer att bli den bästa. Den saknar helt yttre antenner. Men den är billig och enkel!

Telefonsamtal kan överleva även om man bara har 2G-täckning men data funkar inge vidare då...

Om du har en tidigare Androidlur så kan du kolla här för uppgradering.
http://code.google.com/p/android-wifi-tether/

En sak som man aldrig verkar komma ifrån är 230voltsuttaget. Även om batteritiden blir allt bättre på många saker så är det kanon att kunna ladda sin laptop, padda eller vad det nu är så att den är fulladdad när man kommer fram. En inverter 12 volt till 230 volt är nog en bra investering! Finns för några få hundralappar och den kommer garanterat att funka som koncept (kvaliteten kan jag inte garantera).

Jag kör med den här på 100 Watt från Classe.
http://www.clasohlson.se/link/m3/Produc … nr=36-4021
Det finns nog bättre men den gör utan tvekan sitt jobb kanon  smile
http://www.clasohlson.se/Archive/Images/Products/Hi/36-4021_3.jpg

11

Sv: WLAN i bilen

Det brukar vara väldigt skiftande kvaliteerer på de där billiga 12 - 230 vi hade 4 - 8 mobiler + en dator alla 220v inkopplade till en 150w och det slog av sig då och då rätt ofta pga värmen och dog sedan så vi fick byta ut dem.

Ibland klarade de inte ens laptopen.
Fungerade bättre när vi skaffade ciggkablar till alla telefonerna.
Problemet var värmen de hade ingen fläkt eller något det fungerade bättre när vi hängde ut den genom fönstret i fartvinden, problemet var när det var minusgrader då vart den för kall och började pipa då det var under intervallet för drifttemp.

Tänkte borra hål och sätta i fläkt men de skrotades då de gick sönder.

men 12 - 230v är en klockren lösning när det fungerar.

12

Sv: WLAN i bilen

Låter som att du skulle ha behövt mer än 150 watt.

Men de är ganska billiga så varför inte satsa på flera? Under förutsättning att du har flera 12-volts uttag. Jag har (minst) tre i min bil.

Telefoner går ju ofta lätt att ladda via cig-uttaget. Värre är det med datorer.

13

Sv: WLAN i bilen

Vi gick över till billaddare och körde endast laptopen på den, funkade sådär ändå det var nåt skit köpt på teknikmagasinet.

14

Sv: WLAN i bilen

Det är en omväg att först göra 230V och sedan ta ner till 18-19V eller vad som behövs. Kjell o Co och även andra har omvandlare för 12V till 15 - 24V. Ex artikel 44473, den klarar 120W. Det finns också andra om man behöver lägre spänning än 12V.

Intressant tråd, jag har provat 4GR i bil men utan yttre antenn. Aldrig problem med det trådlösa nätverket i bilen eller utanför men ibland dålig signal till modemet och då är det kört.

Finns möjlighet att få tag i antenn som kan användas med både E367 (som är låst till Tele2) och E220 eller E1750 vilka är olåsta? Jag använder dessa till andra operatörers simkort när jag är utomlands.
Är Funkwerk ett allternativ?

Hälsn svepe                              Tele2 large 3G
                                                  Huawei E367, Firmware 11.807.05.00.00
                                                  Dovado 4GR,  Firmware 4.3.5 av 20110405
                                                  NAS Dns-320, Wireless IP-Cam

15

Sv: WLAN i bilen

Både linksys med e620 och extern mag antenn och umr har funkat bra i fordon, men tp funkar fint den med.
Takmonterad wifi antenn är kul option wink

16

Sv: WLAN i bilen

svepe skrev:

Det är en omväg att först göra 230V och sedan ta ner till 18-19V eller vad som behövs. Kjell o Co och även andra har omvandlare för 12V till 15 - 24V. Ex artikel 44473, den klarar 120W. Det finns också andra om man behöver lägre spänning än 12V.

Kan tyckas att det är att ta en omväg. Men eftersom en omvandlare som du nämner endast kan användas av några få produkter och framför allt bara av en i taget så är det inte så galet som det först verkar att ha en omvandlare till 230 volt. Den kommer att fungera med många apparater under många år. Bara att skruva in i bilen när du köper den och ta bort den ett antal år senare.

Jag har faktiskt testat med den omvandlaren du förespråkar också. Men sen bytte jag laptop och min nya hade en anslutningskontakt som inte passade omvandlaren. Så jag gav upp och satsade på en 230-voltslösning.

17

Sv: WLAN i bilen

http://i1235.photobucket.com/albums/ff423/whyyou6/Blandat/Fullskrmsinfngning2011-05-22110206bmp.jpg

http://youtu.be/-_LbRKqET3I

18 Senaste redigerad av jonasolof (2011-05-22 10:32:32)

Sv: WLAN i bilen

Lösningar som funkar halvdant är enkla att åstadkomma men rätt ointressanta. Andreas visade i en annan tråd ett fail over arrangemang med bl à flera ingångar för mobilt bredband. Man skulle kunna bygga något på en vololink, t ex va125. Den routern har en WAN-ingång som t ex kan kopplas till en net1 router. På så vis kan man få ett system som går över till 3G vid behov. Andra kanske skulle vilja ha prioritet för 3G över net1, det bör också gå att ordna.

Dessutom får man nöjet att ha fem antenner på taket, två för 450, två för 3G plus en för wifi.

Tänk på att cig uttag brukar vara säkrade med 15 amp. de routrar jag tänker på, D35, vololink och dovado kan matas från 12 volt. D35 har spänninsstabiliserande (eller bara begränsande) cig adapter för 12 volt.

Det är lätt att hitta väl fungerande omvandlare direkt från 12 volt till laptop, med valbar utspänning och kontakt, jag har en konverter som ger 220 volt också, den har jag inte använt sedan jag hade fax i bilen kopplad över analog nmt900.

Det är en fördel om man kan köra grejorna då bilen står still. En bra reservkraftlösning är en batteribooster för starthjälp. De kan oftast laddas över 12 volt också. Dels finns cig uttag, är det större uttag kan man gå direkt p å klamrarna. En bra booster har inbyggd pump också.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

19 Senaste redigerad av jonasolof (2011-05-22 10:33:12)

Sv: WLAN i bilen

Raderat

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

20

Sv: WLAN i bilen

Man bör också planera sina bilinköp så att man får plats med all elektronik :-)

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

21 Senaste redigerad av A-Man (2011-05-22 11:27:15)

Sv: WLAN i bilen

kör man så mycket att man drar ur batteriet så bör man greja en annan lösning tex där man använder ett fritidsbatteri 75 ah avsett för ändamålet.
Om man drar ut sitt startbatteri så mycket att bilen ej går att starta så sulfaterar batteriet.
Även om man boostar batteriet eller startar med startkablar och kör så räcker det inte med att man kan starta bilen, man måste ladda det fullt med en batteriladdare, då bilens generator ej klarar att ladda batteriet fullt.

Ett fritidsbatteri för förbrukning + ett startbatteri i bilen för start, brukar sitta en diod eller något emellan som förhindrar att man förbrukar startbatteriet, vill man vara extra nog så kan man sätta i en generator med högre laddström.

Jag själv laddar batteriet i bilen med c-tech var 6:e månad då jag kör väldigt lite.

22

Sv: WLAN i bilen

jonasolof skrev:

...jag har en konverter som ger 220 volt också, den har jag inte använt sedan jag hade fax i bilen kopplad över analog nmt900.

Fax över nmt 900! Den gillar jag. Bland det värsta jag hört. Du slår det mesta. Coooooolt lol

Ljungdal, bra point!

23

Sv: WLAN i bilen

Fax i bilen, vad jobbade du med då?
Var det spectroniclur du körde då simens hade en likadan.

24 Senaste redigerad av jonasolof (2011-05-22 18:46:55)

Sv: WLAN i bilen

Jag reste omkring och ledde samtidigt ett eget bygge. Ritningar och konstruktioner behövde godkännas på stört även när jag reste så att bygget inte sinkades. Akustisk koppling funkade bättre än man kunde tro, både för data och fax. Nmt-handtelefonen hade en inline booster i bilen. Körde för övrigt bankärenden till svensk bank över belgisk analog mobil (nmt-variant) med akustisk koppling eftersom mobil linjen var renare än den knastriga fasta linjen med modem.

Jag fick plats med all elektronik inklusive antenner på biltaket eftersom jag hade/har en volvo 965. Men det har blivit en rätt oöverskådlig sladdhärva med tiden. Numer får jag lära mig mycket om motorer osv för att hålla bilen gående efter 42000 mil körda under tjugo år men det är rätt kul.

Edit: Luren var en Mobira cityman, billig och bra för 27 000 kronor exkl. moms. Men den funkade väldigt bra, om man använde lite större antenner än standardantennen alternativt takantenn.  I Belgien där jag bor använde jag en vanlig Nokia släpbar 15 watt station med den belgisk/holländska/luxemburgiska NMT varianten. När jag skaffade GSM fick jag abonnemang nr 31 i Sverige. Då kunde man äntligen ringa även i Tyskland för de kom igång snabbt med GSM. Som fd radioamatör och med kommunikationsbehov var det rätt klart att anamma ny teknik snabbt.

"Man bör också planera sina bilinköp så att man får plats med all elektronik" - eller så får man ha flera bilar...

Åter till frågan om wifi i bilen. Det är bästa sättet att kunna lyssna på strömmande radio över iphone eller vid behov stanna till och surfa med en ipad. Ännu mer off topic kan nämnas att det går att köra en vanlig bluetooth gps till en ipad för navigering. Alternativt kan man använda en iphone 4 med wifi hotspot till ipad, den skickar märkligt nog även gps-data till ipaden över wifi-länken, men det är rätt ryckigt. Testade idag med iphone tethered till ipad över bluetooth. Data skickas men navigationen är ryckig. Skärmen syns inte alls i solsken.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

25

Sv: WLAN i bilen

Det är något jag saknar, möjligheten till faxmodem via 3G då jag ofta behöver info via bilregistret via fax.