126

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Börjar misstänka att "Intresserad" har en alldeles extravagant D-40:modell typ prototyp.... På min D-40:a gapar definitivt adapterkontaktens rördel helt över och runt hondelen i D-40:ans chassikontakt. Visst är kontaktproblem fascinerande - både hos människor och apparater.....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

127 Senaste redigerad av jonasolof (2011-03-07 19:17:18)

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Hej

Har nu skickat förfrågan och tre adresser till net1. Enligt radiochefen finns pigtail men  jag är inte säkert på att produktchefen instämmer om tillgängligheten. Jag bad dem ge besked för vidarebefordran hit om detaljen måste hämtas hem först.

Om någon av er har avvikande D40 så att yttre antenn ej kan anslutas får vi hantera detta när detta konstaterats. Det är ju inte ens säkert att Net1 varit varse en avvikelse från standard vid leverans.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

128

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

oki...tack jonasolof ! då väntar vi med spänning på upplösning av detta... tittade in i min "dosa"...kontakten/adaptern går helt klart över hela den delen som sitter i modemet..adaptern har en liten pigg i mitten .

129

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

När det nu verkar som att det blivit fel i vissa av leveranserna av kablar till riktantennerna, vet vi då att vi har fått rätt riktantenner? Jag är också en av dom som fått en antenn utan galler där bak, alltså inte en sån som det var på bilden på hemsidan när jag gjorde beställningen. Men det kanske inte spelar någon större roll, eller?

130

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Om den bilden på riktantennen som dom visar på hemsidan säger supporten att det var deras förra antenn..numera har deras antenn ingen galler..Fast den antennen jag köpt från annat håll nu har galler.

131

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Vox medievalis skrev:

Börjar misstänka att "Intresserad" har en alldeles extravagant D-40:modell typ prototyp.... På min D-40:a gapar definitivt adapterkontaktens rördel helt över och runt hondelen i D-40:ans chassikontakt. Visst är kontaktproblem fascinerande - både hos människor och apparater.....

Nja. Kanhända att jag helt enkelt minns fel. Det var ett par veckor sedan jag pluggade i den där kontakten och minnet kan svikta.

Som jag minns det så är hanen i adapterpluggen ("röret", skärmanslutningen) *omsluten* av honans förgyllda kontaktbleck i ipluggat läge. Jag kan vara fel ute här men det är min minnesbild. Vad jag inte minns tydligt är hur mittstiftet ansluter, kan vara omvänt så detta uttalar jag mig inte om (dvs kommer ej ihåg om stiftet sitter i hanen/pluggen eller i honan/D40).

Den standardkontakt jag tycker påminner mest om vad jag minns om denna kontakt är SMB, bara det att den aktuella kontakten bara pluggar i ca 4-5 mm och inte har några som helst mekanismer som säkrar mekaniskt som SMB har efter vad jag förstår det av bilderna på SMB.

Den kontakttyp MS-147 som Marcus visade senast är rimlig i förhållande till min minnesbild. Som sagt, jag lovar och svär att jag ska ta några riktigt fina makrobilder på denna kontakt, hona såväl som hane, så fort jag får chansen!

132 Senaste redigerad av Intresserad (2011-03-07 20:26:07)

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Vox medievalis skrev:

<snip>

På min D-40:a gapar definitivt adapterkontaktens rördel helt över och runt hondelen i D-40:ans chassikontakt. Visst är kontaktproblem fascinerande - både hos människor och apparater.....

Vid närmare eftertanke har du förmodligen helt rätt. Jag pluggade i kontakten utan att skärskåda hur det egentligen såg ut därinne i honan, min minnesbild är förmodligen färgad av hur jag förväntade mig att det borde/brukar se ut.

Summan av kardemumman är i varje fall att det är en förbaskat känslig kontakttyp att ansluta en grov antennkabel till så en pigtail borde varit standard redan från början.

Jag fick svar från Net1's support idag, de bekräftar uppgifterna att det är en specialkontakt och säger att de kan skicka en likadan adapter som den jag redan har som svar på mitt önskemål om att få tag på en lämplig pigtail istället.

Hoppas att dessa önskemål om en mekaniskt acceptabel kontaktering till extern antenn tar skruv hos Net1. Uppskattar oerhört Jonasolofs och Marcus engagemang i frågan! Bara bra att bearbeta både från kundsidan och "inifrån" samtidigt.

Som sagt, väldigt onödigt att den här lösningen med D-40 - som kan lösa en hel del folks Internet/telefoni-problem - skulle behöva äventyras av något så simpelt som en ogenomtänkt adapter till extern antenn.

133

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Om antenn med och utan galler bak: Som påpekat tidigare funkar båda. Jag har inga data på vilken skillnad det blir i riktverkan med galler bak kontra bara ett sedvanligt yagi reflektorelement som består en pinne några procent längre än en halvvåg.  Man skulle kunna tro att ett sådant galler tar bort känsligheten bakåt helt, men så enkelt är det inte i radiovågornas mystiska värld.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

134 Senaste redigerad av jonasolof (2011-03-08 14:12:36)

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Skickade in ytterligare en adress men stänger kanalen nu. Jag har inte fått besked om huruvida pigtails verkligen kan levereras.

Möjligheten att lägga in en längd mjukare kabel typ RG58 mellan den styva kabeln och adaptern bör inte förbises. Kanske finns någon typ av vit lågförlust 50 ohms kabel också, kunde vara kul med tips.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

135

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

jonasolof skrev:

Möjligheten att lägga in en längd mjukare kabel typ RG59 mellan den styva kabeln och adaptern bör inte förbises. Kanske finns någon typ av vit lågförlust 50 ohms kabel också, kunde vara kul med tips.

Förmodar du menar RG58.

Jag har övervägt den lösningen men jag anser inte att det blir tillräckligt avlastande. Bättre, men inte bra.

Man bör i vilket fall då ha en ännu smidigare kabel typ RG316 som brukar användas för pigtails, kanske RG179.

Problemet är att man ändå får en stor belastning rakt ut från det pyttelilla kontaktdonet först adaptern, sedam en FME med kabel på.

Även detta kommer att förstöra D40-donet på nolltid, om man inte monterar alltihop på en plywoodskivar och fixerar med buntband och buntbandsankare.


Det enda vettiga är ett vinklat MS-147 på en bit mjuk kabel, med FME eller SMA i andra änden.

Net1 borde tänka på ökande garantiärenden om man inte fixar detta, det är et recept direkt till glappande anslutningar, problem, reklamationer och badwill.

Det finns många exempel på radioamatörer som kört sönder sina SMA-bestyckade handapparater genom att sätta på adaptrar och tunga antenner!

/Marcus


/Marcus

136 Senaste redigerad av jonasolof (2011-03-08 14:21:58)

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Tack för rättelsen, felslag. RG 59 är 75 ohms kabel, inte användbart i sammanhanget. Håller med dig om att RG 58 vore en nödlösning.

Tror både du och jag tycker att tillverkarens val av kontaktdon är oprofessionellt men i detta fall är det Net1 som blir ansvarigt gentemot kunderna för konstruktionsmissen. 

Vore intressant att se om det går att byta kontakten till t ex TNC vilket är det enda rimliga om man ska ansluta kabel med FME. Tillverkarens val av kontaktdon förefaller vara ett statement att anslutning av yttre antenn endast skulle krävas i undantagsfall och att den inbyggda utdragbara antennen normalt sett skulle räcka till. Detta är i så fall vilseledande marknadsföring för en router som ska användas i ett storcellsnät. Den inbyggda antennen kan på sin höjd räcka till inom en tiondel av storcellens täckningsområde. Tillverkaren antyder genom sitt val snarast att det omvända förhållandet skulle gälla.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

137 Senaste redigerad av Intresserad (2011-03-08 20:56:54)

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Jonasolof, det är nog även fysiska begränsningar som ligger bakom valet av antenningång på D-40. Enheten mäter endast 120 x 111 x 22mm och väger 5 hekto. Tanken var kanske att den skulle vara liten nog att ha i innerfickan på kavajen utan att väcka uppmärksamhet, lätt att rigga upp på resor för att ordna resesällskapets Internet-behov osv.

Med en lämplig vinklad pigtail skulle det bli en riktigt trevlig lösning även om man vill/behöver koppla till extern antenn som sagt.

Man får inte glömma att Net1's support faktiskt rekommenderade mig att beställa riktantenn i samband med Net1-beställningen, självklart ville vi ju ha så bra prestanda det går i en "fast" installation av mobilt bredband. Så oavsett tillverkarens tilltänkta användningsmiljö så har ju Net1 valt denna produkt för användning under svenska förhållanden, då får man helt enkelt se till att skicka med lämpliga kopplingsprylar givet produktegenskaperna.

Ska bli intressant att se hur Net1 hanterar detta! En proaktiv strategi snarare än en reaktiv vore helt klart bäst även för Net1 som Marcus säger.

PS. Vill inte låta för negativ och klagande i onödan. Tycker egentligen inte att det är några större fel på produkten i sig, tvärtom mycket imponerad som jag sagt redan från början inte bara av D-40 utan även av Net1's "paket" och hur enkelt det var att installera. Denna lilla (men viktiga) detalj är nog det jag skulle önska vore mer genomtänkt för vår egen del, och något som jag som kund inte alls kan kompensera för i och med att det är en specialkontakt. Att kompensera för svagheter i wifi-delen var en helt annan femma, mycket enkelt.

138 Senaste redigerad av jonasolof (2011-03-08 22:18:03)

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Även jag är en stark anhängare av Net1 och cdma450 för säkrast möjliga bredbandsåtkomst när man rör sig i Sverige. Jag är kritisk då någon detalj brister i syfte att rättelse ska komma snabbt så att bolaget går bra på sikt. cdma450 behövs.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

139

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Vi är helt överens. Net1 behöver vara lyhörda och jag håller absolut med om att detta borde vara relativt enkelt för dem att fixa till för att undvika kostsamma problem för kunderna och dem själva. Hoppas de lyssnar på påstötningarna. Det är en unik produkt på svenska marknaden som fyller en nisch som ingen annan leverantör klarar av idag.

Visst är det skoj och trevligt med uppfinningsrika hemmasnickrade lösningar som folk kommer på, typ silar och skrivbordslampor, inkapslade usb-modem utomhus för att kompensera brister i produktlösningarna som vi sett från kunder hos andra operatörer. Jag har själv pysslat med sådant "Mac Gyver"-jox förut men har inte tid längre, i synnerhet inte när jag väljer lösningar för andra än mig själv.

Faktum är att huvudskälet att jag valde Net1 var just detta med att systemet som helhet är designat för oslagbar täckning på landsbygden och att man redan från början erbjuder ett utbud av antenner som naturlig del i systemet. Detta är deras konkurrensfördel som de måste göra allt för att behålla.

140

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Jag har ju så entusiastiskt berättat om hur klockrent allt funkat hittills (i stort sett), men idag blev det faktiskt litet problem med VoIP. Detta måste jag ju också berätta om i ärlighetens namn så att ingen tror att det alltid är frid och fröjd i blåbärsskogen...

D-40 tappade kontakten med Net1's SIP server vilket indikerades av att den blåa kontroll-led för "lur-ikonen" släcktes. Man kunde fortfarande ringa ut, dock med vissa eko-effekter och fördröjningar, försökte man ringa in gavs hänvisningston. Under problemperioden visade bredbandskollen full fräs som vanligt, dvs 2,5 Mbit ner och 0,7 upp i hennes fall.

Problemet löstes genom en omstart av D-40 via "power-button". Kommer problemet tillbaka så blir det en påringning på Net1-supporten såklart. Kanske håller man på och donar med nätet och prioriteringarna av VoIP just nu, vem vet.

Jag höjer inte på ögonbrynen alltför mycket eftersom jag behöver starta om VoIP-burken även till vårt fiberanslutna bredband i stan någon gång ibland. Bara det inte bryter ihop för ofta så är det ok tycker jag.

141

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Dina problem med D-40:an kan vara helt oskyldiga och - som Du också säger - ha med pågående nätarbeten (abonnemangs- och VoIPioriteringar) att göra - men - kan i värsta fall var början till problem med D-40:an. Min första D-40:a började just bära sig åt på det sätt Du refererar och efter ett par veckor blev den helt okontaktbar. Enda chansen att starta om den var att plocka ur batteriet och sätta in det igen. Jag fick då givetvis en ny men hade väldigt mycket problem med att få överflyttat den tidigare D-40:ans telefonnummer till den nya. Det var omöjligt sa supporten; efter ett telefonsamtal till försäljningschefen dröjde det emellertid inte 20 minuter förrän en trevlig tekniker ringde och sa att nu hade han lagt om numren.....

Med andra ord - håll ett öga på om Din D-40:a fortsätter att krångla regelbundet - då kan det eventuellt vara haveri på gång.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

142

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Tack för din "heads-up", Vox! Jag håller stenkoll på detta.

Det kan ha sina sidor att välja tekniska lösningar för nära släktingar helt klart... inte så konstigt kanske att jag råkade välja signaturen "Intresserad"... wink

Skämt åsido vår relation är god. Än så länge.

143

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

intresserad: -även min telefon var ju tyst för några dagar sedan... samma sak med min, telelampan hade slocknat,, gick ej att starta upp. ringde  support och dom fick "starta om " abonnemanget därifrån. Han sa att jag kunde titta på modemet så tänds lampan snart och så skedde... undrens tid är inte förbi..fick dock ingen vettig förklaring varför detta skett.
Hoppas dock att detta inte upprepas... jobbigt just att detta är telefon .. kan ju inte hålla på och kolla och starta om på dagarna alt. ringa NET:1 ..vet ju ej när den slocknar så där bara, och ingen kan ringa in.
Väntar på 21/3....:)

144 Senaste redigerad av Intresserad (2011-03-10 23:36:54)

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Tack för tipset, telefoni450! Händer det igen så blir det omedelbart en påringning till Net1's support så vi kan få ordning på detta.

Vid förra påringningen för ett par veckor sedan så hintade de om att det kunde vara litet sisådär med telefontjänsten för närvarande men att de räknade med att få ordning på det innan utgången av mars. Och det stämmer ju med övrig info som framkommit här på forumet.

Jag kan tolerera litet problem då och då vad gäller VoIP även under helt normala förhållanden. Typ en omstart av burken varannan månad eller så kan jag nog räkna som normalt och praktiskt hanterbart för en typisk användare. Så under denna period när de testar & implementerar QoS så har i alla fall jag litet förståelse för att det inte alltid kan fungera helt klockrent.

Än så länge är jag alltså inte särskilt orolig, snarare tvärtom imponerad att det funkar så bra som det gör i vårt fall utan QoS-funktionen för VoIP i dagsläget. Som jag sagt tidigare, vi får en fantastiskt fin ljudkvalitet när det fungerar, och det har fungerat utmärkt för det mesta dessa få veckor hon haft Net1 hittills.

PS. Jag har blivit litet extra uppmärksam nu när det gäller telefonsamtal hit och dit, vet ganska bra vad de flesta av de jag pratar mest med sitter med för uppkopplingar: vanlig telia analog lina på varierande avstånd från telestation och varierande brus/störningsnivå, digitala företagsväxlar, mobilt. Konstaterar att svärmors nya linje är i absoluta toppklassen även jämfört med folk jag vet sitter på riktigt fina uppkopplingar. Så när jag säger att det är bra menar jag det, i alla avseenden inklusive den totala "duplex"-upplevelsen när man kan prata i munnen på varandra på samma sätt som i verkliga livet med en totalt lagg-fri och naturlig upplevelse. Det är banne mig inte dåligt via VoIP och radiobaserat bredband.

145 Senaste redigerad av Intresserad (2011-05-14 22:45:41)

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Fick hem en skitfin pigtail i veckan till svärmors D40, kolla här!

http://imageshack.us/photo/my-images/69 … tail2.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/70 … tail3.jpg/

Superhög kvalitet, perfekt utformning. Ska dra ut till henne nästa helg om koppla in den.

146 Senaste redigerad av Intresserad (2011-05-14 23:18:17)

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

På tal om detta så har det ju bara funkat fint för svärmor, inklusive telefon. Hon är som sagt på ca en mils avstånd från närmaste mast.

Nu kröp det fram att det varit litet lägre ner-hastighet senaste veckorna så jag gjorde en liten utryckning. Det var bara ca 1 mbps ned och det är litet klent i detta fall, hon bör ha mer.

Visade sig att några nyligen fullutslagna björkar blockerade signalen framför hennes riktantenn, på ca tio meters avstånd så det var litet känsligt. Så jag underkvistade och beskärde rätt hårt (fresnel-zonen ni vet...). Det blev ganska så fri passage med råge, och efter björkarna är det ca 100 m fritt fält.

Nu kom hon upp i 2.5 mbit nerhastighet igen och allt blev frid och fröjd.

PS. Tråkigt nog glömde jag att ta med denna fenomenalt fina pigtail men det får bli till nästa gång.

147 Senaste redigerad av Intresserad (2011-05-15 18:56:53)

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Vox medievalis skrev:

.... På min D-40:a gapar definitivt adapterkontaktens rördel helt över och runt hondelen i D-40:ans chassikontakt.

Det stämmer bra det, och syns på den översta bilden av pigtail-hanen jag visade: det finns fjäderbleck runt insidan av ytterröret. Detta rörs ytterdiameter är för övrigt ca 3.8 mm (mätt med ett plastskjutmått från Jula...).

PS. Jag kollade med mikrometer och ytterdiametern var 3.82 mm.

148

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Vox medievalis skrev:

Dina problem med D-40:an kan vara helt oskyldiga och - som Du också säger - ha med pågående nätarbeten (abonnemangs- och VoIPioriteringar) att göra - men - kan i värsta fall var början till problem med D-40:an. Min första D-40:a började just bära sig åt på det sätt Du refererar och efter ett par veckor blev den helt okontaktbar. Enda chansen att starta om den var att plocka ur batteriet och sätta in det igen. Jag fick då givetvis en ny men hade väldigt mycket problem med att få överflyttat den tidigare D-40:ans telefonnummer till den nya. Det var omöjligt sa supporten; efter ett telefonsamtal till försäljningschefen dröjde det emellertid inte 20 minuter förrän en trevlig tekniker ringde och sa att nu hade han lagt om numren.....

Med andra ord - håll ett öga på om Din D-40:a fortsätter att krångla regelbundet - då kan det eventuellt vara haveri på gång.

Vi har haft D-40 i ungefär ett halvår och det har under denna tid hänt 4 gånger att den har totalhängt sig så jag varit tvungen att ta ur batteriet + att den flera gånger har börjat krångla men då har det gått bra att starta om den med knappen.
Är det alltså dags att kontakta Net1 och få den utbytt? Känns ju inte riktigt lockande om det var så krångligt att få numret överflyttat.

149

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Svår byta nummer? Vilket larv. De här cdma boxarna ges ett nummer centralt knutet till boxens identitet. Även cdma skulle kunna använda sim- kort, det finns ett oanvänt utrymme på D35 för s k RUIM som är cdma-motsvarigheten till SIM.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

150

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Dags för en liten uppdatering efter snart ett år: fortsatt imponerad kort och gott!

Allt funkar som det ska inkl telefoni, ytterst få tillfällen av problem men några omstarter har det blivit. Hastigheten ligger rätt stabilt på 2,5 Mbit ner och ca 0,8 upp, latens under 100 ms. Detta gör det möjligt med båda Viasat Play (om man använder det måttfullt) samt viktigare, att det funkar fint med fjärrstyrning via Ammyy och liknande - suveränt när man behöver fixa till litet då och då hemifrån soffan!