1

Tråd: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Jag sökte runt ett bra tag efter en lösning till min svärmor som bor ute i den djupa småländska skogen.

Hon hade 0.25 Mbit via ADSL tidigare, en väldigt dyr lösning för så lite. Hon betalade ca 450 kr/mån fasta kostnader för "bredband" plus telefon.

Så hittade jag detta, "kraftpaketet plus" med Voip från Net1, dvs det handlar om D40-modemet. 250 kr/mån inkl telefoni. Valde att redan från början satsa på en riktantenn. Hämtade ut paketet idag, skruvade upp antennen och spikade fast antennkabeln på ca en halvtimme, riktade in den via kompassriktningen som angavs på deras täckningskarta.

Måste säga att jag blev häpen över hur fint det funkade, "right out of the box". Satte i batteriet i modemet, pluggade i antennkabeln via medföljande adapter, pluggade i telefonen och modemet gick genast igång med full signal - på ett nästan urladdat batteri! Hann inte ens plugga in nätadaptern.

Sedan lyfte jag luren, fick kopplingston direkt. Blev tvungen att kolla att jag verkligen kopplat rätt, att telefonen inte var inkopplad på de gamla vanliga trådarna... nejdå det var via D40 och Net1. Kopplades till deras funktionskontroll som utföll perfekt, det meddelades att telefonnumret skulle vara inkopplat inom ca 30 min (detta är en lördag).

Sedan att koppla in datorerna, hur enkelt som helst eftersom det är förkonfigurerat för wlan, bara att ange lösenordet.

Uppkopplad och klar, kollar dn och litet andra sidor, funkar perfekt. Kollade sedan med bredbandskollen, fick 2.2 Mbit ner och 0.7 Mbit upp. Hmmm... kan det bli bättre? Orka pilla med antennen... nej.

Summa summarum, en ypperligt trevlig bekantskap så här långt!

Enda smolket i glädjebägaren är att det gamla telefonnumret som skulle porteras tydligen ännu inte aktiverats, angivelsen av 30 minuter stämde alltså inte helt. Men jag antar att det kan ta litet tid och ev något telefonsamtal innan den gamla operatören släpper numret till Net1. Att ringa ut funkar fint, bra samtalskvalitet. Jag har överseende med detta lilla smolk.

Måste säga att detta var något av det mest fantastiskt enkla jag någonsin kopplat in, allt gick som smort och med prestanda som vida överträffade mina förväntningar.

Med de andra leverantörerna av mobilt bredband kunde man som bäst hoppas på 0.8 Mbit utomhustäckning.

Skitnöjd, minst sagt!

Ska sägas att jag kollat upp rätt noga hur svärmors stuga ligger i förhållande till Net1's basstationer. Hon låg mycket fint till, 10 km ifrån en basstation av klass 1, mer eller mindre perfekt centrerad i en lob. Så förhållandena kunde knappast ha varit bättre för ett gott resultat.

2

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Kul Svärmor har anledning att vara nöjd med sin kunnige svärson.

Var framgår det att bassstationen är klass 1 och vad anges detta innebära?

Rekommenderade de riktantenn för ett avstånd på en mil?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

jonasolof skrev:

Var framgår det att bassstationen är klass 1 och vad anges detta innebära?

Rekommenderade de riktantenn för ett avstånd på en mil?

"Klass 1": läste någonstans att första siffran i basstation-koden indikerar kapacitet/storlek, kanske har jag missförstått vad det kan ha för betydelse. Men i praktiken handlar det om en ganska hög mast, mer specifikt finns masten i Vislanda och stationen benämns SE-KRO1083B.

Riktantenn: nej det borde inte behövas, håller med. Det indikerades inomhustäckning även med USB-modemet på täckningskartan. Jag kontaktade supporten innan beställningen, de menade att jag lika gärna kunde beställa en riktantenn direkt och prova om det gav en förbättring. Gjorde det inte det kunde jag returnera den utan problem.

Nu hade jag inte tid att experimentera så jag har bara kollat som hastigast att allt blev bra med uppkopplingshastighet och samtalskvalitet med riktantennen.
Tyckte dessutom att den inbyggda antennen i D40 kändes rätt bräcklig med tanke på vad hennes katt kan hitta på med prylarna, bättre att ta bort detta osäkerhetsmoment helt ur ekvationen. Jag vill ha så bombsäkra lösningar som möjligt för henne för att minimera tekniska akututryckningar.

Nu återstår att se hur det funkar över tid. Det finns några björkar 10 m framför antennen som ev kan störa litet på sommaren men jag tror inte det ska bli några problem (i så fall enkelt lösbara...  smile

Trevliga bieffekter av den här lösningen är att hon troligen får en säkrare telefonförbindelse än den tidigare trådbundna, plus att åsknedslag i luftledningarna inte längre leds in i huset och ställer till med trubbel.

Tack till all kunskap på det här forumet som fick mig att välja en så bra lösning till henne!

4 Senaste redigerad av Intresserad (2011-02-21 20:53:37)

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Upptäcker nu att det trådlösa nätverket i D40 verkar litet klent tyvärr, riktigt dålig hastighet typ 1-2 Mbit/s till en rätt närbelägen dator ett par rum bort där det tidigare var 48-54 Mbit/s med en vanlig enkel Netgear router. Vilket översätts till riktigt usel och närmast onämnbar hastighet i praktiken.

Fasen också, det funkade ju så fint i lördags när jag var där hos henne och installerade och provade. Typiskt att det saggar ihop när man åkt hem igen och inget kan göra åt saken.

Det får bli att spika fast litet hederlig nätverkskabel istället vid nästa besök, alternativt skaffa en bordsantenn till wlan-kortet i datorn. Synd att det inte fanns uttag för wlan-antenn på D40, den interna är uppenbarligen ingen  höjdare (fast jag hade nog detta på känn med tanke på det eleganta och diminutiva formatet på D40).

Kommer nog att satsa på en nätverkskabel med tanke på Murphy's lag smile

Aldrig får man vara riktigt glad, så är det bara. Bara att bita ihop.

5 Senaste redigerad av keja01 (2011-02-21 22:56:20)

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Man kan också använda en separat bättre wifi-router som man råkar ha liggande. Ansluts med nätverkskabel till D40 eller D35. Inaktivera den interna wifi-routern samtidigt i inställningarna. Kontrollera att det inte blir någon skillnad i verklig hastighet mot internet mellan wifi och nätverkskabel direkt till datorn. Jag har varit med om att wifi-överföringen från D35:s inbyggda wifi-router varit extremt långsam trots att det står 54 Mbit i signalstyrka på datorns nätverkskort. En separat yttre wifi-router löste det. Antagligen någon mystisk inkompatibilitet mellan vissa kombinationer av wifi-router och nätverkskort.

6

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Kan det vara MTU som skiljer?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

keja01, ja det är en bra idé. Den gamle Netgear-routern funkade stabilt tidigare och var inte särskilt gammal heller, ska fungera fint.

Även bra idé från jonasolof, ska absolut kolla upp att inställningarna ligger rätt. Default-inställningar har alltid fungerat bra för mig tidigare men någon gång måste ju bli den första att det inte gör det.

Tack så mycket för tipsen! Nu är jag beväpnad till tänderna inför nästa besök hos svärmor. Hennes nätverk kommer inte att ges något annat alternativ än att fungera klockrent!

8

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Jo förresten: har kollat runt litet här efter vad det är för programvara man kan använda till D40 för att kolla viktiga parametrar i uppkopplingen mot basstationen, antennmätning osv. Tänkte ju åka ut och fixa till svärmors Internet-koppling i dagarna och nu vill jag att allt ska bli så bra det kan bli på alla fronter, både på WAN och LAN-sidorna.

Tydligen följer det med lämpliga verktyg för detta till vissa modem (ex D35) men jag har inte upptäckt något till D40. Ingen CD följde med, ingenting.

Vad kan ni rekommendera? Har sett att man kan kolla runt litet i D40's GUI för att få reda på vissa saker men om det finns trevligare och mer ändamålsenliga verktyg vore det bra.

Kanske finns denna information redan någonstans på forumet, jag ber om överseende om jag inte hittat det i så fall.

9 Senaste redigerad av jonasolof (2011-02-22 21:38:02)

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Så vitt framkommit på forumet finns inget motsvarande RF status monitor för D35 eller debug fönstret för D50. Status monitor hittade jag på ett sydafrikanskt forum, det var egentligen till för andra, tidigare modeller från Axess technologies som gör D35. RF status monitor gör bara nytta och ingen skada. Det finns andra styrprogram som kan användas t ex för att låsa routern till en viss cell men dessa program har jag inte lyckats ladda ned. Kanske, kanske support kan ge något tips om ett debug läge så att man kan läsa signalstyrka momentant. Bäst är om man kan läsa av länkhastighet, Ec/Io och packet loss momentant. Eftersom du ligger bra till i förhållande till loberna är cell id inget problem.

RF status monitor var således inget som följde med modemet från operatören, utan det är axessprogramvara som sluppit ut på nätet och det är ingen idé att fråga support om den.  Debug för D50 var det en kille på Ice/Net1 support som tipsade om. båda ger ung samma info och torde representera ett minimum av teknisk programvara. Det finns högts troligen samma för D40. Det finns några i forumet som är av operatören särskilt betrodda användare av D40 så de ligger bäst till att fråga support om programvara för antenninställning. 

Sätter du en riktantenn högt och fritt bör det räcka med kompassriktningen. Fr a om det ligger sankmark eller en sjö framför antennen kan det lona sig att vrida antennen så att spröten står horisontellt. För övrigt så använder Net1 polarisationsdiversity enligt radiochefen. Åtminstone tidigare innebar detta att de använda dubbla antenner, vinklade plus/minus 45 grader från vertikalen. Troligen är detta fallet fortfarande. Det finns teoretiska anledningar till att horisontell polarisation är mindre utsatt för störningar. Vertikal polarisation för mobilt bruk är bara en konvention eftersom antennspröten på bilar står rakt upp. 

Träd i vägen splittrar upp signalen och minskar farten, fr a om de står nära.

Ett bra program för att testa wlan signalstyrka mm är inSSIDer från metageek. Med en hygglig router bör svärmor kunna surfa från hammocken också. Ska man ha mycket koll på WLAN är DD-WRT bra fri programvara för linux baserade routrar. Kom ihåg att äldre datorer/radiokort inte klarar WPA2-kryptering.

Du verkar ha studerat forumet grundligt trots att infon är spridd kors och tvärs.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Tack för det uttömmande svaret, jonasolof! Mycket värdefull information.

Hoppas någon kan hitta någon vettig programvara till D40 eftersom det man kan få fram via GUI och statussidan är såpass magert. Manualen säger i princip ingenting av intresse på de drygt trettio sidor man tagit i anspråk. Det visas en antennsignal på en skala mellan 1-7, RSSI och Ec/Io anges men ingen hint om hur man ska tolka de presenterade värdena. Tja. Det är nog ingen produkt för den som vill finlira, D40.

Å andra sidan så kanske inte just jag nödvändigtvis behöver bekymra mig så mycket om detta, att det bör vara gott nog att bara ställa in på kompassriktning och ev prova horisontell polarisering (troligen inte aktuellt här eftersom inga kärr eller sjöar finns i närheten).

Är hastigheten 2 Mbit/s ner och 0,7 upp även fortsättningsvis så närmar vi oss snabbt en "point of diminishing returns" vad gäller optimeringspotential. Tror inte jag sågar ner en björk 10 meter framför antennen för att eventuellt få 2,5- 3 Mbit om jag har tur, det finns ju en mil granskog också i vägen även om det tacksamt nog är ett par-tre hundra meter fritt fält efter björkridån.

InSSIDer är ett mycket trevligt verktyg som jag använt en del hemma för att felsöka och konfigurera våra wlan, har bringat ljus över många till synes obegripliga fenomen och även avslöjat enheter som beter sig helt felaktigt.

Tack för all hjälp så länge, jag återkommer med en rapport sedan när jag har fixat till hennes interna nätverk så man slipper denna helt onödiga flaskhals som visade sig efterhand.

11

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

RSSI och EC/Io är det du vill veta. RSSI är ett slags mått påsignalstyrka men det är inte hela sanningen när det gäller CDMA. Ec/Io ska vara en lågt. Det är omgivande konkurrerande signaler plus anda störningar versus den signal som ditt modem ska tillgodogöra sig (inverterat).

Mer finns här, även om det gäller amerikansk CDMA:

http://evdotips.blogspot.com/2008/04/ce … terns.html

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12 Senaste redigerad av marcus-aa (2011-02-24 01:32:01)

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

jonasolof skrev:

För övrigt så använder Net1 polarisationsdiversity enligt radiochefen. Åtminstone tidigare innebar detta att de använda dubbla antenner, vinklade plus/minus 45 grader från vertikalen. Troligen är detta fallet fortfarande.

Det sitter bara en antennradom i varje sektor, förr som nu. Den har som alla korspolariserade sektorantenner internt stackade antennelement som är vinklade åt olika håll. Till varje sådan går sedan 2 antennkablar, en RX/TX och en RX. Man har alltså mottagardiversitet, sänder gör man bara på en av polarisationerna.

Vid BTS-bytet behölls antenner och kablar.

Från BTSens aggregerade DOMs kommer det ut 9 kablar, TX, RX0 och RX1 för varje sektor.

Bilder borttagna på förfrågan från Teracom.

Dessa leds bakåt till duplexfilterenheten där TX och en av RX-signalerna filtreras ihop. Ut kommer således 6 kablar som går upp till överspänningsskydden. Längst bort sitter det 7:e som är till GPSen. Ut från siten går sedan 6+1 koaxialkablar upp tll 3 X-pol. sektorantenner och en GPS-antenn.

Bilder borttagna på förfrågan från Teracom.


För övrigt kan nämnas att när jag besökte den här avbildade siten under uppgraderingen så var den ansluten med 4 st E1-tribar. Det innebär 4x2 = 8 Mbps total kapacitet in. Med tanke på att den fick 2 carriers efter uppgradering så har den radiomässigt en teoretisk kapacitet på (3Mbps per carrier per sektor dvs 3x2x3=) 18 Mbps. Transmissionen räcker inte till, och detta är FÖRE man ens börjat öka till RevB-hastigheter. Det kan finnas många liknande siter som än så länge begränsas av sin transmissionskapacitet. E1orna matades via en NEC Pasolink från närmaste storsändare (Teracom).


/Marcus

Edit: Räknefel.

13

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Jonasolof, det var en väldigt pedagogisk och lättbegriplig förklaring du länkade till där när det gäller att rikta in sin riktantenn. Fast just i "fallet svärmor" så ligger hon nästan perfekt centrerad i en av mastens tre lober så det är knappast aktuellt med något annat än en riktning rätt på masten.

Nu har jag ju inte tillgång till hårdvaran och installationen just nu men när jag åker och fixar till och donar för den kära svärmodern, vad kan anses vara ett bra Ec/Io-värde?

Upplever måttet som en smula kluddigt att begripa så vad jag behöver är egentligen bara ett intervall för värden som kan anses "bra" respektive "acceptabelt". Skulle dessa värden vara åt skogen med den mast som låg närmast till hands i detta fall så finns ett par andra rätt närbelägna master att prova med, inom ett par mils håll. Bör vara enkla att nå och isolera även med den rätt enkla Yagin från Net1.

Ursäkta att jag är så frågvis men jag måste erkänna att jag är enormt fascinerad av den här tekniken, och jag skulle inte bli förvånad om jag väljer Net1-mobilt bredband även till mig själv rätt snart så kunskapen behövs.

Har absolut noll intresse av att välja en lösning för mitt eget kommande "mobila bredband" som bara funkar på vissa ställen nära basstationer i direkt närhet till civilisationen, det går liksom helt emot hela idén med "mobilt bredband" tycker jag. Det är typ "hellre en fågel i handen än tio i skogen", kan lätt nöja mig med 1 Mbit var som helst i stort sett, hellre än att nöja mig med att få 20 Mbit bredvid en 4G-mast i stan.

Befinner jag mig i stadsmiljöer, hotell, flygplatser etc och i de organisationer jag cirkulerar mellan så finns det normalt Wifi eller Ethernet-baserade uppkopplingar jag kan använda. Därför har jag litet svårt se poängen med 4G-näten om jag ska vara ärlig, de existerar ju bara i samma miljöer där det redan finns andra snabba uppkopplingsalternativ.

Ja det var en liten opåkallad filosofisk utläggning där... sorry. Ec/Io-värdet var det jag undrade över, vad som kan anses gott smile

14 Senaste redigerad av Intresserad (2011-02-24 00:11:06)

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Marcus, jag är inte så bekant med alla detaljer i tekniken men har ändå en fråga om vad detta betyder i praktiken ur ett användarperspektiv.

Om man kopplar upp sig mot en mast som är uppkopplad till "backbone" via fiber, gäller motsvarande begränsningar i kapacitet? Jag har verkligen ingen aning om dessa prylar, bara litet nyfiken.

Kanske är jag helt ute och cyklar men nog måste det vara en enorm skillnad i kapacitet mellan olika typer av basstationer beroende på hur de är anslutna bakåt i kedjan mot Internet.

PS. Glömde "poängen" i min fråga om det alls går att få fram någon dylik från min enkla kunskapsbakgrund: spelar det roll vilken typ av basstation man ansluter till, i så fall hur, och hur kan man som användare avgöra vilka basstationer man bör prioritera att sikta in sig på?

15

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Jag kan tydligen inte räkna på natten, 3x2x3 = 18 Mbps skall det ju vara , så det är kraftigt underdimensionerat. Mycket möjligt dock att det redan har utökats. 8 Mbps passade ju ganska bra till den gamla BTSen som körde 3x3-konfiguration.

Intresserad skrev:

Om man kopplar upp sig mot en mast som är uppkopplad till "backbone" via fiber, gäller motsvarande begränsningar i kapacitet? Jag har verkligen ingen aning om dessa prylar, bara litet nyfiken.

Kanske är jag helt ute och cyklar men nog måste det vara en enorm skillnad i kapacitet mellan olika typer av basstationer beroende på hur de är anslutna bakåt i kedjan mot Internet.

Hej,

Det spelar egentligen ingen roll hur masten är ansluten, det enda intressanta är om det finns tillräcklig kapacitet. Om det sen går via länk eller fiber gör ingen skillnad.

För en storsite med 3 carriers (frekvenser) använda så är motsvarande maxkapacitet 3x3x3=27 Mbit. Om man matar den med 30, 100 eller 1000 Mbps gör ingen skillnad alls. Teracom ansvarar för transmission och har inte fiber till så många siter, det är mest länk. De största har både fiber och länk för redundans.

Men, när det börjar uppgraderas till RevB med högre hastigheter så ökar ju behovet. Nu är det inga problem att köra 100Mbps-länk heller, de har blivit billiga idag, och finns med Ethernet så man slipper konvertera fram och tillbaka till E1or.

/Marcus

16 Senaste redigerad av jonasolof (2011-02-24 15:49:37)

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Om Ec/Io:  Enligt den amerikanska siten är värden under 7 OK. det stämmer inte med mina observationer. Snarare bör det ligga under 2. Värdet hoppar hela tiden allt eftersom olika signaler uppträder inom de frekvenser som den använda kanalen täcker.  Notera att även andra cdma-signaler till samma cell uppfattas som ökad störningsnivå. Vad som händer när Ec/Io försämras är att routern börjar kika på alternativa celler. När värdena är lika testas flera celler samtidigt och så hoppar förbindelsen över till en annan cell (PN-nummer). Man kan t o m se 3-4 celler testade samtidigt.

De viktigaste kriterierna på bra länk är radiolänkens dataöverföringshastighet och packet loss. Jag har testat att köra bil från Öland till färjan Rödby-Puttgarden med kontinuerlig kontroll av förbindelsen (man måste köra ping -t för att den ska hållas öppen med god fart). Vid färd i skog varierar dataöverföringshastigheten momentant vilket syns på grafen. Dubbla antenner på D35, dvs diversitymottagning, hjälper till att hålla länken intakt och farten uppe. Detta torde spela mindre roll om man har en väl placerad riktantenn i reflexfri miljö.

Marcus och jag har samma enkla kriterier för mobilt bredband och mobil telefoni. Det ska fungera så heltäckande som möjligt. Slutsatsen blir mobil telefoni med 8 watt GSM på 900 MHz och net1 på 450 för data. Vid dessa låga frekvenser kan längre antennkablar användas och antenner placeras högt upp vilket är av avgörande betydelse för länk-kvalitet. 

För trådlös stationär användning kan UMTS osv ge högre fart men den fördelen är inte replikerbar över rum och ibland inte över tid heller.

Sign Intresserad är inne på samma linje. Synsättet delas dock bara av en liten del av användare av s.k. mobilt bredband men det beror på den inadekvata definitionen.

Om polarisering. Det Marcus nämner om antennsinstallation i basstationerna kan få en att grunna på om det finns optimala sätt att vinkla antenner för max signal. Över de avstånd som kräver riktantenner kan polariseringen ha vridits. Andra förhållanden spelar in som störnvivå och ytreflexer inkl. mark och vatten. För mobilt bruk kan i praktiken bara vertikala antenner användas eftersom riktverkan uppstår om spröten vinklas. Det ginge förvisso att använda horisontellt polariserade cirulära dipoler, t o m stackade sådana, men de är högst otympliga och förbehållna radioamatörer som är okänsliga för nördstämpeln.

För en router med dubbla RX-ingångar skulle man möjligen kunna tänka sig att testa dubbla riktantenner med +/- 45 graders lutning för att spegla basstationens arrangemang. Vinsten torde dock vara så liten att det inte motiverar arrangemanget. Jag vet inte om man på en yagi-bom kan sätta antennspröt i båda riktningarna utan att de påverkar varandra för mycket. Några sådana antenner finns inte att köpa mig veterligen, åtminstone inte för konsumentbruk.

De cross yagis jag finner är designade för cirkulär polarisation och det använder inte basstationerna. Kul artikel om sådant:

http://sv1bsx.50webs.com/antenna-pol/polarization.html

Men om man inte kopplar ihop de två yagiantennerna borde det gå att använda dem separat på de två diversityingångarna.

Slutligen - istället för en rundstrålande vertikalt polariserad antenn skulle man kunna testa en cirkulärt polariserad rundstrålande antenn. Här är ett intressant geometiskt experiment som används för radiostyrning.

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1352583

Mer om korsade yagis: http://www.mydarc.de/dk7zb/Cross-Yagi/crossyagi.htm

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

17

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Marcus-aa: nu ser jag hur siffrorna hänger ihop och förstår litet mer var flaskhalsar kan uppstå. Det enda jag inte riktigt förstår är varför en uppgradering till drygt 14 Mbit/s som teoretisk maxhastighet, med de valda medlen för att uppnå detta, skulle innebära några fördelar annat än för användare som är kopplade till master med mycket få samtidiga användare. Men jag studerar vidare.

Jonasolof, tack då vet jag vad jag ska hålla utkik efter vad gäller Ec/Io, helst bättre än -2 dB men kanske ned till -7 dB kan anses ok enligt vissa. Ska bli spännande att se vad som finns att få fram i D40's magra GUI och om den klarar att uppdatera värdena fortlöpande.

18

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Samma invändning som du reser med avseende på Net1s maxhastighet på 14mbit/s i förhållande till den begränsade totalkapaciteten av tillförseln till en basstation torde gälla även för övrigt mobilt bredband. Lustigt nog gör inte operatörerna reklam för vilken bandbredd de  har till respektive basstation.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

19 Senaste redigerad av Intresserad (2011-02-25 17:31:59)

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Jo det är sant, jonasolof. Cellstorleken förändrar inte de principiella begränsningarna som gäller för mobila bredbandslösningar.

Helt klart måste det bli en positiv effekt att basstationerna får en såpass kraftig uppgradering i kapacitet. Konsekvensen borde bli att de flesta upplever en högre hastighet med den gamla rev A-standarden upp till 3 Mbit/s, och det borde märkas mest vid de tider på dygnet där belastningen är högst.

Frågan är hur man hanterar en situation i en nära framtid där alla försöker roffa åt sig 14 Mbit/s med de nya modemen som kommer framåt hösten, med sina dyrare och förmodat mer högprioriterade abonnemang. Risken finns att 3 Mbits-användarna prioriteras så lågt på högbelastade master att de är tillbaka på ruta ett igen.

Denna risk borde iofs minska rätt ordentligt om man har möjlighet att ansluta mot flera master, att man får en effektiv lastbalansering i nätet totalt sett på så vis.

Ja den som lever får se. Man får hoppas att de utformar prioriteringsalgoritmerna på ett klokt sätt.

Edit: jag börjar så smått inse finesserna med rev B nu, och hur det fungerar ihop med strategin att lägga till ytterligare frekvenser i uppgraderingsrundan som genomförts. Rev B i sig självt ger ju ca 60% högre maxkapacitet per frekvens/carrier till att börja med. Jag ser att jag pratat en del i nattmössan (och mer lär det säkert bli). Jag har ingen anledning att betvivla att man skulle lyckas prissätta olika abonnemang och skruva till scheduling-algoritmerna/prioriteringar på ett sådant sätt att det fungerar utmärkt för de flesta.

20

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Jag var hos svärmor idag och fixade till det interna nätverket, passade även på att kolla antenninställningen så gott det gick.

D-40's statussida presenterade följande värden (möjligt intervall inom parentes):
Ant. Level: 7  (0 -- 7)
RSSI: 56  (0 -- 255)
Ec/Io: -1 dBm  (-31.5 dBm -- 0 dBm)

Sidan uppdaterades ett par gånger i minuten, endast RSSI varierade med +/- 1 ungefär.

Det blir ganska ok värden med bredbandskollen, dock varierade det ganska mycket idag när jag mätte vid 17-tiden: ner 1,1 -2,2 Mbit/s, upp 0,3 - 0,7 Mbit/s. Svarstid 80 -110 ms.

Sedan kollade vi telefonen igen genom att ringa min mobil, här var det faktiskt inte helt perfekt som vid tidigare tester. Det blev litet "robot-röst" ibland, ganska mycket fördröjning. Dock inget eko tack och lov. Inte helt tillfredsställande alltså.

Kanske var masten hårt belastad vid detta tillfälle, vi får kolla igen vid andra tillfällen. Masten befinner sig som sagt 1 mil bort och vi är centrerade i en sektor.

Förslag på hur man kan optimera installationen tas tacksamt emot! Den inbyggda antennen i D-40 är infälld, aldrig provat på annat vis i och med att vi kör med riktantenn men det kanske skulle hjälpa att använda båda antennerna?

Nu är det i alla fall inga problem med hastigheten i det interna nätverket. Hastighetsmätningarna har skett med nätverkskabel direkt ansluten till D-40.

21

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Voip till gsm kan ge dåligt resultat, märks också på internettelefoni på fasta nätet till utländsk mobil. Dessutom var förmodligen inte signalstyrkan så god för mobilen. Ec/Io är bra värden,kan inte bedöma RSSI. Ligger du bättre än -70dBm i signalstyrka så är det ingen större idé att satsa på större anten förstärkning. Jag tror du är nära bästa möjliga med D40 som inte har diversitymottagning. Att dra ut antennen hjälper förmodligen ej.

Att Net1 införde egen voip var ett tekniksteg. Nästa men orelaterat är övergången till Rev B. Förhoppningsvis länkas båda samman i ny utrustning på användarsidan. Ett av skälen att ligga på med intresse för cdma450 här är att övertyga beslutsfattarna hos operatören att användarna uppskattar ochkan tillgodogöra sig ny teknik. Supporten hänvisar ibland hit vilket är kul.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

22

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Tack för din analys, jonasolof! "Spot on"... GSM-täckningen är inget vidare där hon bor, det har säkert spelat in på samtalskvaliteten när vi testade igår. Tänkte inte på det.

Vi testade idag igen, hon ringde vår fasta telefon (eller rättare sagt vi har Voip via 100 Mbit fiberburet). Helt perfekt: ingen fördröjning, inga störningar. Faktiskt tyckte både hon och jag att det var en klar kvalitetshöjning jämfört med den tidigare trådbundna telefonen hon hade. Medan vi talades vid passade hon på och testa hastigheten igen mot bredbandskollen, det var över 2 Mbit/s och ingen inverkan alls på samtalskvaliteten.

Jag kopplade även in D-40 till hennes jackslinga igår, inga problem för den att driva hennes telefoner. Återstår bara att se om det ringer som det ska sedan när hennes nummer kopplats över i början nästa vecka men det gör det säkert.

Jag förstår att supporten ibland hänvisar till detta forum. Ingen skugga över Net1's support men det är verkligen guld värt att kunna bolla problem och lösningsidéer med kunniga och erfarna användare. Det är ju egentligen rätt avancerad teknik det här även om den ser enkel ut.

23

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Passar på att hoppa in här, min status säger:

Ant. Level: 6    (ibland 7)
RSSI : 84   
SVC State : Active   
Ec/Io : -3 dBm

Jag har inget mindre än bedrövlig samtalskvalitet: Det stör ungefär varannan sekund och jag missar ungefär vart tredje ord när jag talar med någon, bitvis två ord av tre. Det är så illa att det inte är möjligt att förstå sammanhanget av samtalet. Till saken hör att mottagaren verkar för det mesta höra mig utmärkt bra.
  Det verkar inte heller göra någon större skillnad ifall det är belastning eller ej. Jag har vid flera tillfällen haft över 1 mb i nedhastighet (via bredbandskollen) både alldeles innan och efter samtalet, och trots det haft samma bedrövliga kvalitet.
  Någon som kan utläsa nåt av min status. Eller har några tips i övrigt.

/Johan

24

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Intresserad skrev:

(Klippt)
Förslag på hur man kan optimera installationen tas tacksamt emot! Den inbyggda antennen i D-40 är infälld, aldrig provat på annat vis i och med att vi kör med riktantenn men det kanske skulle hjälpa att använda båda antennerna?

(Klippt)

Enl. Net1 så kopplas inbyggd antenn bort då man ansluter yttre..
Och det verkar stämma för mig.. jag tryckte in den inbyggda och anslöt endast adapter till Yttre antennanslutning och insignalen försvann

25

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Foa: det stämmer säkert. Dessutom är ju en av poängerna med riktantenner att minska känsligheten i oönskade riktningar så det vore nog kontraproduktivt även om det ev skulle gå ur teknisk synvinkel.

Job: vi hade en hel del problem i början när vi gick över till VoIP här hemma via fiber, ungefär som du beskriver. Kontaktade supporten som testade litet olika inställningar tills det blev bra och stabilt för oss. Kanske Net1 kan lösa problemet genom inställningar i D-40 eller på deras sida, har du provat att kontakta dem?