1

Tråd: Antennen har fryst...

Kör med Tele2 hemtelefoni via mobilnätet. Har extern antenn till routern. Brukar ligga på 3-4 Mbit men just nu 0,5 Mbit med extern antenn. 1 Mbit med intern antenn i routern så något har hänt med min riktantenn, verkar inte tåla vintern. Suck.
Har antaglien kommit in fukt i antennen eller kontakterna. Någon som har något bra tips på hur man blir av med det?
Fast det kanske bara finns den hårda vägen, montera ner allt tina upp och torka. Sedan motera upp allt igen och hoppas på att det funkar. Fast inte så roligt jobb nu när det är -15. Burr.

2

Sv: Antennen har fryst...

Efter torkning och funktionstest kan det vara lämpligt att försegla alla utomhusskarvar med vulktape.
http://www.clasohlson.se/Siteseeker/Sea … q=vulktape

3

Sv: Antennen har fryst...

Har bara en skarv ute som är vulktejpad, det som gör det så märkligt. Börjar tro det är någe spök med antennen, ska ta ner skiten i helgen så får vi se.

4

Sv: Antennen har fryst...

vad är det för antenn?

5 Senaste redigerad av bengt_h (2010-12-13 15:27:43)

Sv: Antennen har fryst...

Nu har jag grejat å kollat allt! Även talat med Tele2 support men de hadde ju förståss inga kända problem i området.

Efter att ha riktat om antennen har jag ganska OK hastighet igen, dock inte så bra som innan. Har kommit fram till att de gjorts något åt basstationen. Riktat om mot två andra kända basstationer och de går lika bra om de gjorde i sommras (valt den näst bästa nu). Riktar jag tillbaka till den som gick bra tills för ett par veckor sen så går det rent uselt nu och jag får knappt en pinne i signalstyrka. Hadde tidigare 4 pinnar.
Åkte förbi vid masten idag och det var hjulspår i snön upp till masten (oplogad väg sista biten) som såg ut att vara ett par veckor gamla. Så fan vet om något varit dit å skruvat. Kanske inför 4G utbyggnaden får jag hoppas (så det kommer ut något positivt av detta).

Använder en Poynting 12 dBi antenn http://www.dustinhome.se/pd_5010326862.aspx

6

Sv: Antennen har fryst...

om du provar på andra sidan av masten, eller flyttar dig tex
10 grader i för hållande till masten.
låter som en panel, eller du hamnat mellan två.

men det kan vara underhåll, liknande här, sjuk skillnad på olika sidor av masten.

7 Senaste redigerad av bengt_h (2010-12-19 13:04:46)

Sv: Antennen har fryst...

Back in business igen då! Efter att ha trimmat in antennen mot en annan basstation.
http://www.speedtest.net/result/1076846870.png

Inte så illa med tanke på att det är nästan 7 km till basstationen. Poynting antennen är bra men extremt riktningskännslig. Går inte att trimma in efter signalstyrka. Det är Tptest som gäller, testa, vrida lite, testa osv. Samma signalstyrka hela tiden med kan skilja upp mot 2 Mbit på bara några graders riktningsändring. Kan tänka mig vilket helvete det skulle bli med en antenn som har ännu högre förstärkning.

8

Sv: Antennen har fryst...

Nu är det dags igen, nere på 0,9 Mbit och har varit det ett par dagar. Det lustiga är också att signalstyrkan dykt från 5 pinnar till 1 pinne. Samma sak hände förra gången, se mitt första inlägg, därför jag trodde det var antennproblem.

Kan detta vara ett fenomen av sk cell breathing, att cellen sänker räckvid, signalstyrka vid hög belastning för att "rädda sig själv" då drabbas ju vi som är längst bort värst?
Eller är det så att någon begränsning drabbat mig pga onormalt användande, rycktas ju om 25 GB/månad som max. Ligger runt 20 GB/månad enligt fakturorna. Fast nu är det ju ny månad och räknaren borde ha nollstälts.

Har antennen mot en annan mast nu än i mitt första inlägg, justerade ju om och har legat på ca 4 Mbit i flera veckor stabilt, sen händer detta över en natt, som förra gången...

Läste om ett liknade problem här: http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=2334

Kör tptest var 15 min i 24 timmar nu så får vi se vad vi får för medel och hur hastigheten ser ut över dygnet.

9

Sv: Antennen har fryst...

tp drar massa trafik, och bandbredds begränsat.

har den i.te flyttat sig? eller är full med snö?
även masten kan vara ner sölad med snö om det blåser och snöar då antennen är i 90 graders vinkel troligen.

10

Sv: Antennen har fryst...

Kan vara snö. Men min nya teori är att jag är portad från den bästa masten pga för hög dataförbrukning och får nu hålla tillgodo med vad min antenn klara av att hitta. En nackdel med riktantenn, svårt att koppla upp mot en annan mast.

11

Sv: Antennen har fryst...

ställ frågan till isp isf så vet du med säkerhet....

12 Senaste redigerad av bengt_h (2011-01-08 07:22:02)

Sv: Antennen har fryst...

Så nu är jag tillbak igen 5/5 i motagning.
http://www.speedtest.net/result/1102162874.png

Bara man hittar någon vettig hos ISP att fråga, det är inte det lättaste.
Ska försöka hålla igen mitt surfande så kanske jag får vara kvar på denna mast.
Voddler är nog den stora boven kan jag tänka. Men rätt trevligt när det fungerar över 3G.

13 Senaste redigerad av Micke (2011-01-08 10:51:06)

Sv: Antennen har fryst...

bengt_h skrev:

Voddler är nog den stora boven...rätt trevligt när det fungerar över 3G.

Glöm sedan inte att stoppa "VoddlerNet", annars suger det data hela tiden!

Tip--> Ställ in så VoddlerNet startar i stoppat läge! wink
http://teknikkonsument.se/2009/12/29/hu … oddlernet/

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

14 Senaste redigerad av marcus-aa (2011-01-08 14:18:44)

Sv: Antennen har fryst...

bengt_h skrev:

Kan vara snö. Men min nya teori är att jag är portad från den bästa masten pga för hög dataförbrukning och får nu hålla tillgodo med vad min antenn klara av att hitta. En nackdel med riktantenn, svårt att koppla upp mot en annan mast.

Eventuella trafikbegränsningar sker centralt och inte per mast, så det beror på något annat. Problem på en viss mast t ex med begränsad kapacitet kan göra att de stänger av eller drar ner datatrafik av den anledningen (för alla användare).

/Marcus

15

Sv: Antennen har fryst...

Jag har ett obegränsat abonemang så evenutella centrala begränsningar torde inte finnas (annat än onormalt användande).

Jag tror dock att  det funkar som så att när man lastar ner en enskild 3G cell med mycket data så tvingar den användaren att flytta sig till en annan cell och forsätta ladda data där. Detta för att minska belastningen på en enskilld 3G cell men ändå tillåta obegränsad datamängd centralt i nätet.

Dvs. i 3G nätet har jag obegränsad datamängd, men på en enskilld 3G cell har jag det inte (gränsen är troligen runt 10 GB/mån, dvs den tidigare gränsen för Tele2 large abonemang).

Detta är inget problem när jag rör på mig eller har en rundstrålande antenn men märks tydligt när jag har en riktantenn och har svårt att hitta andra master som inte ligger i samma riktning som den första.

Har hänt flera gånger nu att signal styrkan faller från 5/5 till 1/5 (tolkar jag som jag bytt cell) när jag tittat för mycket på film. Låter jag bli att surfa 1 eller 2 dygn så hoppar signalstyrkan upp till 5/5 igen (tolkar jag som att jag får komma tillbaka till den första cellen igen).

Vem ska man fråga som vet säkert hur det fungerar, någon med kontakter på Sweden 3G, Telia eller Tele2?

16 Senaste redigerad av jonasolof (2011-01-17 20:44:36)

Sv: Antennen har fryst...

Du kan kolla till vilken cell du är ansluten med connect-programmet MDMA

http://www.mobilabredband.se/forum/view … ?pid=13698

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

17

Sv: Antennen har fryst...

Jag tror att felet ligger i antennen. Din antenn är i metall och med största sannolikhet är därmed antennens hölje en del av antennkretsen. Så fort fukt, is eller snö samlas på höljet förändras antennkaraktäristiken, mer eller mindre beroende på mängden vatten. Det här är ett fenomen som du inte ser på antenner vars ytterhölje är i plast, höljet är då inte en del av antennkretsen, alltså kommer inte sändning/mottagning påverkas av snö och is. Om du tittar på operatörernas antenner så ser du sällan eller aldrig antennspröten på antennen utan de är inneslutna i plast för att fungera i olika väderförhållanden.

Om du tittar på specifikationen på den aktuella antennen så har den en öppning på ungefär 50° du skall alltså inte behöva rikta den så jättenoga. En bidragande faktor kan då vara att signalen du plockar antingen reflekteras längs vägen eller om den är störs av något hinder längs vägen (med fenomen som tillexempel refraktion som följd). Kanske signalen du får in är en kombination av svag signal direkt från basen som tillsammans med en eller flera markreflekterade signaler ger detta fenomen. Detta är naturligtvis oerhört svårt att veta men det skulle då förklara varför prestandan varierar. Har du fri sikt mellan din antenn och basstationen? Om inte kan du höja antennen när det blir vår för att få fri sikt?

18

Sv: Antennen har fryst...

Jag har denna antenn:
http://www.infoferenda.com/webbshop/3g- … 11dbi.html

Fungerar perfekt även när det var -20 grader eller snöoväder. Fast om jag ställer mobila bredbandsroutern vid fönstret utan antenn får jag 50% svagare signal men hastigheten är samma.

Köpte antennen för att kunna ha routern i garderoben smile

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

19

Sv: Antennen har fryst...

När jag gick och la mig i går kväll hadde jag 1/5 i singnal och ca 1.5 Mbit. När jag vaknade i morse har jag 5/5 och 4.8 Mbit. Snabb ändring (byte av basstation?).

Jag köper alla argument om snö/is och fri sikt detta kan verkligen påverka.

Men förändringarna i signalstyrka och hastighet är så snabba samt att när jag väl har fått tillbaka 5/5 signal så kan jag ha den stabilt i ett par veckor (tills jag förbrukat min datamängd) oberoende av väder å vind...

Har långt till masten ca 5 km och ingen möjlighet till fri sikt om jag inte bygger en mast på 30 meter...

20

Sv: Antennen har fryst...

Eftersom du inte har fri sikt så är det väldigt svårt att veta vilken väg signalen tar mellan basstationen och din antenn och vad som påverkar signalstyrkan och hastigheten. Jag har varit med om signaler som reflekterats mot tak på parkerade bilar på halva vägen, när bilen försvunnit så försvann signalen. Spontant borde du väl ändå ta en diskussion med operatören om detta. Kan de se om ditt abonnemang bytte basstation när prestanda gick ned?

21 Senaste redigerad av jonasolof (2011-01-19 09:20:32)

Sv: Antennen har fryst...

Med den användning för bredband och telefoni som TS har så finns det ingen anledning att använda en komplicerad flerbandsantenn som tar GSM frekvenser också.  Jag skulle testa den kapslade fr Poyinting istället. Den tar bara 3G och har ungefär samma förstärkning. Enligt min erfarenhet har den varit lätt att rikta.

Plus att du kommer ingen vart om du inte har koll på cellbyten. Då blir det också lättare att övertyga operatören om att du har koll på vad som sker. För att se cellbeteckningen krävs att man använder något av de två connectprogram som nämnts samt usb modem, t ex HUAWEI. Routers ger inte infon tyvärr, kanske finns ngt at-kommando som kunde ge det men svårigheten är att få tag i hur man gör.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

22

Sv: Antennen har fryst...

Tyvärr är det ju en router (Huawei B260A, Tele2 Hemtelefoni via mobilnätet) jag har så det går inte i den att se cell info. Gick att köra telnet mot den men verkar vara extremt begränsade möjligheter den vägen också.

Har en http://www.dustinhome.se/pd_5010326862.aspx antenn. Baktanken med den var att den skulle klara 900 MHz för kommande 4G utbyggnad. Får se hur det går med det?

Får ge mig i kast med operatören men misstänker att jag får ett godag yxskaft svar om jag inte hittar rätt person att tala med på supporten.

23

Sv: Antennen har fryst...

Ett tips: finns du på twitter så försök med kundtjänsten på @tele2sweden