1 Senaste redigerad av Niklas (2010-11-08 02:34:15)

Tråd: Undrar om de har begränsat mig..

Hej,

Jag har Tele2 large. Har alltid legat på runt 5 - 7Mbit.

De senaste två dagarna har jag max kommit upp i 1,43Mbit. Varken mer eller mindre. Jag har testat två olika modem och två olika datorer. Lite mysko kanske.
Testade mitt gamla hederliga E220 och får en signalstyrka på 96% (jag har ingen aning om vart masten sitter. Inget jag har sett) men hastigheten håller sig exakt på 1,43 när jag än testar.

Så, vad tror ni? Det verkar ju vara en konstig hastighet att begränsa någon till.
Får ta mig ett snack med Tele2 om några timmar... De kanske har råkat sätta uploadgränsen på download. wink

2

Sv: Undrar om de har begränsat mig..

Låter väldigt konstigt. har du möjlighet att prova på annan dator?

3

Sv: Undrar om de har begränsat mig..

Låter som en Internet-intensiv helg. Prova på en vardag, och bekräfta någon annanstans än där du testade under helgen. Blir linan strypt av Tele2, då brukar man landa på GPRS/EDGE hastigheter, dvs 64-200kbps.

4

Sv: Undrar om de har begränsat mig..

Jag har testat på morgonen, på kvällen och mitt i natten... alltid 1.43. wink Något är snett.

Chattar med Tele2 nu så får vi se. wink

5

Sv: Undrar om de har begränsat mig..

Niklas skrev:

Hej,

Jag har Tele2 large. Har alltid legat på runt 5 - 7Mbit.

De senaste två dagarna har jag max kommit upp i 1,43Mbit. Varken mer eller mindre. Jag har testat två olika modem och två olika datorer. Lite mysko kanske.
Testade mitt gamla hederliga E220 och får en signalstyrka på 96% (jag har ingen aning om vart masten sitter. Inget jag har sett) men hastigheten håller sig exakt på 1,43 när jag än testar.

Så, vad tror ni? Det verkar ju vara en konstig hastighet att begränsa någon till.
Får ta mig ett snack med Tele2 om några timmar... De kanske har råkat sätta uploadgränsen på download. wink

Blir alltid lite "svettig" när det talas om begränsningar... hmm
Har letat på tele2's hemsida och kan inte hitta någonstans att de förbehåller sig rätten att begränsa trafiken.
http://www.tele2.se/files/Villkor-allma … lt-res.pdf
Någon annan får gärna kolla, ifall jag missat ngt. Vet att både tre och telenor har punkter i sin avtal, som ger dem rätt att begränsa vid hög datamängd (onormalt/avvikande användande). Adsl, som annars är enda alternativ här, har pingtider och hastighet, som gör att lantbrevbäraren är snabbare. Detta gör ju att i mitt fall, så gå server (Nas) och streaming AirVideo, Spotify, YouTube m.m. På det mobila bredbandet. Stoora datamängder mao.

6

Sv: Undrar om de har begränsat mig..

Tele2 plockade bort alla spärr på Large redan i April men gick aldrig ut med infon tills nån av tidningar utnämnde Telenor som bästa operatör pga obeg. surf.

7 Senaste redigerad av Niklas (2010-11-08 15:36:38)

Sv: Undrar om de har begränsat mig..

Nej, det ska inte vara några begränsningar. De har dock en klausul om att man inte får nyttja bredbandet onormalt mycket så att det stör andra abonnenter. Vad som är onormalt vet jag inte. wink Jag har tidigare haft runt 7Mbit innan dessa problem så jag har tankat rätt friskt. Blir nerkopplad då och då tyvärr men den kopplar snabbt upp igen.


Edit:
Ja, det lät väldigt konstigt enligt Tele2. Teknikerna visste inte på rak arm.
Jag har mellan 70 - 90% i mottagning när jag sitter i fönstret med min bärbara dator så det skulle inte vara mottagningsproblem enligt kundtjänsten. wink
De har tagit en felanmälan nu och de ska kolla på det inom 72 timmar.

8 Senaste redigerad av Niklas (2010-11-08 17:09:15)

Sv: Undrar om de har begränsat mig..

Nu ringde tekniker och tjötade om avståndet till masten (vilket jag räknade med att de skulle göra). Men.. att ha en mottagning på 70 - 90% kan inte ta bort 90% av min hastighet? Det kan jag inte tro!

Han skulle kolla lite statistik och återkomma..

Edit: Han pratade om att någon kan ha förändrats här. Förhållandet eller något.
Med dovadon har jag haft mellan 40 - 50% mottagning och kommit upp i runt 7Mbit. Nu med modemet i datorn så har jag mellan 70 - 90% i mottagning men ändå 1.43Mbit. Tror ni på täckningskortet som operatörerna gärna drar till med? Ska man inte komma upp i mer än 1.43 när man har så pass bra täckning? Jag får väl sätta mig i bilen och åka mot masten men då jag inte vet vart den står så är det ju svårt att veta att jag blir kopplad till samma mast..

9

Sv: Undrar om de har begränsat mig..

Är det inte så att mobilt bredband kommer dö ut av sig själv? Eller är vi bara några få som haft problem med hastigheten senaste veckorna? Jag har Telenor 10 Mb.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

10

Sv: Undrar om de har begränsat mig..

näten är för klena, det säljs så pass myckt abg att det inte funkar rent matematiskt med den begränsade bandbredd som finns.

vore intresant med en kalkyl på total möjlig bandbredd som en bas/mast/site kan tillhandahålla när man räknar in tillgängligt ftekvensutrymme med grann siterna med tagna och även röst trafiken bort räknad. dvs ren data-surf utan även mms osv.

3G 'bredband' ersätter inte fast bredband på tex 5mbit för permanent uppkoppling och användande.

11 Senaste redigerad av Niklas (2010-11-12 00:45:57)

Sv: Undrar om de har begränsat mig..

Fortfarande exakt 1.43Mbit. Jag antar att de stenhårt kommer hävda att jag har för långt till masten för att få bättre. Flyttade mig ett par kilometer bort och fick 5Mbit med samma procent på täckningen... spelar de täckningskortet med mig så måste jag ju säga upp skräpet dessvärre. Jag som var nöjd med att få mellan 5 - 7Mbit istället för mitt tröga ADSL på 2Mbit... Suck.

Teknikern pratade bara om avståndet. Han verkade skita i att jag hade mellan 70 - 90% i täckning enligt programmet. Att jag tidigare har haft över 5Mbit verkade inte heller spela någon roll. "Förutsättningarna kan ju ha ändrats". Då frågar jag mig, HUR kan de ändras så pass mycket? VAD skulle ha ändrats liksom? Mottagningen har inte försämrats, det är ett som är säkert.

12 Senaste redigerad av Niklas (2010-11-14 14:37:43)

Sv: Undrar om de har begränsat mig..

Jävla skitsnack. Hej då Tele2.

Signalstyrka enligt programmet är mellan 70-90% och inga som helst problem med 3G-täckning. EXAKT 1.43Mbit. Dumheter!

SMS:
"Bäste kund! Ditt ärende TTXXXXXXX är nu stängt, ej fel på mast, garanterar inte 3G-täckning på platsen. Mvh Teknisk Support TELE2 AB."

Det blev en rätt kort tid med Tele2 med andra ord.

Edit: I fönstret. 94% enligt programmet. 1.43Mbit enligt bredbandskollen.
Sätter mig i soffan, längre in. 50% enligt programmet. 1.43Mbit enligt bredbandskollen.

Jag skulle köpa det om min täckning var superdålig och om hastigheten pendlade lite men den ligger konstant på 1.43. Det är något som inte stämmer!

Edit: Satte mig i bilen och körde ca 1 mil. Antar att jag fick kontakt med en helt annan mast. Över 5Mbit. Täckning på runt 50%...

13

Sv: Undrar om de har begränsat mig..

Dom kanske har en hårt belastad mast och begränsar då alla användare till 1.43Mbit, när du flyttade dig ett par km så kanske det var en annan mast du körde mot.

Det här kan vara operatörernas sätt att klara av att hålla "obegränsad surf", man sänker helt enkelt max download på höglastade master så att inte "tankare" ska sänka andra som bara "surfar".
Det finns i vilket fall som helst inte någon möjlighet och ha flera stycken på samma mast som ligger och utnyttjar nästan all kapacitet nära masten, det blir nog lätt ganska dålig för mer avlägsna användare.

14 Senaste redigerad av Niklas (2010-11-14 14:46:57)

Sv: Undrar om de har begränsat mig..

patb skrev:

Dom kanske har en hårt belastad mast och begränsar då alla användare till 1.43Mbit, när du flyttade dig ett par km så kanske det var en annan mast du körde mot.

Det här kan vara operatörernas sätt att klara av att hålla "obegränsad surf", man sänker helt enkelt max download på höglastade master så att inte "tankare" ska sänka andra som bara "surfar".
Det finns i vilket fall som helst inte någon möjlighet och ha flera stycken på samma mast som ligger och utnyttjar nästan all kapacitet nära masten, det blir nog lätt ganska dålig för mer avlägsna användare.

Då får de säga det och inte skylla på täckningen? Jag köper inte deras svar men visst, de vill väl inte skylta för mycket med att kapaciteten inte räcker till..

15 Senaste redigerad av Niklas (2010-11-14 15:28:55)

Sv: Undrar om de har begränsat mig..

Självklart ligger det i masten ser jag nu.

Jag har nämligen möjlighet att få kontakt med två master märkte jag nu när jag flyttade mig i huset.

http://nicke.co.uk/ej_bra.jpg
1.43Mbit

http://nicke.co.uk/ok.jpg
Över 3Mbit.

Det är olika cell-id's. Märk signalstyrkan!

Det blir till att försöka få tag i någon riktantenn när jag blir rik mao...

Cell ID: 4603. RSSI -81dBm: 1.43Mbit
Cell ID: 4552. RSSI -103dBm: Över 3Mbit.
Jag får inte ihop det riktigt. wink

16

Sv: Undrar om de har begränsat mig..

Jag råkade ut för en liknande grej.
Jag installerade Tele2 Large åt en bekant. Fick 2 Mb/s var jag än placerade modemet. Fick samma hastighet i källaren som vid fönster i övervåningen. Direkt i PC:n eller via Dovado 3GN gav exakt samma hastighet. Uploaden däremot varierade och kunde vara 3 Mb/s som bäst. Signalstyrkan var bra.

Undrar om det inte är så att Tele2 stryper hastigheten på vissa master för att fördela kapaciteten på fler användare...? Lite falskt då att marknadsföra Tele2 Large som "upp till 16 Mb/s"...

17 Senaste redigerad av Niklas (2010-11-14 16:48:02)

Sv: Undrar om de har begränsat mig..

Jo, jag misstänker ju att de har begränsat i masten men de vägrar ju erkänna det.
Det borde ju vara så att de begränsar när många använder masten samtidigt. Inte hela tiden så att säga.

18

Sv: Undrar om de har begränsat mig..

det är detta jag menar... wink

notera att vik 'köp av abg' så går det fort tills ånger tiden är SLUT sedan sjunker hastigheten!
enl tlf: "nä det är dålig signal det är därför"
- varför går det med full fart på ett annat NYTT abg då ?
"prova att byta programvara i modemet"
- det är SAMMA modem !
"hm bu sälj och hejdå klick"

vad ska man säga?

det är deras saker - och dom verkar göra allt det går för att inte erkänna det...

varför får jag SAMMA hastighet med 54% signal, mot tex 3% signal... sug på den...
prova med dongeln i ogynnsamma förhållanden...

jag bara garvar...
hallå, var är ni pts? ho ho ?

har fler sjuka exempel på detta, värst var nog telia iaf.

19

Sv: Undrar om de har begränsat mig..

Jag kommer inte att släppa det här iaf. Har även skrivit på Fairshopping. Vi får se vad som händer.

20 Senaste redigerad av Micke (2010-11-14 18:32:57)

Sv: Undrar om de har begränsat mig..

Stå på dig!

Jag kommer också att felanmäla. Nästan hela helgen var Tele2:s 3G-hastigheterna bara 1 mil söder om Västerås under all kritik: â–¼0,21 / â–²0,26 Mbit/s mad

Har tre olika master att rikta antennen emot...3 km...12 km...18 km bort.
Alla visar mig just nu en signalstyrka på 45%, men det är den som står längst bort som ger mest "fart": â–¼0,82 / â–²0,66 Mbit/s...fortfaranda bedrövligt sad

Vad skall man säga? Man satsar på externa antenner, bättre modem mm och Tele2:s nät blir bara allt trögare hmm

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

21

Sv: Undrar om de har begränsat mig..

kjellorix skrev:

Vad spars med sänkt hastighet, mindre elkostnad, håller utrustningen längre,
  eller säljer dom av bandbredd / billigare hyra om mindre fart, eller ?, lurigt.
    Kan nog finnas många sparalternativ.

De ser väl till att det finns lite kapacitet till alla. Långt ifrån 16Mbit men det .... fungerar.... ju.... doh.

22 Senaste redigerad av Micke (2010-11-14 19:32:49)

Sv: Undrar om de har begränsat mig..

Niklas skrev:

De ser väl till att det finns lite kapacitet till alla. Långt ifrån 16Mbit men det .... fungerar.... ju.... doh.

Nix...det funkar inte om man streamar "SVT" till Spanien...minst â–²0,8 Mbit/s krävs.
Kanske deras testbild (numera även i HD-kvalität!) blir synligt där nere smile

http://www.mobilabredband.se/forum/view … 16&p=2

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

23

Sv: Undrar om de har begränsat mig..

Micke skrev:
Niklas skrev:

De ser väl till att det finns lite kapacitet till alla. Långt ifrån 16Mbit men det .... fungerar.... ju.... doh.

Nix...det funkar inte om man streamar "SVT" till Spanien...minst â–²0,8 Mbit/s krävs.
Kanske deras testbild (numera även i HD-kvalität!) blir synligt där nere smile

http://www.mobilabredband.se/forum/view … 16&p=2

Jag menar mer att Tele2 antagligen anser att det funkar. ;-)

24

Sv: Undrar om de har begränsat mig..

http://www.fairshopping.se/opinions/view/9162

Tele2 har svarat. Jag har mailat henne och även skärmdumparna från de två masterna. Jag återkommer....

25 Senaste redigerad av Niklas (2010-11-16 15:24:42)

Sv: Undrar om de har begränsat mig..

Uppdatering: Jag har 4km till masten. Tele2 tycker att 1.43Mbit av "upp till" 16Mbit är en acceptabel hastighet på det enorma avståndet... 4km!

De ber mig att åka närmare masten och testa och om jag får samma resultat så kan det dras vidare.

"Skulle vi ha ett exempel på en adress som låg så pass nära skulle jag kunna få till en ny felanmälan och därmed en ny genomgång eller rentav omstart av masten. "

Om de kan visa mig vart masten står så har jag inget emot att köra närmare. Jag har bett om att få veta vart den finns (om de vill lämna ut det). Jag kan ju också se att det är samma mast genom att se till att det är rätt cell-id.