26

Sv: Antenn eller inte och vilken?

Jag begrep just ingenting av vad du sa : )  Men, när det gäller Net1, om jag skulle ta dom blir det det dyraste med obegränsat, det ser ut att ha ett router modem? Net1 med D35, eller Tele 2 i ett Sierra 309 modem + Dovado router, det är frågan. Hmmm...

Anders: har jämfört på Dovados hemsida, skillnaderna säger mig ingenting dock! Det här är helt nytt för mig, har aldrig använt något trådlöst förutom bluetooth musen jag köpte i somras

27

Sv: Antenn eller inte och vilken?

#26, Trådlösa routerar återutsänder internetåtkomst via tekniken wifi på kort avstånd. Typ en villatomt. Det finns 11 alternativa radiokanaler som man kan välja. Max 54Mbit per kanal.

28

Sv: Antenn eller inte och vilken?

avalancher skrev:

Jag begrep just ingenting av vad du sa : )  Men, när det gäller Net1, om jag skulle ta dom blir det det dyraste med obegränsat, det ser ut att ha ett router modem? Net1 med D35, eller Tele 2 i ett Sierra 309 modem + Dovado router, det är frågan. Hmmm...

Anders: har jämfört på Dovados hemsida, skillnaderna säger mig ingenting dock! Det här är helt nytt för mig, har aldrig använt något trådlöst förutom bluetooth musen jag köpte i somras

4GR = 300mbit wlan stöd, brutalt bra WAN-LAN kapacitet, dubbla usb för fler funktioner.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

29 Senaste redigerad av lillmalen (2010-09-22 10:59:55)

Sv: Antenn eller inte och vilken?

avalancher
Du har förhoppningsvis ett trådlöst nätverksmodem i din dator, annars blir det till att skaffa, enklast med en USB variant då.
Jag förstår ej riktigt vitsen med 4GR* som du beskriver ditt användande, om du inte vill vara framtidsäker inför ett eget nätverk med flera datorer. Det lär dröja innan en 3g anslutning lastar ner ett 54 Mbit nät med en dator.

*(ja om inte 4GR är billigare förstås)

30 Senaste redigerad av avalancher (2010-09-22 11:32:42)

Sv: Antenn eller inte och vilken?

Ja jag använder ju annars aldrig trådlöst nätverk, det där med wan-lan kapacitet har inte med 3g modemet att göra? Jag ska ringa Anders idag så får vi se vad han övertalar mig till ; )

Har en sony bärbar från ijfol förresten så det vore tusan om det inte finns nätverksmodem men kanske inte i min gamla Dell... tittar nu i Dellen, ska vi se, var kan jag se det

Intel Pro wireless 3945ABG Network connection, är det den?



Mitt stora krux är nu dock, Icenet med deras egen router, eller tele 2 + dovado router. Man kan tycka det bara är att prova men jag är inte säker på att man kan lämna igen en dovado router efter att öppnat och använt den. Ice har idag kollat och utlovat en täckning ("för det mesta" uttryckte hon sig) och hastighet mellan 1-3meg. Vad det är i verkligheten är frågan.

Alternativt tele 2 som i vardagsrummet just nu (men det är ju inte helg eller ösregn) får 3g eller turbo, och med dovado routern + sierra modem förväntar jag mig en klar förbättring på hastigheter

Det finns två aspekter: en stabil uppkoppling, och gärna en bra hastighet som ger en lätt enkel internet användning. Jag är i valet och kvalet vilket som kan vara bäst.

Antenn går att sätta till bägge lösningarna.

31

Sv: Antenn eller inte och vilken?

Det ni kallar för nätverksmodem , är ett trådlöst nätverkskort. wlan

32

Sv: Antenn eller inte och vilken?

Din dell har inbyggt trådlöst nätverkskort, även kallat 54mbit wlan eller wifi eller 802.11g plus de äldre varianterna a och b. Det nyaste är n med 300mbit. Vilket bara kan vara aktuellt för nedgrävd fiber eller nya 4g-master.

Dovado-routern ökar inte hastigheten på 3G-USB-modemet, det skulle det vara antennen som gör som ansluts till USB-modemet som i sin tur ansluts till Dovado.

33

Sv: Antenn eller inte och vilken?

Nej jag förstår det, det jag har att jämföra med vilket som är bäst är: Ice routern-modemet i vardagsrummet, eller dovado routern i vardagsrummet med Tele 2 i ett Sierra modem (som i sin tur faktiskt bör förbättra diverse saker). Router kvalitet kan säkert avgöra också förstås

34

Sv: Antenn eller inte och vilken?

Apropå trådlös router, gamla hus kan ha mycket breda skorstenar som hindrar wlan-överföringen. Tänk dig routern som en lampa så ser du hur skorstenen skuggar. Andra hårda material stoppar också. Trä bromsar mindre, en glasruta nästan inte alls enligt mina prov.

35

Sv: Antenn eller inte och vilken?

Hmm, efter prat med Tele 2 igen - de har nu mätt och egentligen ska jag inte kunna ha 3g inomhus alls. Masten är 2.2km bort och står lite snett bortåt. Han sa att signalen har problem att nå fram till mig. Beviset: när jag får 3g eller turbo 3g i vardagsrummet, hur många staplar får jag? Noll. Inga alls. Så det hänger bara på ett hår! Hmm...

36

Sv: Antenn eller inte och vilken?

Vad finns mellan dig och masten? Jag har oxå obefintlig mottagning enligt både telia och tele2, masten 4km bort och berg och skog i mellan. Men med antenn på taket (poynting 11-12 dBi) så funkar det bra ändå. Det funkar tom med antenn på golvet inomhus om man väljer en grid antenn 24dBi.

37

Sv: Antenn eller inte och vilken?

Grid antenn, har inte hört talas om! Får jag kolla upp. Pratade med Anders (infoferenda) idag på telefon och han sa utomhusantenn är enda vetiga alternativet. Problemet är två dock: klarar inte av att sätta upp det själv, inte en chans, och känner ingen som kan hjälpa till. Och åskan, bor nära vattnet och det är en ofantlig massa åska och åsknedslag, har fått råd förut att absolut inte sätta upp tv-antenn, så... jag vet inte. Grid antenn låter ju som ett bra förslag. Tror jag bestämt mig för att ändå först före Ice pröva med tele 2 + dovado, samt sierras modem som jag hoppas en del på. Sen för vi se vad för slags antenn det blir.

Plus att jag just pratade med Telenor, absolut bästa kundtjänsten, så synd de går på tres master. men de skickar ändå ett laddat kontantkort helt gratis bara för att jag skall pröva på, det kallar jag service! : )

38

Sv: Antenn eller inte och vilken?

montera en 'flaggstång' med delarna på, montera åskledare.
mata det via 12volt(routern ute) .

slår åskan så kan max surf pryttlarna paja, men åskledare tar 99% samt man håller det borta från huset.

annars kan åskledare monteras på huset, med det är inte riskfritt.

39

Sv: Antenn eller inte och vilken?

Infoferenda har en stor panelantenn med 15 dBi http://www.infoferenda.com/webbshop/ant … 5-dbi.html
En sådan högt på ytterväggen borde väl åskan låta vara ifred.
Tyvärr blir det dock kostsamt, snudd på 3 papp med kabel, Sierra Wireless adapter och moms.
En 24 dBi gridantenn kostar 600 på Kjell&Company med moms....

40

Sv: Antenn eller inte och vilken?

Hoppsan, 3000 är faktiskt att ta i. Vad betyder "grid" exakt? Det är ingen riktantenn förstår jag?

41 Senaste redigerad av lillmalen (2010-09-22 20:58:05)

Sv: Antenn eller inte och vilken?

Jo det är en extrem riktantenn, en parabolantenn  uppbyggd av ett "nät" ("grid" på utrikiska). Den på 24 dBi är lite stor ca 0.9 x 0.6 m. Den är egentligen avsedd för trådlösa nätverk (2400MHz) men fungerar bra för 3G oxå.

Så tyvärr, den är stor och ful (men den ger bra mottagning).
patb här på forumet har fått upp sin http://www.p0.se/mobilabredband.se/e1820bild13.jpg

42

Sv: Antenn eller inte och vilken?

Nu har jag skaffat dovado router 3g. Har inte haft tid idag ska testa imorgon förhoppningsvis. Är så spänd och förhoppningsfull på detta! Det börjar bli dyrt med kontantkort tanken. Sen får det bli antenn efter det. Hoppas det är enkelt att installera, jag är helt hopplös på tekniska saker.

43

Sv: Antenn eller inte och vilken?

avalancher skrev:

...Det börjar bli dyrt med kontantkort tanken. ...

tror du löser montaget.

jo kontantkort är löjligt dyrt att använde för mer än korta stunder.

44

Sv: Antenn eller inte och vilken?

Japp, lätt att installera. Har öppet köp så jag funderar på att skaffa 4gn istället, har "bara" 4 staplars koppling mellan datorn och routern ibland, 4gn dovadon har starkare koppling, eller? Det kan ju avgöra lite menar jag.

Undran: om jag sitter med datorn i vardagsrummet, med det nya Sierra modemet och comviqs simkort i, så får jag i alla fall ibland typ 3 gånger fortare (3, t.o.m. 4.0mbps ner ibland), än när jag sätter i hela joxet i routern och tar in datorn på arbetsrummet. Då får jag ca 1.0 mbps ner med routern. Finns det något att ställa in på routern som påverkar detta?

45 Senaste redigerad av keja01 (2010-10-01 19:49:58)

Sv: Antenn eller inte och vilken?

#44, Wlan-överföringen mellan router och en bärbar dator är betydligt snabbare än USB-modemets hastighet ända ned till 2 staplar ungefär. Det går att kontrollera med en vanlig nätverkskabel om det blir samma hastighet då som med wlan.

46

Sv: Antenn eller inte och vilken?

Jag förstår inte vad det är med min förståelse, återigen, fattar ingenting. Envariabelanalys förstår jag men inte det här. Wlan är lika med radiovågorna som går mellan router och dator? De staplar man ser (längst ner på skärmen under trådlöst), är det bedömning på koppling mellan dator och router, eller usb-modem?

Kort sagt, vad vinner jag exakt på att skaffa 4gn istället, förutom "framtidssäker"? Jag använder inte routern till något annat än usb modem.

En sak till:

Jag kan inte få den att funka på Dell datorn med win xp alls. Rättare sagt, installationen gick, och man kan ansluta men sen händer ingenting, verkar inte varra på nätet ändå. Kanske win xp är för gammalt...

47

Sv: Antenn eller inte och vilken?

avalancher skrev:

....

?- vad har du för router? UMR/3GN/4GR/?

!- Alla routrar ska funka med XP, funkar tom med windows från mitten av 90talet med rätt inställningar och prylar.

!- uppkopplad via wifi mot router, stapeln nere i högra hörnet är WiFi signalen (signal styrkan).

!- signal styrkan som visas med dongeln i datorn via tex programmet som kopplar upp dongeln är 3G signalen.
!- signal styrkan som visas i routerns webbsida är signal styrkan för 3G när dongeln sitter i routern, det som då visas i datorn nere till höger är wifi signalen mellan routern och datorn.

48

Sv: Antenn eller inte och vilken?

3gn har jag köpt. Hmm, hadlar väl om rätt inställning då kan jag tänka mig : ) Som en sidogrej: Sierra modemet funkar inte heller i den gamla Dell:en, installationen gick fint, sen loggar jag på, men, kan ändå inte surfa.