1

Tråd: Antenn eller inte och vilken?

Har fortfarande inte klurat ut detta, köpte en liten sketen extern antenn för en hundralapp, 5dbi tror jag, hjälper i princip inte allas (har 3, huawei e122 modem). Innan jag slänger ut en tusenlapp på en fin antenn, hjälper det överhuvudtaget???


Linda

2

Sv: Antenn eller inte och vilken?

Hej Avalancher, köpte en 3g antenn på Dustin för 1300 kr, induktiv adapter, monterat på skorsten. Höjde signal på UMR från 25 till 50. Men bandbredden ökade inget tyvärr.

3

Sv: Antenn eller inte och vilken?

Bandbredden är lika med..? Förlåt, jag vet ingenting : ) Och UMR =?

4 Senaste redigerad av lillmalen (2010-08-16 18:01:54)

Sv: Antenn eller inte och vilken?

Visst hjälper det med extern antenn, men mina erfarenheter är följande:

7db "antennsticka" med 3m kabel ansluten med kontakt gav ingen märkbar förbättring. I bästa fall 3-6% i 3GN.

11-12db riktantenn med 7m kabel ansluten med kontakt = surfbart ca 1mbit. Ca 20% i 3GN.

modem Huawei E169 i båda fallen.

Har nu beställt 24db Wlan grid antenn med 10m "low loss" kabel (det är fel frekvens på antennen men skall enligt uppgift bara ge 0.5-1db förlust). Skall testa med ett Sierra USB 308 oxå.

Återkommer med rapport så småningom.

5

Sv: Antenn eller inte och vilken?

Utan antenn så får jag inga signaler till mitt modem med antenn så får jag 3 pinnar av 5, men iofs så har jag inte så långt till masten ca 4km och relativt fri sikt. Det skadar ju inte om du vet vart masten står så du kan skaffa dig en riktantenn.

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

6

Sv: Antenn eller inte och vilken?

20% förbättring bara? Mot vad du har? det är ju ingenting, knappast värt 1300 spänn. Menar ni att man måste montera den utomhus, det räcker inte med en ordentlig extern inomhus? Antar jag är bortskämd med att slippa antenner, vi har tv-masten tvärsöver fjorden så det räcker med en asgammal tejpad bordsantenn från tidigt 80-tal, ändå får vi in allt bra. Men som sagt, bredband är ju en annan sak, har ingen aning om var Tres mast sitter. Det får man ta reda på med en riktad antenn i så fall, men som sagt, all denna reklam då, jag gick på säljarens snack när han sa den här lilla fjuttiga 5dbi saken skulle ge mig 3-4ggr bättre far. Ha!

7

Sv: Antenn eller inte och vilken?

Nja, 20% bättre signal är skillnaden mellan 0 i mottagning och 1gbit/sek.
Förbättringen är alltså tusentals procent!!!!!

8

Sv: Antenn eller inte och vilken?

Jo då är det ju avgörande självklart : ) Jag vill framförallt ha förbättring när det jäklas, så som idag och igår. Ganska dåligt väder så det påverkar säkert. Det "lustiga" är att modemprogrammet t.o.m. då och då kan visa "turbo 3g" ändå kan det en minut att ladda en sida (det gäller på bägge datorerna, med olika OS, så det lär inte vara datorns fel). Så, jag tänkte en antenn skulle hjälpa?

9

Sv: Antenn eller inte och vilken?

datorerna kanske hämntar uppdateringa i bakgrunden, ger liknande symtom med slö fart äver med t lampa.
ja får >1mbit med 9% signal tex.

10

Sv: Antenn eller inte och vilken?

Nix. Jag har statistik på flera år, dåligt väder, regn, vind, snö, dimma, eller bara för många på nätet är ofelbart. Har ingenting med datorn att göra. Jag trodde det ett det var delvis därför jag skaffade nu latop, men det är ju värre på den. Vad är en t lampa?

Hur får man fram procenten av signalen? Kan jag skaffa en inomhus extern antenn? Har liksom lite problem att klättra upp och montera en utomhus.

11

Sv: Antenn eller inte och vilken?

prova först en usb skarv samt olika platser som vätter mot din mast.

hjälper detta ej så finns tex magnet antennersom är enkla att montera.
men på vissa donglar är den externa enkelriktad.... så usb skarv + ev router funkar bättre i mitt tycke.

12

Sv: Antenn eller inte och vilken?

Har redan en liten magnet-antenn, 5dbi, den är i princip värdelös och hjälper inte. Usb skarv + router, okej, eh, inte för att jag förstår vad det betyder men jag ska kolla!

13

Sv: Antenn eller inte och vilken?

Modemet på bästa mottagningsplats
USB skarv = USB förlängningskabel
Router= Dovado 3GN eller liknande någonstans  dit kabeln räcker
Trådlös kontakt med datorn på "vanliga" stället

Tror jag det betyder....

14

Sv: Antenn eller inte och vilken?

Aha, okej, men den där förlängningskabeln, det är inte så att den längden tar bort en del av farten?

15

Sv: Antenn eller inte och vilken?

Nej inte USB kabel, det  är antennkabeln (antenn till modem) som har höga förluster.
USB kablar kan iofs krångla med, tydligen beroende på "kvalisort".

Vid lång USB kabel krävs "aktiv kabel" (körde själv med 5m aktiv kabel i somras, det funkade mellan E169 och 3GN).

16

Sv: Antenn eller inte och vilken?

Har gjort lite tester med Wlan antenn, hamnade dock lite galet!
http://www.mobilabredband.se/forum/view … 70&p=2

17

Sv: Antenn eller inte och vilken?

Behöver ändra frågeställningen till "router eller inte och viken?" ; ) Har nämligen vandrat runt lite med datorn och comviqs modem, och den går från grönt (grps) till blått (3g) i vardagsrummet faktiskt, enda stället den gör det på. Och 3g eller grps gör ju faktiskt all skillnad i världen när man ska arbeta på internet!

Men jag kan inte dra en sladd från datorn till en router i vardagsrummet, det är liksom 20-30 meter dit. Men jag antar en router kan vara trådlös? Skulle det funka eller tappar man något då?

Har precis köpt ett Sierra 309 modem på auktion som jag väntar på posten, så routern måste vara kompatibel med detta också. Antar Dovado är bäst. Är det något jag behöver för routern, alltså något datakort eller liknande, för den trådlösa biten, och som sagt, tappar man något på det, är det någon idé?

18

Sv: Antenn eller inte och vilken?

Ställ in en 3GN i vardagsrummet och surfa på, det räcker så. Kör så i sommarstugan (timmerväggar)och har kontakt med nätet i hela huset samt närmaste delarna av trädgården. (har du armerad betong i väggarna blir det att köra med nätverkskabel i stället, funkar oxå med 3GN)

19

Sv: Antenn eller inte och vilken?

Du behöver bara Dovadon. Det är det som är så smidigt med Dovadon. In med USB-modemet i Dovadon och sedan kan du bära runt Dovado-routern med modem i och kolla var du får bäst täckning.
Dovadon har inbyggt trådlöst nätverk som du ansluter dina datorer till.

20 Senaste redigerad av avalancher (2010-09-21 14:45:13)

Sv: Antenn eller inte och vilken?

Hmm, det finns i nedervåningen men det ska ju inte hindra ovanvåningen. I mitt arbetsrum/sovrum jag sitter i finns en ventilationstrumma med plåt, hindrar den?

Är 3gn kompatibel med Sierra 309 (det vore bekvämt, clas ohlson har en och 30 dagars öppet köp är inte dumt), och tack för hjälpen! det låter bra att bara koppla in : ) jag förmodar datorn måste vara modern dock


+ Ifall jag måste ha Ice, hur funkar deras modem med dovado?

21

Sv: Antenn eller inte och vilken?

avalancher,
är detta samma problem som i den andra tråden?

/A

22

Sv: Antenn eller inte och vilken?

Japp! Försöker bara hålla isär faktafrågorna

23

Sv: Antenn eller inte och vilken?

Sitter just och inser att Net1's modem är i sig faktiskt också en router. Hmm. Men jag antar Dovado är mycket bättre? Oroar mig för säkerheten också, routers är väl "öppna" för snyltande har jag hört. Så Net1 i sig, eller Tele 2 + Dovado... Sierra modemet lär ju inte funka i Net1 så då har jag köpt det förgäves. Har dovado extern utgång? Är 4gn bättre än 3gn på något sätt förutom 4g som jag aldrig lär få här, jag menar bättre detaljer, utgångar eller annat

24

Sv: Antenn eller inte och vilken?

Routerar (med WiFi) har funktioner för att skydda mot obehörigt användande.
Det är förhållandevis enkelt att aktivera detta skydd i Dovados routrar.

Vad menar du med att Dovado har extern utgång?
WiFi: Nej, den har två antenner som inte går att byta.
3G: Antennuttaget sitter på modemet.

Det är Dovado 4GR du ska ha.
Jämförelser hittar på Dovados hemsida dovado.com eller fråga Mathias eller Samir här på forumet om det är något specifikt.

trevlig kväll!
/A

25 Senaste redigerad av keja01 (2010-09-21 20:25:07)

Sv: Antenn eller inte och vilken?

Net1 trådlös router D35 är bättre på att ge bredband till ett hus än minimodemet D50. D35 har dubbla rejäla antenn-uttag och klarar svag mottagning bättre. Wifi-täckningen i huset kan utökas genom att dra en lan-kabel från D35 till en extra  standard trådlös router som ställs in på en annan wifi-kanal än D35.