1

Tråd: Val av operatör

Hej
Behöver lite råd. Kommer senare i höst skaffa ett mobilt bredband abonnemang, Har en Dovado 3GN router och köpte ett Sierra wireless 306 USB modem. Har dock lite funderingar över operatörs valet.

Har kollat runt lite på täckningkartor men vet inte hur de stämmer med verkligheten. men om jag ska kommentera dem så ser de ut enligt följande

Tele2 - Erbjuder 10mbit i dagsläget  men bara 1,4mbit i upload

Tre - max 6mbit - ingen fakta om utbyggnaden, vet ej upphastigheten

Telenor - max 6mbit  - pratar om att "Den ökade kapaciteten ger dig möjlighet att komma upp till 10 Mbit/s i nedladdning. Senare under året blir FastPris Premium dessutom ännu snabbare, med hastigheter på upp till 16 Mbit/s!"

Vill ha en operatör som har fri datomängd per månad och givetvis så bra hastighet och ping som det går.

Det verkar ju som om de är på gång och bygger ut sina nät under hösten nu men frågan är hur lång tid det tar innan jag som bor i skogen i djupa småland får tillgång till 16mbit näten.

Skulle vilja ha lite input från er som redan kör med någon av dessa operatörer.

Kommer även att komplettera mitt modem med en extern antenn för bästa signal. Har gjort lite oventenskapliga tester med kontant kort mot Tele2 och Tre.

Tele2 har väldigt bra signalstyrka 90%
Tre ligger på runt 50%

Men med en extern antenn så räknar jag med att kunna maxa mottagning då jag har fri sikt till båda operatörernas antenner. Även Telenors mast ser jag från taket på mitt hus så det borde inte vara ett problem att få max signalstyrka från dem heller.

Tips och råd mottages tacksamt.
/Martin

2

Sv: Val av operatör

Såg just att Telenor inte erbjuder portforwaring som default !

http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=2055

Att betala 50kr/månad extra för detta ses av mig inte som ett alternativ. Därför åker väl Telenor i papperskorgen med en gång sad

Vill kunna koppla upp mig till mina datorer här hemma så operatörer som inte erbjuder portforwarding vill jag inte veta av.

/Martin

3

Sv: Val av operatör

Välj inte en operatör om de inte visar täckning då har de garanterat inte det.
Att det visar täckning på karta betyder bara att signalen når dit men talar ej om hur bra den är då olika faktorer kan påverka.

Tror inte du ser 16 mbit i småland på minst 1 år.

Satsa istället på upp till 7,2 och prova lite olika operatörer.

4

Sv: Val av operatör

täckningskartorna är datorgenererade via beräkningar, sedan justeras dom.

Teoretiska maxhastigheter i framtiden kan du glömma om du inte får det på papper, vilket du knappast får...

det finns 'två' marknät på 3G, Tele2 samt Tre-telenor.
välj den operatör du gillar med den mottagningen...

tänk på att 'fri trafik kan revideras till max 1-5gb efter ett tag, har hänt tidigare...'

5

Sv: Val av operatör

Det är inte beräknade de är framtagna via scanning, det syns sedan vart det är vad för täckning och även fläckar.

Vad menar du med "marknät på 3g"?

6

Sv: Val av operatör

Hej!
Jag behöver också lite tips om vilken operatör jag ska välja.
Jag är ute efter ett mobilt bredband som kan ersätta mitt nuvarande ADSL. Flera datorer kommer dela på bredbandet och det kommer ske nedladdning av torrents då och då så det behövs en trådlös router samt hyfsat med datamängd. Helst obegränsad.
Det står just nu mellan Net1 kraftpaketet plus eller Tele2 multisurf. Jag bor på landsbygden och har 3,2 km och fri sikt till närmaste basstation för både Net1 och Telia/Tele2 UMTS.
Tele2-basstationen har Turbo-3G upp till 6 Mbit.
Eftersom Telia och Tele2 använder samma 3G-nät så har jag kikat på Telias hastighetskarta och den säger 0,3-2,0Mbit. Går det inte att komma över 2Mbit i så fall? Kan Net1 vara snabbare?

7 Senaste redigerad av lillmalen (2010-09-13 06:27:43)

Sv: Val av operatör

Har du fri sikt och bara 3.2km finns det ingen anledning att du inte skall få bra mycket mer än 2 Mbit (om nu inte masten är överbelastad). Köp ett kontantkort och testa!

8

Sv: Val av operatör

otto84 skrev:

Hej!
Jag behöver också lite tips om vilken operatör jag ska välja.
Jag är ute efter ett mobilt bredband som kan ersätta mitt nuvarande ADSL. Flera datorer kommer dela på bredbandet och det kommer ske nedladdning av torrents då och då så det behövs en trådlös router samt hyfsat med datamängd. Helst obegränsad.
Det står just nu mellan Net1 kraftpaketet plus eller Tele2 multisurf. Jag bor på landsbygden och har 3,2 km och fri sikt till närmaste basstation för både Net1 och Telia/Tele2 UMTS.
Tele2-basstationen har Turbo-3G upp till 6 Mbit.
Eftersom Telia och Tele2 använder samma 3G-nät så har jag kikat på Telias hastighetskarta och den säger 0,3-2,0Mbit. Går det inte att komma över 2Mbit i så fall? Kan Net1 vara snabbare?

Köp ett kontantkorts packet ifrån Tele2 och testa så får du se.
Bättre göra det än att säga upp din ADSL innan du testat

Classe i sjön har bra paket.
Mvh
Mathias

9

Sv: Val av operatör

I det finstilta står det en gräns på 25 GB per månad för det obegränsade abbonemanget på Net1.

10

Sv: Val av operatör

Net1 är inte "Turbo3G" eller HSPA, utan är baserad på CDMA (EVDO) Revision A. Basstationen klarar av max (teor. siffror) 3.1Mbps ner & 1.8Mbps upp. Samla ihop 100 abbonenter på ett basstation var 50-100km, så får du uppleva vad det handlar om: täckning, och inte kapacitet. Snart kommer Revision B, och då blir det 4-5 gånger snabbare, men den dan Net1 rullar ut LTE (4G), då blir den troligtvis lika snabb som dagens Turbo3G från alla andra aktörer på marknaden.

11

Sv: Val av operatör

Jag har testat att använda min mobil, en Nokia 6220 Classic, som modem till datorn med mitt tele2 mobilabonnemang. Testade flera gånger nu ikväll med bredbandskollen och speedtest.net och fick mellan 0,29 och 0,9 Mbit ner och mellan 0,22 och 0,34 Mbit upp. Testade även förra veckan och fick då 1,35 Mbit ner och 0,34 Mbit upp. Detta borde väl tyda på hög belastning? Nokian stöder visserligen bara 3,6 Mbit ner men resultaten är ju inte ens i närheten av 3,6 Mbit. Detta borde väl betyda att det knappast blir något bättre med ett snabbare modem och mobilt bredbands-abonnemang från Tele2? Eller är jag ute och cyklar?

12

Sv: Val av operatör

#11, Signalstyrkan har betydelse också. Antal pinnar för 3G-mottagning, om det anges på mobilen.

13

Sv: Val av operatör

otto84 skrev:

Jag har testat att använda min mobil, en Nokia 6220 Classic, som modem till datorn med mitt tele2 mobilabonnemang. Testade flera gånger nu ikväll med bredbandskollen och speedtest.net och fick mellan 0,29 och 0,9 Mbit ner och mellan 0,22 och 0,34 Mbit upp. Testade även förra veckan och fick då 1,35 Mbit ner och 0,34 Mbit upp. Detta borde väl tyda på hög belastning? Nokian stöder visserligen bara 3,6 Mbit ner men resultaten är ju inte ens i närheten av 3,6 Mbit. Detta borde väl betyda att det knappast blir något bättre med ett snabbare modem och mobilt bredbands-abonnemang från Tele2? Eller är jag ute och cyklar?

Precis hur många "pinnar" har du, dvs om du har full signal och får ut 0,22mbit så är de troligen överbelastat. Sen kan hastigheten skilja sig lite mellan vilken APN man använder, mobileinternet.tele2.se eller internet.tele2.se. Du ser ut att slå i taket när de kommer till uploaden alla fall då de är nallens max hastighet.

Sen är olika modem olika bra, optimerade osv så har du ett 3,6mbit modem och ett 21mbit modem och jämför så kommer troligen 21mbit modemet utprestera 3,6'an lite granna fast nätet bara klarar 3,6. Sen att de har HSUPA som gör de möjligt för högre upload hastighet är bra.

De kan ju vara värt att testa halebop's erbjudande med modem för 170kr typ, "Telia's nät" som delar master med Tele2, men de behöver inte betyda att man får samma hastighet. Huawei E1750 som supportar 7 ner och 2 upp "5 upp på pappret". Duger de inte så har du ett helt okey modem som du kan låsa upp och använda till vilken op som helst. Upplåsning hittar du i spalten här till höger.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

14

Sv: Val av operatör

Nu har jag testat med en Sony Ericsson Vivaz som har stöd för 7,2 Mbit ner och 2 Mbit upp med både halebop och Tele2 simkort. Dock vanliga mobilabonnemang och fick följande resultat.
Halebop: Skicka: 0,67-1,19 Mbit, Ta emot: 0,52-0,72 Mbit.
Tele2: Skicka: 1,15 Mbit, Ta emot 1,12 Mbit.

Belastningen i nätet kan ju ha gått ner under tiden jag bytte simkort från halebop till Tele2, eller så är Tele2 snabbare.

Displayen visade full signalstyrka men jag har förstått att mätaren för signalstyrka inte alltid är tillförlitlig.

Ska försöka testa ett riktigt mobilt bredband och se om det blir någon skillnad. Ska också kolla om jag kan låna ett Net1-modem och se vilka hastigheter det blir med deras nät.

15

Sv: Val av operatör

Det kommer inte bli nån skillnad då det inte finns "nåt riktigt mobilt bredband"
Det låter som tjänsten är rätt risig där du befinner dig.

16

Sv: Val av operatör

otto84 skrev:

Displayen visade full signalstyrka men jag har förstått att mätaren för signalstyrka inte alltid är tillförlitlig.

Nokia, HTC mfl visar 100% stapel för signal när det är ~<50% signal (dvs -100dB) mätt i tex Dovado.
'Dom avser troligen samtalskvalitet' eller rent båg för att det skall se bättre ut... endast dom själva kan svara på detta...

kolla operatörens täckningskarta vad det 'borde' vara som max hastighet.
Kolla även ditt data abg, vad detta stöder(vissa är begränsade).

17

Sv: Val av operatör

Detta med verklig signalstyrka och antal staplar i displayen verkade intressant, så nu har jag fixat ett program till min Nokia där man kan kolla signalstyrka i dBm, samt signalkvalitet. smile
Resultatet blev:
Signalstyrka: -91dBm.
Signalkvalitet: 100%.
Jag har gått runt lite i huset och har konstaterat att det är signalkvaliteten som visas som staplar i mobilens vänteläge. Själva signalstyrkan verkar inte ha någon direkt inverkan på hur många staplar som visas. Vid ett tillfälle blev till exempel signalstyrkan bättre samtidigt som signalkvaliteten blev sämre och då försvann det en stapel på mätaren i viloläget.

Täckningskartorna på telias och tele2's webbsidor säger "Turbo 3G upp till 6 Mbit". Telias hastighetskarta säger 0,3-2,0 Mbit.

Jag har kollat upp mitt halebop abonnemang och det har 6 Mbit som maxhastighet.

Mvh Henrik

18

Sv: Val av operatör

Hej igen.
Nu sitter jag och testar ett D50-modem från Net1 och jag är ganska nöjd med resultaten från bredbandskollen och speedtest.net.

Har testat flera gånger med följande resultat:
Bredbandskollen: 1,91-2,94 Mbit nedströms, 0,51-1,00 Mbit uppströms.
Speedtest.net: 1,50-2,60 Mbit nedströms, 0,41-0,80 Mbit uppströms.
Svarstiderna ligger mellan 85 och 138 ms vilket är bättre än de svarstider jag fick på tele2 och halebops 3G-nät.
Signalstyrka: -63dB.

Allt verkar fungera bättre med Net1 än med halebop och Tele2 här där jag bor. Så det lutar nog åt att jag skaffar ett Net1 abonnemang framöver. Då med det större modemet med trådlöst nätverk. Sen är det bara att se fram emot kommande uppgradering till Rev. B så ska det väl gå ännu bättre.