1 Senaste redigerad av Samir (2010-11-01 09:28:19)

Tråd: OBS! Port Forwarding funkar INTE med "internet.telenor.se" som APN

Som rubriken lyder, så fungerar inte port forwarding om man använder den defaulta APN "internet.telenor.se" som Telenor har inprogrammerat på sina modem mjukvara. Den har aldrig fungerat....ever!

Om du vill koppla upp (från utifrån) till din router, hemmaserver, webbkamera, osv; så måste du kontakta Telenors kundtjänst och begära tillgång till APN "public.telenor.se" eller motsvarande. Den kostar 50kr extra i månaden.

Jag hoppas att denna tråd kommer stå högt upp som en "sticky" så att vi kan slippa skapa hundratals nya support trådar pga denna begränsningen. Det har varit ett problem för många och diskussionsämne i flera år nu.

Tack!

UPPDATE: port-forwarding på "internet.telenor.se" funkar skitbra om man använder den på kontantsurf, men inte på vanlig abbonemang! Uhhhh.........     

:-/

2

Sv: OBS! Port Forwarding funkar INTE med "internet.telenor.se" som APN

http://imup.se/i/tgK4NQlEr3.jpg

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: OBS! Port Forwarding funkar INTE med "internet.telenor.se" som APN

Tack!

4

Sv: OBS! Port Forwarding funkar INTE med "internet.telenor.se" som APN

Efter ett långt samtal me telenor, runt kopplad o fått lyssna på "service" folk fnäsa åt mig... så va d t slut en gölli tjej bestämde sig på att hon skulle ge sig fan på att hjälpa mig... även om mobilt bredband inte var hennes avdelning o hennes kompitens verkade sträcka sig ungeför så långt som att hon kunde kolla mailen o lägga upp party bilder på facebook smile Och hon sa att dom enda APN som fanns o välja på var internet och services... vad skall man göra?

5

Sv: OBS! Port Forwarding funkar INTE med "internet.telenor.se" som APN

Telenor (publik) - internet.telenor.se
Telenor (publik) - public.telenor.se
Telenor (publik) - services.telenor.se
Telenor (publik) - static.telenor.se
Telenor - bredband.telenor.se

6 Senaste redigerad av Samir (2010-11-01 13:01:02)

Sv: OBS! Port Forwarding funkar INTE med "internet.telenor.se" som APN

Uppdatering till denna tråd.

Vi har ett företagsabbonemang hos Telenor sedan 2005/2006 (nånstans där). Vi har ALLTID haft problem med "internet.telenor.se" eftersom man kan inte logga in från remote.

Under helgen testade jag mitt första kontantsurf SIM kort från Telenor. Guess what.....det funkar där på "internet.telenor.se"!!!! Helt cookoo! Fick en vecka surftid på den.

http://butik.telenor.se/DefaultFullWidt … odemFritid (klicka på "Mobilt Bredband Kontant utan modem" till höger)

OBS: Vill bara påpeka att 6Mbps abbonemang kostar 199kr/månaden medans kontantsurf (1 mån) kostar 289kr. Så där har man 90kr i skillnad, medans en APN som "public.telenor.se" eller liknande kostar 50kr mer i månaden för ett abbonent. 16Mbps paket kostar 239kr i månaden.

7

Sv: OBS! Port Forwarding funkar INTE med "internet.telenor.se" som APN

Hej hej!
Jag har kört med apn static.telenor.se under senaste åren för att kunna komma åt min dator utifrån. Igår testade jag att byta tillbaka till internet.telenor.se och märkte till min förvåning att nu kan jag komma åt alla portar utifrån. Ftp, remote access, m.m, allt verkar fungera nu.

Någon mer än jag som märkt av detta? Tillfällighet eller kan man hoppas att telenor öppnat upp denna funktion nu även på standard apn:et?

8

Sv: OBS! Port Forwarding funkar INTE med "internet.telenor.se" som APN

Även jag kan numera ta emot inkommande anslutningar med apn
internet.telenor.se. Hur länge det varit så vet jag inte, det var flera
år sedan jag testade senast. Trevligt!  cool

9

Sv: OBS! Port Forwarding funkar INTE med "internet.telenor.se" som APN

Så vitt jag vet, så finns det bara 2 undantag vad gäller detta APN:

- kontantsurf (3G)
- 4G/LTE

10

Sv: OBS! Port Forwarding funkar INTE med "internet.telenor.se" som APN

Jag har abonnemang (Mobilt Bredband 6 Fri surf). Att det var spärrat tidigare är jag medveten om, men nu fungerar det för mig iaf.

11

Sv: OBS! Port Forwarding funkar INTE med "internet.telenor.se" som APN

Härligt! Kanske en ändring i policy? Får prova imorgon på jobbet.

12 Senaste redigerad av Secretsavage (2011-09-23 05:52:55)

Sv: OBS! Port Forwarding funkar INTE med "internet.telenor.se" som APN

Hejsan.
Är ny i forumet här men efter att ha läst en hel del om APN:er och portar här så tänkte jag framför min upplevelse av det hela. Har ju skaffat 32mbits 3G via Telenor då jag hade för avsikt att använda det till lite av varje.

Sen kom problemen. Säg den tjänst som inte använder portar? Anyhow, så såg jag ju i detta forum att man kunde beställa statiskt ip och därmed får det publikt. Ringde dom och efter ca 2 timmar i telefonkö och med ett bollande av mig fram och tillbaka så fick jag äntligen prata med en trevlig herre som sa att det kostade endast 30kr/månad för statisk IP-adress och att man sen bara anslöt sig via static.telenor.se istället för den vanliga internet.telenor.se.

Jag var väldigt noggrann och frågade om det var några restriktioner gällande den nya APN:en samt hur stabiliteten skulle vara. Han försäkrade jag att jag inte skulle märka någon skillnad förutom att portarna nu skulle vara öppna. Det skulle bara vara att tuta o köra 10 minuter efter avslutat samtal.

Glad i hågen så testade man ju det efter dom avsagda 10 minuterna. Började lite lätt med ett TP-test.
Då började håren resa sig i nacken.

Hastigheten hade sänkts till en 1/3 av det tidigare. Hade 21 Mbit varje gång jag körde testet förut. Nu orkade den med nöd och näppe upp till 7 Mbit. Hastigheterna påminde mångt o mycket om när jag körde med Telias 16mbits-abonnemang. Svarstiden var också den försämrad från ~40ms till ~80ms.

Första tanken som slog mig var att static.telenor.se var cappad till deras 16Mbit's-abonnemang. Känns ju lagom surt vill jag lova.

Nu till porttestet. Enligt http://canyouseeme.org/  och http://www.whatsmyip.org/ports/ så verkar det fungera iallafall. Vuze tuggar igång med grön gubbe. Dock har jag svårigheter att ansluta till mig själv när jag öppnar portar. Ska kolla på det lite närmare. Angående hastigheten så ska jag ringa dom med en gång och höra vad som försiggår.


Uppdatering: Fick, efter dryga timmen i kö(man ringer ju inte dit i onödan då precis), äntligen tag i Telenor Mobilt Bredbands tekniska support som förklarade för mig att static.telenor.se var begränsat till max 16Mbit, därav min hastighetssänkning. Frågade då om 4G och där fanns inga begränsningar, precis som SAM nämner ovan. Avbeställde genast min static-tjänst och kör med deras 32Mbit tills 4G är lanserat här(skulle komma under året).

Angående deras sätt att öppna portar så kunde jag inte, under några omständigheter alls, ansluta till min dator när jag öppnade portar manuellt. Däremot så fungerade allt som använde Upnp. Kanske static.telenor.se inte låser upp alla funktioner? Glömde bort att fråga det. Någon annan kan ju ringa och höra efter?! tongue

Telenor 4G(32Mbit), Huawei E398, Dovado 4GR

13 Senaste redigerad av jonasekmark (2011-11-06 12:06:00)

Sv: OBS! Port Forwarding funkar INTE med "internet.telenor.se" som APN

Jag har nyss provat några av telenors erbjudanden.

Telenors "mobilt bredband kontant" är öppet för inkommande anslutningar. Alla inkommande portar är öppna. Hastigheten är 6 till 7 Mbit/s ner och stabil över tiden. Ping är 60 - 70 ms och mycket sällan över 200 ms (ca 10 ppm). SIP fungerar bra utan att  tappa paket eller hacka. Men det finns en besvärlig begränsning: det går inte att ta emot anslutningar från andra telenor-abonnemang. Om man har en mailserver, webserver eller nätverkskamera kopplad till sitt "telenor bredband kontant" så kan dessa tjänster nås av alla i hela världen UTOM andra telenor-abonnenter. Jättedumt. Tre har för övrigt samma problem.

Telenors "mobilt bredband 16" för 199 SEK/mån är annorlunda. Max hastighet ned är ca 12 Mbit/s och ping är i snitt 45 till 55 ms, dvs snabbare än kontantabonnemanget. Vid leverans är inkommande anslutningar inte tillåtna. Det finns en brandvägg hos telenor som filtrerar inkommande anrop. Deras säljare säger att så inte är fallet, men den tekniska supporten bekräftar att det är så. Men det går att ta bort brandväggen! Den tekniska supporten kan göra detta direkt och kostnadsfritt. Det gäller bara att komma fram till dem på telefon. Då blir alla inkommande portar öppna. Man använder samma apn = internet.telenor.se. Tyvärr finns begränsningen att man inte får ha direktkontakt med andra telenorabonnenter kvar.

Tjänsten "statisk ip-adress" ändrar en hel del. Man får byta till apn = static.telenor.se. Då händer flera saker:
1. Man får samma ip-adress hela tiden
2. Det blir möjligt för andra telenor-abonnenter att kommunicera direkt med dig. Din server kan ses av alla i hela världen, inklusive andra telenor-kunder. Hurra, det är det som kallas internet!
3. Ping blir lite sämre än innan. Ungefär samma nivå som kontantabonnemanget, 60 - 70 ms. Men stabilt, det fungerar bra med IP-telefon.
4. Maxhastigheten sjunker till 6 till 7 Mbit/s i nedlänk. Aaargh! Tekniska supporten på telenor bekräftar detta. Abonnemang med fast ip-adress är begränsade till 6 Mbit/s för närvarande. Telenor sägs jobba på att ta bort denna begränsning.

Så nu kan jag välja på att köra snabbt utan möjlighet att kommunicera med andra telenor-abonnenter = internet.telenor.se. Eller så kan jag ha en helt öppen, lite långsammare anslutning med fast ip-adress =  static.telenor.se. För min del är det viktigare att kunna kommunicera med alla utan att telenor lägger sig i så jag använder den statiska.

Vad kostar tjänsten? Jag nämnde behovet att kunna kommunicera med alla när telefonsäljaren spelade in vårt muntliga kontrakt. Han försäkrade att denna möjlighet naturligtsvis ingick i grundabonnemanget. Jag har sedan hänvisat till denna överenskommelse och har därför fått tjänsten "statisk ip-adress" utan extra kostnad. Bra av telenor tycker jag!

Mätningarna är gjorda med ett E182E i en TP-LINK TL-MR3420 med fw 3.12.8 Build 110418 Rel.43954n. Jag har samlat ping-data med vertyget PingPlotter mot ping.sunet.se. Uppkopplingen har varit stabil med alla telenors anslutningar. Den går flera dagar i sträck utan att koppla ner. Routern har gått över två månader utan omstart nu. Jag byter modem, SIM-kort och ändrar parametrar on the fly utan att starta om. Inga problem alls med den.

Jag är rätt nöjd med telenor hittills. Inga kommunikationsbegränsningar i portar eller ip-dresser. Lite långsamt men stabilt. IP-telefoni funkar bra. Det enda som är tråkigt är att hastigheten ned är begränsad till 6 Mbit/s. Hoppas telenor fixar detta.

14

Sv: OBS! Port Forwarding funkar INTE med "internet.telenor.se" som APN

Jag får mellar 300 & 600 i ping med tre och telenor på denna telenor mast.
Har varigt så i typ fyra år.

15

Sv: OBS! Port Forwarding funkar INTE med "internet.telenor.se" som APN

Vilken tur att jag hittade den här tråden innan jag bestämde mig för att skaffa en 4G-router istället för att låna grannens wlan  cool

Kan någon bekräfta huruvida Telenors mobila 4G-abonnemang numera tillåter öppna portar med dynamisk ip?
Det gäller främst företagsabonnemang för min del.

Tack

16

Sv: OBS! Port Forwarding funkar INTE med "internet.telenor.se" som APN

Nej, inte ännu. Det skall komma en ny FW till D-Linken, "ins Allah"

17

Sv: OBS! Port Forwarding funkar INTE med "internet.telenor.se" som APN

Insh'allah

18

Sv: OBS! Port Forwarding funkar INTE med "internet.telenor.se" som APN

Jag har 4G och kom inte åt någonting utifrån först. Ringde till 4G-supporten och fick förklara för dem att jag hade publikt IP som jag inte kom åt. De ville först sälja tjänsten 'publikt IP' till mig.

Sen fick jag fräsa, skäll, be snällt, hundögon osv osv en stund tills jag blev kopplad till någon som glatt berättade 'det är spärrat från början på 4G men om man ringer och ber blir det fullt öppet utifrån' vilket det nu är.

Statisk publik IP är dock enligt uppgift IGÅR spärrat till 6Mbit och då via static.telenor.se. sad

19

Sv: OBS! Port Forwarding funkar INTE med "internet.telenor.se" som APN

Sam skrev:

Insh'allah

Precis!

20

Sv: OBS! Port Forwarding funkar INTE med "internet.telenor.se" som APN

Bismillaahir Ramaanir Raheem

21

Sv: OBS! Port Forwarding funkar INTE med "internet.telenor.se" som APN

Nu får vi tona ner det arabiska, annars får vi säpos ögon på oss ;D

22

Sv: OBS! Port Forwarding funkar INTE med "internet.telenor.se" som APN

Haha, jo lite offtåpic.

Ska prova på denna apn om det inte funkar, men låter logiskt då kontant använder den har jag för mig

23

Sv: OBS! Port Forwarding funkar INTE med "internet.telenor.se" som APN

Kan man på något sätt få telenor att öppna för trafik till routern även med 4G bredband? Deras support anvisar statisk IP men då med max 6 Mbit/s vilket är tråkigt när jag idag vanligen ligger över 35...
Finns det någon annan lösning?
Har även tre och tele2 spärrar inkommande trafik?

24

Sv: OBS! Port Forwarding funkar INTE med "internet.telenor.se" som APN

Hålta skrev:

Kan man på något sätt få telenor att öppna för trafik till routern även med 4G bredband? Deras support anvisar statisk IP men då med max 6 Mbit/s vilket är tråkigt när jag idag vanligen ligger över 35...
Finns det någon annan lösning?
Har även tre och tele2 spärrar inkommande trafik?

Sitter med samma problem och skall ringa supporten i morgon på dagtid. Tydligen är detta inte en tjänst (access utifrån) som så många önskar. Det märkliga är att det inte står något om detta i avtalet!?

sege skrev:

Jag har 4G och kom inte åt någonting utifrån först. Ringde till 4G-supporten och fick förklara för dem att jag hade publikt IP som jag inte kom åt. De ville först sälja tjänsten 'publikt IP' till mig.

Sen fick jag fräsa, skäll, be snällt, hundögon osv osv en stund tills jag blev kopplad till någon som glatt berättade 'det är spärrat från början på 4G men om man ringer och ber blir det fullt öppet utifrån' vilket det nu är.

Statisk publik IP är dock enligt uppgift IGÅR spärrat till 6Mbit och då via static.telenor.se.

Sege, vad fick du för "tjänst" när det öppnades för dig. Var du tvungen att välja static.telenor.se då eller fungerade det med internet.telenor.se och fullt blås? Framgår inte riktigt i ditt svar från 2011-11-17....
Sitter själv med 70Mbit ner och vill ogärna sänka detta till en tiondel sad

Någon annan som har mer info att dela med sig i denna fråga?

25

Sv: OBS! Port Forwarding funkar INTE med "internet.telenor.se" som APN

Efter 4 samtal till telenor så har jag äntligen fått dom att öppna portarna på ett korrekt sätt.
Verkar som en del har problem med detta på supporten.

Jag har ett 4G företagsabb med tvillingkort i stickan / dovadon & kan inte se nån direkt hastighetsskillnad.
Bör kanske nämna att 4G inte är helt utbyggt än, har än så länge 3G+, upp till 32 meg.
Brukar landa mellan 14-21 ner, 4-7 upp & ping runt 40ms.

Hoppas nu bara att dom får in 4G i masten så man får full speed......