1

Tråd: Dela mobilt bredband utan särskild router?

Hej!

Jag har 3 mobilt bredband med modemet Huawei E122. Jag vill göra så att jag kan använda den uppkopplingen även på min telefon: alltså skicka ut ett trådlöst nätverk från datorn. Jag vill inte köpa en specific 3G modemsrouter för 1000kr, utan jag undrar om det går att göra billigare direkt genom datorn? Vanliga routers har jag, går det kanske att använda något program och skicka vidare uppkopplingen genom nätverkskortet till en router som i sin tur skickar ut signalen trådlöst?

Tacksam för idéer, tips och förslag smile

/Lars

2

Sv: Dela mobilt bredband utan särskild router?

http://www.connectify.me/

Precis det du eftersöker. Använder det själv och fungerar mycket bra!

3

Sv: Dela mobilt bredband utan särskild router?

Annars, om du tittar i högerkanten på detta forum så hittar du fina guider hur man delar ut mobilt bredband via nätverk eller trådlöst...  wink

4

Sv: Dela mobilt bredband utan särskild router?

Tack för bra tips! Connectify krävde dock tyvärr Windows 7 (jag kör XP), och guiden här intill var för Windows Vista. Så jag är tillbaka på ruta ett smile

5

Sv: Dela mobilt bredband utan särskild router?

Det är inte så stor skillnad på Vista och XP så det borde gå hyfsat att följa Vista-guiden.

Annars har Andreas gjort en mini-guide för XP i denna tråd:
http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=702

Sedan hittade jag också denna guide för XP på nätet:
http://meaganfisher.com/sa-gor-du-for-a … n-datorer/

Nu har du lite att testa med...  wink

6

Sv: Dela mobilt bredband utan särskild router?

Tack igen! Gick emellertid bet även denna gång. Verkar som Tre har tagit åtgärder för att spärra den här typen av delning av 3G modemets uppkoppling för att få sälja routers. Det ser nämligen helt annorlunda ut på egenskaperna för min anslutning (som heter 1.3G), och det finns inget alternativ för internetdelning. Attans smile

7 Senaste redigerad av jonasolof (2010-08-03 10:28:43)

Sv: Dela mobilt bredband utan särskild router?

Jag använder också Connectify ibland och det funkar mkt bra. Har man en maskin som kör vista bör den klara att köra windows 7 som är mkt trevligare

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Dela mobilt bredband utan särskild router?

Anledningen till att jag inte såg inställningarna för internetdelning initialt, var att jag bara hade en aktiv anslutning - då är de inte tillgängliga. Det fungerade ändå inte, eftersom de flesta mobiler inte stödjer trådlösa ad-hoc-nätverk, och anledningen till att jag ville dela mobila anslutningen var att jag skulle kunna surfa via wi-fi med telefonen smile

9

Sv: Dela mobilt bredband utan särskild router?

Du hade ju vanliga trådlösa routers sa du?
Då kan du ansluta wan-porten på en sådan till den dator du delar internet ifrån. Så får du ett "infra structure" wlan som mobilen kan ansluta till. smile

10

Sv: Dela mobilt bredband utan särskild router?

Perfekt! Alltså bara koppla mitt näverkskort i datorn till WAN-porten på trådlösa routern med vanlig nätverkskabel? Och sedan ändra några inställningar för just den anslutningen till routern i XP, så att 3G-modemets uppkoppling delas dit?

11

Sv: Dela mobilt bredband utan särskild router?

Ja, gör precis enl. guiderna som om du skulle koppla in en annan dator till din dator med mobilt bredband.
Istället för att koppla in en annan dator kopplar du in wan-porten på din router.

Det borde funka direkt. Gör det inte det så kan det bero på kollision mellan nätverken i XP-datorn och routern. I så fall får du återkomma så får vi reda ut det.