1

Tråd: Router i båten med extern antenn??

Tänkte installera någon form av mer "permanet" bredband i båten men vad skall man ha?
Åker i Stockholms skärgård (Öregrund-Västervik)
Vill ha möjlighet att koppla upp någon form av övervakningskamera
Tänkte montera extern antenn
Ha möjlighet att koppla upp fler datorer trådlöst
Huvudsakliga användandet blir surfa, koppla upp sig mot jobbet
Jag är ingen hacker, så en lösning där det konstant måste göras saker för att det skall fungera tillfredsställande känns inte bra

Har i dag 3 bredband max med en Huawei E182E

Först var planen att skaffa Net1 med gateway D-35, men ju mer jag läser om hastighet och täckning desto mer tveksam blir jag

Vilka andra alternativ har jag?

Option Globesurfer III, där finns anslutning för extern antenn

Dovado samt ett nytt modem med fullt fungerande anslutning för extern antenn

Vilka modem som fungerar till Dovado är lämpliga?
Vilken Dovado?
Erfarenheter från Option Globesurfer III
Skall jag räkna bort Net1 lösningen?
Vilken operatör är lämlig? Det är enkelt att behålla 3 men inget måste
//Peter

2

Sv: Router i båten med extern antenn??

Net1 lösningen är nog fenomenal om du vill ha bra mottagning ute i tjotahejti.

Huawei e182e har väll antenn anslutning.

Du kan ju köra runtstrålande antenn ner till ditt E182e som du har ansluten till t.ex. en dovado 3gn eller 4gr "som är på väg in".
Har aldrig testat Globesurfer III.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Router i båten med extern antenn??

E182e har en antennanslutning men läste här att  "E1820 only support external diversity antenna, not support  primary antenna."
Men det kanske är så med samtliga modem?

Men hur är det med hastigheten hos Net1, ute i verkligheten med extern antenn jämfört med tex Tre?
alla jämförelser jag läser handlar om ej extern antenn

4

Sv: Router i båten med extern antenn??

Jajuste ja, när du säger de så funkar bara Huawei's modem med antenn på nerlänken men inte upplänken då den interna används.

Smart smile

NET1 håller på med uppgradering till 14,4Mbit, men vet när de kommer släppa nya modem eller så för de.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Sv: Router i båten med extern antenn??

Vilka modem (som går att köpa nu) har en riktig antennanslutning?
Dovado 4gr verkar ju släppas i dagarna
Finns det något annat urval på "marina" antenner än det som Infoferenda har?

6

Sv: Router i båten med extern antenn??

vilket matreal har masten/båten?

jag har monterat en usb dongel en bit upp i masten på en segel balja och det har funkat bra, men om du avser även att det skall funka tex när båten är avmastad på vintern ?
eller är det en motorbåt utan mast?

normalt funkar en över däck monterad usb dongel på usb skarv bra om det är täckning, behöver inte vara extremt högt bara fri från metall/kolfiber, kolla operatörernas täckning över vatten.
täckningen dom visar 'är optimistiska', om du ligger på gränsen.

alternativ är att köra GPRS/EDGE med en bråkdel av hastigheten, ett par operatörer stödjer detta (glöm tre).

7

Sv: Router i båten med extern antenn??

Det är en motorbåt, ev antenn kan monteras ca 3m öh
Angående vintern så har jag inte tänkt så långt, men det är klart att det skall funka under vinterförvaringen också.
I bland så har täckningen varit ganska dålig i skärgården med tre, speciellt när man sitter med datorn nere i båten med modemet direkt i datorn.

8

Sv: Router i båten med extern antenn??

prova en usb skarv, prova även en annan leverantör tex ett kontant paket för att se om den funkar bättre.
tre har ingen gsm data, så har sämsta täckningen av alla skulle jag gissa pga detta.

funkar din gsm nalle med operatör X, så funkar troligen gprs även där med dom.

bara att prova lite.
sedan är tex en router bra för att slippa sladdar, och dator när den är i 'hamn'.

en FOSCAM FI8908w + router så har du övervakning och fjärrlarms möjlighet.

9

Sv: Router i båten med extern antenn??

G-Man skrev:

en FOSCAM FI8908w + router så har du övervakning och fjärrlarms möjlighet.

Låter strålande, kan du utveckla det hela lite?
//Peter

10

Sv: Router i båten med extern antenn??

När det gäller kamera, kommer D-links DCS-2121/2102 att gör jobbet?

11 Senaste redigerad av G-Man (2010-06-16 22:57:18)

Sv: Router i båten med extern antenn??

2121 den har liknande funktioner, men saknar pan/tilt och inbyggt nattseende/belysning.

2121och 8908 har I/O port, så dom kan tex styra saker, eller larma via andra saker, tex TUUUUTA wink

2121 har bättre rörelsedetektering, den är iaf inte 100% ok, så extern trigger rek till båda iaf.

12

Sv: Router i båten med extern antenn??

Var köper man 8908?

13

Sv: Router i båten med extern antenn??

Ebay om man vill komma undan billigare, annars tradera eller blocket.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

14

Sv: Router i båten med extern antenn??

Beställde just en 2121 till att börja med

15

Sv: Router i båten med extern antenn??

g-man vad tycker du man ska göra med i/o portarna då? Koppla till syren eller ett relä och en saftblandare eller kanske home automation som sätter på alla lampor osv.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

16

Sv: Router i båten med extern antenn??

Såg att det verkar finnas vita 8908, det känns båtmässigt

17

Sv: Router i båten med extern antenn??

Dovado GR4 beställd
Vad är ett vettigt modem som har fungerande antennutgång?

18 Senaste redigerad av G-Man (2010-06-17 22:54:46)

Sv: Router i båten med extern antenn??

Andreas skrev:

g-man vad tycker du man ska göra med i/o portarna då? Koppla till syren eller ett relä och en saftblandare eller kanske home automation som sätter på alla lampor osv.

det är en ingång, och en utgång.
till Ingången kopplas lämpligen en PIR sensor istället för att använda den inbyggda rörelse detekteringen då alla suger på dom jag provat, DCS-2121 var bättre än genomsnittet men fortfarande bara en ljus sensor...
Då larmar det när något varmblodigt rör sig inom fältet, som då även funkar i mörker utan 'extra' IR belysning på tex 2121.

Utgången kan tex andra kameror kopplas, eller en fet TUUUTA smile
Annars kan tex andra kameror kopplas där som tar högupplösta stillbilder, eller en inspelad voff-voff smile

Startar båtmotorn, och kör via GPS till närmaste grund ute på öppet hav, blir två flugor i en smäll...
ny ej söderbruten båt pga stöld, plus en båt tjuv mindre...
finns även ljud in/ut så det går att prata med dom under resan...

foscam fi8908w http://s3.postimage.org/LEd20.jpg

http://s3.postimage.org/1_OgA.jpg
Den ena kameran är en 3G kamera, WIFI modemet är bytt mot ett 3G modem av vanligt 'internt i laptop' modell. (är ett 'alpha' prov för utvärdering), problemet är fnv att SIM kortet blir fast monterat i kameran fnv samt den kopplar upp sig enbart när det blir alarm/trigger. så det går inte att titta via kameran live via 3G.

Dom säljs ofta som PTZ men det är enbart en PT kamera med ljud ut/in.
kamerorna med mekanisk zoom kostar 10x.
Dom 'skulle jag vilja påstå' tål inte vibrationer i tex en gående båt, plastigt kina...
för att inte tala om fukten som kan finnas i båtar.
finns vandalsäkra 'utehöljen' som är täta mot väta smile

19 Senaste redigerad av jonasolof (2010-06-20 09:59:01)

Sv: Router i båten med extern antenn??

Dalton skrev:

E182e har en antennanslutning men läste här att  "E1820 only support external diversity antenna, not support  primary antenna."
Men det kanske är så med samtliga modem?

Men hur är det med hastigheten hos Net1, ute i verkligheten med extern antenn jämfört med tex Tre?
alla jämförelser jag läser handlar om ej extern antenn

När du seglar i skärgård så har du 3G masterna i land för det mesta. Du kommer ofta att råka ut för radioskugga när du befinner dig bakom en ö. 3G funkar i kuperad terräng om radiovågorna kan studsa tillbaka in i skuggan men det kräver alltså att det finns något som kan reflektara en bit åt läsidan ur radiosignalens perspektiv. I skärgård försvinner signalen ofta helt. Det vet alla med stugor som får knata upp på bergsknallar för att ringa.

Det var just erfarenheterna från besök hos vänner i Ötergötlands skärgård som fick mig att intressera mig för digitalt 450. Täckningen är mycket jämnare än med 3G som ligger flera gånger högre i frekvens och därmed är mer radarlikt. Så även om ca 2 mbit/s ned är det man brukar få ut med bra antenn med Net1 nätet som det är nu så är det jämnare fart än med 3G. Net1 är mitt primärval eftersom jag kan räkna med att alltid kunna koppla upp mig. Sedan kan man ju köra 3G i tätort om man är stationär och det finns bra signal.

Kommer du  utanför kusten så har 450 mycket bättre täckning och relativt sett starkare signal. Kustbevakningen använder Net1. 

Du kan räkna med att täckningskurvan för riktantenn för Net1 ungefär återger det resultat du får med rundstrålande antenner om de sitter högt, gärna i masttoppen. Det har jag testat själv i utkanten av cell, 55 km från basstationen, dvs bara 7 km från cellens cut off avstånd. Noll signal en halvmeter över mark, hygglig signal fyra meter upp i helt öppet landskap (Ölands södra udde). Kunde inte testa tio meter up men vet att höjden spelar mycket stor roll när basstationen är vid eller under horisonten.

Det är ingen idé att ta till rundstrålande antenner med för hög förstärkning för den föstärkningen fås genom att endast en smal öppningvinkel vinkelrätt mot antennen ger kraftig signal. Lutar båten så får du svag signal. 3-6 dB skulle jag sikta på.

Med Net1s router D35 och den kommande routern får du fördelen med att kunna koppla externa antenner på båda antennutgångarna och använda diversity mottagning vilket förbättrar signalen med ytterligare 6 dB enligt radiochefen på företaget.

net1 släpper snart en router som är förberedd för deras IP telefoni. Men det visar sig att flera användare fått goda resultat medD35 och IP-telefoni med fristående VoIp leverantörer. Den andra nya router som kommer och som kan använda det uppgraderade nätet kommer säkert att funka med externa VoIp leverantörer också.  En router för det snabbare nätet och som också är förberedd för egen VoIP är något för framtiden.

I september ska jag segla i Grekland med vänner. De räknar med mig för mobilt bredband så jag tar med mig 3G modem, antenner, router och hela alltet. Plus wifi-riktantenner för det brukar finnas gott om öppna nätverk nära land. Hittade ett WLAN modem med SMA-kontakt för antenn. Är således inte främmande för någon teknik, civilsignalist som jag är. Skulle jag rusta en båt för ostkusten skulle jag dels använda dovado med bra modem samt net1 med utrustning enligt ovan. Har 450 abb för 49 kr i månaden. De sommarmånader jag kör mycket blir max kostnad ca 350 kronor/månad och det är OK eftersom det är så pass billigt resten av tiden när grejorna kanppt används

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.