26

Sv: Dovado verkar inte kunna starta om sig själv?

Hejsan...du har så rätt.

För min del använder jag mig av en "power on/off timer" och tvingar därmed UMR:en att starta om varje morgon. SMS:en med statusförfrågan funkar ju inte när modemet resp. routern har hängt sig.
"Förlorar" såmed högst ett dygn med min påkopplad slingbox när jag är utomlands och ingen hemma...det funkade hittills!

Ha det, Micke.

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

27

Sv: Dovado verkar inte kunna starta om sig själv?

Jovisst, men här har vi 2 datorer som delar, och jag är ju inte alltid hemma och kan starta om den, så jag blev jätteglad när den funktionen fanns..

..men tyvärr så fungerar den inte ..., man kanske kan bakvägen, på något sätt att genom en länk få routern att starta om?

alltså typ om man skriver http://192.168.0.1/reboot.cgi?blaa.bablalbla, alltså själva reboot kommandot, och sedan spara det som än länk.

Sedan  kan man ha nått extern program som håller koll på om nätet är uppe eller inte, och är det ingen signal fram, så aktiverar programmet det länken och på så sätt reboota routern....


Networx är ett sådant program som klarar det, men jag har absolut ingen aning vilken http:// grejsemojs man ska skriva för att få routern att starta om...

Nån som är haj på det?

28

Sv: Dovado verkar inte kunna starta om sig själv?

min som spökar, startar om, (datum på 2000-01-17, har alltså stått i 17 dagar) modemet helt svart, drar jag ur usb kabeln + pluggar in den så blinkar modemet blått, och kopplar upp sig efter några sekunder = problemet modem relaterat, och umr löser det ej.
(jag postar öv info i annan tråd för vidare diskussion)

29

Sv: Dovado verkar inte kunna starta om sig själv?

Jag har ett liknande problem med min Dovado UMR. Den har ett ICE.Net-modem och någon gång per månad så stannar den. Jag brukar skicka över min mor och be henne bryta strömmen till den några sekunder. Då går den som regel igång igen.
Jag har också ställt in Connection Tracker på "redial and reboot", men det tycks inte fungera :-(
Jag har just uppgraderat från 4.1.0 till 4.1.3, men detta fel har hängt med i alla firmwares jag testat.
I mitt fall står det en server på insidan, så finns det ett sätt att låta den sköta feldetektering och omstart så skulle det vara en acceptabel work-around för min del.

30

Sv: Dovado verkar inte kunna starta om sig själv?

Jag har samma upplägg, en Dovado UMR som emellanåt hakar upp sig med mitt Option Icon 225-modem mot Telenor.
Jag har en gammal laptop med Ubuntu på som sköter mina väderstationsdata, den har blivit begåvad med en Tellstick den också. Har alltså en Tellstick i Dovado:n och en i laptopen. Det blev dyrare på det viset men nu har jag ett litet shellscript som går in och tittar en gång per halvtimme från laptopen också. Koden ser ut så här, jag startar/stoppar flera gånger pga Tellsticken har dålig räckvidd, skall fixa en med ditlödd antenn vad det lider:

---klipp---
rm /home/urban/internet.ok
if eval "ping -c 1 ping.sunet.se"; then
    echo "We've got internet" > /home/urban/internet.ok
else
# Stoppa Dovado router
    rfcmd /dev/tellstick SARTANO 1111100100 0
    sleep 10
    rfcmd /dev/tellstick SARTANO 1111100100 0
    sleep 10
    rfcmd /dev/tellstick SARTANO 1111100100 0
    sleep 10
# Starta Dovado router
    rfcmd /dev/tellstick SARTANO 1111100100 1
    sleep 10
    rfcmd /dev/tellstick SARTANO 1111100100 1
    sleep 10
    rfcmd /dev/tellstick SARTANO 1111100100 1
    sleep 10
# Boota om datorn också
    reboot
fi
---Slut klipp---

Du borde kunna göra nåt liknande i Windows om det är det du kör med t.ex. Autoit

/Urban

31

Sv: Dovado verkar inte kunna starta om sig själv?

jag har byggt en liten pryl som jag fnv testar, som verkar lösa problemet helt. kräver ingen annan utrustning.

32

Sv: Dovado verkar inte kunna starta om sig själv?

I stället för att beskriva mitt problem så quotar jag JoBe77's text eftersom det är exakt samma beteende cool

Köpte min router och 3 modem för en månad sen och har laddat ner senaste, av alla, firmware.


JoBe77 skrev:

Jag har precis råkat ut för följande:

"sidan kan inte visas" har kommit upp på min browser.

Jag tittar på modemet, och det lyser stadigt blå (uppkopplad).

Jag väntar, men ingeting händer, så jag loggar in på dovado's http interface.

Där ser jag att anslutningen är bortkopplad.

När jag går in på "modem" sidan, och trycker på "CONNECT", försöker dovadon att koppla upp sig, men inget resultat. det står bara "reconnecting"..

Jag får välja Reset, och startar om routern.
Modemet slockar direkt, varpå det börjar blinka grönt istället.

Efter omstarten, som tar 1 minut, kopplar modemet direkt upp sig igen, och allt fungerar...

Frågan är då, Varför startade inte Dovadon om sig automatiskt, så den märkte att den inte kunde ringa ut???

33 Senaste redigerad av flygradar.nu (2010-03-17 18:42:26)

Sv: Dovado verkar inte kunna starta om sig själv?

Att Dovado UMR inte fungerar bra med många modem är ett gammalt och välkänt faktum som in i det längsta förnekas av Samir & co. Jag har påtalat detta för länge sedan i t.ex. denna tråd http://mobilabredband.se/forum/viewtopi … 61&p=2
Det finns massa trådar där om man läser lite så fattar man att bakgrunden till problemen är att det totallåst sig så att ström-reset måste till för att få liv i uppkopplingen. Istället hänvisas man gång på gång av Samir & co till meningslösa firmware uppgraderingar, modemuppdateringar, modemtillverkare och clas ohlson när Dovado spelar förvånade att produkten än en gång hängt sig.

"Samir: Då är frågan: Vilka IP addresser pingar den?"

Senast när jag påtalade detta blev jag fullkomligt idiotförklarad för att jag ville ha en produkt som fungerar 24/7.

Kan ni se framför er hur t.ex. Telia ADSL skyller ständiga nedkopplingar av deras ADSL på telefon-kabel-tillverkaren och rekommenderar sina kunder köpa en power switch på clas ohlson för 29 kr för att starta om uppkopplingen en gång per dygn? Hos Dovado är detta vardag smile

34

Sv: Dovado verkar inte kunna starta om sig själv?

JoBe77 skrev:

hehe, tack för hjälpen, men det verkar som om vi pratar om helt olika problem.

Problemet är inte att modemet låser sig, det händer även när den är kopplad till datorn..

Jag vet inte hur routerns "connection tracker" är skriven,  men om jag har valt:

Redial and Restart (UMR restarts itself after 3 failed redial attempts)
i Connection tracker inställningen,  så borde väll routern starta om sig då den inte får kontakt med modemet.

Är routerns programvara så att den måste ringa 3gånger innan den startar om, så kommer routern ALDRIG att starta om, om modemet har låst sig.
då den inte får kontakt med modemet.

Det som ska ske är att om inte routern lyckas pinga så dödar den uppkoppling och försöker med att 3 gånger att ringa upp, varje försök tar 1 minut.

Efter 3 försök så rebootar routern igen, Där den försöker att koppla upp igen OM den inte lyckas vid reboot så stoppas connection tracker, dock ska den stå och försöka ansluta som normalt.
Detta är för att inte ha routrar som står och rebootar i all oändlighet om ett modem har hängt sig.
Inte så kul att nätet hemma går ner var 4:e minut bara för att någon slitit ut 3g modemet.

Kan du slänga iväg ett mail till oss på support@dovado.com har en del frågor.

Mvh
Mathias