1

Tråd: Dovado verkar inte kunna starta om sig själv?

Hej Alla!

Jag har nyligen tagit steget till att köpa en dovado umr, och jag måste säga att jag är väääldigt nöjd!

Jag har dock ett problem.
Ibland lägger modemet av, och tappar anslutningen (och börjar blinka istället för att lysa)

Jag har då inställningen att dovado ska pinga 3 ip adresser 1 gång i minuten, och om den inte lyckas, ska den göra 3 återringnings försök, och om inte det går, ska den resetta dovado.

Där vet jag inte riktigt vad som går fel, jag vet inte om dovadon resettar över huvud taget, utan jag får logga in och göra en manuell reset.

Ibland! så återkopplar den till nätet, men jag tror att det är dom gångerna den klarar att återuppringa utan att starta om.


någon som har något förslag?

/Jonas

# DOVADO UMR
# 4.1.3

# Huawei E1750
# 11.126.00.00.00

# Telenor
# internet.telenor.se

2

Sv: Dovado verkar inte kunna starta om sig själv?

Hur ofta händer det?

Finns du på plats när det inträffar eller sitter det här i nån stuga annanstans?

Är du säker på att det är inte Telenor som har problem?

3 Senaste redigerad av JoBe77 (2010-03-12 09:37:23)

Sv: Dovado verkar inte kunna starta om sig själv?

Har bra täckning på telenor, och det händer ibland att nätet lägger av, men då ska ju dovadon starta om modemet, men det verkar den inte alltid göra.

Jag har routern alldeles brevid mig, och det är 2 datorer kopplade till den.

Då får jag logga in och trycka på resetfunktionen själv, och det ska inte behövas då jag använder tracker funktionen.

När jag resettat den, så kopplar den upp igen felfritt..

Kan det vara så att dovadon inte vill resetta om det är någon annan trafik via routern?

4

Sv: Dovado verkar inte kunna starta om sig själv?

Då är frågan: Vilka IP addresser pingar den?

5 Senaste redigerad av JoBe77 (2010-03-12 10:42:56)

Sv: Dovado verkar inte kunna starta om sig själv?

Den pingar:

74.125.77.147
193.12.93.143
193.44.158.232

Men dom kan ju knappast svara när nätet är dött tycker jag..
..och då borde dovadon starta om...

Dovadon visar även rött när man är inloggad mot den, så den vet att den inte har någon kontakt.

ps, jag uppskattar hjälpen smile

6

Sv: Dovado verkar inte kunna starta om sig själv?

Gör så här istället.

Skicka ett sms till din router, och låt den stå oläst. I denna fall kommer din PWR/SMS lampan blinka tills meddelandet har antingen lästs eller tills routern har startat om sig.

Om den slutar att blinka och lyser fast, då vet du att den har startat om sig.

Cheers

7

Sv: Dovado verkar inte kunna starta om sig själv?

samma med en av mina som inte heller vaknar, lite svårt att felsöka då det kommer sällan. är ett huawei i den.
samma sak, botar om, men modemet vaknar inte / umr kopplar inte upp sig.

Firmware host Revision:    4.1.2.1486

8

Sv: Dovado verkar inte kunna starta om sig själv?

Jo, men det löser ju inte själva problemet att den automatiska reset funktionen inte fungerar...

Jag sitter ju inte alltid vid datorn, och måste ju lita på att den startar om av sig själv om det låser sig.


Ibland så stannar ju telenors modem, lampan"lyser", plus att det står att man är uppkopplad, men inget trafik går fram någonstans.

det är ju sådna "låsningar" som ... ah.. kom på något..

I inställningarna står det:
Redial and Restart (UMR restarts itself after 3 failed redial attempts)

... Men, om modemet nu har låst sig, och routern inte hittar modemet, så försöker väll routern fortfarande ringa ut, och den kan ju inte få 3 "failed redial attemtps", om den inte ens får kontakt med modemet?

..det kanske behövs nån funktion så den resettar routern isådant läge?
..för om routern inte hittar modemet, så vet den ju inte vad den ska göra annars...

9

Sv: Dovado verkar inte kunna starta om sig själv?

är möjligt att den ej bootar om, går ej att se remote.

10

Sv: Dovado verkar inte kunna starta om sig själv?

Om modemet hänger sig så kan de behöva en komplett omstart, dvs bryta strömen till modemet. Och USB gränssnittet tillåter inte att man klipper strömen helt. Sä även om man bootar om routern mjukt så klipper den aldrig strömen helt till usb porten.

Kanske bygga till någon form av extern adapter som levererar strömen, som är ansluten via LAN porten och har ett relä som reagerar om strömen bryts på LAN porten "dvs bootar om routern" och som i sin tur då vippar OFF/ON.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

11

Sv: Dovado verkar inte kunna starta om sig själv?

en normal reset av routern räcker,
det har fungerat om jag gjort det manuellt,
hitentills har jag aldrig behövt dra ut modemet.

Så frågan är då varför routen inte kan resetta sig själv?

12

Sv: Dovado verkar inte kunna starta om sig själv?

JoBe77 skrev:

en normal reset av routern räcker,
det har fungerat om jag gjort det manuellt,
hitentills har jag aldrig behövt dra ut modemet.

Så frågan är då varför routen inte kan resetta sig själv?

Alltså reset via HTTP gränsnittet eller reset via elsladden?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

13

Sv: Dovado verkar inte kunna starta om sig själv?

Andreas skrev:
JoBe77 skrev:

en normal reset av routern räcker,
det har fungerat om jag gjort det manuellt,
hitentills har jag aldrig behövt dra ut modemet.

Så frågan är då varför routen inte kan resetta sig själv?

Alltså reset via HTTP gränsnittet eller reset via elsladden?

Via http interfacet...

14

Sv: Dovado verkar inte kunna starta om sig själv?

Hur restar du routern? Power off/on?

15

Sv: Dovado verkar inte kunna starta om sig själv?

-> ny/split tråd funktions knappen [click] så det inte går offtopic

Andreas skrev:

Om modemet hänger sig så kan de behöva en komplett omstart, dvs bryta strömen till modemet. Och USB gränssnittet tillåter inte att man klipper strömen helt. Sä även om man bootar om routern mjukt så klipper den aldrig strömen helt till usb porten.

Kanske bygga till någon form av extern adapter som levererar strömen, som är ansluten via LAN porten och har ett relä som reagerar om strömen bryts på LAN porten "dvs bootar om routern" och som i sin tur då vippar OFF/ON.

frågan är om det finns någon ledig pinne för reset, för reset måste strömmen dras på usb modemen när dom hänger sig och jag gissar det är vad som händer.
ev kan man bygga en enkel usb device som KORTSLUTER +5volts matningen, om dovadon tål det...
skall prova i morrgon att åka till eskilstuna och sparka på den via wifi, tyvärr går det ej via mobiltelefonen då det krävs en klumpig laptop att mjukomstarta umr via wifi.
jag får återgå till timer'n som drar just den umr var 2a vecka.
den visade jibberish i status delen ett tag samt tappade traffic värderna.
-> ny/split tråd funktions knappen [click] så det inte går offtopic

16

Sv: Dovado verkar inte kunna starta om sig själv?

Samir skrev:

Hur restar du routern? Power off/on?

Via http: interfacet.

17

Sv: Dovado verkar inte kunna starta om sig själv?

JoBe77 skrev:
Samir skrev:

Hur restar du routern? Power off/on?

Via http: interfacet.

har du provat disconnect/connect knappen i modem menyn?
den startar inte om utan kopplar ner/upp enbart

18

Sv: Dovado verkar inte kunna starta om sig själv?

G-Man skrev:
JoBe77 skrev:
Samir skrev:

Hur restar du routern? Power off/on?

Via http: interfacet.

har du provat disconnect/connect knappen i modem menyn?
den startar inte om utan kopplar ner/upp enbart

Visst, det fungerar oftast, fast inte dom gångerna modemet har "låst" sig, då får man resetta routern, och sedan fungerar allt igen..

..men nu är det routerns automatreset som inte fungerar, allt går ju att göra manuellt....
..detta gäller connection tracker, som inte resettar om modemet "låser" sig.

19

Sv: Dovado verkar inte kunna starta om sig själv?

JoBe77 skrev:
G-Man skrev:
JoBe77 skrev:

Via http: interfacet.

har du provat disconnect/connect knappen i modem menyn?
den startar inte om utan kopplar ner/upp enbart

Visst, det fungerar oftast, fast inte dom gångerna modemet har "låst" sig, då får man resetta routern, och sedan fungerar allt igen..

..men nu är det routerns automatreset som inte fungerar, allt går ju att göra manuellt....
..detta gäller connection tracker, som inte resettar om modemet "låser" sig.

försöker bara bena ut om det är modem relaterat eller umr relaterat det du har.

om det är så att umr inte kan fimpa strömmen till modemet, så kan umr knappast reset'a modemet heller då det troligen ej svarar på kommandon mer.
då krävs troligen att strömmen måste dras, eller usb kabeln lyfts(om nu dovado rek detta alls) = då funkar inte connection tracker i detta fallet för jag antar att den gör disconnect + atz + connect.

jag har en bunt umr som går dygnet runt utan problem, endast en strular som ref...

20

Sv: Dovado verkar inte kunna starta om sig själv?

G-Man skrev:
JoBe77 skrev:
G-Man skrev:

har du provat disconnect/connect knappen i modem menyn?
den startar inte om utan kopplar ner/upp enbart

Visst, det fungerar oftast, fast inte dom gångerna modemet har "låst" sig, då får man resetta routern, och sedan fungerar allt igen..

..men nu är det routerns automatreset som inte fungerar, allt går ju att göra manuellt....
..detta gäller connection tracker, som inte resettar om modemet "låser" sig.

försöker bara bena ut om det är modem relaterat eller umr relaterat det du har.

om det är så att umr inte kan fimpa strömmen till modemet, så kan umr knappast reset'a modemet heller då det troligen ej svarar på kommandon mer.
då krävs troligen att strömmen måste dras, eller usb kabeln lyfts(om nu dovado rek detta alls) = då funkar inte connection tracker i detta fallet för jag antar att den gör disconnect + atz + connect.

jag har en bunt umr som går dygnet runt utan problem, endast en strular som ref...

Jo! det gör säkert "connection tracker", men den har även ett till alternativ, att resetta sig själv (routern).

Om den resettar sig själv, så löser sig problemet, (då det löser sig då jag resettar den via http interfacet)..

Men det är det den inte alltid gör...
..det är det som är problemet..

21

Sv: Dovado verkar inte kunna starta om sig själv?

Gör en power off och power on. Om modemet har kraschat, då har routern ingen sätt att kommunicera med den.

22

Sv: Dovado verkar inte kunna starta om sig själv?

Samir skrev:

Gör en power off och power on. Om modemet har kraschat, då har routern ingen sätt att kommunicera med den.

Ne, det vet jag att routern inte kan kommunicera med den, men om jag loggar in på http interfacet, så kan jag ju starta om routern, då fungerar modemet igen..

så, frågan är fortfarande, om nu routern tappar kontakt med modemet, och man har valt "3 dial and then restart", borde inte routern starta om, då den inte får kontakt med modemet?

För om routern inte får kontakt med modemet, kommer ju alla utringningsförsök att misslyckas, och då ska ju "failsafen" gå in och starta om routern!

Eller är jag helt fel ute?

23

Sv: Dovado verkar inte kunna starta om sig själv?

Jag har precis råkat ut för följande:

"sidan kan inte visas" har kommit upp på min browser.

Jag tittar på modemet, och det lyser stadigt blå (uppkopplad).

Jag väntar, men ingeting händer, så jag loggar in på dovado's http interface.

Där ser jag att anslutningen är bortkopplad.

När jag går in på "modem" sidan, och trycker på "CONNECT", försöker dovadon att koppla upp sig, men inget resultat. det står bara "reconnecting"..

Jag får välja Reset, och startar om routern.
Modemet slockar direkt, varpå det börjar blinka grönt istället.

Efter omstarten, som tar 1 minut, kopplar modemet direkt upp sig igen, och allt fungerar...

Frågan är då, Varför startade inte Dovadon om sig automatiskt, så den märkte att den inte kunde ringa ut???

24

Sv: Dovado verkar inte kunna starta om sig själv?

Gör så:

- kolla att SIM kortet sitter ordentligt i modemet och att modemet sitter ordentligt i routern.
- factory reset på routern för att tömma alla inställningar (håll ner RESET knappen tills POWER lampan börjar blinka efter typ 7-8 sekunder, sen väntar du 30 sekunder)
- töm dina cachade internet filer i browsern
- konfa upp routern igen och spara din konfiguration på datorn (UPGRADE->CONFIGURATIONS sidan)

tack

25

Sv: Dovado verkar inte kunna starta om sig själv?

hehe, tack för hjälpen, men det verkar som om vi pratar om helt olika problem.

Problemet är inte att modemet låser sig, det händer även när den är kopplad till datorn..

Jag vet inte hur routerns "connection tracker" är skriven,  men om jag har valt:

Redial and Restart (UMR restarts itself after 3 failed redial attempts)
i Connection tracker inställningen,  så borde väll routern starta om sig då den inte får kontakt med modemet.

Är routerns programvara så att den måste ringa 3gånger innan den startar om, så kommer routern ALDRIG att starta om, om modemet har låst sig.
då den inte får kontakt med modemet.

Vad jag menar är att det borde vara en funktion som startar om routern om denna situation uppkommer.

Vad jag vet mer är att om jag loggar in på routern, så lyser ju status lampan RÖD, så routern vet ju om att nätet är nere..


Alltså, för övrigt fungerar routenr perfekt, inga andra störningar eller något...