26

Sv: Batteridriven UMR

Discover skrev:
Samir skrev:

Det är därför JAG (på DOVADO) ska prova routern med batteri. Låt mig återkomma med mina resultat så fort jag får den. Ni behöver inte experimentera i onödan.

testa då gärna med batteriet i en bil, först med motorn avstängd och sedan med igångkörd motor...

du kan INTE köra dovadon "UMR" på bilel direkt, jag har kollat. spänningen i en bil kan gå upp till ~40volt om det är problem med batteri/generator/startmotor eller bilen had motorvärmare som kan ladda batteriet.
Sedan innehåller bil spänningen för mycket störningar som tex skulle skapa problem, jag matar dovado UMR med reglerad och filtrerad spänning och den funkar klander fritt med externa takantennen som 'den' är kopplad till.
Den drar ungefär som att lämna kupebelysningen igång, bör beaktas om den lämnas på när fordonet ej är igång.

27

Sv: Batteridriven UMR

Andreas skrev:
G-Man skrev:

ja det borde inte vara några problem, då det är en trappstegsmodifierad sinusvåg.
finns andra som bara klarar glödljus.

Behöver du något för ditt "labbande" så hojta.

Ser fram mot en guide med bilder som vi kan lägga upp wink

min kommentar där gällde en inverter, som gör 12volt till 230volt. inget labbande behövs, det har jag testat på 80-90talet med andra saker.

det jag provat är batteridriven 3GN (med 3S lipo på 12,6volt), och det provet är klart för min del, funkade utan problem.

Samir skall prova också med ett li-ion.

bild på dit lödda sladdar på 3GN? med ett löst LiPo batteri?
det kan jag fixa

28 Senaste redigerad av colamage (2010-02-26 21:33:23)

Sv: Batteridriven UMR

Fortsätter att spekulera i detta ämne även om jag själv säkert aldrig kommer att komma till skott med det.

Hittade nu denna på Conrad;
http://shop.conrad.se/websale7/12-batte … 8%2fmd5%7d
Justerbart frånslag vid visst volttal, vilket ju den tidigare produkten jag länkade till inte hade.

Men en fråga till om batterier, hur låg kan man köra dem innan dom börjar ta skada? och när börjar elektronik som UMR eller 3GN ta skada? Det jag tänkte var om en spänningsregulator är nödvändig, klart den alltid kan göra spänningen lite jämnare och säkrare, men är den något som behövs?

29

Sv: Batteridriven UMR

colamage skrev:

Fortsätter att spekulera i detta ämne även om jag själv säkert aldrig kommer att komma till skott med det.

Hittade nu denna på Conrad;

Men en fråga till om batterier, hur låg kan man köra dem innan dom börjar ta skada? och när börjar elektronik som UMR eller 3GN ta skada? Det jag tänkte var om en spänningsregulator är nödvändig, klart den alltid kan göra spänningen lite jämnare och säkrare, men är den något som behövs?

jo, det är en liknande jag har på solpanelen med tillhörande batterier.
prylen är avsedd för bil, lite klumpig till umr/3gn.
går att enkelt bygga själv med lämplig funktion som blir mindre.


jag skall 'forska' på inom vilket spänningsområde dovadon funkar ok med både tell och usb dongle, saknar lite saker för detta fnv. har ej någon ledig usb dongle fnv, återfår en svart 220 i helgen troligen, dom drar bra med kräm så skulle duga.
tills jag har delarna som behövs så... wink vittsen är att mäta spänningen på 5volten till dongeln för att som om den sjunker eller ej.
funderar på att bygga en låda som huserar batteri och regulator till routern med lämpliga batterilarm osv.

tror inte att 3gn skulle ta skada mekaniskt av låg spänning, det är möjligt att inställningar tar ska pga låg spänning och en reset krävs. skall prova detta vad det lider.

hur mycket man kan ladda ur lipo/liion och blybatterier bestäms av hur många ladd cykler man vill få av dom.
för tex lipo är en urladdning till strax över 10volt anses max innan cellerna tar skada på kort sikt ~50ladd cykler.

30

Sv: Batteridriven UMR

Hur har det gått med forskandet G-Man?

Har själv fortsatt att kolla lite och en liten sak jag hittat är;
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=537286
Edimax 3G-6210n som skall vara som Zalip Portable, fast som faktiskt går att köpa smile Inga erfaranheter av denna?

Den rekommenderas av Pc för alla, men det står att den inte har stöd för svenska abonnemang, alltså inga förprogrammerade. Vad är det jag egentligen behöver veta? APN och PIN antar jag, sen står det i testet att man behöver användarnamn samt lösenord? Någon som kan bena ut det hela?

31

Sv: Batteridriven UMR

jag postade mina resultat i egen tråd,
för min del är det klart då det funkade ok för mig.
väntar på samirs ok av batteridrift som han skulle testa, men det skall ej vara några problem enligt mina tester. förutsätter att man har rätt batteri samt kontakter osv.

är nog 'samma' setup på Edimax 3G-6210n som det är på umr/3gnm, dvs apn och pin osv.
"Batteriet räcker i två timmar" enl länken när dom testat.
tycker en mobil borde funka lika bra då...