1 Senaste redigerad av colamage (2010-02-24 16:46:25)

Tråd: Batteridriven UMR

Har sökt lite här på forumet och försökt hitta någon som har en fin lösning på batteridrivning till UMR:n. Förstår ju att det bara är att ta någon batteri från biltema, köpa nån kontakt och löda, men detta är ju inte jättesnyggt och inte helt stryktåligt.

Så är det någon som har gjort detta, och isf hur, på ett lite snyggare sätt?
Det finns inte plats i UMRn för ett batteri som man sedan kan ladda på nåt enkelt sätt? (alternativt kanske 3GN?)

Har själv ingen så har lite svårt att skruva och pilla själv. Är nämligen sugen på en portabel men ändå tillförlitlig och kompetent 3g-router.

2

Sv: Batteridriven UMR

ja lipo får plats inne i lådan, torde gå en-två timmar på detta utan problem alls.
problemet med lipo är att dom är extremt brandfarliga och känsliga för div saker.

har externt batteri samt solpanel, funkar ok. kopplar bort dovadon om spänningen går för lågt. är enheten som normalt sköter solcells laddningen av batterierna.
- inte portabelt ca 40kg

kan du hantera lipo så går det enkelt attt fixa.

3

Sv: Batteridriven UMR

G-Man skrev:

ja lipo får plats inne i lådan, torde gå en-två timmar på detta utan problem alls.
problemet med lipo är att dom är extremt brandfarliga och känsliga för div saker.

har externt batteri samt solpanel, funkar ok. kopplar bort dovadon om spänningen går för lågt. är enheten som normalt sköter solcells laddningen av batterierna.
- inte portabelt ca 40kg

kan du hantera lipo så går det enkelt attt fixa.

Okej, nja då föredrar jag nog att anvnända lite säkrare saker. Men vad är det för inspänning på routern?
Sitter och letar efter ett batteripack som jag trodde fanns på coolstuff men det verkar ha tagits bort ur sortimentet. det skulle tydligen ha 20 amperetimmar samt kunna ge allt från 5 till 19 volt i lite olika nivåer, med skydd för felpolarisering, för låg spänning, mätare för batteriet osv.

4

Sv: Batteridriven UMR

UMR har 12volt och 1,5ampere
3GN har 12volt och 1ampere

5 Senaste redigerad av G-Man (2010-02-25 03:19:43)

Sv: Batteridriven UMR

kan bygga ett externt batteripaket med lipo med en regulator, sedan en passande laddare, problemet är laddningen samt att inte ladda ur lipo för mycket då dom går sönder och kan börja brinna under nästa laddning efter detta. eller att lipo laddas för mycket då sväller dom och kan börja brinna. går det hål på den mjuka plastfolien på lipo som börjar dom brinna.
anledningen laptopps brinner ibland... gäller mobiler likväl, men dessa produkter har skyddskretsar mot dessa problem som ibland falerar.


http://www.youtube.com/watch?v=YCWdnjLqVWw

och när det går hål i dom:
http://www.youtube.com/watch?v=4OsBc8RqSKU

även vissa tech'ies klarar att grilla lipo:
http://www.nyteknik.se/special/tekniska … 541918.ece


bättre alternativ är LiFexx eller NIMH batterier men dom är tyngre pga metall kapsling.

6

Sv: Batteridriven UMR

Det finns batteripack på www.batterygeek.net
Batteripacken som finns på Batterygeek, har en kapacitet upp till 444Wh (37Ah vid 12V).

http://www.batterygeek.net/Portable-DVD … ks-s/2.htm

7 Senaste redigerad av G-Man (2010-02-25 10:31:10)

Sv: Batteridriven UMR

annars funkar 3 eller 6st (beroende på drifttid) av dessa:
hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7649
samt lämplig laddare
och en regulator som ger 12volt
klart.

8

Sv: Batteridriven UMR

Titta på denna också.

Tänker prova den faktist.

http://cgi.ebay.com/Portable-12V-li-ion … 3351wt_939

9

Sv: Batteridriven UMR

Samir skrev:

Titta på denna också.

Tänker prova den faktiskt.

http://cgi.ebay.com/Portable-12V-li-ion … 3351wt_939

Det där batteripacket såg ju bra ut, dessutom inte så dyrt(tkr jag som inte har så sstor koll på priser), inte så klumpigt heller.

Den produkten jag letade efter tidigare hette Titan strömbank och har utgått ur coolstuffs sortiment, men det finns en annons kvar, produkten såg ut såhär;
http://www.annonsfynd.se/1634854.htm

Skulle ju vara roligt om Dovado kunde ta fram en smidig batteridriven router, men som sagt det är ju inte bara bara att ta fram en produkt tyvärr.

10

Sv: Batteridriven UMR

samir den är oreglerad den packen, så frågan är om dovadon behöver reglerad spänning eller ej, och isf i vilket spänningsområde den tycker är ok enligt era spec.
dom jag olänkade till får plats i 3GN lådan under locket samt en passande laddare.

med en 'liten' fix så skulle dom funka som ups, och göra så routern skickar sms vid strömavbrott via disconnect-sms funktionen

11

Sv: Batteridriven UMR

G-man,

Om du klarar finansiera ett sånt utvecklingsprojekt, så får du ringa mig! Som "profit & loss" ansvarig, jag måste dra linjen nånstans på super-spaced-out features!  :-D

Jag kommer testa denna batteri. Om den pajar burken, så far jag leva med det.

Jag tycker också om att ha batteri, men inte alltid. Dom flesta användarna har ingen behov för det, speciellt när batteriet är egentligen halva kostnaden av routern, ska du veta!

Cheers! (men inte skål!)

12

Sv: Batteridriven UMR

problemet är att batterier har begränsad livslängd, speciellt när det är skapligt med värme som inne i en router så fast montering i lådan är ej att rek även om möjligt. så en extern lösning är att föredra pga detta, annars bör/måste lådan göras om lite om man ska serie göra detta, då blir det väldans dyrt pga 'lådans ursprung'...
håller på med en annan sak fnv, så det får vänta lite innan jag köper en ny 3gn för att mecka sönder för detta ändamål.
nu är det för mycket offtopic så...

13 Senaste redigerad av G-Man (2010-02-25 20:09:24)

Sv: Batteridriven UMR

nu har jag kört 3GN på ett lipo batteri liknande som jag olänkade till.

drog 4,5watt med wifi anslutet, och surfande på webbsidorna.
loggade det i loggern
~11,6 volt
~0,5ampere
~4,5watt
batteriet jag olänkade till skulle räcka 1timme troligen.
inget usb modem anslutet, med dom drar 0,5ampere på 5volt så det blir ~0,25ampere på 12voltsidan.

funkar med lipo wink
nätadaptern ger 12,5volt med 3gn ansluten, full laddade lipo ger 12,6volt

ingen regulator behövs pga överspänning, men därimot för att reglera upp spänningen när batteriet sinar efter ett tag, annars blir det konstigheter under surf.

jag har en graf över belasningen m.m.
inget direkt intressant, konstant belastning.

skål, eller hur var det...
nu för att löda bort sladdarna jag lödde dit wink
eller någon som vill köpa en 3gn med batteri anslutning... hi hi

jag har en batterivarnare som piper när det är dåligt med kräm kvar i batteriet som skulle kunna användas enkelt som varning för att inte skada batteriet.

UPDATE
Laddade LIPO via dovadons adapter och en kretskortsladdare, funkade ok.

14 Senaste redigerad av Discover (2010-02-25 22:31:08)

Sv: Batteridriven UMR

Klarar en UMR av att drivas med en växelriktare ? ( 12 v in - 230 v ut )

Jag har en sådan och ett 12 v 150 Ah batteri som reservkraft hemma.

Mobilladdaren och annan nätverksutrustning ( switchar ) klarar den spänningen.


http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =138289518 ( 300 W )

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

15

Sv: Batteridriven UMR

ja det borde inte vara några problem, då det är en trappstegsmodifierad sinusvåg.
finns andra som bara klarar glödljus.

16

Sv: Batteridriven UMR

G-Man skrev:

ja det borde inte vara några problem, då det är en trappstegsmodifierad sinusvåg.
finns andra som bara klarar glödljus.

okej, ska testa någon dag... för blir det strömavbrott så är det meningen att dovadon ska falla över till 3G uppkopplingen då fibern troligen ej fungerar om huset blir av med elen, och stor idé att ha reservkraft och reservuppkoppling om routern ej fungerar.


Reservkraften är tänkt att vara för nätverket + vissa andra saker, datorerna
( bärbara ) fungerar ju endå.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

17

Sv: Batteridriven UMR

G-Man skrev:

ja det borde inte vara några problem, då det är en trappstegsmodifierad sinusvåg.
finns andra som bara klarar glödljus.

Behöver du något för ditt "labbande" så hojta.

Ser fram mot en guide med bilder som vi kan lägga upp wink

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

18 Senaste redigerad av colamage (2010-02-26 10:54:32)

Sv: Batteridriven UMR

Oj, mycket aktivitet här helt plötsligt smile
Förstod dock inte riktigt detta med växelriktaren, någon som vill förklara?
Håller växelriktaren spänningen mer balanserad än om man skulle köra UMR direkt mot batteriet?

För övrigt så har jag fått svar från Infoferenda om deras Zalip Portable.

"Tyvärr har vi inget definitivt besked att ge ännu, vi hoppas på att ha fått igång leveranserna om ett par veckor men vågar inte i dagsläget lova något alls.

Håll utkik på vår hemsida så kommer vi att publicera det som en stor nyhet när vi får dem i lager."

Inget större hurra, detta kan väl betyda vad som helst.

19

Sv: Batteridriven UMR

colamage skrev:

Oj, mycket aktivitet här helt plötsligt smile
Förstod dock inte riktigt detta med växelriktaren, någon som vill förklara?
Håller växelriktaren spänningen mer balanserad än om man skulle köra UMR direkt mot batteriet?

För övrigt så har jag fått svar från Infoferenda om deras Zalip Portable.

"Tyvärr har vi inget definitivt besked att ge ännu, vi hoppas på att ha fått igång leveranserna om ett par veckor men vågar inte i dagsläget lova något alls.

Håll utkik på vår hemsida så kommer vi att publicera det som en stor nyhet när vi får dem i lager."

Inget större hurra, detta kan väl betyda vad som helst.

En växelriktare gör om 12 volt till 230 volt och på så sätt slipper man riskerna med att driva dovadon direkt med 12 volt.

Läste på ett forum där en liknande händelse inträffade,

Det var en man som ägde en Asus Eee PC och tyckte att en orginal 12 v kabel för att använda datorn i bilen var för dyr, mannen gjorde sin egen kabel... det fungerarde så länge bilen var avstängd, men när motorn startades och generatorn började ladda batteriet så steg spänningen till 14 volt - då dog datorn... Det hade varit betydligt billigare att köpa den där orginalkabeln för ynka ca 200 kr.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

20 Senaste redigerad av Samir (2010-02-26 11:43:39)

Sv: Batteridriven UMR

Det är därför JAG (på DOVADO) ska prova routern med batteri. Låt mig återkomma med mina resultat så fort jag får den. Ni behöver inte experimentera i onödan.

21

Sv: Batteridriven UMR

Samir skrev:

Det är därför JAG (på DOVADO) ska prova routern med batteri. Låt mig återkomma med mina resultat så fort jag får den. Ni behöver inte experimentera i onödan.

testa då gärna med batteriet i en bil, först med motorn avstängd och sedan med igångkörd motor...

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

22

Sv: Batteridriven UMR

Discover skrev:
Samir skrev:

Det är därför JAG (på DOVADO) ska prova routern med batteri. Låt mig återkomma med mina resultat så fort jag får den. Ni behöver inte experimentera i onödan.

testa då gärna med batteriet i en bil, först med motorn avstängd och sedan med igångkörd motor...

Jag pratade om den: http://cgi.ebay.com/Portable-12V-li-ion … 3351wt_939

23

Sv: Batteridriven UMR

Samir skrev:
Discover skrev:
Samir skrev:

Det är därför JAG (på DOVADO) ska prova routern med batteri. Låt mig återkomma med mina resultat så fort jag får den. Ni behöver inte experimentera i onödan.

testa då gärna med batteriet i en bil, först med motorn avstängd och sedan med igångkörd motor...

Jag pratade om den: http://cgi.ebay.com/Portable-12V-li-ion … 3351wt_939

Då är det ju klokt om du skriver det också.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

24

Sv: Batteridriven UMR

Discover skrev:
colamage skrev:

Oj, mycket aktivitet här helt plötsligt smile
Förstod dock inte riktigt detta med växelriktaren, någon som vill förklara?
Håller växelriktaren spänningen mer balanserad än om man skulle köra UMR direkt mot batteriet?

För övrigt så har jag fått svar från Infoferenda om deras Zalip Portable.

"Tyvärr har vi inget definitivt besked att ge ännu, vi hoppas på att ha fått igång leveranserna om ett par veckor men vågar inte i dagsläget lova något alls.

Håll utkik på vår hemsida så kommer vi att publicera det som en stor nyhet när vi får dem i lager."

Inget större hurra, detta kan väl betyda vad som helst.

En växelriktare gör om 12 volt till 230 volt och på så sätt slipper man riskerna med att driva dovadon direkt med 12 volt.

Läste på ett forum där en liknande händelse inträffade,

Det var en man som ägde en Asus Eee PC och tyckte att en orginal 12 v kabel för att använda datorn i bilen var för dyr, mannen gjorde sin egen kabel... det fungerarde så länge bilen var avstängd, men när motorn startades och generatorn började ladda batteriet så steg spänningen till 14 volt - då dog datorn... Det hade varit betydligt billigare att köpa den där orginalkabeln för ynka ca 200 kr.

Det jag misstänkte. Satt och tittade lite på kjell & co och hittade denna;
http://www.kjell.com/?item=44129&pa … ,306000000
Dock är kanske 11,2 volt lite för lågt för Dovadosarna?

Enklast är väl dock kanske om man bygger en liten spänningsregulator själv, men hur funkar sen sådan vid låga spänningar? brinner dom upp så man måste ha en krets som slår ifrån innan spänningen blir för låg från batteriet?

borde ju bli lite förluster om man går från 12->230->12 volt, alltså bättre att köra regulerad 12 volt direkt?

25

Sv: Batteridriven UMR

colamage skrev:
Discover skrev:
colamage skrev:

Oj, mycket aktivitet här helt plötsligt smile
Förstod dock inte riktigt detta med växelriktaren, någon som vill förklara?
Håller växelriktaren spänningen mer balanserad än om man skulle köra UMR direkt mot batteriet?

För övrigt så har jag fått svar från Infoferenda om deras Zalip Portable.

"Tyvärr har vi inget definitivt besked att ge ännu, vi hoppas på att ha fått igång leveranserna om ett par veckor men vågar inte i dagsläget lova något alls.

Håll utkik på vår hemsida så kommer vi att publicera det som en stor nyhet när vi får dem i lager."

Inget större hurra, detta kan väl betyda vad som helst.

En växelriktare gör om 12 volt till 230 volt och på så sätt slipper man riskerna med att driva dovadon direkt med 12 volt.

Läste på ett forum där en liknande händelse inträffade,

Det var en man som ägde en Asus Eee PC och tyckte att en orginal 12 v kabel för att använda datorn i bilen var för dyr, mannen gjorde sin egen kabel... det fungerarde så länge bilen var avstängd, men när motorn startades och generatorn började ladda batteriet så steg spänningen till 14 volt - då dog datorn... Det hade varit betydligt billigare att köpa den där orginalkabeln för ynka ca 200 kr.

Det jag misstänkte. Satt och tittade lite på kjell & co och hittade denna;
http://www.kjell.com/?item=44129&pa … ,306000000
Dock är kanske 11,2 volt lite för lågt för Dovadosarna?

Enklast är väl dock kanske om man bygger en liten spänningsregulator själv, men hur funkar sen sådan vid låga spänningar? brinner dom upp så man måste ha en krets som slår ifrån innan spänningen blir för låg från batteriet?

borde ju bli lite förluster om man går från 12->230->12 volt, alltså bättre att köra regulerad 12 volt direkt?

man tappar 10 % har jag för mig om man går omvägen 12 v - 230 v - 12 v.

Dock skulle jag behöva säkra upp min reservkraftslösning, har en slinga med 12 volt och en med 230 v, dock bara säkring i växelriktaren och på laddaren, jag har sett vad som händer med ett bilbatteri vid kortslutning - här hemma skulle jag flytta väggar.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.