1

Tråd: Telia homerun

Hej
Jag har husvagn i sälen och på campingen finns det telia homerun men där vi står är det det dålig signal, jag undrar ifall det finns någon antenn som kan förstärka upp signalen samt en router eller dyligt som delar ut ett wi-fi nät i husvagnen.

2

Sv: Telia homerun

Du behöver en accesspunkt som går som AP client, t ex TP-link accesspunkt i client läge. Koppla den till en TP-link wifi router. Vid behov kopplar du en större wifiantenn till AP-klienten för att ta in homerun. Du måste bestämma dig om du ska ha en riktantenn, t ex en panelantenn eller en rundstrålande antenn med högst 6-7 dbBi förstärkning.

Inte alla accesspunkter går att ställa i klientlägeså det måste man kolla på kartongen.

Vitsen med en router är att du kan ha trafik mellan enheterna i ditt WLAN och att du får visst skydd genom NAT (adressändringen som routern gör).

Men sedan är frågan om du kan logga in på homerun via en APklint ansluten till router. Jag kör en liknande konfiguration för belgisk variant av homerun. Där sköter en dator internet delningen och skickar ut via LAN. Sedan skickar en till LAN ansluten TP-link router ut signalen. då använder jag en sitCOM USB sticka för att plocka upp signalen. Till den ska jag ansluta en stor panelantenn för wifi för att ha bra signalstyrka in.

http://www.mobilabredband.se/forum/view … 273#p68273

Du får nog börja med att testa om du kan logga in på homerun via en AP-klient och en dator. Jag är inte i Sverige så jag kan inte testa. Idén är god men den kräver en del nätverkspyssel.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Telia homerun

Dovado Tiny AC med spotboost kan vara det du söker.
http://www.dovado.se/sv/

4

Sv: Telia homerun

Det bör funka eftersom man bara loggar in med password på homerun, utan användarnamn som på Fon.

Kruxet är antennen, finns bara en kontakt.  För bra signal skulle man vilja ha en yttre antenn riktad mot källan.  Och sedan ska signalen spridas  i husvagnen med något litet rundstrålande. Får i värsta fall bli en liten wifi router till.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Telia homerun

Telia wifi (nytt namn på homerun)
kräver användarnamn samt lösenord. Användarnamnet är ens mobil eller bredbandsnummer.

Dock finns det sedan en tid tillbaka stöd för inloggning via SIM-kortet, fast det SSID:t går inte att förstärka då det är skyddat.

Ett alternativ till förstärkning för Telia wifi är en zte mf910, fast då får den väl husera i en regn/snöskyddad låda i toppen av t.ex ett metspö.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

6

Sv: Telia homerun

Don't quote me on this - men vad nnebär det att SSID är skyddat?

Vad skulle MF910 bidra med? Ingen kontakt för extern wifiantenn. Skulle denta emot och återutsända det skyddade SSID?

Min lösning med internetdelning via dator funkar bevisligen. Undras om en raspberry kunde sköta uppgiften.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7 Senaste redigerad av Discover (2015-12-30 22:25:17)

Sv: Telia homerun

jonasolof skrev:

Don't quote me on this - men vad nnebär det att SSID är skyddat?

Vad skulle MF910 bidra med? Ingen kontakt för extern wifiantenn. Skulle denta emot och återutsända det skyddade SSID?

Det jag menade med skyddat SSID är att krypteringen är aktiverad. På Telia wifi där man loggar in via en webbsida så är inte kryptering aktiverat och då går det att t.ex ansluta med en klient t.ex en TP-link.

Jo, man sätter zte mf910 som jag skrev, sen sänder ju den ut ett eget wifi, alternativt tar man å stänger av det å ansluter med ethernet ned till en accesspunkt inne i husvagnen.

Har även för mig att zte mf910 kan ansluta mot det krypterade nätverket om routern har ett Telia sim-kort med abonnemang där Telia wifi ingår.

Det skulle jag kunna testa när jag kommer hem.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

8

Sv: Telia homerun

Onödigt upprepande av föregående inlägg har diskuterats här

http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=6735

Till saken: Ett SSID som skyddas genom kryptering är en för mig okänd storhet. Om SSID syns så är det inte krypterat. Sedan kan naturligtvis wifi-kommunikationen vara krypterad. I Belgien finns hos operatören Proximus (gamla statliga televerket i likhet med Telia) något som liknar Telia wifi. har man ett proximusabonnemang så kan man logga in på fri wifi på Proximusfon. ´Nackdelen är att den kommunikationen är okrypterad.

Om man har registrerat sitt telefonnummer i smartphonen eller paddan hos operatören kan man komma in på en krypterade tjänsten, vanlig wifikryptering. Tjänsten heter Proximus Auto FON. Telefonnumret ger behörigheten att ansluta. Det ska ske automatiskt men trasslar ofta. Både FON och AutoFON är extremt vanliga. Varje adsl-router som Proximus skickar med abonnemangen avdelar en del av wifin till de publikt tillgängliga FON och Auto FON. Därmed finns det tiotusentals ställen där man har fri wifi i stan. Samma sak i Paris. Fon-delen av routern är förinställd vid leverans. Routerkundens betalade datamängd påverkas inte av förbrukning på den publika delen. Jag kan utan vidare se strömmad TV från SVtplay över grannens FON-tjänst.

Skillnaden mellan Telia Wifi och Fon/Autofon är då att Telia bara har vissa ställen där Telia wifi erbjuds medan varje Proximusrouter (BBox 3) skickar ut publik wifi. Dock inte hos mig för jag har bytt till en AVM7390 router. Bytet påverkar inte min möjlighet att använda FON-tjänsterna.

funkar MF910 bra som wifi-länk? Då blir den ett slags AP-client med fördelen att den även har ethernetutgång via lan-adaptern förutom wifi. Jag har inte testat om MF93D har sådan förmåga. Tvivlar.
Edit: enligt sid 11 i manualen för MF910 kan den anslutas som klient till ett wifinät. De måste vara på olika subnät. Men av vad som framgår finns bara utrymme att lägga in password, ej användarnamn. Det kan dock hända att den möjligheten dyker upp då man försöker ansluta.

Enligt manual har MF93d samma funktion, går att ansluta till wifi-nät. Eftersom simkortet sitter i hospotten bör identifiering via simkortet fungera.

Om användning i husvagnen: det kanske funkar att ha en MF910 ovanför husvagnen men det är rejält suboptimalt eftersom man inte använder yttre wifiantenn med högt gain för att ansluta. Det var ju den dåliga signalen som var grundproblemet. Funkar det med simkortsdkontrollen så kunde man teoretiskt koppla in en yttre antenn på hotspotten. Någonting att diskutera på husvagnsforumen där internetanslutnung ofta är uppe.

För några år sedan seglade jag med på en båt i Grekland bland öarna. 3G var dåligt utbyggt men de flesta wifiroutrar användes okrypterade så det var lätt att få internettillgång i hamnarna. Jag använde en usb-ansluten wifisticka kopplad till dator och en yttre platt wifi-antenn och kunde koppla upp mig hundratals meter från husen. En annan antenn jag testade hemma att ansluta till wifi-stickan var Dlinks längsta vertikala som de anger ska ha 9 dB gain. Med den kunde jag ansluta till en router femhundra meter bort. Det var dock i störningsfri radiomiljö och över en terrängsvacka. För husvagnstillämpningen skulle jag rekommendera både en platt antenn vid behov av riktverkan och en eller ett par vertikala antenner. De vertikala bör funka för det mesta. Ju högre gain de vertikala har desto viktigare är det att de hålls helt lodrät annars tappar man.

En del enheter som kan fungera som wifiklienter har flera antenner, andra har bara en. Flera antenner kan ge högre fart i reflexrik inomhusmiljö (spatial multiplexing). Nyttan utomhus är mer tveksam. Det bör räcka att bara ansluta en antennkontakt till en yttre antenn där man får bra signal genom riktverkan. Dessvärre måste man hitta rätt kabel med RP-SMA anslutnungar för wifi.

Den enda stötestenen för den tilltänkta husvagnstillämpningen mot telia är inloggningen om man inte kör internetdelning i en dator. Om anslutningen sker med identifiering via simkortet kanske det funkar med en laptop med inbyggt modem. Då kan man fortfarande använda intetnetdelning.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Telia homerun

Dovado router gör ju allt detta delar ut wifi till wifi.
Lite märkligt att den bara har en antenn, borde den inte ha 2 st en för wan och en för lan?

10

Sv: Telia homerun

Önskemålet är att identifiering ska kunna ske via simkortet också. Det funkar nog inte med ett USB modem i dovadon.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: Telia homerun

DÅ har har jag missat det, trodde TS endast vill köra telia homerun.

12

Sv: Telia homerun

Nu har jag testat med ZTE MF93D i AP Station läge (inadekvat namn). Koppla ifrån uppkoppling via mobilnätet, gå till settings, välj sista raden AP station, Vid AP station switch välj enable. Sedan ger det sig av infon från skärmen. Enheten scannar av wifikanalerna och visar vilka SSID som finns. Proximus FON är okrypterat och där dyker en inloggningssida upp i browsern. Användarnamn och password måste anges.

Alternativet Proximus Auto Fon kräver identifiering via telefonnumer på SIMkortet och SSID listan visar att WPA2 kryptering gäller. I enheten har jag ett ett prepaid simkort från Proximus som inte borde ge rätt till anslutning. När jag väljer det alternativet behöver password anges som för andra wpa2 krypterade WLAN. Ansluter direkt och medger snabb surf. Intressant likhet med Telia wifi som också ska ansluta med simkortsidentifiering så länge simkortet medger data (antar jag) -utan att korter registrerats särskilt.

Stort tack till Discover som påminde om denna funktion hos zte hotspots som jag inte utforskat. Det gör att jag slipper internetdelning i datorn och dessutom förhoppningsvis kan ansluta trådlös HP skrivare eftersom enheten är en router som även i denna konfiguration bör släppa igenom till skrivaren. Inte säker på att det hade gått att ansluta trådlös skrivare i ett nät som använder internetdelning i datorn pga hög AP isolering mellan anslutna enheter.

Ip range in från grannens wifi FON är 192.168.182.1 medan mitt lokala nät är 192.168.0.1. ZTE routern klarar således båda samtidigt över den interna wifi-antennen.

Det hela funkade mycket enkelt och smidigt och bör vara värt att pröva för husvagns tillämpningen, då lämpligen med teliaköpt ZTE MF910 och Telias egen lanadapter för den routern. Kan som sagt finnas på Kjell & Co också. Är inte beredd att riskera att sabba routern genom att öppna den och löda dit kontakt för anslutning av yttre wifi-antenn även om det vore lockande. Jag ha försök att öppna höljet tidigare för att komma åt batteriet. det gick inte att komma vidare utan att bryta upp (såvida man inte har tillgång till instruktioner för hur man öppnar den. Vet inte om MF910 är lika svår. Ett till aber om man löder dit antennkontakt är att man då tappar möjligheten att använda den inre antennen och då är det ingen fickrouter längre. Passiv överföring lockar inte så mycket.

Edit: Däremot kan man testa att sätta hotspoten i någon mer eller mindre bra parabolisk reflektor. Det finns mängder med bilder och filmer på nätet som visar wifi usb stickor i durkslag mm. Svårigheten är att veta var wifiantennen sitter i hotspotten så att antennen kan placeras i reflektorns fokus. Bara att testa sig fram med inSSIDEr och vilken wifikälla som helst, gärna i reflexfri miljö eller utomhus.

Istället för ett större rundad durkslag av nät kan man ta en salladsskölj från IKEA som är gjord i stålplåt. MF93D och MF910 går bra att köra tethered över USB till en TPLink MR3420 wifi så kan man ordna bra wifisignal lokalt i husvagnen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.