1

Tråd: Hur konfigurera internet in via wifi och sedan ut igen över LAN ?

Med mitt ADSL-abonnemang i hemmet till operatören proximus i Belgien följer rätten att använda deras tjänst Proximus FON. Alla vanliga proximus konsumentroutrar BBOX3 (VDSL2), avdelar en del av wifin till ett separat publikt wifinät med SSID proximus-auto-fon. I en lokal jag hyr inne i stan finns en stark signal med detta SSID och om jag ansluter via ipad på innergården får jag DL 26 Mbit/s och UL 3 Mbit/s.

Det är lockande att använda den förbindelsen för egna tillfälliga behov vilket är helt legitimt. Problemet är att signalen är för svag inomhus. Tanken är då att använda en wifinantenn utomhus och dra en kabel till PCns kort för wifi. När man loggar in på ett FON ssid måste man använda både användarnamn och password, det räcker således inte med nätverksnyckel. Därför kan man inte använda en AP-klient för den skulle inte gå att konfigurera för anslutning.

Óm jag nu har fått en internetförbindelse över wifikortet i datorn borde det gå att få ut internetförbindelsen över LAN-kortet som sedan kan förbindas med en accesspunkt så att jag kan använda Iphone och ipad på samma förbindelse också. Datorn kör windows 10. det behövs minst win8 för att en PC ska ansluta till Proximus-auto-fon som har högre säkerhet.

Nämnas kan att det finns tusentals med anslutningar till  Proximus FON. de flesta restauranger har det och mängder med enskilda routrar, det är således mycket mer spritt än Telias homerun. I princip behöver man därför bara använda 4G när man rör sig om man vill ha dataförbindelse. Där jag har kontoret finns ingen bra 3G eller 4G signal.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Hur konfigurera internet in via wifi och sedan ut igen över LAN ?

Testade FON1 och 2 när de kom i början, "dela ditt wifi och få tillgång till alla andra FON wifi´s". Testade finska Wippies Homebox som var liknande koncept fast all Gäst trafik skickades ut över VPN tunnel så man själv inte skulle få trubbel om någon gäst besökte fel sidor.

Hur som haver, ditt dilemma borde gå att lösa med en dator som då har t.ex. windows 8/10 och wifi samt lan förbindelse.
Du ansluter till FON via ditt wifi "så klart wink" och sedan kör du windows internetdelning ut på din lan förbindelse till en switch/accespunkt eller liknande. Som du säger så måste du etablera anslutningen först med olika inlogg och inte enbart WPA/WEP nyckel. Internetdelning borde som sagt funka men du kan inte ta in och dela över samma wifi anslutning som dilemmat med mobiltelefon hotspot.

Om vi tar exemplet med fast dator med wifi och lan så borde du kunna nå "inloggningssidan" för FON även om du blivit utloggad, antar att den tvingar in en till en inloggningssida likt hotellwifi/flygplatswifi. Detta borde väll kanske gå att lösa via någon billig raspberrypi enhet med wifi dongel också men krävs så klart mer kunskap en att klicka runt lite i windows, vet inte om FON SSID alltid är samma eller om de också är olika vilket gör de svårt att skapa en generell konfig för att ansluta till wifi.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Hur konfigurera internet in via wifi och sedan ut igen över LAN ?

Nu har jag fått igång att dela FON. Genom att söka med wifi analyzer app i android och inSSIDer i laptop har jag letat reda på att max signalstyrka från routern hos grannen ovanför finns i badrummet till lokalen jag använder. Använder en usb ansluten wifisticka med hygglig antenn. Två längder Belkin USB kabel av god kvalitet, den närmast stickan med inline förstärkare. Får en bra wifisignal till datorn trots tio meter kabel.

Jag vill kunna använda Iphone 6 och ipad i rummet men här är FON signalen för svag och det är en massa wifiaktivitet igång. Försökte först Internet connection delning genom att ta in wifi via USB och skicka ut det med datorns inbyggda WLAN kort men det ville sig inte. Datorn är en win8 Lenovo all in one upgraderad till win10. Så jag kör ut internet via Ethernet porten istället och sedan till en TP link MR3420 router. Inaktiverar datorns interna wifikort.

Gå till properties på USB stickans nätverksinställningar. Den kör ju DHCP eftersom stickan får sin adress av den router hos grannen som skickar ut FON. Välj sharing tab och bocka i internet sharing, inget advanced om det bara gäller websurf. Låt Ethernetkortet vara aktiverat men inte eventuellt inbyggt wlan-kort. När en nätadapter aktiveras för internet sharing så tvingas den andra adaptern till default sharing inställning vilket innebär att micrososft ger den adressen 192.168.137.1. subnet mask är ifyllt med vanliga 255.255.255.0. Men gateway/router och DNS är inte ifyllda.

Nu ansluter jag en accesspunkt (men hade bara en tp-link MR3420 till hands, går lika bra) . Denna har jag på förhand givit adressenn 192.168.137.2. Iphone och Ipad ges statiska adresser, tex 192.168.137.10 och 11. Subnet mask standard och gateway sätts till Ethernet kortets 192.168.137.1. Det funkade bara för mig om jag lade in riktiga IP baserade DNS adresser. Ingen search domain.

För att inte förvirra Iphone och ipad kör jag flygplansläge för at koppla bort GPRS men aktiverar så klart wifi. En nätscan visar inte samtidigt ansluta andra perifera enheter, iphonen ser inte ipaden och vice versa. Det är bara accesspunkten och nätverkskortet som ses.

Whatsapp, Skype och Mobile voice över ip app funkar utmärkt.

Om jag nu aktiverar det interna WLAN-kortet så får det liksom ethernetkortet adressen 192.168.137.1 och vanliga  subnet mask. Men ett sådant kort skickar inte ut någon SSID, syns ingen signal på wifi analyzer. Förrresten hakar androiden med wifi analyser på det utdelade nätverket också så ethernetkortet med 192.168.137.1 erbjuder DHCP men jag tyckte att det var enklare med statiska adresser.  Det finns programvara som heter hostapd som gör att det går att köra ett wlankort som accesspunkt men det var rätt mycket att sätta sig in i och mest för Linux.

Speedtest visar halva farten mot vad jag får i datorn utan internetdelning men 10 ned och 4 upp, ping 19 ms,   duger i väntan på att det fd statliga bolaget Belgacom ska få ändan ur vagnen och installera en telefonlinje. Det går redan in  två linjer i fastigheten men för att ansluta den tredje hyresgästen måste de gräva upp gatan... Varför i h-vete anslöt de inte alla tre från början... dessutom dök de inte upp på överenskommen tid i början på december.

Lattjo att ping är så kort för speedtest när det går över wifi +ethernet + wifi + adsl. Det är en stor fördel att man bara behöver logga in datorn till FON med username och password. Ipad och Iphone behöver inte loggas in särskilt. Nu har förbindelsen varit stabil i 3-4 timmar i sträck. Den bryts dock vid inaktivitet. Då bör det gå att köra lite strömmande radio som connection manager.

Edit: Smidigare att plocka upp FON med en zte hotspot MF93D eller MF910. Hotspot med simkort behövs för identifiering av användaren vid wpa2 krypterad proximus auto fon eller telia wifi. Ställ in AP station enabled i wifiinställningar enligt manualen. Dessa hotspots kan köras usb tethered till t ex tplink wifiroutrar, kanske även acesspunkter om man inte vill använda det sekundära wifinätet från hotspotten. Eftersom det är skilda nät från den publika wifikällan får man eget nät där enheter kan kommunicera med varandra.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.