1

Tråd: Wlan kopplar ner sig

Har köpt en Dovado UMR och Huawei E180. 3G-delen fungerar över förväntan men Wlan-delen kopplar ner sig emellanåt trots att jag har full signalstyrka och mindre än 10 meter till routern. Ibland kommer den igång igen men oftast måste jag inaktivera nätverkskortet och sedan aktivera det igen.

Har uppgraderat routern till 2.0 men det blev ingen skillnad.
Har bytt till de senaste drivrutinerna för nätverkskortet (Intel 5300) men det blev ingen skillnad. Det är inga problem med det trådlösa nätverket när jag kör mot en D-link 655 router. Provade även med en kompis dator mot Dovadon och den kopplade också bort efter en stund så det känns som felet är i routern.

Någon idé om vad som kan vara galet?

2

Sv: Wlan kopplar ner sig

Hej Magnil,

Vad konstigt!

Kan du mejla över lite screenshots på alla WLAN-relaterede sidor i din UMR till support@dovado.com ?

Tack,

Sam

3

Sv: Wlan kopplar ner sig

Testa att byta kryptering för att se om de gör någon skillnad.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4

Sv: Wlan kopplar ner sig

Den står i Sälen och tyvärr är jag inte där på ett par veckor tyvärr, återkommer med screenshots då men jag tror jag har inställningarna hyfsat i huvudet.

Har provat både WPA och WPA2 och det gjorde ingen skillnad.
Har provat kanal 9 och kanal 7 och det gjorde ingen skillnad.

Senaste testen var att ändra från B+G till endast B. Hann bara testa under ca en timme men under den tiden fungerade det riktigt utan någon nedkoppling.

Återkommer när jag är där nästa gång om hur det fungerar.

5

Sv: Wlan kopplar ner sig

Vill bara meddela att det verkar fungera bra när jag ändrat till endast B på det trådlösa nätverket. Fantastisk produkt!

6 Senaste redigerad av magnil (2008-12-30 09:43:58)

Sv: Wlan kopplar ner sig

Uppgraderade till 2.1.1 igår och nu börjar problemen igen. Rätt vad det är kopplar det trådlösa ner sig och man kommer inte åt routern. Första gången räckte det att starta om routern, andra gången fick jag även starta om datorerna.

Båda gångerna kördes tre datorer mot routern och kontakten bröts till samtliga. Kör fortfarande bara "B" på det trådlös nätverket och det har fungerat bra innan uppgraderingen.

EDIT: Nu hängde det sig för tredje gången, det fungerade att bara starta om datorerna så kom de in igen. Fungerar dock inte med att bara "diagnostera" felet i Vista.

7

Sv: Wlan kopplar ner sig

Mycket olustigt problem måste jag säga.
Men routern ger response så det inte är den som hänger sig? Då den funkar efter omboot av datorn.
Hade du testat på flera datorer? Vista maskin och någon mer?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

8

Sv: Wlan kopplar ner sig

Har tre datorer igång mot routern och alla kopplas bort samtidigt. En tre år gammal Sony med XP, en ett år gammal Sony med Vista samt en en månad gammal Dell med Vista.

9

Sv: Wlan kopplar ner sig

Okey, kanske försöka följa totala anvisningen vid "firmware" upgrade.

Upgrade Procedure:
1) Download the UMR211.zip
2) Unzip the UMR211.zip
3) Turn off your UMR.
4) Unplug the USB modem.
5) Turn on the UMR without USB modem inserted.
6) Log into the web interface of your UMR.
7) Go to Upgrade->HTTP Upgrade page.
8) Browse for the firmware file ("UMR211.bin") you have downloaded and unzipped off this website and select to upgrade.
9) Upgrade time is 4 minutes.

Tidigare har jag inte följt anvisningen själv, utan bara mappat filen och uppgaderat, men hade lite problem med min ena.
Så reseta den och körde in firmware igen och resetade och sen dess har den funkat kanon.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

10

Sv: Wlan kopplar ner sig

Följde den guiden exakt när jag uppgraderade men får väl prova igen.

Hur gör man en total reset av routern? Hittar bara starta om i webinterfacet.

11

Sv: Wlan kopplar ner sig

Håll ner RESET knappen på routerns baksida i 7 sekunder tills PWR lampan har startat blinka. Låt den blinka klart tills du loggar in igen.

12

Sv: Wlan kopplar ner sig

Hej, har liknande problem som ovan nämnda, w-lanet kopplar upp och ner hela tiden, kör för tillfället med stadsnät nu och kollar loggen i utorrent och de kopplar ner med ganska exakt 12 min mellanrum med routern ikopplad.

Drog en kabel direkt från uttaget och nu håller den fullt hela tiden. Detta problem hade jag även då jag körde med 3G (3) med.

Har provat att göra ovan nämnda förslag men med samma resultat. Nån som har nått mer förslag?

Kör med xp men även andra datan med vista ger samma resultat.

/Nisse

13 Senaste redigerad av Mathias (2009-01-16 16:12:29)

Sv: Wlan kopplar ner sig

Humm,
Magnil  vilka wireless LAN drivare som du kör på de tre maskinerna?
Nisse vilket wireless kort har du i din laptop.

Mvh
Mathias

14

Sv: Wlan kopplar ner sig

Hej. Prova igen och fick samma resultat, kort på vistadatan:intel pro 3945abg och på xp:intel pro 2200bg

15

Sv: Wlan kopplar ner sig

Ska kicka på det..

Men en snabb googling visar att det verkar vara nå strul med intel wlan chipsets.

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=11402

/Mathias

16

Sv: Wlan kopplar ner sig

Stämmer precis med länken angående att det kopplar ner sig med 2200bg, har misstänkt att det va fel på datan men när den andra oxå kopplar ner så blev jag fundersam. Det kan va nått galet med den datan med, kommer ihåg när vi höll på med kompisens data för några år sen så hade han samma problem att det koppla ner sig främst då man stressar nätet med torrents som det är fart på.

17

Sv: Wlan kopplar ner sig

Min Dovado kopplar ner sig med oftast ca:22min 50sekunders mellanrum, kan skilja tiotalet sekunder +eller-.
Detta är förbannat iriterande då nedladdning och Msn kopplas ner, och annat som te.x. spelkonsoller och sattelitmottagare kopplade till nätverk fungerar skitdåligt då det bryts hela tiden, har testat det ovan som Samir påstår ska lösa det hela, och uppdaterat till 3.0, men inget hjälper!
Det tar ca:20-25sek för routern att starta upp varje gång igen, hur roligt är det?
Så länge detta problem kvarstår så är denna router inte mycket att ha, tyvärr.
sad

18

Sv: Wlan kopplar ner sig

Samir skrev:

Kör du Connection Tracker? Det ligger en guide här på http://www.dovado.com/hspa

En firmware uppgradering löser ingenting föräns man konfigurerar dessa nya verktyg.

Att din Internet går ner har inte med routern att göra, utan med din mobiloperatör. Det är därför vi har lagt in Connection Tracker funktionen, för att behålla din uppkopping så länge som möjligt.

Prova det!

Skrev ju att jag testat det, det blev bara tätare med nedkopplingen då.
Dessutom har jag använt det på det fasta nätet i ett par månader nu samma fel, så det har inget med nån mobiloperatör att göra.
Jag har felsökt och klockat nerkopplingarna och jämfört med hur lång tid det tar att starta upp igen och jämfört med hur lång tid det tar för bar routern att koppla upp igen, och tiden stämmer exakt.

Så snälla, skyll inte bort problemet på andra, dessutom är det fler som har samma problem!

19

Sv: Wlan kopplar ner sig

Det här är fel tråd att skriva om detta, eftersom det är inte WLAN relaterad. Vi får hålla oss till denna istället:  http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=795

20

Sv: Wlan kopplar ner sig

Problem med nedkopplande WLAN kan ofta bero på kanalkrockar, för många routrar på samma kanal eller kanaler för nära varandra.
Kör programmet Network Stumbler för att kontrollera.
http://www.netstumbler.com/downloads/
Och byt till en kanal som är ensam eller så lite använd som möjligt i närheten.

21

Sv: Wlan kopplar ner sig

Samir skrev:

Det här är fel tråd att skriva om detta, eftersom det är inte WLAN relaterad. Vi får hålla oss till denna istället:  http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=795

Kört både och.

22

Sv: Wlan kopplar ner sig

BOAN skrev:

Problem med nedkopplande WLAN kan ofta bero på kanalkrockar, för många routrar på samma kanal eller kanaler för nära varandra.
Kör programmet Network Stumbler för att kontrollera.
http://www.netstumbler.com/downloads/
Och byt till en kanal som är ensam eller så lite använd som möjligt i närheten.

Bor ute på landet med husen på avstånd från varann så i detta fall är det inte troligt.
Kan kanske hjälpa andra dock.

23

Sv: Wlan kopplar ner sig

Hellby - Även hushållsapparater som till exempel microvågsugnar har en fantastisk benägenhet att störa ut WLAN.
Har man riktig otur kan till och med elektriska element skapa övertoner som stör.
Fast i ditt fall låter det mer och mer som att det trots allt är 'routern' som krånglar.
(Om du inte har ett D-Link WLAN-kort, har dåliga erfarenheter av dem)