51

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Vi testade på plats i måndags med AVM6840 och Dlink 921. I båda fallen låste routrarna på cellen med PCI 441 som har global cell ID 00584-14 hexadecimalt. RSRP ca -90 och mycket varierande RSRQ, band 800 MHz.

Jag jämför med de mätningar jag gjorde i bil med AVM6840 och paddelantenner, först något nordöst om huset vid en punkt i korsningen av Hangarvägen och Propellervägen) Där fick jag inte ens in cellen 00584-14. Starkast där var cellen 0066a-01 med RSRP -92 och RSRQ -7. Den cellen har PCI 503 och är en 2600 cell. Så det är inte din icke önskvärda cell enligt dropboxbilderna för den har PCI 407.

Inte heller när jag flyttade mig till den punkt på Sydöstra vägen som du rekommenderat (mitt för den avstängda infarten till er) fick jag in PCI 441. Starkast där var 00089-01 med PCI -109 och RSRQ -7, också den en 2600 cell - PCI ej noterat. Inga 2600 celler ger interferens på annat band men de kan få routrar att hoppa eftersom 2600 har prioritet.

Tredje mätningen gjordes från Biltemas parkering, något mer åt öster. Däe var starkaste cell 00813-14 (PCI ej  noterat) med RSRP -112 och RSRQ -22. Det är en 800 cell. Här dök "din" cell med PCI 441 upp med RSRP -115 och RSRQ -13 men 800 cellen 00582-14 fanns också med RSRP -104 och RSRQ -11. Lattjo att inte routern anslöt till den.

Fjärde mätningen gjordes i hörnet av Malmövägen och Ruben Rausings väg. Där låste routern på din cell 00584-14, PCI 441, med RSRP -111 och RSRQ -12. Cellen 00582-14 noterades med RSRP -113 och RSRP -18. För en 800 cell visade routern ingen global cell id här.

När jag sedan körde från Tetrapak tillbaka till Hangarvägen anslöt routern (under färd) till 0066a-01 (2600 cell) liksom tidigare men nu fanns din cell PCI 00584-14 med i listan. Ny koll på vägstumpen mitt för din norra infart gav samma 00089-1 som tidigare men när jag körde tillbaka igen mot Hangarvägen anslöt routern tillfälligt till din cell 00584-14 med RSRP -100. Närjag vänder från Hangarvägen ned utmed Sydöstra vägen mot motorvägen blir 00584-14 svagare. Sedan körde jag norrut på motorvägen och 00584-14 fanns med i listan i flera mil men mycket svag, RSRP -118.

Allt detta talar för att 00584-14 kommer från en mast som står norrut från dig, förmodligen åt nordväst in i Lund. Möjligen finns gluggar mellan byggnader som släpper igenom signalen ibland. Avståndet är troligen flera kilometer.

Mätningarna med AVM6840 från huset i ett fönster mot Lund visade en kraftigt varierande signal, fr a vad gällde SINR. Det kan bero på att du inte har en direkt signal utan att masten kastar reflexer mot byggnader i mastens närhet. I och för sig ska reflexer hjälpa Mimomottagning på 4G genom spatial multiplexing (teorivarning) men om nu en annan cell ger interferens så kan den kombinerade effekten av snabb fading från båda möjligen ge den kraftigt varierande SINR och föranleda B593 att byta cell. AVM6840 redovisar bara värden varje sekund. Fadingen utspelar sig på millisekundnivå.

Det finns ett tyskt "FritzWatch" program som tagits fram av entusiaster och det redovisar varje gång AVM-routern byter cell. Det kan ske så snabbt att du inte märker det km den sedan byter tillbaka. Programmet finn bara för windows:

http://www.lte-anbieter.info/fritzwatch/

Edit: Fritzwatch fungerar inte med internationella versionen av 6840 med fw 05.50.

Vi prövade också med en lite större 800-antenn, den billiga dubbelpanelen "antennenwerk" som påstås ge 14 dBi gain (föga troligt med de måtten). Antennen hade påtagligt lite riktverkan inom en 90 graders sektor. Det kan bero på att signalen kommer från flera håll, spridd genom trädkronorna i närheten som är i vägen för signalen. (Noteras kan för övrigt att det helt öppna skånska landskapet i omgivningen är tufft för 4G om man är i radioskugga från träd och byggnader alldeles framför antennen eftersom man inte får in några bra reflekterade signaler.

Vi kunde också notera att DL blev 25 mbit/s och UL 6 mbit/s med den kraftigare antennen trots att RSRQ eller SINR inte ville bli
riktigt bra. Vid interferens och fading blir det mycket lättare för routern att avkoda signalen om signalstyrkan är hög. Därför kan det löna sig att använda en ännu bättre antenn, t ex Wimos 15 dBi mimopanel (som förmodligen inte ljuger).


http://www.wimo.com/download/18707.15dual.pdf

Köp via wimo.com

Poynting Xpol antennen har en bred lob och rätt låg förstärkning. Teoretiskt sett så ska en bred lob vara bra om signalen är indirekt och spridd men jag tvekar på att det gäller i en interferenssituation.


Den internationella versionen av AVM6840 har, till skillnad från den tyska, inte fått fw som ger avståndet till ansluten cell (ska kolla om ny fw finns edit installerad är 05.50 men 05.51 finns från 14 februari 2014. Problemet är att routern inte upptäcker ny fw vid sökning och man kan inte ladda ned filen till dator. Har kontaktat support).  Med den tyska skulle man rätt lätt kunna triangulera fram mastens läge. Upplösningen på mätningen för 4G är egentligen 75 meter men routern avrundar en del på kilometeravstånd.  I nuläget spelar det ingen roll var masten står eftersom du kan få ett hyggligt resultat med en bra antenn och kan ställa antennen så att tegelhuset fungerar som skärm för signaler från sidan.

Dlink 921 gav ungefär lika bra resultat som AVM6840 och den hade hållit sig till samma cell PCI 441 vid dina test, till skillnad från B593. Recensioner på dustin höjer knappast 921 till skyarna.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

52

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

jonasolof skrev:

Vi testade på plats i måndags med AVM6840 och Dlink 921. I båda fallen låste routrarna på cellen med PCI 441 som har global cell ID 00584-14 hexadecimalt. RSRP ca -90 och mycket varierande RSRQ, band 800 MHz.

......

Dlink 921 gav ungefär lika bra resultat som AVM6840 och den hade hållit sig till samma cell PCI 441 vid dina test, till skillnad från B593. Recensioner på dustin höjer knappast 921 till skyarna.


Bra sammanfattat.

Jag har under de senaste dagarna låtit D-Linkroutern stå i fönstret på ovanvåningen precis som när du var här på besök.
Det har fungerat förhållandevis bra. Framförallt märker man att hastigheten är stabilare, den hoppar inte upp och ner som med den externa antennen.
Som mest har jag fått hastigheter på strax över 30mbit nedströms och 17 uppströms.
Medelvärdet ligger runt 20 mbit nedströms under dagens ljusa timmar.
Men ibland kan det dyka ner under 10mbit på kvällarna.

Idag gjorde jag så att jag pratade med supporten där jag köpte min externa antenn. Vi kom fram till att jag skulle komma in och prova en ny, för att utesluta eventuella fel.
Cyklade in och fick bytt ut den.
Satte den på samma plats som routern, dvs i fönstret.
Men det blir inte bättre på något sätt. Ostabila hastigheter och allmänt dålig uppkoppling. Oavsett hur jag riktar och har mig.
Trots värden på -79 och -7 enligt Huawei routern.

Byter till D-linkroutern och allt funkar som det ska. Eller iaf bättre.

Tycker det är så sjukt märkligt att den externa antennen inte kan få bättre hastigheter än de som sitter på routern..

53

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Jag tror inte att det är fel på utrustningen utan att det är interferens och vågutbredning dom spökar. Att det sjunker på kvällen kan bero på högre belastning på masten.

Har du kvar routern i huset åt väster? (Lund).  Den yttre antennen på taket kanske tar in mer interferens medan dlinken då den står nere i gavelfönstret slipper en del interfererande signaler som skärmas av pga husst framför. Pröva att ta ned Poyntingantennen och använd den, helst med korta kablar, i fönstret.

Tyvärr går det bara att komma fram genom ihärdigt testande av alternativa placeringar och riktningar, framför allt eftersom de routrar du nu har inte ger någon översikt.

Kom ihåg att det blev bätttre i det västra husets öppning på gaveln när vi drog in panelantennen ett par dm innanför de tjocka tegelväggarna.

Om man antar att signalen kommer från en vinkel norr om husens längsaxel så skulle det kunna vara idé att testa med poyntingantennen dikt an mot norra fasaden mitt på men riktad något mer åt norr. Kommer interferensen framifrån eller söder om längsaxeln så skärmas den bort. Funkar inte det så testa motsatsen. Att sätta antennen en bit in bakom ett hörn kan  dämpa interferens kraftigt och ge bättre och stabilare signal. Jag tror inte längre att det är en granncell i samma mast som stör för det finns ingen cell med samma mast-id m.u.a. de sista två siffrorna. Därmed bör du ha en viss vinkel mellan  bäringarna som ger dig spelrum.

Careface bör kunna ge besked om numreringen av 4G celler i Tres nät. Är det bara de två sista siffrorna som skiljer som fallet är i andra nät? (Jag är tillbaka i Bryssel och kan inte kolla).  PCI kan man bara se för ansluten cell såvida man inte som jag har behållit en icke uppdaterad nokia 920. Den visar PCI för alla celler som hörs -men inte global id så det är ett väldigt pyssel att samordna översikterna man får från AVM routern med dem man får från nokian.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

54

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Ett tips. Om du tar en månads abonnemang på tjänsten lociloci.se så kan du se var master finns som telefoner med t ex tre abb ansluter med 3G för tal. Förmodligen finns 4G 800 cellerna i samma master. Allra mest effektivt vore att ansluta en samsungtelefon med en patchkabel till riktantennen så att andra master väljs bort. Du kan söka från dator. simkort för data funkar inte men ni kanske har något tre sim för tal också.

Lociloci visar helt enkelt en cirkel runt den mast till vilken den sökta telefonen är ansluten. Zoomar man in kan man se masten i google maps på satellitbild. Jag använde tjänsten förra sommaren med mycket gott resultat. Det var intressant att se hur telefonen hoppade omkring bland olika master, ibland nära, ibland långt bort. Fr a i västra gaveln på ditt eget hus borde det gå att lokalisera masten om telefonen är en bit innanför öppningen i väggen så att det skärmar i andra riktningar.

Tjänsten kostar 39 kr månadsvis hos lociloci och tio kr mindre via tre men jag vet inte hur korta bindningstider tre medger.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

55 Senaste redigerad av simtrax (2014-05-25 07:56:15)

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Jag var inne på klostergården igår och försökte hitta masten. Men det gick inte bra alls.
Kopplade däremot upp min B593 hos en kompis som bor där. Den anslöt till cellen 441. Men bara 1 i signalstyrka.
Å andra sidan hade jag trots det hastigheter på runt 15 Mbit nedströms. Har en känsla av att vi var på "fel sida" av våningshusen, dvs radioskugga.

Utöver det provade jag även 4-5 olika placeringar för min externa antenn, runt om på min tomt. På alla möjliga tänkbara och otänkbara ställen. Jag kan säga att ingen av platserna gav särskilt bra resultat. Förstår inte hur det kan vara så att det funkar så dåligt med den antennen.
Provade även ute på "öppet fält" med hjälp av lite förlängningssladdar. Funkade inget vidare det heller. Oavsett om jag hade extern antenn eller bara routerns egna antenner.
Routern väljer iaf mellan 2 master, 441 och 407. Fick som bäst 3 staplar då den anslöt mot 407. Men jag har ingen aning om var den masten är placerad.

Kan man inte på något sätt kräva att Tre berättar för mig exakt position för sina master?
Hur ska jag annars kunna rikta mina antenner på något vettigt sätt?

56

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Lociloci och åka runt mera. Tre kommer troligen inte att berätta. Men du kan leta master på bredbandskollen.se. Det finns trådar om det.

Det är först när man har RSRP kring -80 som man är någon km från en mast. Det är enormt svårt att leta om signalnivån ligger på -90 eller sämre. Och det är närmast hopplöst utan en router eller telefon som listar alla celler som hörs, fr a när det finns så många celler som tio i grannskapet. OK kan man ägna en vecka åt att finkamna området så kan det gå med en av de routrar du har.

En annan grej är att använda en samsung 4 G telefon och slå in koden*#0011# som visar cell id, pci och rsrp för ansluten cell. Sedan åka runt tills din sökta pci dyker upp som ansluten med signalstyrka vid -80 eller bättre. När det är -70 bör du kunna se masten.

När jag åker förbi Lund nästa gång i juni så har jag tyska AVM routrar med mig och kan läsa av avståndet till masten.

Hur gör man en pejlantenn för 800 bandet?

Hur skulle en loop-antenn för 800 MHz bandet se ut? (Loop-antennen är användbar för radioplejling eftersom den har ett väldefinierat minimum egentligen två st 180 grader i sär).

Kanske det vore bättre med två phase array kopplade yagis där avståndet inrättas så att det uppstår en dip mellan huvudloberna.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

57

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Simtrax hittade till slut masten med PCI 441 ca 4 km från bostaden. Fri sikt råder över ett mycket öppet skånskt slättandskap medo odlade åkrar flera km framför antennen. DL varierat kraftigt trots hygglig signalstyrka och det är inte klart varför. Innan man ger ssig på bygge av stora yagis för att öka signalstyrkan bör man grunna över den verkan höjden över marken kan ha. kort sagt så brukar signalstyrka öka kraftigt ju högr upp ens antenn kommer. Men paradoxala effekter kan uppkomma pga reflexer så att det på vissa höjder blir svagare signal. Detta har analyserats av Ofcom i UK, motsvarigheten till PTS.

Avsnittt 5 i följande text förtjänar studium

http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=5931

En variabel de inte studerat är att LTE antennerna placeras den ena bakom den andra, t ex en meter. Det bör minska risken för att en utsläckande reflex ska äta upp signalen för båda antennerna.

http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=5931

Här finns mer om marknära förluster.

http://www.asrr.org/attachments/195_Int … d-2005.pdf

Efterom simtrax har förmånen att ha tillgång till en rejäl lift kan han testa förhållandena på olika höjd. En möjlighet är med trial version av DU-meter åka upp och ned under pågående nedladdning av en stor fil. Ju högre fart, desto bättre SINR. Det är inte givet att högsta uppmätta genomsnittliga RSRP ger bästa fart.

Från marknära till högt kan skillnaden i signalstyrka vara mer än 20 dBm. Det finns ett skäl varför radiolänkar alltid sitter högt över mark trots att fri sikt kan råda längre ned.

Fresnelzonen bör vara fri vilket brukar innebära att antennen måste upp på mottagarsidan.

http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=5477

Siten ärlite pysslig. Läg in höjder för basstationsantenner och egna antenner. Klicka sedan på parameters och lägg in frekvensen 800 MHz. Klicka sedan på draw profiles så ser man om fresnelzonen går fri. Det tror jag inte den gör förrän de egna antennerna monteras 12-15 meter över mark. En fri fresnelzon är viktig om man ska få stabil länk över stora avstånd.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

58

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Tack för din summering!
Ska titta igenom länkarna du postade.

Är man intresserad kan man läsa om mina byggen av BiQuad-antenner här:
http://www.mobilabredband.se/forum/view … ?pid=61337
Det kan vara intressant läsning, mottagningsförhållandena på plats förklaras litegrann där.

59

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

E Kafeman skrev om bl a biquads häromdagen. Jag skulle göra reflektorerna större och böja upp kanterna ett par cm. Avståndet till reflektorn är vikig för impedansen. Men eftersom xpol har gain på drygt 8 dBi har du lyckats bra. Max gain på en enkel biquad är ca 11 dBi.

Jag är rätt övertygad om att trädet stör, fr a med löv så att placera antennerna med fri sikt är bra. Dessutom bör de nog upp rejält.


Du såg väl min nya tråd om yagibyggen. Där finns all info du behöver för att bygga yagis med gain över 15 dBi.

Bättre bygga stora antenner själv än att köpa. Mycket av det som säljs med förespeglingar om stor antennvinst är bara bluff. Jag köpte en polsk panelantenn 70x70 cm för 900 MHz (ej mimo)Funkar inte alls som utlovat. Billiga stora yagis är förmodligen också bluff. Konstig antennindustri i Polen, vad är det för business att sälja skräpantenner?... Efterfrågan på panelantenner 70x70 cm kan inte vara särskilt stor så varför över huvud taget tillverka dem om ingen kund kommer att rekommendera dem till andra.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

60

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

jonasolof skrev:

E Kafeman skrev om bl a biquads häromdagen. Jag skulle göra reflektorerna större och böja upp kanterna ett par cm. Avståndet till reflektorn är vikig för impedansen. Men eftersom xpol har gain på drygt 8 dBi har du lyckats bra. Max gain på en enkel biquad är ca 11 dBi.

Jag är rätt övertygad om att trädet stör, fr a med löv så att placera antennerna med fri sikt är bra. Dessutom bör de nog upp rejält.


Du såg väl min nya tråd om yagibyggen. Där finns all info du behöver för att bygga yagis med gain över 15 dBi.

Bättre bygga stora antenner själv än att köpa. Mycket av det som säljs med förespeglingar om stor antennvinst är bara bluff. Jag köpte en polsk panelantenn 70x70 cm för 900 MHz (ej mimo)Funkar inte alls som utlovat. Billiga stora yagis är förmodligen också bluff. Konstig antennindustri i Polen, vad är det för business att sälja skräpantenner?... Efterfrågan på panelantenner 70x70 cm kan inte vara särskilt stor så varför över huvud taget tillverka dem om ingen kund kommer att rekommendera dem till andra.

Såg din tråd. Lade ett inlägg där.

Ja böja upp kanterna hade inte varit några problem. Vet faktiskt inte varför jag inte gjorde det. Antagligen för att jag inte sett någon fakta på varför man gör det.
Ja det är konstigt, men precis som i alla andra branscher vill man tjäna pengar. Mer gain = fler som köper. Brist på kunskap är ofta stort problem..

61

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Sitter och leker med tanken att konstruera Biquads för 2600Mhz. Enligt dina mätningar finns det sådana master här. Och man skulle eventuellt kunna ta emot signal från dem.
Jag tänker mig att när jag körde med XPOL-antennen så var masten i hjärup så stark att oavsett var jag riktade så fick jag in den.
Bygger jag 2600-biquads så kanske den masten utesluts.
Men å andra sidan kanske mottagningen från de master jag får in är alldeles för dålig.

62

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Det är klart att det går att göra biquads för 2600. Det finns massor av kontruktioner med biquads för 2450 Mhz WLAN. En annan rolig konstruktion är cantenna. den kan ge upp mot 14 dBi och det finns trådar om dem på forumet.

Det stämmer att AVM6840 registrerade flera stycken Tre celler på 2600, om bäst -92 dBm. Men där kan träden i riktning mot Lund vara ett problem. 

Vad gäller 800 hade jag nog i första hand satsat på en 15 dBi panelantenn från Wimo.de

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

63

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

jonasolof skrev:

Det är klart att det går att göra biquads för 2600. Det finns massor av kontruktioner med biquads för 2450 Mhz WLAN. En annan rolig konstruktion är cantenna. den kan ge upp mot 14 dBi och det finns trådar om dem på forumet.

Det stämmer att AVM6840 registrerade flera stycken Tre celler på 2600, om bäst -92 dBm. Men där kan träden i riktning mot Lund vara ett problem. 

Vad gäller 800 hade jag nog i första hand satsat på en 15 dBi panelantenn från Wimo.de

Problemet är bara priset. Avsevärt mycket dyrare än att bygga eget.
Å andra sidan kan man hoppas att wimo's panel ger den gain de skriver.
Med ett hemmabygge vet man aldrig vad man får.

64

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Wimo:s stora panelantenn är bra. Med en AVM 6840 och två magnetantenner på varsin kakburk och två meter RG-174 får jag RSRP -104, SINR -2 och RSRQ -16. Med Wimopanelelen får jag, med tio meter CLF-400/Ecoflex 10 Plus, RSRP -71, RSRQ -5 och SINR 13. Distans till bas cirka 8 km med fri sikt och ren Fresnelzon. Då ligger jag ändå i sidoperiferin till en cellsektor. Den stora panelen ger dock en viss vindlast och bör inte monteras på maströr med diameter mindre än 50 mm om den inte sitter nära ett maströrsfäste till skorsten.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

65

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Panelantennen kan inte ha en antennvinst på 33 dB över magnetfotsantennnerna så mycketmåste bero på placeringen. För att göra en jämförelse skulle man behöva ställa routern på skorstenen med paddelantenner som förmodligen i sig själva har 2-3 dBi gain.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

66

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Jämförelsen är gjord parallellt även med en H820 som inte tillåter på chassit monterade antenner - därför magnetfotsantenner. Placeringsskillnaden består i det ena fallet av skorstensmontage i det andra står magnetfotsantennerna (på kakburkar) bakom ett stort treglas panoramafönster i ett trähus med den fria sikten mot basen endast begränsad av två små björkar 35 meter framför routern. Nivåskillnaden mellan Wimoantennen och magnetfötterna bakom fönstret är cirka fem meter.
Antennvarianterna i sig kan givetvis inte skilja 33 dB utan värdet påverkas också av antennläget inne/ute, höjdskillnad och kabeldämpning men gain är ändå inte helt orepresentativ för en vanlig alternativsituation. Intressant är att vid båda tillfällena  AVM 6840 valde en annan bas med magnetfötterna medan jag riktat Wimon mot den närmaste basen. Avståndsskillnaderna mellan de båda alternativa baserna är dock inte dramatisk - högst 2 km. Jag kommer senare i sommar att försöka göra om testet på skorstenen men har då, inte utan betydande besvär med ommontering av de grova koaxialkablarna vars N-don är anslutna till panelantennen och skyddade med limförsedda krympslangar, inte möjlighet att koppla routern via t.ex tvåmeters koaxer (panelen sitter cirka 1,5 meter över skorstenskronan) utan får testa med befintligt koaxkablage vars dämpning dock är känd.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

67

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Allt detta för att ta reda på vilken antennvinst wimos panel egentligen har...

Jag kan göra testet på Öland för min motsvarande antenn sitter inte uppe och jag kan välja lämplig plats för test. Har en tre-mast 4G 800 på 6 km avstånd, fri sikt över vatten. Då kan jag ställa routern på samma höjd.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

68

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Jag är utan tvekan intresserad av en Wimo-panel. Men tyvärr måste jag ta i beaktning att priset landar runt 2400 kr inkl frakt och kablage.
I dagsläget är det pengar jag inte riktigt kan avvara. Har planer på att sälja XPOL-antennen till att börja med. Den är trots allt i nyskick.

Frågan är om DIY Yagi-antenn är ett realistiskt alternativ, de verkar inte så invecklade att bygga. Men som jag skrivit tidigare så vet man så klart aldrig exakt vad man får ut i gain.

69

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Jag ser fram mot jonasolofs test. Sedan är det en annan femma att bra (lågförlust-) koaxialkablar tyvärr ofta kostar mer än hälften av den totala summan för en bra antenn och kablage. Detta är en av de dystra anledningarna till att de flesta antenner "nedanför" semiproffssegmentet som regel levereras med fast monterade och tämligen mediokra kablar där en betydande del av antennvinsten försvinner vilket sällan eller aldrig noteras när respektive företag skall sälja en antenn - då är det bara antennvinsten som räknas. Som vanligt är det gungor och karusell som man bara kan ta sig ur med lite mera kunskap.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

70

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Men som t.ex. Poyinting XPOL-antennen gäller samma sak där med kablage?
Jag antar det.
Lite tråkigt att där är 5 meter kabel, då man i vissa fall bara behöver 1 meter. Hur löser man detta?

Vad har ni för erfarenheter av att sätta en router utomhus i någon form av vädertätad låda?
Så nära antennen som möjligt är syftet.

71

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Jag kör routrar ute, under väder tätning. Detta har funkat m bra i många år för mig, samma med modemen.

Xpol, asis är lite sådär, finns flera modeller av den, värt att notera.

72

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Vox medievalis skrev:

Wimo:s stora panelantenn är bra. Med en AVM 6840 och två magnetantenner på varsin kakburk och två meter RG-174 får jag RSRP -104, SINR -2 och RSRQ -16. Med Wimopanelelen får jag, med tio meter CLF-400/Ecoflex 10 Plus, RSRP -71, RSRQ -5 och SINR 13. Distans till bas cirka 8 km med fri sikt och ren Fresnelzon. Då ligger jag ändå i sidoperiferin till en cellsektor. Den stora panelen ger dock en viss vindlast och bör inte monteras på maströr med diameter mindre än 50 mm om den inte sitter nära ett maströrsfäste till skorsten.

Om vi säger att jag ska beställa en sådana antenn, vad rekommenderar du/ni för kablar?
På deras sida under antennen har de dessa:
40331.02    2m H-155, N/SMA    20.30 €

Är de något att ha eller ska man satsa på de kablarna du använder?
Helst ska det vara färdiga kablar med kontakter, inte kortare än 2 meter och inte längre än 3 meter.
Priset ska helst vara rimligt.

73

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

G-Man skrev:

Jag kör routrar ute, under väder tätning. Detta har funkat m bra i många år för mig, samma med modemen.

Xpol, asis är lite sådär, finns flera modeller av den, värt att notera.

Jag tänker mig en plastlåda, hål i botten, silikon runt hela locket. Låter den stå/hänga där det är skugga större delen av dygnet.
Borde funka tycker jag.

74

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Stoppa in en trådlös termometer i lådan för att hålla koll.

Tyska användare gjorde lådor med tysk  grundlighet inkl fläktventilation och temp kontroll.

Det handlar inte enbart om absoluta nivåer av signalstyrka även om det är viktigt. Riktantennen minskar också interferens och den verkan kvarstår även om kabelförluster finns.

Jag återkommer till höjden över marken. Det finns för få studier av vilken effekt höjden har på signallänken på 4G 800 på det här avståndet.  Den tidigare länkade Ofcomartikeln beskrev kraftiga effekter. Simtrax har en ovanlig möjlighet att i ett öppet landskap testa radiolänken vid olika höjder i meterintervall över ett svstånd av 4 km.

En annan variabel är att montera antennerna med +-45 graders lutning eller hor/ver. Det vore också intressant att se om olika höjd gör någon skillnad.

Alla fyra antennkombinationerna av tx0, tx1, rx0,rx1 bör noteras men det går bra med AVM routern som är på väg.

P.S. Om det är så att de varierande hastigheterna betingas av markreflexer så bör grödorna på fälten ha en inverkan. Fuktig åkerjord bör ge olika reflexmönster än mogen majs t. ex.

Det bör finnas folk på LTH som kan ha synpunkter på frågeställningarna om antennhöjdens inverkan eftersom den är central för mobil kommunikation inkl fasta anläggningar som använder LTE.

Jag sponsrar gärna en studie över höjdens inverkan genom att du får AVM-routern som är på väg.

Jag googlade på antenna height LTE och fann mycket lite. Dem här studien avser stadslandskap

http://ieeexplore.ieee.org/xpl/login.js … %3D5615217

Vad som är mindre uppenbart är att snabb dataöverföring kräver starkare signal vid antennportarna. Här först definitionen av referenskänslighet

http://i.imgur.com/Jp5LWZI.png

Hur snabb dataöverföringen kan vara styrs genom val av allt mer komplexa modulationsformer som routern och basstationen förhandlar fram . Varje modulationnsnivå ställer krav på viss absolut signslstyrka. Sedan kan interferens sabba. Som framgår krävs för snabbaste fart med 64QAm modulation en signalstyrka om -77 dBm vid bandbredden 10 MHz som används på 800. På grund av den svåra interferenssitustionen kring Lund krävd ytterligare marginal.

http://i.imgur.com/fcYjnWE.png

Ökad höjd ger med fallande vinst ju högre upp man kommer starkare och stabilare signal.

Så vad är bäst - antenner med 16 dBi gain på fem meters höjd eller 12 dBi på tio meters höjd? Jag tror det senare. Fr a för att få stabil dignal.

Ang 2600: fresnelzonens anspråk på vertikalt fritt utrymme minskar med högre frekvens så man kan ha en fri Fresnelzon på 2600 fast man inte har det på 800.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

75 Senaste redigerad av simtrax (2014-06-10 07:56:17)

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

jonasolof skrev:

Stoppa in en trådlös termometer i lådan för att hålla koll.

Tyska användare gjorde lådor med tysk  grundlighet inkl fläktventilation och temp kontroll.

Det handlar inte enbart om absoluta nivåer av signalstyrka även om det är viktigt. Riktantennen minskar också interferens och den verkan kvarstår även om kabelförluster finns.

Jag återkommer till höjden över marken. Det finns för få studier av vilken effekt höjden har på signallänken på 4G 800 på det här avståndet.  Den tidigare länkade Ofcomartikeln beskrev kraftiga effekter. Simtrax har en ovanlig möjlighet att i ett öppet landskap testa radiolänken vid olika höjder i meterintervall över ett svstånd av 4 km.

En annan variabel är att montera antennerna med +-45 graders lutning eller hor/ver. Det vore också intressant att se om olika höjd gör någon skillnad.

Alla fyra antennkombinationerna av tx0, tx1, rx0,rx1 bör noteras men det går bra med AVM routern som är på väg.

P.S. Om det är så att de varierande hastigheterna betingas av markreflexer så bör grödorna på fälten ha en inverkan. Fuktig åkerjord bör ge olika reflexmönster än mogen majs t. ex.
Det borde finnas folk på LTH som kan ha synpunkter på frågeställningarna.

Jag sponsrar gärna en studie över höjdens inverkan genom att du får AVM-routern som är på väg.

Gör så att du skriver hur testet bör utföras. Så gör jag gärna det.
Under tiden jag höjer eller sänker antennen spelar jag in valfria graf ur AVM-routerns gränssnitt. Skulle även kunna filma maskinen med kamera utifrån, så kan man se förhållandet mellan höjd över mark och vad graferna visar.
Allt detta redigerar jag ihop till en mysig liten film.

Jag kommer inte kunna hålla mig ifrån att beställa en Wimo 15dB-antenn. Så fort jag får svar på lämpliga kablar kommer jag med stor sannolikhet beställa en.