1 Senaste redigerad av simtrax (2014-07-03 09:42:50)

Tråd: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Jag har döpt om tråden då problemen visat sig vara annorlunda än jag trott.

Är du ny?
Hoppa hit:
http://www.mobilabredband.se/forum/view … 421#p61421

Läs därifrån. Där börjar vi diskutera problemen med varierande SINR och SINR som sjunker vid belastning.





Som rubriken lyder, jag har en Huawei B593 till den har jag en Poynting xpol mimo antenn.
Uppkopplat till Tre's företagsabonnemang.

Det har fungerat i princip klockrent i ca 3 månader.
Men senaste dagarna har det börjat klydda. Routern har alltid stått inställd på LTE only tidigare, med full mottagning mot en cell. Men nu har routern börjat välja en annan cell, som bara har en stapel i mottagning, vilket innebär mycket sämre hastigheter och allmänt klydd.

Varför gör den såhär? Har min ordinarie mast problem?
Eller är det hårdvaran på min sida som strular?

Tacksam för tankar och reflektioner.

2

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Den nya cellen kanske sänder på 2600 och routern tycker att den bör föredra 2600 även om RSSI är svagare på 2600.

För att veta skulle du behöva en router som visar alla hörbara celler. Det gör bara AVM6840 (FDD LTE 800, 1800 och 2600). Jag tror inte att Huawei tillåter dig att låsa på band i b593 som ska vara okomplicerad och användarvänlig och ge minimalt behov av support så att operatören kan spara pengar.

Du kan väl pröva att vrida på antennen och se om routern byter cell. Xpol har bred lob men det sjunker snabbt utanför den breda loben. Eventúellt kan du få en dum cell att hamna utanför maxloben och behålla önskad cell inom max.

annars återstår bara att åka till den bra masten med routern och kolla (koppla tll tolv volt när bilen står still, starta inte motorn vilket kan ge för hög spänning).

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Vrid antennen om det är en annan mast så den kanske försvinner.

Annars skaffa en smalbandig antenn om den byter band och det är vad som spökar.

4

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Det har visat sig svårt att få routern att låta bli att byta band med frekvensselektiv antenn. Inte ens med koaxialstumpsfilter gick det bra enligt tidigare tråd. Där ville en router byta till 3G eftersom man tydligen inte kunde låsa på 4G only.

http://www.mobilabredband.se/forum/post … tml#p56600

Enklast är en MF93D som medger att låsa på 4G only och på enskilt 4G band. Externa antenner kan användas. Eller modem i Huawei- router.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Huawei prylar verkar ha en förkärlek till 2600MHz när det gäller 4G. När jag kör med Telenor måste jag låsa modemet på 900, annars hoppar det över till en 2600 cell 11km bort. Då har jag ändå två 900 yagi riktade mot en annan mast ca:120gr bort från 2600 cellen.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

6

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Det vore naturligtvis lätt för Huawei att lägga in lås på 4G only och lås på band. Men operatörerna som bestämmer och beställer vill inte det. För dyr support förmodligen... Konstigt att de inte tar upp fördelarna med att ej kunna låsa på band i marknadsföringen. Sell on the benefits and not on the features är marknadsföringens mantra.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Tack för era svar.
Mitt nät har fortsatt svaja sedan jag skrev mitt tidigare inlägg.
Senaste två dagarna har det blivit ännu värre.
Routern står och väljer mellan 2 olika master, men lyckas inte ansluta till någon, istället väljer den en annan mast med endast 2 i signalstyrka.

I dagsläget har jag blivit tvungen att hoppa upp på taket och rikta antennen på helt annat håll för att överhuvudtaget ha duglig uppkoppling. Jag har nu mellan 5-10 mbit nedströms. Med 4-5 i signalstyrka. Men en helt annan mast. (märkligt att det är så långsamt men det är ett annat problem)

I filmen nedan kan man se hur routern hoppar mellan olika master. Detta är faktiskt inspelat med routern inställd på intern antenn. Men det såg precis likadant ut de senaste två dagarna innan jag riktade om antennen.
https://www.youtube.com/watch?v=v3BGuwP1C7Y

Har ni några tankar eller reflektioner?
Jag pratade med Tre, de hade inte mycket att säga om det. Kolla hårdvaran, om allt är okej hos dig, då får vi skicka en felrapport till teknikerna.
Jag vet inte riktigt vad jag ska göra mer.
Tidigare hade jag hastigheter på 25-45 mbit, nu går det knappt att använda längre.

8

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Jag får bättre funktion med de interna antennerna i b593 med tre mot med en xpol.
nu anger du ej villken modell av den du har så.

9

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

G-Man skrev:

Jag får bättre funktion med de interna antennerna i b593 med tre mot med en xpol.
nu anger du ej villken modell av den du har så.

Interna antennen verkar inte fungera något vidare. Ca 1 km till masten i fråga, vet inte om det är för långt eller ej för den interna.
Externa antennen är som i första inlägget:
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … dbi-p30146

Det konstiga är att det fungerade jättebra i 2-3 månader. Nu har det plötsligt blivit väldigt svajigt.

10

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

den första gången jag kallades in för att hjälpa ett litet företag som plötsligt fått problem med uppkopplingen så att deras internetberoende kortläsare fick ideliga avbrott - så var det en B593 som tidigare funkat bra på 3G men blev helsnurrig när tele2 också kom igång med ett antal 4G master där ingen dominerade över de andra eftersom mottagningen skedde över Kalmarsund. Routern var inställd på auto. Enda lösningen då var att låsa routern på 3G så att den fortsatte mot den ursprungliga masten. Nu kan vi istället använda en ensam Tre 800 cell som ger bra signal utan interferensproblem. 

I ditt fall verkar det som om routern enbart hoppar mellan 4G master men på youtube det är för smått för att läsa cell id. det är möjligt att routern hoppar mellan olika 4G band också, t ex om det har kommit igång en 2600 mast i närheten.

Första led i diagnostiken är att ta reda på vilka celler som routern kopplar upp mot, använt band, var masterna står och om du befinner dig i sektorgräns eller ej. Det svåraste problemet är om routern hoppar mellan två angränsande sektorer på samma mast. Anledningen till hoppandet är att signalnivåer är instabila med snabb Raleigh fading. gränsen för cellbyte är bara 3 dBm så om de inbördes nivåerna ändras mer än så så kan hoppande ske. Nu är gränsvärdena för handhover lite tillverkarberoende och mitt intyck är att Huawei och särskilt B593 lätt hänger sig åt hoppande. Det är inte fel på hårdvaran men den är något bristfälligt optimerad. Finns inte en chans att någon gör något åt det. så här har det varit sedan routern kom.

I ett något bättre fall än cellgräns så handlar det om hoppande mellan master på olika band. det löses enbart genom att man låser på band men det låter dig Huawei dig inte göra eftersom de anser att du saknar den nödvändiga kompetensen för att hantera detta. I andra routrar från andra tillverkare går det.

Om det istället är så att routrern hoppar mellan master som står mer än 30 grader i sär men på samma band kan det vara skäl att byta till en smalare riktantenn. Xpol 0002 tar in alla band lika och med en rätt bred lob. Det är bra ibland, i reflexrik miljö, men inte här

Det behövs uppgift om använt band för att du ska veta vilken antenn som är lämplig.  Vi har tidigare stött på att någon försökt undvika cellhopp genom att försöka filtrera bort oönskat frekvensband med filter och enbandsantenner men det har inte funkat något vidare.

Med mifin ZTE MF93D kan du låsa på 4G only och på valfritt band och även se vilka frekvensband routern ställer in sig på i läge automatiskt bandval. Men du kommer inte att få någon överblick över samtliga celler som hörs. Den grannlaga uppgiften löser jag med tysk AVM6840 för 800. 1800 oh 2600 och med icke fw uppgraderad nokia lumia 920  i field test läge för 4G 900.

Om två master står nästan i samma rikting går det inte att skilja dem åt med riktantenn utom med en riktigt stor parabol eller en tvärställd basstationsantenn (3-4 grader bred lob i bästa all) Vad man kan göra är att testa med att sätta antennen bakom en husknut så att det bara finns direktsikt till den ena. detta kan ge tillräckligt stor skillnad i signalsstyrka RSRP för att cellbyte inte
ska ske.

En annan knepig sits är om två master står i linje. En tysk med antennerfarenhet blev kvitt hoppandet genom att istället för att ha två yagisvinklade +/- 45 grader så vred han den ena så att den stod i 70 grader i förhållande till vertikalen. Det kan således lösa sig att trixa med polarisationsplanet på respektive antenn - men då kan det ju inte vara en mimoantenn.

Så vilka band är det uppkopplingen sker på? Eftersom det är Tre är det 800 eller 2600. Men vilket av dem?

finns du i östra Småland inkl Öland kan jag hjälpa till med mätningar från juni men du vill så klart ha ordning på uppkopplingen snarast. The hard fact är att det finns ingenstans du kan ringa för att få hjälp med ditt problem för det är bara nätmätningsproffs som har erforderlig utrustning - och så enstaka nördamatörer som jag som lappar och lagar med olika konsssumentprylar som ger analysresultat sammantaget.

Fråga: Hur spelar man in från skärm tlll youtube?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Jag kör med interna >3km och får bra(bättre) funktion,
Tycker det låter som den har havererat på något vis.

Provade att mäta sträckan i google maps men mät prylen borttagen i senaste uppdateringen...

Står i dokumentationen till b593 att den ej får användas dygnet runt.... yäsp huawei !

12

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

simtrax skrev:

Som rubriken lyder, jag har en Huawei B593 till den har jag en Poynting xpol mimo antenn.
Uppkopplat till Tre's företagsabonnemang.

Det har fungerat i princip klockrent i ca 3 månader.
Men senaste dagarna har det börjat klydda. Routern har alltid stått inställd på LTE only tidigare, med full mottagning mot en cell. Men nu har routern börjat välja en annan cell, som bara har en stapel i mottagning, vilket innebär mycket sämre hastigheter och allmänt klydd.

Varför gör den såhär? Har min ordinarie mast problem?
Eller är det hårdvaran på min sida som strular?

Tacksam för tankar och reflektioner.

har du testat några olika firmwares på routern/modemet jag har själv testat ganska många olika och tycker modemet beter sig olika med olika firmwares bla när det gäller att hoa mellan olika celler.

den som jag har upplevt som bäst hittills är T-mobiles http://download.t-mobile.at/a/dlc/V100R … 02.tar.bz2

även telias tycker jag har fungerat bra http://www3.telia.se/support/programvar … +s.tar.bz2

vilken firmware har du?

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

13 Senaste redigerad av simtrax (2014-04-17 21:14:42)

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

jonasolof skrev:

den första gången jag kallades in för att hjälpa ett litet företag som plötsligt fått problem med uppkopplingen så att deras internetberoende kortläsare fick ideliga avbrott - så var det en B593 som tidigare funkat bra på 3G men blev helsnurrig när tele2 också kom igång med ett antal 4G master där ingen dominerade över de andra eftersom mottagningen skedde över Kalmarsund. Routern var inställd på auto. Enda lösningen då var att låsa routern på 3G så att den fortsatte mot den ursprungliga masten. Nu kan vi istället använda en ensam Tre 800 cell som ger bra signal utan interferensproblem. 

I ditt fall verkar det som om routern enbart hoppar mellan 4G master men på youtube det är för smått för att läsa cell id. det är möjligt att routern hoppar mellan olika 4G band också, t ex om det har kommit igång en 2600 mast i närheten.

Första led i diagnostiken är att ta reda på vilka celler som routern kopplar upp mot, använt band, var masterna står och om du befinner dig i sektorgräns eller ej. Det svåraste problemet är om routern hoppar mellan två angränsande sektorer på samma mast. Anledningen till hoppandet är att signalnivåer är instabila med snabb Raleigh fading. gränsen för cellbyte är bara 3 dBm så om de inbördes nivåerna ändras mer än så så kan hoppande ske. Nu är gränsvärdena för handhover lite tillverkarberoende och mitt intyck är att Huawei och särskilt B593 lätt hänger sig åt hoppande. Det är inte fel på hårdvaran men den är något bristfälligt optimerad. Finns inte en chans att någon gör något åt det. så här har det varit sedan routern kom.

I ett något bättre fall än cellgräns så handlar det om hoppande mellan master på olika band. det löses enbart genom att man låser på band men det låter dig Huawei dig inte göra eftersom de anser att du saknar den nödvändiga kompetensen för att hantera detta. I andra routrar från andra tillverkare går det.

Om det istället är så att routrern hoppar mellan master som står mer än 30 grader i sär men på samma band kan det vara skäl att byta till en smalare riktantenn. Xpol 0002 tar in alla band lika och med en rätt bred lob. Det är bra ibland, i reflexrik miljö, men inte här

Det behövs uppgift om använt band för att du ska veta vilken antenn som är lämplig.  Vi har tidigare stött på att någon försökt undvika cellhopp genom att försöka filtrera bort oönskat frekvensband med filter och enbandsantenner men det har inte funkat något vidare.

Med mifin ZTE MF93D kan du låsa på 4G only och på valfritt band och även se vilka frekvensband routern ställer in sig på i läge automatiskt bandval. Men du kommer inte att få någon överblick över samtliga celler som hörs. Den grannlaga uppgiften löser jag med tysk AVM6840 för 800. 1800 oh 2600 och med icke fw uppgraderad nokia lumia 920  i field test läge för 4G 900.

Om två master står nästan i samma rikting går det inte att skilja dem åt med riktantenn utom med en riktigt stor parabol eller en tvärställd basstationsantenn (3-4 grader bred lob i bästa all) Vad man kan göra är att testa med att sätta antennen bakom en husknut så att det bara finns direktsikt till den ena. detta kan ge tillräckligt stor skillnad i signalsstyrka RSRP för att cellbyte inte
ska ske.

En annan knepig sits är om två master står i linje. En tysk med antennerfarenhet blev kvitt hoppandet genom att istället för att ha två yagisvinklade +/- 45 grader så vred han den ena så att den stod i 70 grader i förhållande till vertikalen. Det kan således lösa sig att trixa med polarisationsplanet på respektive antenn - men då kan det ju inte vara en mimoantenn.

Så vilka band är det uppkopplingen sker på? Eftersom det är Tre är det 800 eller 2600. Men vilket av dem?

finns du i östra Småland inkl Öland kan jag hjälpa till med mätningar från juni men du vill så klart ha ordning på uppkopplingen snarast. The hard fact är att det finns ingenstans du kan ringa för att få hjälp med ditt problem för det är bara nätmätningsproffs som har erforderlig utrustning - och så enstaka nördamatörer som jag som lappar och lagar med olika konsssumentprylar som ger analysresultat sammantaget.

Fråga: Hur spelar man in från skärm tlll youtube?

Ja frågan är där kring vilket band det är. Jag vet faktiskt inte. Under kvällen har jag testat lite olika saker för att försöka komma närmre problemet.
Jag började med att koppla bort den externa antennen och sätta routern i ett fönster, i princip fri sikt till den mast jag använt tidigare. Routern hittade ingen vettig uppkoppling, och hoppade precis som tidigare mellan olika master. (se youtube video nedan, glöm inte att välja HD)
https://www.youtube.com/watch?v=zrihP8HZOLU
Så det blev inget vidare, jag lyckades alltså inte få någon uppkoppling överhuvudtaget på det sättet!

Jag gick och hämtade min ouppackade HUAWEI E3272 som följde med det mobila bredbandet. Satte i simkort, ställde datorn i samma fönster. Återigen samma problem! Ingen uppkoppling, den fick in något 3G, men så fort jag valde endast 4G så fungerade det inte.
Jag bestämde mig för att göra en liten resa, så jag tog bilen och körde förbi dels den mast jag varit uppkopplad mot tidigare, som de på Tre tidigare idag sagt att den ska vara fullt fungerande. Ingen vettig uppkoppling här heller. Fick en plupp i signalstyrka. Men jag kan inte se vilken mast jag är ansluten till i det interfacet.
Jag körde vidare in på klostergården i lund, där fick jag 4 i signalstyrka och ca 40-50mbit nedströms på 3 olika försök. Så fungerar gör grejorna.
Jag körde vidare till en annan plats där Tre angett att det finns en mast, inte heller här fick jag mer än 1 signalstyrka.

När jag passerade min mast på väg hem, ligger vid södra Lund, Tetra Pak ungefär, så provade jag igen. No luck.

Lurigt detta.. Jag kan låsa till olika band med HUAWEI E3272, men då försvinner mottagningen helt. Blir inte bra alls.


För att spela in det jag har på skärmen, i mitt fall använder jag en Mac med QuickTime. Då är det väldigt smidigt, i Quicktime väljer man arkiv och sedan "Spela in skärmbild" eller något i den stilen.
På PC har jag inga bra tips tyvärr. Vill minnas att det finns ett program som heter Fraps. Inget jag testat däremot.

14

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Till att börja med körde jag Telias FW, sen fick jag tag på Tre DK FW. Så den har jag använt senaste månaderna.
Men det kan kanske vara läge att prova byta. Men jag tycker inte det skulle vara såhär stor skillnad? Att det skulle gå från att inte fungera alls, till att fungera.
T-Mobiles har jag inte testat någon gång.

metallicaman_no1 skrev:
simtrax skrev:

Som rubriken lyder, jag har en Huawei B593 till den har jag en Poynting xpol mimo antenn.
Uppkopplat till Tre's företagsabonnemang.

Det har fungerat i princip klockrent i ca 3 månader.
Men senaste dagarna har det börjat klydda. Routern har alltid stått inställd på LTE only tidigare, med full mottagning mot en cell. Men nu har routern börjat välja en annan cell, som bara har en stapel i mottagning, vilket innebär mycket sämre hastigheter och allmänt klydd.

Varför gör den såhär? Har min ordinarie mast problem?
Eller är det hårdvaran på min sida som strular?

Tacksam för tankar och reflektioner.

har du testat några olika firmwares på routern/modemet jag har själv testat ganska många olika och tycker modemet beter sig olika med olika firmwares bla när det gäller att hoa mellan olika celler.

den som jag har upplevt som bäst hittills är T-mobiles http://download.t-mobile.at/a/dlc/V100R … 02.tar.bz2

även telias tycker jag har fungerat bra http://www3.telia.se/support/programvar … +s.tar.bz2

vilken firmware har du?

15

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Bandbredd 10000 kan väl vara både 800 och 2600 för Tre FDD.
Det är möjligt att det finns nångon stark mast i närheten som modemet försöker ansluta till trots attdet är fel operatör. RSSI är mycket starkt när du inte får någon uppkoppling.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16 Senaste redigerad av simtrax (2014-04-18 06:57:58)

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

jonasolof skrev:

Bandbredd 10000 kan väl vara både 800 och 2600 för Tre FDD.
Det är möjligt att det finns nångon stark mast i närheten som modemet försöker ansluta till trots attdet är fel operatör. RSSI är mycket starkt när du inte får någon uppkoppling.

Apropå det fick jag vid ett tillfälle in en annan mast igårkväll, då routern stod i fönstret. Utan extern antenn.
Detta lyckades jag bara få in en gång, men hade inget nät då jag fick in det.

https://www.dropbox.com/s/ru3oyy0c9dawn07/3.jpg

Bättre värden än jag tidigare sett på någon annan mast.

17

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Installerade T-Mobile FW som metallicaman_no1 tipsade om, riktade om antennen till ungefär samma mast som tidigare.
Och nu verkar det fungera som det ska. Hoppar inte mellan master, och ca 30-40 mbit nedströms och 10-12 mbit uppströms.
Vi får se hur länge detta håller. Men med lite tur kanske det vill funka nu.
Cellerna har andra namn nu, de har 6 siffror istället för 3. Så jag svårt att säga om det är samma mast eller inte.

18

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Cellerna benämns dels med PCI, physical cell id, som är en nummerserie om ungefär 500 som används för att dynamiskt konfigurera nätet. Dessutom har varje cell en GCI, Global cell identity, som är sex siffror hos Tre men vanligen 8. Den ska översättas till hexadecimalt och då visar sista siffran cellens turordning på masten. Du bör således se både tre och sex siffror.

Nedanstående skrevs innan din post om T-Mobile fw.


-58 dB RSRP som dropbox visade är en extremt stark signal. Vid RSRQ -7 och bandbredd tio MHz innebär det att RSSI är ca -40 vilket i princip innebär att din router står direkt framför en basstationsantenn från en annan operatör - alternativt att det är fel på routern. Ett sådant fel har vi inte hört talas om här. Jag har heller aldrig mätt upp en så stark signal på 4G, ens i närheten av master.

Vid bruten kommunikation söker ett 4G modem först upp den starkaste signalen RSSI och frågar om den får ansluta till det nätet. Om detta nekas efter koll i behörighetsservern så går modemet vidare till nästa tills ett nät hittas som medger anslutning. Därför kommer routern efter avbrott i din uppkoppling att fråga på starka signaler där den inte får ansluta tills den söker vidare.

Nästa punkt: operatörernas nät ligger på olika avsnitt av respektive band, t ex 800. Mottagrnas selektivitet är inte absolut och det är klart möjligt att en stark signal från en angränsande operatör stör routerns ingångssteg så att den tappar uppkopplingen och börjar söka på nytt.

Du bör eliminera eventuella andra störkällor hemma, stäng aav WLAN t ex som jan störa 2600 bandet.

Ca 7 maj kör jag förbi Lund och skulle då kunna hjälpa dig att kolla vilka celler som finns och hur starka de är. Det ser man i AVM6840 direkt oberoende av band och operatör, allt visas. Du kan skicka mig PM vid behov. Att leta var masterna står är en annan sak om man inte vet lokalisationerna från början. Men du bör spana efter master i närheten.

Om du kan få tag i en androidlur med 4G kan du stoppa in vilket sim som helst och kolla med *#0011# om någon stark 4G cell dyker upp. Därstår även EARFCN vilket är en kod för radiokanal som också anger vilket band det är. Allra bäst är en icke uppgraderad galaxy med 4 G med fw 4.2.2 eller lägre för där kan man låsa på 4G band. Eller MF93D.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

19

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

jonasolof skrev:

-58 dB RSRP är en extremt stark signal. Vid RSRQ -7 och bandbredd tio MHz innebär det att RSSI är ca -40 vilket i princip innebär att din router står direkt framför en basstationsantenn från en annan operatör - alternativt att det är fel på routern. Ett sådant fel har vi inte hört talas om här. Jag har heller aldrig mätt upp en så stark signal på 4G, ens i närheten av master.

Vid bruten kommunikation söker ett 4G modem först upp den starkaste signalen RSSI och frågar om den får ansluta till det nätet. Om detta nekas efter koll i behörighetsservern så går modemet vidare till nästa tills ett nät hittas som medger anslutning. Därför kommer routern efter avbrott i din uppkoppling att fråga på starka signaler där den inte får ansluta tills den söker vidare.

Nästa punkt: operatörernas nät ligger på olika avsnitt av respektive band, t ex 800. Mottagrnas selektivitet är inte absolut och det är klart möjligt att en stark signal från en angränsande operatör stör routerns ingångssteg så att den tappar uppkopplingen och börjar söka på nytt.

Du bör eliminera eventuella andra störkällor hemma, stäng aav WLAN t ex som jan störa 2600 bandet.

Ca 7 maj kör jag förbi Lund och skulle då kunna hjälpa dig att kolla vilka celler som finns och hur starka de är. Det ser man i AVM6840 direkt oberoende av band och operatör, allt visas. Du kan skicka mig PM vid behov. Att leta var masterna står är en annan sak om man inte vet lokalisationerna från början. Men du bör spana efter master i närheten.

Om du kan få tag i en androidlur med 4G kan du stoppa in vilket sim som helst och kolla med *#0011# om någon stark 4G cell dyker upp. Därstår även EARFCN vilket är en kod för radiokanal som också anger vilket band det är. Allra bäst är en icke uppgraderad galaxy med 4 G med fw 4.2.2 eller lägre för där kan man låsa på 4G band. Eller MF93D.

Mycket tacksam för dina gedigna svar smile
Det hade varit intressant att se hur det fungerade med en AVM6840, jag har sneglat litegrann på en sådan. Men vill gärna se att det gör någon nytta innan man köper.
Men om mina hastigheter håller sig kring det jag skrev i mitt förra inlägg, så klarar jag mig bra.
Jag avvaktar någon vecka och ser om det fungerar som det ska framöver.
Skulle det börja strula igen tar jag kontakt med dig, så kan vi eventuellt bestämma träff!

20

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Metallicaman, kan du berätta mer om T-mobiles fw? Finns alla band? I österrike används inte 900. Kan du låsa på band? Hur är det med antennomkoppling manuellt? Kan. Du undvika att en tele2 router uppgraderar sig till tele2 fw automatiskt?

I den här forumtråden nämns problem (som nu bör vara lösa) men också att andra fw, t ex telekom.de har mer inställningsmöjligheter

http://forum.t-mobile.at/posts/57dd658416?page=3

På onlinekosten.de finns trådar med länkar till olika fw för B593, sök på B593.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

21

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Det visade sig vara problematiskt även med T-mobile's FW. Det fungerade några dagar, sen började routern ansluta till en sämre cell. Hade då ofta bara 1 stapel i mottagning.
Gick in och valde nätläge till Auto, och därefter tillbaka till LTE. Då hittade den full mottagning igen.
Detta behövde göras minst en gång om dagen.

Jag tröttnade på det och tänkte, jag provar med Telias FW. Lade in den, och allt verkar fungera (hittills iaf).
Däremot är det lite lustigt, för jag kommer inte in i admin-gränssnittet på routern. Funkar inte med varken originallösenord (admin och liknande) eller med något av mina egna lösenord.
Har ni något lösenord som fungerar på en nyinstallerad Telia-FW?
Enligt telias manual ska det vara admin. Men det vill inte fungera.

22

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Angående admin lösenord till B593. Jag gjorde den erfarenheten att en ominstallation av firmware inte nollställer lösenord. Vi är nog många som automatiskt tror att så borde vara fallet. Så har det varit tidigare i dom flesta firmvare uppdateringar till olika tekniska komponenter. Men när jag råkade ut för samma problem som du fast med danska 3:s programvara så var jag tvungen att tänka till lite mer än vanligt smile.

Jag kom då fram till att det är det senaste lösenordet som gäller och måste så vara eftersom denna router har en automatisk firmware uppdaterings inställning som inte går att stänga av helt.

Det skulle bli en massa telefonsamtal till supporten om alla inställningar i routern förvinner så fort det går ut en firmware uppdatering automatiskt.

Så: det finns en configfil i routern som behåller dina inställningar så som wifi, lösenord etc...

jag hoppas du har koll på ditt sist satta lösenord i din router smile

Hoppas det går bra
Micke

23

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Mikael B skrev:

Angående admin lösenord till B593. Jag gjorde den erfarenheten att en ominstallation av firmware inte nollställer lösenord. Vi är nog många som automatiskt tror att så borde vara fallet. Så har det varit tidigare i dom flesta firmvare uppdateringar till olika tekniska komponenter. Men när jag råkade ut för samma problem som du fast med danska 3:s programvara så var jag tvungen att tänka till lite mer än vanligt smile.

Jag kom då fram till att det är det senaste lösenordet som gäller och måste så vara eftersom denna router har en automatisk firmware uppdaterings inställning som inte går att stänga av helt.

Det skulle bli en massa telefonsamtal till supporten om alla inställningar i routern förvinner så fort det går ut en firmware uppdatering automatiskt.

Så: det finns en configfil i routern som behåller dina inställningar så som wifi, lösenord etc...

jag hoppas du har koll på ditt sist satta lösenord i din router smile

Hoppas det går bra
Micke

Tack för ditt svar. Av någon anledning fick jag rätt på det bara genom att starta om routern, tyvärr var den då återställt till Factory Defaults. Men det går rätt snabbt att konfigurera om den igen.

Tyvärr har jag fortfarande problem med att den hoppar över till ett sämre nät med jämna mellanrum.
Jag har nu gjort så att jag har en timer på strömkontakten, den startar om routern 2 gånger per dygn.
Får se om det hjälper.

24

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Från vilket band till vilket band hoppar routern? Eller är det inom samma band?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

25 Senaste redigerad av simtrax (2014-05-05 07:09:11)

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

jonasolof skrev:

Från vilket band till vilket band hoppar routern? Eller är det inom samma band?


Här kommer 2 bilder som visar den information jag kan få. Vilken av masterna jag vill ha förklarar sig självt. smile

https://www.dropbox.com/s/k2ecuwj5ysk9mff/1stapel.png

https://www.dropbox.com/s/mwk12gtga0m8d4a/5staplar.png