1

Tråd: Konstigt fenomen med 3 bredband

Skaffade mobilt bredband från 3 för några månader sedan. Har relativt dålig 4G-signal (800MHz) men får ändå ca 25/3Mbit/s  (Dl/Ul).
Använder ZTE MF28G som medföljde abonnemanget, 149,50 för 100GB/mån.

Nu till problemet/fenomenet!
Oftast får jag en IP-adress som börjar på 2.69.x.x och allt fungerar perfekt.
Men emellanåt så får jag istället en IP-adress som börjar på 95.209.x.x och då fungerar internet inte alls, jag är ansluten och har uppkoppling men ingen internetåtkomst.

Bifogar bilder!

Här har jag IP-adress som börjar på 2.x = allt fungerar perfekt!

http://forumbilder.se/CGEEP/3-fungerar.jpg

Här är IP-adressen 95.x, allt ser normalt ut men ingen internetåtkomst.

http://forumbilder.se/CGEEP/3-fungerar-ej.jpg

Någon som upplevt något liknande?
Antar att endast 3 kan, om någon, vara behjälplig?

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

2

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

Jag har inte haft problem med just Internet men annars tycks portarna vara öppna eller stängda helt slumpvis med Tre. Och det tycks bero på vilket IP-nummer man får (se Stängda portar):

http://www.mobilabredband.se/forum/topi … ortar.html

3

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

Hmm, jo stängda portar kan jag ju acceptera med min användning, men inget Internet ställer ju till det totalt.

Det konstiga tycker jag är att jag är ansluten och att allt ser OK ut men ingen Internetåtkomst!
Provade även med SIM-kortet i min ZTE MF93D men fick samma fenomen.

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

4

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

kontakta operatören, dom vet.

5

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

Ja man kan få ipadress men sedan funkar ändå inte internet. Upplänken fungerar för dåligt. RSSI -87 är en mycket dålig signal. Det innebär att RSRP är minst 25 dBm sämre. Har du en riktanttenn?

Du bör kolla om modemet ansluter till olika master med ledning av cell id eller PCI. Se min tråd om mer signaldata i mobile partner under huawei.

Om masten har svårt att höra dig kan det du upplever inträffa. Kolla var masterna finns, prova närmre och se om det går.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

Nej, ingen riktantenn och alltid samma mast som modemet ansluter till.

Har ADSL som reserv (6/1Mbit/s), skaffade mest 3's mobila bredband för test.

Här resultat med ZTE MF93D i samma position. MF93D ger ju mera mätvärden och visst är det (ur-)usla mätvärden, kanske skulle utvidga min testutrustning med en riktantenn?!;-) - rekommendationer?

http://forumbilder.se/CGEES/mf93d-1.jpg

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

7

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

Den här antennen funkar bra och är extremt billig. Jag kanske inte tror på 14dBi men den brukar hjälpa upp rejält. Annars finns dyrare och bättre på wimo.de.

http://www.wlan-shop24.de/LTE-800-MHz-R … door-14dBi.

Det finns sida på engelska för samma antenn. Jag har köpt åtta stycken från dem och det har funkat bra. Du behöver två SMA-TS9 adaptrar också.

SNR 3,6 är mycket dåligt men ändå inte så dåligt att du inte skulle få uppkoppling. I och för sig återger värdet bara nedlänken.

Med en yttre antenn bör du få mycket bättre fart än med ADSL.. Jag har liknande situation men på LTE1800, svårt få uppkoppling utan yttre antenn. Med motsvarande antenn inkopplad får jag 48 DL och 17 UL.

Vet du säkert att det är samma PCI för de olika adressområdena? I och för sig talar det förhållandet att du kan få så pass hyggligt SNR som 3,6 vid RSRP -120 för att det inte finns andra master eller mastsektorer som stör.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

Tack för antenntips!

Redan nu har jag dock bättre fart med 3's mobila bredband än med ADSL, givetvis när jag har IP-adress som börjar på 2.X annars är det ju nada.
Normalt är DL 20-25 och UL 2-3 Mbit/s.

http://forumbilder.se/CGEES/bbk-resultat-4.jpg

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

9

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

Tja, är signalen från en enda sektor ostörd  kan det gå fort trots svag signal - eller inte alls när inte masten hör dig tillräckligt väl. Det är för upplänken antennen gör mest nytta i ditt fall.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

Dessutom berättade man för mig i Trebutik i somras att MF28G inte är känslig, huaweirouter bättre, så de bytte i utbudet. Däremot så har MF28G dubbla antennkontakter så den drar nytta av extern antenn. Annars kan du återställa din tp-link router till org fw för då bör MF93D funka med tethering till den. Det gör mifon åtminstone till MR3420 v2.2 med iorg fw, full fart. Så med MF93D tethered finns inget behov av root. Däremot funkar inte tethering med MF93D till huntsman.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11 Senaste redigerad av danne (2013-12-20 15:36:33)

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

Jag har samma problem, har börjat få IP som börjat på 37.xx och då fungerar ingenting fast man är "connected". Går inte att pinga från Dovadon ens fast den visar anslutning.

Edit: 2.xx fungerar även här, har inga problem med signalen.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

12

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

Återigen, vad är PCI, RSRP och RSRQ?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

Vad du än gör lämna inte in din MF28G för garantiservice hos tre. Även om supporten skulle säga detta. Jag åkte på 250 kr i avgift för att de inte hittade något fel.

14

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

Jag har samma problem, fast hos mig funkar det med 37.XX då jag har en sån ip just nu smile

15

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

Jag har också haft stora problem med ZTE MF28G, lämnade in den efter att ha pratat med supporten. Fick tillbaka routern och skulle få betala 250 kr för att de inte hade hittat något fel. Jag vägrade betala avgiften och Tre gav sig efter en lång diskussion.
Verkstaden påstår sig ha uppdaterat firmware i routern, trots att det inte finns någon uppdatering varken hos 3 eller ZTE. Har jämfört nuvarande firmware med en bekants routern och de är identiska. Så ren bluff av Telecare som skriver det på undersökningsrapporten.

Routern fortsätter att krångla och ibland har man inte någon access till nätet trots att det står ansluten, antar att det är fel med IP-adressen även här. Får kolla det nästa gång den lägger ner. Routern verkar göra någon lättare omstart varje dygn och ibland sker inte detta heller och när detta inte sker går det inte att surfa trots att det står "Ansluten"

Hade tänkt skicka in routern igen efter samtal med kundservice. Jag upplever även att det blir hastighetsdippar via 3G, har väldigt bra hastighet upplänk men enbart runt 0.5 mbit/s nerlänk ibland. Startar jag om routern blir det runt 10 mbit/s igen som är den normala hastigheten under dygnets alla timmar. Har senaste veckorna varit ansluten via ett USB-modem och upplever inte att det blir dessa dippar i hastigheten.

16

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

Även här påstod Verkstaden  sig ha uppdaterat firmware i routern. Jag fick inte tillbaka mina 250 kr så kommer säga upp Tre för gott (gillar inte skojare) men är tyvärr bunden med telefon och bredband 2014 ut.

17

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

Varför fick du betala 250kr för vad?

18

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

I mitt fall är det inte ZTE routern som krånglar, använder helt annan utrustning. Min MF28G har fungerat bra när jag använt den, nu är den utlånad och har inte hört några klagomål. Väldigt dålig med signaldata men bra wifi får man allt säga, då den bara har inbyggda antenner.

Problemet som TS och jag har är relaterat till Ip't man blir tilldelad. Har märkt att något enstaka 37.xx fungerar för mig också, har pratat med supporten och teknikerna är lediga. Men de var inte helt obekanta med problemet, de har fått en hel del samtal om detta. De provade att pinga mitt dåvarande Ip genom systemet, men det tog stop på vägen.......

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

19

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

Andy skrev:

Varför fick du betala 250kr för vad?

För att Telecare kolladt om den fungerade. Routern kunde inte ansluta till Internet fast det stod ansluten i webUI. Efter några dagar stoppade jag i ett 3G-låst simkort från 3 och sedan fungerade det även när jag stoppade tillbaka det 4G kort jag hade fått med min nya router. Sände in routern ändå med paketet jag fått av supporten på Tre därför jag ville inte råka ut för detta igen men Telecare hittade inget fel, uppdaterade FW och sedan drog TRE 250 kr genom autogiro för service på routern.

Telecare hittade inget fel, ändå får jag ibland dra ur strömkontakten eller återställa FW men tycker det är för dyrt att använda garntin från TRE. Har inget extra simkort låst på 3G, från TRE, längre så den lagningen kan jag inte göra igen och håller tummarna för att det inte ska behövas. Som sagt, skicka in routern på garanti och betala 250 kr för ingenting kommer jag inte göra.

20

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

Om det är på uppmaning av kundservice ni skickar in routern, i felsökningssyfte, ska ni inte behöva betala avgiften på 250kr om den tillkommer. Det är ju inte ni som har velat skicka in den utan gjort det för att kunna fortsätta felsökningen. Så ni vet. Om de på telefon inte håller med, skicka ett mail och beskriv tydligt hur det gick till så ska de lösa det där.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

21

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

Du ska inte behöva betala felskningsavgift de har uppgraderat routern trots att det inte fanns ny firmware och det är en åtgärd, inget du ska behöva betala för.

22

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

Ja, då får man väll angripa 3 support igen. Det var 225 kr inte 250 kr.

http://spacecloud.im/img/bredband2/tre-faktura.JPG

23

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

Du har garanti du ska inte behöva betala rep, börjar de prata om felsökningsavgift så påtala att det är inte det som står där dessutom har de uppgraderat routern då kan det inte vara "inget fel funnet, debitera kund felsökningsavgift"

24

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

Jag brukar få det felet lite då o då. Bara resetta routern sen funkar det hmm jäkligt märkligt.

25

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

Har också varit med om det att man får resetta både 2-3 ggr sen fungerar det utmärkt.