1

Tråd: Stängda portar

Eftersom det här med stängda portar för vissa IP-adresser börjar likna en följetong så flyttar jag kverulerandet till en annan tråd än Publika IP-adresser.

Det verkar som om vissa IP-adresser har stängda portar - andra inte. Just nu har jag en 2.68-adress och portarna är stängda. Då jag hade 37.250.160.217 så var en del portar öppna och jag kom åt min router.

Det är mystiskt att vissa IP-adresser (2.68.xx.xx) skall ha stängda portar medan andra inte har det ...

Har förresten operatörerna rätt att stänga och öppna portar enligt godtycke ?

2

Sv: Stängda portar

ja, dom gör som de vill.

tyvärr finns det ingen direkt defenition på internetanslutning på detaljnivå av pts.
operatörerna kan blocka porta, blocka tjänster, och som vi och kina gör helt blockera webbsidor som inte anses ok/bra enligt politbyrån öh jag menar politikerna. sedan är det en annan fråga om man ens vill komma åt vissa av sakerna.
men det är lite av en principfråga, eller hur?
tex blockerar operatörer lite titt som tätt vissa portar pga av div maskar/virus som använder dom...
bra/dåligt/trist eller bara allmännyttigt.... :-)  u pick

sedan är tex torrent byggt för att komma runt detta, det var lite av syftet på 90talet, så man kunde dela via tex nat routrar tex innefrån skolor/företag med stängda portar.... :-)
och där EN dataström för tex ftp startade brandlarmet att någon fildelar... eller slösar bamdbredd.

3

Sv: Stängda portar

Vilket APN använder du?

4

Sv: Stängda portar

Just nu kommer jag inte åt routern (har 2.68-adress) men jag skall kolla ifall jag får en bättre adress. Väldigt irriterande det här. Jag börjar på allvar fundera på jonasolofs tips om jump router.

5

Sv: Stängda portar

Jag ska höra av mig till automonitor om hur det går med den snabbare nya jump enheten. Blev lite lack nu när jag inte kom in i min router i Belgien när jag försöker från Sverige.

Som jag nämnde gör automonitor också en snabbare variant av jump för USA, se proxicast pocketport. Den ska funka med en del LTE modem. Men framför allt går den också att använda i virtual cable mode kopplad till en ethernetutgång på befintlig router. Prissänkt vilket möjligen kan tala för att något nytt är på gång.

The PocketPORT can also create a fully encrypted "virtual cable" VPN link between two Ethernet devices over the Internet, using standard 3G/4G cellular USB modems. The PocketPORT contains a powerful VPN controller that is capable of establishing transparent peer-to-peer connections from behind firewalls. It acts just like a very long virtual Ethernet cable.  Virtual cable mode can be configured either as point-to-point or point-to-multi-point connections

länk:

http://shop.proxicast.com/shopping/inde … t_id=29891

Länken mellan näten blir ännu snabbare om man avstår från krypteringen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6 Senaste redigerad av nhu (2013-05-18 05:02:14)

Sv: Stängda portar

Nu fick jag en 37.x.x.x adress och då fungerar allting. APN är bredband.tre.se och visst får jag publik adress men börjar den på 2.68 så är den värdelös för då är alla portar stängda.

7

Sv: Stängda portar

Den virtuella kabeln är absolut intressant men man undrar hur bra VPN fungerar tillsammans med annan router än automonitor. Det kan finnas små skillnader i dem som ställer till problem. Hastigheten är inget problem men stabilt får det gärna vara. Jag har ändå inte tillgång till 4G och det är oklart om det alls kommer. 3G har fungerat ända tills det blev problem med portarna.

8

Sv: Stängda portar

Jump fungerar inte som en vanlig router när den används i virtual cable mode. Man väljer. Du har en jump-enhet på vardera sidan. Det är bara att låta bli att koppla in den på din sida när du istället vill köra över vpn eller gå via öppnade portar. Jag har testat tidigare över 3G till adsl och det funkade. Nästa steg blir att ha jump som komplement till vpn men min router i Belgien och kameran bakom den är plötsligt oåtkomlig. Jag har kanske strulat till det i mitt oinitierade fipplande med AVMs IpSec VPN. Är tillbaka i Belgien om ett par dagar och kan förhoppningsvis testa då.

För övrigt har jag inte sett någon teknisk förklaring till hur virtual cable mode fungerar. Det förefaller i alla fall mycket stabilt. Jag satte dit en jump (kopplade en enhet till ett switch-uttag) åt en bekant som behöver komma åt en stationär dator i inhyrt kontorsrum ibland från hans laptop och köra Teamviewer efter start med wake on LAN. Vi kunde inte röra routern (dynamisk adsl) i LAN eftersom den tillhör ett annat företag. Men med jump-grejen funkar det perfekt att starta datorn och har gjort det i flera år. Att vi har åtkomst till nätet utifrån om vi använder en parad jump i andra änden har vi valt att inte orda om, lugnast så. Enheten får en ip-adress och syns i en nätöversikt med sin mac-adress så det är inte stealth.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Stängda portar

Hmm, om den använder dataöverföring så måste nog någon port vara öppen. Om den kör via 3G telefonisidan så behövs det inte (som ett sorts modem). Möjligen har du fått alla portar stängda i Belgien  liksom hos Tre här ?

10 Senaste redigerad av plun (2013-05-18 07:48:11)

Sv: Stängda portar

Ett bra litet program från MS för att reda ut portars status.

http://www.microsoft.com/en-us/download … x?id=24009

Har bökat själv och med Telenor är det då skillnad på APN samt tex OpenVPN-porten.

Sen gör ju varje operatör som de vill med portstatusar.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

11

Sv: Stängda portar

Jag fick besked från Razvan på Automonitor att de sålt jump-linjen till amerikanska Proxicast som de tidigare levererat  Pocket port (snabbare jump). En ny snabbare produkt är tekniskt färdig, återstår tydligen bara att få till höljet från den kinesiska producenten. Förhoppningsvis bara en frågaom veckor.

Jag fick namnet på en kontaktperson som jag ska ta upp frågan om modem med. I USA och Australien har Sierra stark position men de är obegripligt slöa med att konkurrera med Huawei på den europeiska marknaden. Vi behöver stöd för 398, 392 och 3276 så att vi också kan använda 900 bandet. Förmodligen finns detta stöd redan, om ej går det att ordna i inställningarna.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: Stängda portar

Efter litet surfande på nätet så kom jag fram till att jag måste få till stånd en ssh-tunnel som startas inifrån de stängda portarna. Det fungerar ju att ta sej ut därifrån. Och jag har en Raspberry Pi där. Så nu gäller det bara att få till stånd ett robust system som fungerar hela tiden för jag är då beroende av att ssh kan ta kontakt därifrån. Det blir att försöka med bilbatteri och underhållsladdare och vakthundar som startar upp ssh (eller startar om hela systemet) ifall det blir störningar.

Fördelen är också att ssh kör krypterad trafik.

Möjligen kör jump routern också med program som tar kontakt från båda hållen. Då gör det ju inget att portarna är stängda utifrån.

13

Sv: Stängda portar

har du ras, läggin det som behövs så kan den ringaut vpn direkt.

14

Sv: Stängda portar

Ja jumproutrarna tar kontakt från båda hållen och kontaktar en server hos automonitor varefter jumpenheterna kopplar upp sig direkt mot varandra. Återstår att se om Proxicast håller med server för användare med lågt nyttjande eller om man måste upprätta en egen serverfunktion.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: Stängda portar

Om någon vill köpa min Proxicast PocketPort, så är ni välkommna. Den kostar BARA 2000kr, vilket är billigt med tanke på frakt + moms (tullen) jag fick betala. Fick hela 4Mbps med den.

Tack

16

Sv: Stängda portar

Har du en eller två?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

17

Sv: Stängda portar

Sån budget sitter jag inte på, Jonas. :-)

18

Sv: Stängda portar

Nu börjar det klarna. Jag har ju redan en Raspberry Pi så jag måste förstås sätta upp en ssh tunnel därifrån till min hemdator. Det går ju inte att ta kontakt hemifrån eftersom Tre har så idiotisk portpolitik. Men tar jag kontakt inifrån deras fåniga nät så går det så länge det fungerar alls.

Jag har inte haft behov tidigare men surfar man litet på ssh reconnect så hittar man färdiga paket som automatiskt tar ny kontakt om förbindelsen av nån orsak bryts. Till exempel autossh som det finns ett färdigt Debianpaket för. Och jag kör ju Raspbian (en variant av Debian). Det borde fixa eländet med portarna. Och så kan jag strunta i DDNS också.

Nu gäller det bara att hålla Raspberry igång hela tiden men det skall väl ordna sej med ett bilbatteri och en underhållsladdare.

19

Sv: Stängda portar

Har du behov av att köra den på batterikraft?

20

Sv: Stängda portar

Med tanke på både åska och strömavbrott så vill jag ha batteri. Jag har bygget en hel del sådana redan i vårt fibernät och hemma. UPS:ar är för dyra för längre avbrott medan ett bilbatteri ledigt klara ett dygn för Raspberry och router. Fördelen med att ha den kopplad till batteriet hela tiden är också att det fungerar som ett åskskydd. Det är mest laddaren som är illa ute vid åska. Åskskydd är effektiva för elektronik bara på likströmssidan där jag har zorbar (snabba dioder) som klarar spikar på nån pikosekund. Förstås bör man ha mellanskydd (Phoenix) också i centralen för de större energimängderna.

Vid övervakning är det också en fördel med batteridrift. För funktionen är det mest besvärliga riktigt korta avbrott som lämnar burkarna i ett odefinierbart läge. Bättre att de startar om helt. Nu har jag en timer som stänger av strömmen till allting fem minuter varje natt så allting startar upp från början ordentligt. Den kan jag troligen lämna bort om batteridriften fungerar stabilt.

21

Sv: Stängda portar

Det finns grejor att sätta i centralen som stänger av alla tre faserna någon minut vid de korta skadliga avbrotten.

Sdan kör jag med en egenutvecklad sensor som känner av inkommande ledning kapacitivt och larmar och skiljer inre och yttre strömvbrott. 95 procent är yttre och då är det bara att vänta eller ringa EON i mitt fall. Jag sitter ju i Belgien medan huset är i Sverige, 125 mil bort. Avbrottslarmet kommer med batteriuppbackad SMS enhet.

Jump drar 5 Volt drygt 1 amp.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

22

Sv: Stängda portar

bilbatteri, silveroxid + solpanel = fub elbolaget helt !
funkar för mig, flera år.
sedan kostar ups inte många kronor, men dom har usel verkningsgrad. så direkt batteridrift är bättre i många hänseenden.

23

Sv: Stängda portar

Nu har jag en 2.68.x.x adress och kan komma åt allt, de verkar äntligen ha öppnat portarna!

24

Sv: Stängda portar

Och jag fick en 37.250.xxx.xxx adress med portarna stängda ... Vad sysslar de med egentligen ? Slumpvis krångel för abonnenterna ?

25

Sv: Stängda portar

brist på lediga ip nummer, antingen stängdport eller inget surf alls...
... välkommen till blivande ipv6


du får en delad ip via NAT, då kan ett pahundra dela på ett ip nummer.
baksidan är stängda portar om inget först initieras innefrån.