1

Tråd: B593 med påslagen UPnP kan stoppa nedladdning, streaming.

Ett hett tips är att stänga av UPnP funktionen i denna router!

Fenomenet med att nedladdningar stannar efter 30sek till någon minut, SVT-Play fungerar inte och stannar efter ett tag, lika med Netflix är helt borta efter att jag stängt av denna funktion. Till och med min Logitech internet radio gav upp och hackade när den försökte spela någon kanal när detta var påslaget.

På köpet får du ett säkrare nätverk med inte så många portar öppna mot Internet, som du dessutom inte har någon som helst koll på.

Problemet nämns i denna tråd http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=5221

Antagligen är det en kombination av prylar som försöker prata UPnP med routern som ställer till det. Kanske mina D-Link kameror som inte gör rätt, eller routern?

2

Sv: B593 med påslagen UPnP kan stoppa nedladdning, streaming.

Riktigt bra tips som inte är lätt att klura ut. Klistras och därför mer specifik rubrik.

Man behöver väl bara slå på UPnP då program installeras som kräver port forwarding? T ex Skype eller ip-kameror?

Finns det något skäl att ha på UPnP konstant?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: B593 med påslagen UPnP kan stoppa nedladdning, streaming.

Jag ser inget skäl till det alls, både mina kameror och Skype fungerar utmärkt utan UPnP.
Tack för ändringen av rubrik.
Tog en dag att lista ut det, trodde först det var något med IPv6 så stängde av allt sånt men ingen skillnad.
Nästa steg var UPnP och det var det, var en hel bunt med portar öppna i routern för bland annat kameror men även min surround förstärkare hadde porta öppna! Varför? Fråga inte mig.
Nån som vill hacka en förstärkare?

4

Sv: B593 med påslagen UPnP kan stoppa nedladdning, streaming.

Jag försöker undvika UPnP själv då jag inte gillar när applikationerna öppnar portar kors och tvärs som de vill.
Kör old school och portforwardar manuellt.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Sv: B593 med påslagen UPnP kan stoppa nedladdning, streaming.

Jupp,
Upnp är evil, liksom alla andra auto påhitt.

Jag tycker upnp bara brukar strula.