1

Tråd: Antenner till MF28G

Hej!

Jag skall beställa 3's Premium abonemang med ZTE modemet MF28G. Det finns en 3 mast ca. 3km härifrån. Men jag bor i en svacka, så täckningen på mobilen är oftast 2 pinnar. 3 som bäst och 0 som sämst. Enligt 3 själva så finns 4g tillgängligt.

Har läst denna tråden, där det sägs att man helst skall ha 2st antenner med omvänd polaritet. Samt att  det sitter 2st SMA honor på modemet.

Hittade en antenn från Poynting på CO och Dustin. Fick inte posta mer än en länk, men här finns databladet: dustin.se/FetchAttachedDocument.aspx?ID=1521185&ProdID=5010622865

Är det olika polaritet i kontakterna på modemet, eller behöver jag 2st olika antenner?
Är det rätt kontakt på den medföljande kabeln?
Har någon erfarenhet av just denna antennen?

//John

2 Senaste redigerad av idgforum (2013-01-05 21:18:29)

Sv: Antenner till MF28G

Har samma antenn köpt på Kjelle och det är bara att skruva dit kabeln i routerns antennuttag. Har också 3 km till masten och ligger i en sänka med skog runt omkring men fick ofta 100 % (RSSI : -64) på 4G med en antenn. Med två får jag alltid 100% jämt och  RSSI : -61 dBm. Räcker med en antenn.

Antennen verkar vara sämre på 3G där jag hamnar på bäst 85% från troligtvis samma antenn.

Prova först med de medföljande bordsantennerna innan du sätter upp den stora. Oöppnade paket kan man ju skicka tillbaka till Dustin.
-----------
Routern - som trådlös utdelare till datorerna - är inte jättesnabb på 2,4 GHZ bandet (a/b/g/n mixed mode)  men attans vilken täckning man får. Enormt bra inom 20 meter. och ingen radioskugga alls som är fallet med andra 2000 kr - routrar jag haft. 5 Ghz bandet: kanal 40 (a/n mixed mode) är snabbare men har ju sämre täckning.

----------------

RSSI = Received signal strength indication - mäts från värdet 0 där jag tror att -30 dBm är perfekt och -60 dBm mycket bra -100 dBm acceptabel. Men vad jag kommer ihåg från när jag sysslade med antenner och DVBT så kan signalen vara bra (med hjälp av en förstärkare) men signalkvalitén gör att bilden ändå inte är störningsfri..

3

Sv: Antenner till MF28G

Tack för ditt utförliga svar. Jag skall beställa grejerna omedelbart.

4 Senaste redigerad av jonasolof (2013-01-10 12:16:49)

Sv: Antenner till MF28G

RSSI är bara dentotala mängden radiosignaler inom det frekvensspann som operatören förfogar över på det aktuella bandetför den aktuella uppkopplingen. Är man nära masten kommer väl den mesta signalen från den cell man är ansluten till och då är det ett användbart värde för att bedöma antennriktning osv.

För att se signalstyrkan från den cell man ansluter till behöver man läsa den relevanta signalparametern på respektive teknik; RSRP på 4G och RSCP på 3G.

Antag att modemet ansluter till cell 1 som ger RSRP -97 dBm. Har man utrustning som medger koll av övriga celler samtidigt kan man finna en hel bunt celler som kanske ligger på -100 till -104 dBm. De ligger så nära i signalnivå att de höjer den generella brusnivån och därmed sänker signalkvaliteten. Det viktiga vid antenninstallation för 3G och 4G är inte att få bra RSSI procent utan att selektera fram rätt cell och få ned bruset från övriga celler.

Jag har gjort en mängd field tests med nokias lumia 920 som medger koll både av ansluten cell och övriga hörbara celler. Det är ytterst sällsynt att blott en cell finnns tillgänglig men vanligt att tre-fyra celler till ligger bara ett par dBm lägre i signalnivå. Det är inte ovanligt att utrustnngen har att plocka fram signalen i den kakafoni som råder med upp till åtta celler som sänder inom samma frekvensspann. Med resultaten av field test mätningar för ögonen inser man varför rundstrålande antenner är en lösning som bör undvikas på 3G och 4 G såvitt inte signalen från en cell dominerar - och det kan man inte veta utan mätning men möjligen anta om man är nära en mast.

Två signalkällor på -100 dBm bör tillsammans ge en signalnivå (störnivå) på -97 dBm eftersom 3 dB är fördubbling. Så om jag har åtta celler på -100dBm så ger de en sammanlagd signal på -91 dBm. Och då stör de den valda cellen rejält fast den kanske ger -94dBm.

Där det är tätt med master ses ofta rejält dåliga värden på signalkvalitet RSRQ trots att signalnivån RSRP är god. Enda sättet att bättra på signalkvalitet och därmed fart är att använda riktantenn och/eller att skärma av övriga master genom att placera antennen så att övriga master skyms, t ex bakom en husknut. Att inga övriga master hörs är sällsynt. Jag vet bara ett område i närheten där cellen råder ensam och det är tyst i övrigt. Signalen från en 800-cell går lätt flera mil och spökar i cell-listan. Den teoretiska cellstrukturen i ett mönster av hexagoner är en "pipe dream", så ser verkligheten inte alls ut.

Jag kan ofta få nokiatelefonen att byta ansluten cell bara genom stt vända mig ett halvt varv så att kroppen antingen skärmar av telefonen eller ej mot endera masten. Byte av cell genom handover verkar ske om den nya cellens signalnivå är 7-8 dBm bättre än den gamla cellens.


I sammsnhanget kan också nämnas att det är svårt stt leta reda  en mast genom att på signalstyrkan från en viss cell. Ligger RSRP på -120 dBm är man förmodligen en mil bort och signslen kommer och går helt oregelbundet. Först när signalnivån ligger kring -90 dBm kan man anta att man är ett par km ifrån. Vid -80 en km. Det bränns rejält när man kommer till -70, då bör man se masten. Ett par hundra meter från masten kan signalstyrkan ligga kring -60. För att leta måste man ha tillgång till listan över grannceller eftersom den cell man söker intr kommer att vara den anslutna annat än då man är i närheten eller har direktsikt. (En mast som telefonen ofta ansluter till är belägen över en mil bort men med ostörd sikt över vatten).

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Antenner till MF28G

Alltid utförliga beskrivningar jonasolof. Det uppskattas.