1 Senaste redigerad av Volvo245GLT (2012-05-29 20:21:15)

Tråd: Problem med Telenor och D-Link DWR-923

Hej!

För ett tag sen så hoppade vi på ett erbjudande och bytte ADSL mot 4G från Telenor.
Allt fungerade bra till en början och med hastigheter på 50-70 ner och 15-20 upp. smile Betydligt roligare det än 18/2 mbit för 469 kr/månad via teletråden...

Glädjen blev dock kortvarig! 4G slutade i princip bara att fungera efter någon månad.
Det märkliga är att man kommer in på Google och kan söka, och även ett fåtal andra sidor fungerar helt eller delvis. Men på de flesta så står det bara och tuggar tills "servern svarar inte" kommer upp.

Känns ju som ett typiskt DNS-fel, men det konstiga är att om man byter till 3G så fungerar allt normalt! Dock supersegt och det är så vi har kört ett par månader nu.. sad

Det är lika på alla datorer här hemma, mobilerna och även på iPad'en som jag skriver det här på.

Har testat ändra på varenda inställning i DWR-923 och även återställt den till fabriksinställningarna två gånger. Har bra signalstyrka och senaste firmware enligt Telenor: 1.0.70.30
Men problemet är det samma: 3G fungerar, 4G fungerar inte på annat än ett fåtal sidor!

Någon teori om hur man ska kunna lösa problemet innan jag går 2:a ronden mot Tele(s)nor?

Har naturligtvis varit i kontakt med deras kundservice men det var inte mycket till hjälp då precis.
Killen jag pratade föreslog det samma som jag redan provat, d.v.s. återställning och ändra frekvenser m.m...
Efter över en timme i telefon och när vi hade testat allt igen så tyckte han att jag kunde ta med mig routern 10 mil söderut för att testa den mot en annan mast innan jag hörde av mig igen...

2

Sv: Problem med Telenor och D-Link DWR-923

Vore superintressant att få mer info om detta - har själv övervägt att byta till Telenor (då de vad jag förstått är den enda operatören utan tak på hur mycket man får ladda upp & ner) men om det kan strula så där utan att man får vettig hjälp låter det inte så kul....

3

Sv: Problem med Telenor och D-Link DWR-923

Utan tak? Tror det är 100 GB / månad som gäller sedan länge.

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

4

Sv: Problem med Telenor och D-Link DWR-923

Ok då är informationen på http://www.mobilabredband.se/jamfor-mobilt-bredband/ felaktig för där tolkar jag det som att det inte är någon begränsning (för det dyrare 549/månad)...

5

Sv: Problem med Telenor och D-Link DWR-923

För mig gäller nog det som står lite längre ner på denna sida...
http://www.telenor.se/privat/mobilt-bre … l#T46992_3

Inte sååå farligt tycker jag...
http://www.mobilabredband.se/forum/view … 542#p31542

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

6

Sv: Problem med Telenor och D-Link DWR-923

Tack för svaren! Tänkte jag skulle uppdatera er om hur det gick:

Hittade tillslut en firmware (1.2.11.36) som var nyare än den som Telenor tillhandahöll. Installerade den, nollställde allt och fortfarande samma fel som förut...!!
3G fungerade som vanligt men slog man över på 4G så funkade bara vissa sidor som t.ex. Google. Försökte man besöka det här forumet eller för all del Facebook, Aftonbladet etc.. så stod det bara och tuggade...

Nu föll det sig dock så att vi skulle på semester till Uddevalla (bor norr om Gävle) och bara för skojs skull och för att ha något att slänga i ansiktet på Telenos kundtjänst så packade jag med routern.
Väl framme på hotellet så tog jag upp den och laptopen ur väskan och kopplade in allt. Och föga förvånande: 4G  kom in med bra signal men fungerade inte där heller!

MEN, efter bara några sekunder så slutade routern svara helt och det gick inte ens att komma åt konfigurationssidan... Bröt strömmen och startade om den, och kan ni gissa? 4G fungerade!!
Tänkte att det måste vara fel på masten här hemma eller nått, men väl på hemmaplan så fungerade det fortfarande - och gör så än en dryg månad senare.

Det här är antagligen det sjukaste jag varit med om, och kanske var inte personen på kundtjänst så inkompetent som jag trodde?
Dennes råd om att ta med routern och koppla upp den i ett annat nät löste problemet.
Känns ju lite väl slumpartat att den bara skulle börjat fungera igen annars?

Håll nu tummarna för att uppkopplingen håller i sig tills nästa sommar då vi planerar att åka söderut igen. ;-)

7

Sv: Problem med Telenor och D-Link DWR-923

smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

8

Sv: Problem med Telenor och D-Link DWR-923

Buggig router vilket redan är omtalat

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.