1 Senaste redigerad av Grey (2012-08-05 20:06:18)

Tråd: Bra täckning, funkar ej (Konflikt m Telenor) [UPPDATERAD]

Vid årsskiftet bestämde jag mig att flytta till släktgården i småland. Dessvärre har Gudrun tagit med sig telefonledningen så jag tänkte det skulle gå med trådlöst.

Jag har testat de flesta mobiloperatörerna här och kommit fram till att Telenor och Tre har bra täckning medan de andra har lite sämre. Hur som helst så testade jag först surfa med mobiltelefonen i några veckors tid. Det har fungerat bra. Minst 60% täckning om jag är på övervåningen.

När jag väl konstaterat att det minsann går att surfa bra här så tecknade jag Telenor 16mbit.
Min första reaktion var besvikelse.
Oftast bara 20% täckning. Köpte därför riktantenn och kopplade in, genast blev täckningen 60-80% på mobilt bredband.
Och svarstiden blev suveränt bra. 40-60ms närmare bestämt.

Nåja, så lätt fixat och jag blev nöjd. Glädjen varade ungefär 3 timmar, sedan blev jag nedkopplad.
Och så har det hållit på nu i ungefär 3 månader. Jag blir nedkopplad flera gånger varje dag oavsett väderlek m.m.

Teknisk support och jag har grälat om avståndet till masten hela tiden. De har hävdat hela tiden att det är 2,8km till närmaste 3g-masten, jag hävdar att det är 1800m. Deras svar på det är att jag mäter avståndet till GSM-masten.
Först efter mycket tjat kunde vi enas om att jag haft rätt, då hade jag ringt mastägaren och frågat vilken/vilka operatörer som använder. Mycket riktigt Telenor/Tre. Dessutom står det 3G på flera ställen på masten.

För övrigt EXAKT 2,8km till masten om man söker närmast väg med eniro eller hitta. Dock 1850m mellan gps-koordinaterna.

Nåväl. De har kollat masten m.m. men säger att den är hel, och hävdar att jag bor för långt ifrån den, och att det där därför det kopplar ner hela tiden - trots 60-80% i täckning.
Det lustiga är att jag bor på precis samma avstånd som samhället är som masten är tänkt till.

Är det någon som har tips hur man kan få detta att fungera?
Köpte även mobilt bredband kontant till en dator jämte som kopplar ned exakt samtidigt som det andra.


Tacksam för bra svar!

Uppdaterat: Lite mer än 1,5 månad var felfri, nu är det stora problem igen.
http://www.mobilabredband.se/forum/view … 960#p38960
Snälla hjälp.

2

Sv: Bra täckning, funkar ej (Konflikt m Telenor) [UPPDATERAD]

Grey skrev:

Vid årsskiftet bestämde jag mig att flytta till släktgården i småland. Dessvärre har Gudrun tagit med sig telefonledningen så jag tänkte det skulle gå med trådlöst.

Jag har testat de flesta mobiloperatörerna här och kommit fram till att Telenor och Tre har bra täckning medan de andra har lite sämre. Hur som helst så testade jag först surfa med mobiltelefonen i några veckors tid. Det har fungerat bra. Minst 60% täckning om jag är på övervåningen.

När jag väl konstaterat att det minsann går att surfa bra här så tecknade jag Telenor 16mbit.
Min första reaktion var besvikelse.
Oftast bara 20% täckning. Köpte därför riktantenn och kopplade in, genast blev täckningen 60-80% på mobilt bredband.
Och svarstiden blev suveränt bra. 40-60ms närmare bestämt.

Nåja, så lätt fixat och jag blev nöjd. Glädjen varade ungefär 3 timmar, sedan blev jag nedkopplad.
Och så har det hållit på nu i ungefär 3 månader. Jag blir nedkopplad flera gånger varje dag oavsett väderlek m.m.

Teknisk support och jag har grälat om avståndet till masten hela tiden. De har hävdat hela tiden att det är 2,8km till närmaste 3g-masten, jag hävdar att det är 1800m. Deras svar på det är att jag mäter avståndet till GSM-masten.
Först efter mycket tjat kunde vi enas om att jag haft rätt, då hade jag ringt mastägaren och frågat vilken/vilka operatörer som använder. Mycket riktigt Telenor/Tre. Dessutom står det 3G på flera ställen på masten.

För övrigt EXAKT 2,8km till masten om man söker närmast väg med eniro eller hitta. Dock 1800m mellan gps-koordinaterna.

Nåväl. De har kollat masten m.m. men säger att den är hel, och hävdar att jag bor för långt ifrån den, och att det där därför det kopplar ner hela tiden - trots 60-80% i täckning.
Det lustiga är att jag bor på precis samma avstånd som samhället är som masten är tänkt till.

Är det någon som har tips hur man kan få detta att fungera?
Köpte även mobilt bredband kontant till en dator jämte som kopplar ned exakt samtidigt som det andra.


Tacksam för bra svar!

Har du testat med 3 om det är samma problem, eller har du bara testat med Telenor? Detta för att utesluta om det är fel på själva hårdvaran i masten eller om det är något annat bakom masten.

Kör du modemet direkt i datorn, eller i någon router eller liknande? Vilket modem har du? Har det varit problem sedan första början eller har det kommit med tiden? Fungerar det bättre utan riktantenn, alltså att den inte kopplar ner? smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

3 Senaste redigerad av Grey (2012-05-15 21:39:37)

Sv: Bra täckning, funkar ej (Konflikt m Telenor) [UPPDATERAD]

Oj, ber om ursäkt skulle varit tydligare med utrustning m.m.

  • Modem: Huawei E367

  • Antenn: Poynting 11 dBi

  • 5m sladd mellan dessa. Varken router eller annat.

Jo, modemen kopplade direkt i datorerna. Kontantkortsmodemet har dock förlängnings-usb och är upphängd i fönstret för att få 20-40% täckning.
Samma disconnects utan antenn. Enda skillnaden med antennen är att svarstiderna går ner.

När jag använder mobiltelefonen som modem strular det väldigt sällan, är i regel uppkopplad många dygn i sträck innan något händer. Dock är det högre svarstid, i regel ligger den på 100-150 ms. Ibland uppåt 300 under ganska långa perioder.
Har jag den ena datorn uppkopplad med telefonen och den andra med modem så drabbas telefon-uppkopplingen inte av disconnects, det gör dock modem-uppkopplingen

Alltså bara modemen jag är missnöjd med. De kan koppla från lite när som (minst 1 gång per dygn), dock alltid samtidigt.
Telenors svar på varför det blir så är att mobilen och modemen använder olika tekniker.
Varit så här sedan jag fick hem första modemet.

Nej, inte testat Tre. Dock finns en mobiltelefon här med sådant abonnemang. Dock endast vanlig 3g, så lär bli segt att surfa på den.
Edit: Min närmaste granne kör en Qtek 9000 som modem och har abonnemang hos 3. Eftersom han inte har turbo-3g brukade han ladda ned på nätter då trafiken går snabbast, han har dock ofta blivit bortkopplad just nattetid av någon anledning, så han kör mest kvällar när han är vaken nu.

4

Sv: Bra täckning, funkar ej (Konflikt m Telenor) [UPPDATERAD]

Har själv haft problem med nedkopplingar om jag använder USB-kabel. Har du det när du får nedkopplingarna så prova utan USB-kabel.

5

Sv: Bra täckning, funkar ej (Konflikt m Telenor) [UPPDATERAD]

peter2 skrev:

Har själv haft problem med nedkopplingar om jag använder USB-kabel. Har du det när du får nedkopplingarna så prova utan USB-kabel.

USB-modemet med riktantenn sitter direkt i moderkortet. Tyvärr inte lösningen är jag rädd sad
Hade varit enkelt att fixa i så fall smile

6

Sv: Bra täckning, funkar ej (Konflikt m Telenor) [UPPDATERAD]

på 32mb 3g telenor med signalstyrka på runt 58-61 % så kopplade det ner sig titt som tett.....
med samma utrustning på 4g signalstyrka på 90% (4g på samma mast)så är det mycket stabilare.....har faktisk inte märk någon nerkoppling ännu men bara kört 1 dygn så här långt.

modem E398 V:c med 2 antenn utgångar. har 2 riktantenner varav 1 är en pointing 11db o den andra är en billig yagi vilket kommer att bytas ut. Dovaddo 4gr router som inte går på 3g med 60% signalstyrka men funkar som det verkar med 90% som det ser ut.

du skriver -20-40% täckning - tror felet är där ....signalstrrka är för låg och det gör att du får avbrott - fast det är bara vad jag tror smile men det finns riktiga proffs på det här i forumet...... så vänta så kommer det nog svar då dom ser det: )

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

7

Sv: Bra täckning, funkar ej (Konflikt m Telenor) [UPPDATERAD]

En del modem drar mycket ström och en del usb-portar levererar inte 0,5 Amp enligt spec. Det kan vara idé att koppla USB modemet via en USB hub med egen strömförsörning, brukar vara 2 amp nätaggregat. Med för låg spänning kan modemet trassla. Dessutom bör modemet sitta mycket luftigt, för de blir varma om basstationen uppfattar utsignalen från modemet som svag och beordrar hög effekt. En del modem med bara en antennutgång för extern antenn sänder med en inre antenn som man inte kommer åt. Då blir utsignalen därefter.

Möjligen kan svaret till nedkopplingen finnas i loggen till modemets Connectprogram. Det går att få fram ytterligare uppgifter från huaweimodem. Någon skrev en tråd häromdagen om det här på forumet, minns bara att uppgifterna kom från ett au-forum med signaturen Bert02.

Det finns bättre utrustning, t ex Vololink 125 eller 126 som innehåller Sierrakort och använder båda antennutgångarna med vanliga SMA kontakter. Den 3G routern ger mig mycket bättre signal än Huawei E169 användt med en likadan extern antenn.

Finns 4G så är det att föredra. Man behöver inte använda Telenors DRW923, det finns andra routrar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Bra täckning, funkar ej (Konflikt m Telenor) [UPPDATERAD]

Jonny skrev:

på 32mb 3g telenor med signalstyrka på runt 58-61 % så kopplade det ner sig titt som tett.....
med samma utrustning på 4g signalstyrka på 90% (4g på samma mast)så är det mycket stabilare.....har faktisk inte märk någon nerkoppling ännu men bara kört 1 dygn så här långt.

modem E398 V:c med 2 antenn utgångar. har 2 riktantenner varav 1 är en pointing 11db o den andra är en billig yagi vilket kommer att bytas ut. Dovaddo 4gr router som inte går på 3g med 60% signalstyrka men funkar som det verkar med 90% som det ser ut.

du skriver -20-40% täckning - tror felet är där ....signalstrrka är för låg och det gör att du får avbrott - fast det är bara vad jag tror smile men det finns riktiga proffs på det här i forumet...... så vänta så kommer det nog svar då dom ser det: )

Tack för bra svar. Dessvärre finns inte 4g här än sad Hade hellre kört med det.
Ja, 20-40% på modemet utan antenn, 60-80 med antenn.

Kan de rikta signalstyrkan mot samhållet? Minst samma avstånd dit nämligen.

9 Senaste redigerad av jonasolof (2012-05-16 08:27:16)

Sv: Bra täckning, funkar ej (Konflikt m Telenor) [UPPDATERAD]

Varje basstation brukar sända med tre antennuppsättningar som ska täcka 120 grader var. Täckningen kan vara sämre i skarven. Och basstationer kan helt klart vara inriktade på att täcka visst område, t ex upp och ned utmed en riksväg men dåligt ut i skogen tvärs.

Ett test vore ju att få pröva modemet hos någon i samhället eller kolla om folk har problem där med.

Jag vill lägga till att modemen kan trassla rejält om de blir för varma. En liten  USB driven fläkt kan sitta i samma USB hub som den som försörjer modemet med extra ström. Ett 4G modem jag testade klarade inte att sitta i datorns USB uttag en längre stund eftersom det blev för varmt utan funkade bara om det fick hänga fritt över bordskanten i en kort förlängningssladd.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: Bra täckning, funkar ej (Konflikt m Telenor) [UPPDATERAD]

jonasolof skrev:

En del modem drar mycket ström och en del usb-portar levererar inte 0,5 Amp enligt spec. Det kan vara idé att koppla USB modemet via en USB hub med egen strömförsörning, brukar vara 2 amp nätaggregat. Med för låg spänning kan modemet trassla. Dessutom bör modemet sitta mycket luftigt, för de blir varma om basstationen uppfattar utsignalen från modemet som svag och beordrar hög effekt. En del modem med bara en antennutgång för extern antenn sänder med en inre antenn som man inte kommer åt. Då blir utsignalen därefter.

Möjligen kan svaret till nedkopplingen finnas i loggen till modemets Connectprogram. Det går att få fram ytterligare uppgifter från huaweimodem. Någon skrev en tråd häromdagen om det här på forumet, minns bara att uppgifterna kom från ett au-forum med signaturen Bert02.

Det finns bättre utrustning, t ex Vololink 125 eller 126 som innehåller Sierrakort och använder båda antennutgångarna med vanliga SMA kontakter. Den 3G routern ger mig mycket bättre signal än Huawei E169 användt med en likadan extern antenn.

Finns 4G så är det att föredra. Man behöver inte använda Telenors DRW923, det finns andra routrar.

Intressant idé om ström. Ska kolla upp detta!
Tror inte riktigt på det där med att den alltid skickar med intern antenn, jag kör med Bandwidth Meter Pro, både uppladdning och nedladdning försvinner alltid samtidigt.
Det märkliga är att disconnect alltid drabbar båda modemen exakt samtidigt, men ej mobilen
Det känns som att masten kopplar från mig. Vet inte varför dock.
Hmm... Hittar inte någon logg på connectprogrammet.

Faktiskt tänkt på värmen också, ungefär 30-35 grader uppmätt.

11 Senaste redigerad av Grey (2012-05-16 08:52:28)

Sv: Bra täckning, funkar ej (Konflikt m Telenor) [UPPDATERAD]

jonasolof skrev:

Varje basstation brukar sända med tre antennuppsättningar som ska täcka 120 grader var. Täckningen kan vara sämre i skarven. Och basstationer kan helt klart vara inriktade på att täcka visst område, t ex upp och ned utmed en riksväg men dåligt ut i skogen tvärs.

Ett test vore ju att få pröva modemet hos någon i samhället eller kolla om folk har problem där med.

Jag vill lägga till att modemen kan trassla rejält om de blir för varma. En liten  USB driven fläkt kan sitta i samma USB hub som den som försörjer modemet med extra ström. Ett 4G modem jag testade klarade inte att sitta i datorns USB uttag en längre stund eftersom det blev för varmt utan funkade bara om det fick hänga fritt över bordskanten i en kort förlängningssladd.

Jo mycket möjligt att jag skulle kunna vara i en skarv.
http://img845.imageshack.us/img845/995/riktdistans.jpg
Min mätning mellan mig och masten. Ungefär samma avstånd till mitten av samhället.
Jo, jag KAN ju ligga i någon form av "skarv".
Som du ser så finns det absolut inga hindermellan mig och masten, mer än skog och ett och annat kalhygge!

Ska även testa kylning av modemet.

Tack!

Edit: Förresten tycker jag att en 3g-mast borde räcka längre än 2km som Telenor påstår.

12

Sv: Bra täckning, funkar ej (Konflikt m Telenor) [UPPDATERAD]

detär inte säkert att det är modemet som kopplar ned utan det kan vara masten som kopplar ned förbindelsen för att signalkvaliteten är för dålig. Det man är ute efter där är kvalitetsmåttet RSRQ (åtminstone i LTE) som bör vara bättre än -10 dB (-11 dB är sämre). Det spelar större roll än den totala signalstyrkan.

För att datatrafiken ska fungera måste databitarna kunna avkodas, dvs håg och låg signal måste gå att åtskilja (det som på tyska kallas Pegel). Ett skäl till dålig signal kan just vara att modemet inte klarar att leverera tillräckligt distinkta skillnader mellan högt och lågt. Nu är UMTS och LTE modulering så überteoretisk att jag inte vet om man kan göra en så förenklad förklaring.

Nyligen testade jag 4G i Stockholm och routern kopplade ned ibland när jag såg på strömmande TV. Signalnivåerna och RSRQ var mkt dåliga (routern inne i ett hyreshus) och enligt loggen så var det masten som kopplade ned för att strömmen inte kunde upprätthållas.
Om du ligger inom en icke gynnad riktning från masten kanske du trängs ut av användare i samhället. Avståndet är lika men din signal till masten sämre och då kommer du att drunkna i cellandning (se cell breathing, dvs de mest perifera trängs ut pga hur CDMA inkl 3G fungerar. LTE lär för övrigt inte ha denna egenhet, varför det skulle vara annorlunda har jag inte sett någon förklaring till och vet inte om det stämmer.

Skog dämpar mycket. I värsta fall får du väl göra kalhygge i en gata mot masten. Du äger väl skogen kring släktgården...   

Det är lätt att hitta din gård på Google Maps. Solen stod i ungefär 45 grader över horisonten att döma av hur taklutningens skugga ser ut. Av skuggorna framgår att den stora ekonomibyggnaden är högre än boningshuset men fortfarande väsentligt lägre än granarna österut. En variant vore att sätta antennerna på en mast på ekonomibyggnaden med en bra router där och sedan göra en wifilänk till huset alt. dra kabel. Nu maxar jag varje led i att få till en bra uppkoppling och det borde inte behövas i ditt fall.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: Bra täckning, funkar ej (Konflikt m Telenor) [UPPDATERAD]

Har du provat mobil sim i modemet, funkar bättre?

Finns det inte någon annan mast som riktantennen kan riktas mot?
Om du är i utkanten, så borde det finnas en till mast du är i kanten på.

Annars är dubbla antenner värt att prova.

Eller gör som jag, montera usb modemet på taket i ett plaströr 3m usb skarv med en tiny router i botten i en tät låda.

14

Sv: Bra täckning, funkar ej (Konflikt m Telenor) [UPPDATERAD]

jonasolof skrev:

detär inte säkert att det är modemet som kopplar ned utan det kan vara masten som kopplar ned förbindelsen för att signalkvaliteten är för dålig. Det man är ute efter där är kvalitetsmåttet RSRQ (åtminstone i LTE) som bör vara bättre än -10 dB (-11 dB är sämre). Det spelar större roll än den totala signalstyrkan.

För att datatrafiken ska fungera måste databitarna kunna avkodas, dvs håg och låg signal måste gå att åtskilja (det som på tyska kallas Pegel). Ett skäl till dålig signal kan just vara att modemet inte klarar att leverera tillräckligt distinkta skillnader mellan högt och lågt. Nu är UMTS och LTE modulering så überteoretisk att jag inte vet om man kan göra en så förenklad förklaring.

Nyligen testade jag 4G i Stockholm och routern kopplade ned ibland när jag såg på strömmande TV. Signalnivåerna och RSRQ var mkt dåliga (routern inne i ett hyreshus) och enligt loggen så var det masten som kopplade ned för att strömmen inte kunde upprätthållas.
Om du ligger inom en icke gynnad riktning från masten kanske du trängs ut av användare i samhället. Avståndet är lika men din signal till masten sämre och då kommer du att drunkna i cellandning (se cell breathing, dvs de mest perifera trängs ut pga hur CDMA inkl 3G fungerar. LTE lär för övrigt inte ha denna egenhet, varför det skulle vara annorlunda har jag inte sett någon förklaring till och vet inte om det stämmer.

Skog dämpar mycket. I värsta fall får du väl göra kalhygge i en gata mot masten. Du äger väl skogen kring släktgården...   

Det är lätt att hitta din gård på Google Maps. Solen stod i ungefär 45 grader över horisonten att döma av hur taklutningens skugga ser ut. Av skuggorna framgår att den stora ekonomibyggnaden är högre än boningshuset men fortfarande väsentligt lägre än granarna österut. En variant vore att sätta antennerna på en mast på ekonomibyggnaden med en bra router där och sedan göra en wifilänk till huset alt. dra kabel. Nu maxar jag varje led i att få till en bra uppkoppling och det borde inte behövas i ditt fall.

Vill börja med att säga stort tack!

Jo, det finns 3st hus, dock är boningshuset aningen högre än garaget (aluminiumtak). Antennen sitter 2m ovanför takhöjden. Hur högt uppe borde man sätta en mast?
Skogen är närmast fullvuxen och lär nog tas ned inom rimlig tid, dock har jag inte alltför mycket skog åt det hållet. Tvivlar på att det skulle hjälpa att ta ned. Visste faktiskt inte att den skärmar så mycket!
Jo, Telenor satte ju upp masten för bruk i själva samhället, inte åt mitt håll som är 90 grader åt fel håll.
Men ska absolut testa att köra med en laptop i samhället på samma avstånd för att se om det är samma problem där.

Ska läsa på det du nämnt ovan och se så jag blir mer införstådd.
Inom en treårsperiod kommer ombyggnad av landsvägen påbörjas, jag försöker få med grannar på att dra fiber, så helst skulle detta bara vara en "tillfällig" lösning fram tills dess. Vill alltså lägga pengarna på det först och främst i sådana fall.
Det vore dock kul om det fungerar under tiden, ändå en ganska lång period. Inte alltför mycket skog emellan heller. Kunde varit betydligt värre.

15

Sv: Bra täckning, funkar ej (Konflikt m Telenor) [UPPDATERAD]

Rätt bra karta för att leta upp närmaste master.
http://opensignalmaps.com/coverage-maps/

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

16

Sv: Bra täckning, funkar ej (Konflikt m Telenor) [UPPDATERAD]

G-Man skrev:

Har du provat mobil sim i modemet, funkar bättre?

Finns det inte någon annan mast som riktantennen kan riktas mot?
Om du är i utkanten, så borde det finnas en till mast du är i kanten på.

Annars är dubbla antenner värt att prova.

Eller gör som jag, montera usb modemet på taket i ett plaströr 3m usb skarv med en tiny router i botten i en tät låda.

Ska definitivt testa med telefon-simkortet istället. Blir imorgon.
Alltså nae... Bifogar karta jag fått från Telenor:
http://img198.imageshack.us/img198/4509/telenormastkarta.png

Grå är Telenor och svart är konkurrent, oftast Telia.
Alltså enorm spridning på dem. Jag har ungefär en mil till nästa mast.
Min telefon är låst till 3g och jag kan ringa med den minst5km från masten.

17 Senaste redigerad av jonasolof (2012-05-17 05:40:23)

Sv: Bra täckning, funkar ej (Konflikt m Telenor) [UPPDATERAD]

Bert 02 skrev någonstans i denna långa tråd (edit se ca 29 juli 2011)

http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=4448

den info som finns här om hur man år fram mer om signalstyrka i huaweimodem

http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=4448

Om telefonen är låst till 3G kan den inte ha använts som modem för länk till Telenormasten

Uppload måste försvinna samtidigt som download om sändning från modemet funkar dåligt. Modemet måste hela tiden bekräfta att det tagit emot download. Så det säger inget om huruvida en inre antenn används eller ej.
Vilket APN kör du med för telenor? Bör väl vara internet.telenor.se för enbart datatrafik, annars services.telenor.se, t ex i en iphone/ipad.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18

Sv: Bra täckning, funkar ej (Konflikt m Telenor) [UPPDATERAD]

Jo, alltså min telefon är låst till 3g, vill inte ha gsm.

GSM-signalen är starkare än 3g-signalen, så den väljer av nån anledning alltid gsm framför 3g om man inte "tvingar" den till 3g.
Ah, känner mig dum. Klart den bekräftar.
Japp internet.telenor.se

Jag ska absolut testa det programmet som står skrivet i tråden! Värt ett försök.

Åter igen, stort tack!

19

Sv: Bra täckning, funkar ej (Konflikt m Telenor) [UPPDATERAD]

Grey skrev:

Jo, alltså min telefon är låst till 3g, vill inte ha gsm.

GSM-signalen är starkare än 3g-signalen, så den väljer av nån anledning alltid gsm framför 3g om man inte "tvingar" den till 3g.
Ah, känner mig dum. Klart den bekräftar.
Japp internet.telenor.se

Jag ska absolut testa det programmet som står skrivet i tråden! Värt ett försök.

Åter igen, stort tack!


Om du låser telefonen till GSM, får du upp en symbol med ett "E" eller ett "G" vid signalstapeln då ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

20 Senaste redigerad av Grey (2012-05-19 18:52:53)

Sv: Bra täckning, funkar ej (Konflikt m Telenor) [UPPDATERAD]

Discover skrev:

Om du låser telefonen till GSM, får du upp en symbol med ett "E" eller ett "G" vid signalstapeln då ?

Det är lustigt, för nu när jag försöker ändra till "GSM only" så ändrar den tillbaka till "WCDMA only" hela tiden.

Fattar inte.

Edit: Gick efter några gånger.
Står ingenting.
Varken E eller G.

21

Sv: Bra täckning, funkar ej (Konflikt m Telenor) [UPPDATERAD]

Det vore intressant att veta hur operatörerna prioriterar trafiken. Eftersom en basstation har begränsad kapacitet så kan det mycket väl hända att de prioriterar trafik från ett visst håll och de stackare som är på fel sida om masten får då avbrott när trafiken ökar.

Kundtjänsten har förstås inte en blekblå aning om hur tekniken fungerar och teknikerna som vet får man aldrig tala med.

22

Sv: Bra täckning, funkar ej (Konflikt m Telenor) [UPPDATERAD]

nhu skrev:

Det vore intressant att veta hur operatörerna prioriterar trafiken. Eftersom en basstation har begränsad kapacitet så kan det mycket väl hända att de prioriterar trafik från ett visst håll och de stackare som är på fel sida om masten får då avbrott när trafiken ökar.

Kundtjänsten har förstås inte en blekblå aning om hur tekniken fungerar och teknikerna som vet får man aldrig tala med.

Samtal brukar alltid prioriteras via 3G-nätet, så är det många som ringer brukar ofta surfen bli långsammare. Tele2 skriver på sin hemsida att BitTorrent t.ex. prioriteras ner vid hög belastning på nätet. Surf och strömmad video prioriteras eftersom det är något som måste ske i relatid. Detta finns att hitta på deras hemsida.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

23

Sv: Bra täckning, funkar ej (Konflikt m Telenor) [UPPDATERAD]

Grey skrev:

Edit: Förresten tycker jag att en 3g-mast borde räcka längre än 2km som Telenor påstår.

Jag har 5,2 km till "min" mast och det har funkat utmärkt med yttre antenn. Hade Tele2 innan men sen jag bytte till Telenor går det ännu bättre! Jag får ca 6-10 Mbit med Telenors 3G upp till 16 Mbit.

24

Sv: Bra täckning, funkar ej (Konflikt m Telenor) [UPPDATERAD]

careface skrev:

Samtal brukar alltid prioriteras via 3G-nätet, så är det många som ringer brukar ofta surfen bli långsammare. Tele2 skriver på sin hemsida att BitTorrent t.ex. prioriteras ner vid hög belastning på nätet. Surf och strömmad video prioriteras eftersom det är något som måste ske i relatid. Detta finns att hitta på deras hemsida.

Jovisst, men jag tänkte närmast på antennerna i masten - inte trafikslaget. Det finns olika slags basstationer men jag misstänker att de mera sofistikerade kan prioritera också riktningen på trafiken. Troligen ger de bättre service åt en stad än åt omgivande landsbygd. Och vad prioriteras då kapaciteten tar slut i en basstation ? Det blir allt vanligare då trafikmängden ökar.

25 Senaste redigerad av Grey (2012-05-20 18:11:59)

Sv: Bra täckning, funkar ej (Konflikt m Telenor) [UPPDATERAD]

nhu skrev:

Jovisst, men jag tänkte närmast på antennerna i masten - inte trafikslaget. Det finns olika slags basstationer men jag misstänker att de mera sofistikerade kan prioritera också riktningen på trafiken. Troligen ger de bättre service åt en stad än åt omgivande landsbygd. Och vad prioriteras då kapaciteten tar slut i en basstation ? Det blir allt vanligare då trafikmängden ökar.

Jag måste säga att jag gillar ditt resonemang. Tror det måste vara anledningen.
Vi har tidigare märkt att de "riktat" masten åt samhället.
Som sagt så är det samma avstånd mellan mig och masten som det är mellan masten och samhället.

I början av 3g-mastens historia (kanske 2004 kom masten upp) så var det full täckning i samhället - men ingen täckning här. Trots att det var 0 i täckning gick det DOCK att få in 3g och surfa. Visserligen väldigt höga svarstider och nedkopplingar men ändå kontakt. Ringa/surfa stabilt gick dock inte förrän 2007 någonting, då blev täckningen bra här. Vet inte vad de gjorde.

Skogen har kanske vuxit någon meter sedan dess, i övrigt är det samma mast och mig ingen annan har kommit upp.
Jag misstänker dock att det blev bättre när de uppgraderade masten till turbo-3g 6mbit.