26

Sv: 5.0.16 under utveckling

Kommer det komma stöd för Huawei e398 med firmware 11.335.21.10.422?

27

Sv: 5.0.16 under utveckling

Det finns redan idag.

28

Sv: 5.0.16 under utveckling

min dovado 4gr har funkat klockrent nu i 2 veckor sen jag flytta in routern i vardagsrummet kör både trödlöst och lan kabel inte 1 enda ner koppling på 2 veckor jag börjar bli nöjd:-)

29

Sv: 5.0.16 under utveckling

Patrik skrev:

Vad är det egentligen som gör att 4GR tappar internetanslutningen?
Jag äger idag en UMR, en 3GN, en 4GR samt en Thiny. Den som används mest är 4GR. Den fungerar dock väldigt dåligt och tappar anslutningen titt som tätt och kräver 5-10 omstarter per dygn. Orsaken till att jag inte använder Thinyn beror helt enkelt på att den har sämre räckvid än 4GR. En lösning kanske vore att köpa en till router, tex en Dlink och koppla ihop med Thinyn och använda thinyn till anslutningen och Dlinken som trådlösrouter?

Eller så kan du skaffa ett större WLAN antenn istället till din TINY.

30

Sv: 5.0.16 under utveckling

Sam skrev:

Eller så kan du skaffa ett större WLAN antenn istället till din TINY.

Finns det någon modell som du kan rekomendera?
Körde med en 9db yagi men tyckte inte att det blev så mycket bättre, iaf inte lika bra räckvid som 4GR.
För 4GR fungerar riktigt bra så länge den inte tappar kontakten med 3G nätet big_smile

|ZTE MF880|Sierra Wireless 306|Dovado Pro|Tiny|4GR|3GN|UMR|3Maxfart Total|

31

Sv: 5.0.16 under utveckling

Yagi antenn? Vart vill du rikta den? Mot Finland? :-)

Ta en bra omni antenn: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … enn-p30220

32 Senaste redigerad av Johan_Mattsson (2012-02-08 21:02:41)

Sv: 5.0.16 under utveckling

Det var en gång en Routertillverkare som hette Dovado.
Dovado gjorde en mycket bra produkt Dovado UMR som såldes i många tusen exemplar, routern fungerade bra och det var inte alls ovanligt att routern höll sig uppkopplad månader i sträck. Några år och många routrar senare lanserade man det häftiga flaggskeppet 4GR med dubbla antenner och fullproppad med funktioner. Det man inte hade tagit lärdom av var dock Emil i Lönnebergas resultat när han och griseknoen proppade sig fulla utan att veta vad man höll på med.
Snipp snapp snut så var sagan slut!

Som tidigare UMR ägare var det utan oro som jag plockade fram 1099kr och köpte en 4GR. Efter någon timmes användning konstaterade jag dock att det inte riktigt var samma stuns i den nya fina lilametallicfärgade produkten som i den gamla fula UMR. Fick en känsla som jag tror kan jämföras med den äldre män som skaffar sig en ny ung fru får när de inser att hennes största intresse är tillgången till deras kreditkort och inte att ha intellektuella konversationer, laga mat och mysa i soffan.

Efter ynka tre månader (imponerad av er som hållit ut ett år) gav jag upp och gick till Kjell & Company och fick lämna tillbaka 4GR utan knussel. Detta efter att Dovado bytt ut den en gång då man tyckte man såg nått skumt med USB portarna i en loggfil. Den nya fungerade precis lika bra, eller lika dåligt menar jag ju naturligtvis.

Till fördel för Dovado ska jag i alla fall säga att jag istället köpte en Tiny som gör jobbet som router utmärkt, men nu måste jag ha en dator som sköter tellstick istället.

Att Dovado inte har info kring de omfattande problemen och kommande FW-uppdatering för 4GR på sin supportsida tycker jag är klandervärt.

Jag hoppas för er 4GR ägares och Dovados skull att nästa FW löser problemen annars har Dovado ett mycket stort antal felkonstruerade routrar att återkalla. Kan tänka mig att köpa en ny 4GR om problemen löses. Förmodar att det kommer att synas här på forumet.

Lycka till!

33 Senaste redigerad av Sam (2012-02-08 21:10:16)

Sv: 5.0.16 under utveckling

Så du satte upp en dator för att köra Home Automation? Vad hände med UMR'n? Varför kopplar du inte den bakom TINY'n i så fall?

Vi *vet* att nästa release kommer vara stabilare. There, I said it. Så ta mej nu fan. :-)

34

Sv: 5.0.16 under utveckling

Hej Sam!
Jag har inte längre kvar UMR då den inte hade stöd för mitt nuvarande modem E367, därför kopplar jag inte den bakom Tiny.

35

Sv: 5.0.16 under utveckling

Det skulle vara intressant att se hur "en dag på dovado" ser ut, vad händer egentligen, dessa "finjusteringar" och verifikationer VAD är det som tar sån tid, för mkt fika? big_smile, köpte nyligen en Philips TV och hade problem men ambilight flimmer när man spelar "dual gaming mode" alltså man har speciella glasögon och får en hel bild var istället för split screen. Lite of topic, men det jag vill säga är att en forumsmedlem hitta en udda lösning (ljudinställning) som löste problemet, och det tog inte många dagar förrän Philips släppte en ny firmware. Lite väl mkt sirap i maskineriet behöver ni anställa folk? Philips kanske har någon för de ska väl ändå inte tillverka TV apparater längre:P

36

Sv: 5.0.16 under utveckling

Eriksson skrev:
Walle_ skrev:

Hej,
Jag verkar vara en av de få som har en bra fungerande 4GR, och jag bytte från 3GN. Funkar precis lika stabilt och jag har deni bilen som en mobil router med ett 3G-modem i. Det som inte fungerar så värst bra för mig är GPS-mottagaren. Är det ingen här som kör det? Jag har iaf skapat en support ticket via hemsidan och inväntar svar. Tänkte bara fråga dig Sam här, om du vet om den nya FW har någon update med GPSen att göra också? Nyfiken på detta, för att det skulle förenkla mina körjournaler väldigt mycket att ladda upp positionenerna på en FTP-server på jobbet, som ska va integrerade med Google maps tydligen (har inte testat detta helt än).

Ibland hittar den GPS-positionen men hänger inte med när jag kör iväg. Ibland (oftast) så hittar den inte GPS-positionen alls, trots att min GPS-mottagare (GlobalSat BU-353) blinkar att den har en position. Vet du nått om det Sam?

Tack så förhand!
PS. Jag har alltid varit helt nöjd med båda mina Dovado-produkter - har alltid gjort som dom skall förutom GPSen i 4GRen.


Fanboy?

Skämt å sido, kul att du är nöjd. Tyvärr så är det väldigt många som inte är det.

Vad det gäller GPS och körjournaler så finns det bättre alternativ exempelvis appar om du har en Android eller en IPhone. torque är ett exempel, som bla kan läsa ur felkoder ur de flesta bilar och även logga rutter med hastighet, förbrukning mm och skicka loggen via mail. Den  finns i gratisversion och betalversionen kostar runt 30:- Sek.

Det är klart att jag är en fanboy ;-) hehe

Jag tror inte att det finns något bättre som passar mig, jag vill ju ha ett 100%-igt automatiserat system. Inte hålla på o pilla med nån iPhone för att få igång det. Routern startar och kopplar upp automatiskt när jag startar bilen och sen ska allt rulla själv. Inte massa trixande med nån lur. Jag kör en Navigon som GPS och däri finns det möjlighet till att köra "körjournal", men det är samma där. Då ska jag knappa in att jag kör i tjänsten och sen är den beroende av att jag alltid ska använda GPSen. Så - nej, det finns nog inget alternativ för min del. Jag ska testa med en annan GPS-mottagare... Så vi får se. :-)

37

Sv: 5.0.16 under utveckling

AvdH skrev:

Det skulle vara intressant att se hur "en dag på dovado" ser ut, vad händer egentligen, dessa "finjusteringar" och verifikationer VAD är det som tar sån tid, för mkt fika? big_smile,

Ska man gå efter mina tröslösa försök att konfiguera en dator att gå på en linux-router-dist med en usb dongle för mobilt bredband så kan jag gissa på att deras kunskap är stor och arbetet idoget.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

38

Sv: 5.0.16 under utveckling

Personligen så är det inte bara wlan som spökar. Även med det bortkopplat så har jag fortfarande ca 2-3 nedkopplingar per kväll. Och köra jag  modemet (E372) deirekt idatorn så funkar det prima. Så det är riktigt illa när allt går genom bredbandet(internet & tv:en) Och bryter nätet så är får man starta om tv boxen igen!
Är det flera som har detta beskymmer även med wlan avstängt?

E398, Dovado 4G med 6.0.1, 1st poynting antenn -11db
Ca 2.5km till mast. ISP telenor 4G 80, men kör nu på 900mhz.

39

Sv: 5.0.16 under utveckling

jockas skrev:

Personligen så är det inte bara wlan som spökar. Även med det bortkopplat så har jag fortfarande ca 2-3 nedkopplingar per kväll. Och köra jag  modemet (E372) deirekt idatorn så funkar det prima. Så det är riktigt illa när allt går genom bredbandet(internet & tv:en) Och bryter nätet så är får man starta om tv boxen igen!
Är det flera som har detta beskymmer även med wlan avstängt?

Jag har precis samma problem och liknande uppsättning som du där jag tvingas till att starta om 4 IP-Kameror, 2 digialboxar mm.

Detta gör ju att man sliter sitt hår i förtvivlan, jag har precis som du testat med WLAN avstängt och provat med andra routers vilket du kan läsa om här:
http://www.mobilabredband.se/forum/view … 285#p31285
http://www.mobilabredband.se/forum/view … 134#p31134

Jag har gett upp nu och lägger ner 4GR och kör netgear istället som inte har en enda dipp på över tre veckor. Jag tror inte att du skall hoppas på att DOVADO löser problemen, jag personligen är mycket skeptisk, men jag hoppas att jag har fel för de stackares skull som sitter med den.

Om du har kvittot kvar så skulle jag returnera den direkt och inte vänta i över ett år på utlovade fixar som jag min dumskalle gjort, men DOVADO skrattar antaligen hela vägen till banken lol

40

Sv: 5.0.16 under utveckling

Jag stängde av wlan i routern i mitten av veckan och därefter har nätverket fungerat 24/7. Men, jag vill ha wlan i skick och lyckas inte Dovado med det genom uppdateringen (när den nu kommer... ) så köper jag en router från en annan tillverkare, finns tydligen både billigare och stabilare 3G-routers.

41

Sv: 5.0.16 under utveckling

Walle_ skrev:
Eriksson skrev:
Walle_ skrev:

Hej,
Jag verkar vara en av de få som har en bra fungerande 4GR, och jag bytte från 3GN. Funkar precis lika stabilt och jag har deni bilen som en mobil router med ett 3G-modem i. Det som inte fungerar så värst bra för mig är GPS-mottagaren. Är det ingen här som kör det? Jag har iaf skapat en support ticket via hemsidan och inväntar svar. Tänkte bara fråga dig Sam här, om du vet om den nya FW har någon update med GPSen att göra också? Nyfiken på detta, för att det skulle förenkla mina körjournaler väldigt mycket att ladda upp positionenerna på en FTP-server på jobbet, som ska va integrerade med Google maps tydligen (har inte testat detta helt än).

Ibland hittar den GPS-positionen men hänger inte med när jag kör iväg. Ibland (oftast) så hittar den inte GPS-positionen alls, trots att min GPS-mottagare (GlobalSat BU-353) blinkar att den har en position. Vet du nått om det Sam?

Tack så förhand!
PS. Jag har alltid varit helt nöjd med båda mina Dovado-produkter - har alltid gjort som dom skall förutom GPSen i 4GRen.


Fanboy?

Skämt å sido, kul att du är nöjd. Tyvärr så är det väldigt många som inte är det.

Vad det gäller GPS och körjournaler så finns det bättre alternativ exempelvis appar om du har en Android eller en IPhone. torque är ett exempel, som bla kan läsa ur felkoder ur de flesta bilar och även logga rutter med hastighet, förbrukning mm och skicka loggen via mail. Den  finns i gratisversion och betalversionen kostar runt 30:- Sek.

Det är klart att jag är en fanboy ;-) hehe

Jag tror inte att det finns något bättre som passar mig, jag vill ju ha ett 100%-igt automatiserat system. Inte hålla på o pilla med nån iPhone för att få igång det. Routern startar och kopplar upp automatiskt när jag startar bilen och sen ska allt rulla själv. Inte massa trixande med nån lur. Jag kör en Navigon som GPS och däri finns det möjlighet till att köra "körjournal", men det är samma där. Då ska jag knappa in att jag kör i tjänsten och sen är den beroende av att jag alltid ska använda GPSen. Så - nej, det finns nog inget alternativ för min del. Jag ska testa med en annan GPS-mottagare... Så vi får se. :-)

UPDATE:
Jag köpte en Navibe GM720 (GPS) och nu fungerar routern kanonersh! Hur bra som helst! Ibland kan det ta 5-10 minuter innan den updaterar position, annars gör den det varje eller varannan minut. Sen skickar den upp GPS-data till en FTP-server varje kvart.

Alla tycks klaga på 4GR... Speciellt med WLANet. Jag kanske inte upplever det eftersom jag inte har bilen igång 24/7. Men hittills med mina småsyskon mfl i bilen på långresor, så har den fungerat klockrent - både med uppkopplingen och med WLANet...

42

Sv: 5.0.16 under utveckling

Det är bedrägeri av Dovado att sälja en produkt som man vet inte fungerar. Oavsett kostnader så måste företaget endera:

1. Återkalla sina routrar från handeln.
2. Lägga information till produktbeskrivningen om routerns kända problem.

Jag är så in i helsikes trött på att ständigt behöva starta om routern. Om jag visste att en firmware som fixade problemet skulle dröja så länge som det gjort (och ännu inte är här) så hade jag köpt en annan router av annat märke för länge sen.

Spear ingen roll hur tjaba tjena du är på forumet här Sam. Oerhört besviken!

43

Sv: 5.0.16 under utveckling

sweper skrev:

Det är bedrägeri av Dovado att sälja en produkt som man vet inte fungerar. Oavsett kostnader så måste företaget endera:

1. Återkalla sina routrar från handeln.
2. Lägga information till produktbeskrivningen om routerns kända problem.

Jag är så in i helsikes trött på att ständigt behöva starta om routern. Om jag visste att en firmware som fixade problemet skulle dröja så länge som det gjort (och ännu inte är här) så hade jag köpt en annan router av annat märke för länge sen.

Spear ingen roll hur tjaba tjena du är på forumet här Sam. Oerhört besviken!

Ja om man säger såhär. Skall man kolla en rulle på tv:en så får man helt enkelt acceptera att man missar ca5-10min av filmen!
Och det i säkert 7 fall av 10.
Tycker bara det är tråkigt att det skall vara såhär. På kvällarna ligger jag och slavsänder med wifi till den bärbara datorn så frun kan surfa i soffan!
För annars är det ju helkört för tv:en som sagt!
Och pengarna finns helt enkelt just nu för att köpa en som funkar!!:(

E398, Dovado 4G med 6.0.1, 1st poynting antenn -11db
Ca 2.5km till mast. ISP telenor 4G 80, men kör nu på 900mhz.

44

Sv: 5.0.16 under utveckling

Sam!

Har du någon lägesrapport? Hur går det för er med testningen?

45

Sv: 5.0.16 under utveckling

Det går framåt. Våra testningar håller bra. Jag har inte behövt power:a om någon router på en vecka. Kör inte ens Connection Tracker. Atheros håller väldigt bra också, likaså alla äpplen vi har testet den tillsammans med. Itunes, Airprint, iPad, iPhone, rubbet. Vi har fortfarande ett par saker som behövs ordnas till, men inga stora deal breakers. Om allting fortsätter bra, då blir det release denna månad.

Tack

46

Sv: 5.0.16 under utveckling

Jag upptäckte en mystisk sak idag, om jag försöker logga in i routern från min Acer Aspire One med Win 7 Starter så kommer jag inte in, kommer bara till inloggningssidan inte längre.  Det går ju även att starta Acern i Android läge så jag provade att logga in i det läget, funkade med en gång!
Tar jag min Samsung Galaxie S II så kommer jag också in på en gång, samma från min Toshiba bärbara med Vista men bara med Win Explorer inte Chrome.

Dovado 4GR med 5.0.12
USB modem modell: Huawei E398
USB modem firmware: 11.335.21.10.422
Operatör APN: internet.telenor.se

Dovado 4GR
Telenor Mobilt Bredband
HUAWEI E398 modem

47

Sv: 5.0.16 under utveckling

Sam skrev:

Det går framåt. Våra testningar håller bra. Jag har inte behövt power:a om någon router på en vecka. Kör inte ens Connection Tracker. Atheros håller väldigt bra också, likaså alla äpplen vi har testet den tillsammans med. Itunes, Airprint, iPad, iPhone, rubbet. Vi har fortfarande ett par saker som behövs ordnas till, men inga stora deal breakers. Om allting fortsätter bra, då blir det release denna månad.

Tack

Hoppas att ni testar med Connection Tracker aktiverat, så att den funktionen fungerar som det är tänkt!

E367/E398 Telenor/ Dovado 4GR /Tp-link mr3420

48

Sv: 5.0.16 under utveckling

Tvärtom. Vi testar just nu utan för att se hur mycket den klarar av på "egen hand".

49

Sv: 5.0.16 under utveckling

Hej!

Trist att jag inte kollade detta forum innan inköp... 40 nedkopplingar senaste dygnet. Kan jag bli beta testare?

50

Sv: 5.0.16 under utveckling

Jaha Nu har det gått 11 dagar till och inget har hänt !!!!!!

NÄR SKA NI TA ANSVAR FÖR ER PRODUKT ?????

Sam..   jag vil ha ett återköp på denna skit router
           vill att du framför det till din chef så att
           vi kan få ett slut på denna parodi....

Det spelar inte längre någon roll om ni får till router eller inte
för jag har tappat allt förtroende för er som företag

och till er alla andra som har köpt eller ska köpa så LÄS I FORUMET och skapa
er en egen uppfattning


Jens Hägglund