1 Senaste redigerad av Sam (2012-02-05 12:24:26)

Tråd: 5.0.16 under utveckling

Hejsan 4GR ägare,

Vi håller på utveckla en ny release där vi siktar på att lösa alla stora problem ni har tyvärr upplevt med bland annat, routerns uppkopplings stabilitet.

Vi har kunnat åtgärda massa saker hittills. Vår ursprunglig tanke var att lägga ut den under Jan/Feb månadskifte, men det gick inte så bra eftersom vi väntar på en uppdatering från en av våra underleverantörer. Det tar sin tid, men det går definitivt framåt.

Det kommer bli en massa nya uppdateringar i denna release som ligger under huvet, men det kommer också stöd för massa nya modem. Det är bara att kolla alla release notes på TINY och 3GN sedan 5.0.12 till 5.0.15 om ni undrar. http://www.dovado.com/firmware

Kan börja säga att WLAN är nu som det ska vara. Atheros problemet är borta, och all kommunikation med Apples produkter lirar väldigt bra (funkar ordentligt med iTunes sync + Airprint). Uppkopplingen är stabil, men för tillfället fick vi stänga av nån basic (men viktig) funktion för att kunna ha det så. Det är där vi väntar på uppdatering just nu och hoppas att allt ska fungera bra ihop.

Eftersom allt vi implementerar behövs verifieras internt först, så kommer vi inte skynda oss i onödan. Vi tar den tiden det tar tills allt fungerar rätt. Vi satsar precis ALLA våra resurser på detta projekt, och gör det bästa vi kan.

Jag kan personligen säga att just nu har jag inte så mycket tid att svara varje inlägg där ni ropar in min hjälp, och av den anledning får ni verkligen börja ta kontakt med http://www.dovado.com/contactsupport

Jag håller er uppdaterade via denna tråd, men erbjuder själv ingen tech support för tillfället. För mycket på gång just nu och hoppas att ni blir nöjda med slutresultatet.

Tack

2

Sv: 5.0.16 under utveckling

Så vad är din rekommendation till de som ej kan använda sin Dovado?

Är det att lämna till baka den till butiken och köpa en ny Dovado när man kan läsa i detta forum att den fungerar som en router ska göra?

Eller ska man lämna till baka den och köpa ett annat märke på router?

Själv kommer jag att lämna till baka den.

Och alla ni som har en och haft den mer än ett år så gäller konsumentköp lagen i 2 år i Sverige.

3 Senaste redigerad av Sam (2012-02-05 19:09:12)

Sv: 5.0.16 under utveckling

MLs skrev:

Så vad är din rekommendation till de som ej kan använda sin Dovado?

Är det att lämna till baka den till butiken och köpa en ny Dovado när man kan läsa i detta forum att den fungerar som en router ska göra?

Det löser vi med en "firmware uppgradering". Dvs, en mjukvaru uppgradering som du kan lägga på ditt befintliga 4GR. Som jag skrev så är det ett sånt uppgradering vi håller på att utveckla. Du behöver inte byta ut ditt befintliga 4GR mot en annan. Alla är likadana, och har precis ingenting med hårdvaran att göra. Jag kommer meddela när den nya firmware är släppt.

Tack

4

Sv: 5.0.16 under utveckling

MLs skrev:

Så vad är din rekommendation till de som ej kan använda sin Dovado?

Är det att lämna till baka den till butiken och köpa en ny Dovado när man kan läsa i detta forum att den fungerar som en router ska göra?

Eller ska man lämna till baka den och köpa ett annat märke på router?

Själv kommer jag att lämna till baka den.

Och alla ni som har en och haft den mer än ett år så gäller konsumentköp lagen i 2 år i Sverige.

Hej,

Gäller verkligen konsumentköpslagen som öppet köp? Man har väl på sin höjd rätt till en ny dovado router om den gamla anses vara trasig. Men det är väl svårt att lämna tillbaka den efter så lång tid?
Eller (detta är menat som en fråga, inte påstående, vet inte själv)

Själv tycker jag att dovadon fungerar såpass bra och jag kan gott vänta på en ny FW.

Mvh

Stefan

5

Sv: 5.0.16 under utveckling

Vet inte vad du har din Dovado till? Men jag vill ha min som router.

Öppet köp har inget med en produkt som inte fungerar som utlovat.
Sen har jag väntat på att kunna använda min Dovado som AP både trådlöst samt trådbundet.


Konsumentköplag (1990:932)

6

Sv: 5.0.16 under utveckling

MLs skrev:

Vet inte vad du har din Dovado till? Men jag vill ha min som router.

Öppet köp har inget med en produkt som inte fungerar som utlovat.
Sen har jag väntat på att kunna använda min Dovado som AP både trådlöst samt trådbundet.


Konsumentköplag (1990:932)

Som sagt, det var en fråga.
Jag har min dovado som bokstöd. Vad tror du?

Tack för infon.

7

Sv: 5.0.16 under utveckling

Det är ganska otroligt att det är så stor skillnad på hur pass bra 4gr routern funkar. Min är ihop med huwei e398 4G. Jag kör med både Wlan + lan (fil-server på lan) 4st bärbara 3st androider uppkopplade samtidigt. Förvisso har jag strypt min router till 54mbit g för den vart lite ostabil innan men nu rullar det på. Jag kopplar upp jobbdatorn via vpn utan minsta problem. Det händer att den kopplar ner men 1-2 i veckan nu mer men kopplar själv upp igen. Och det kan lika gärna vara telenor....
Jag kör fw 5.0.12

8

Sv: 5.0.16 under utveckling

Nu får det fan vara nog !!!!!

Jag köpte en 4gr 2011-05-02 och har sen dess fått höra det kommer snart en ny firmware många gånger
men vad gör dovado jo dom väljer att släppa Tiny istället för att fokusera och lägga alla resurser på att
få 4gr att fungera .

Och vad händer då jo det blir så klart mindre resurser över till 4gr som dom redan sålt

Och här är vi nu idag 9 månader senare och denna produkt fungerar inte ett dugg bättre än när jag köpte den

jag annser att ni ska bevilja återköp till alla som vill ha det och betala ränta på pengarna för detta känns som en bluff

jag tror att vi aldrig kommer att få se denna produkt fungera som dett var tänkt


Jag tycker att alla som har en Dovado 4GR som inte fugerar som det ska (alltså alla) ska skicka in den som ett garanti ärende
till respektive försäljare för enligt Webbhallen som jag har köpt min hos säger dom så här:


> Det blir tyvärr inte möjligt att häva köpet förrän samma fabrikationsfel
> har konstaterats i 3 separata garantiärenden.
>
> Om samma fabriksfel gäller för alla enheter som tillverkats i serien
> blir det också möjligt att reklamera varan och häva köpet. Ytterst få av
> alla de Dovado 4GR Router .n 300Mbps som vi har sålt har returnerats i
> garantiärenden tidigare.


Som sagt nu får det vara nog

skicka in era Dovado 4GR så vi kan få våra pengar tillbaka och köpa produkter som fungerar


Jens Hägglund

9 Senaste redigerad av Båtsman (2012-02-06 20:32:19)

Sv: 5.0.16 under utveckling

Sam!

Vad är det för "basic"-funktion ni varit tvungna att stänga av?

Kan ni inte lägga ut det ni har som publika alfa-/beta-releaser? Ni vinner inte förtroendemässigt att skjuta allt framför er till en "stabil" release, allra helst som ni bränt en hel del förtroende på de releaser ni gjorde förra året. Att datumet för release dessutom är synnerligen diffust gör inte saken bättre. Det blir mest "om lördag"...

Givet historien måste det vara en bättre strategi att göra täta beta-släpp så ni får snabbare feedback. Det verkar ju som att ni inte fångar allt i er egen verifiering. Ni har en tillgång i form av en användarbas som ni kan ta hjälp av och få bättre testtäckning. Både 5.0.5 och 5.0.11 och 5.0.12 släppte igenom fel som ni verkar ha haft svårt att återskapa.

Alla era användare lider inte av exakt samma problem. Alltså behöver ju kanske inte alla vänta på alla fixar. Personligen har jag på 5.0.12 bara problem med WLANet, inte med instabil uppkoppling.

Att ni ser att det går framåt i ert labb är förvisso bra, men kan inte vi kunder få ta del av de framstegen också, även om det finns utestående fel fortfarande?

10

Sv: 5.0.16 under utveckling

Vi kommer dra igång beta test väldigt snart, men inte nån publikt form av "klicka här för att ladda ner beta". Det har vi aldrig gjort och ingår inte i våra planer/metoder. Vi siktar på att gå LIVE med en officiell firmware så fort andra har bekräftat det vi upplever som stabilt. Vi har redan löst den "basic" grejen jag nämnde tidigare, så nu är det bara mera intern testning och småfixning att göra klart.

Tack

11

Sv: 5.0.16 under utveckling

Det känns lite grann som ett vinna-eller-försvinna för Dovado för min del med denna nya firmavara. Min 4GR har varit helt obrukbar för mig sedan jag köpte den i somras, och varje ny firmware-släpp sedan dess kändes som lilla julafton - tills besvikelsen åter tog över, då jag snabbt kunde konstatera att inget överhuvudtaget fixats...

Den ticket jag skickade in resulterade bara i "det funkar här på kontoret."

Tusen kronor sved trots allt ganska hårt för mig som inte har ett plyschigt IT-jobb, och vad jag förstår så finns det betydligt billigare och framförallt helt funktionella routers av andra märken. Min router står på en fönsterbräda och samlar damm nu, och blir det fortsatta problem med 5.0.16, är jag benägen att skicka in routern direkt till Dovado tillsammans med en faktura, så jag har råd med någon annans router.

12 Senaste redigerad av Båtsman (2012-02-06 21:47:30)

Sv: 5.0.16 under utveckling

Att publika beta-släpp inte ingår i teststrategin är uppenbart. En publik beta-verksamhet tror jag skulle stärka varumärket, så det tycker jag ni borde börja med. Det var min poäng. Då skulle det bli mindre frustrerande att läsa" siktar på" o s v.

Självklart kul om ni närmar er målet. Givet din beskrivning låter det som att ni i bästa fall har en skarp release i slutet av nästa vecka. Stabilitetstester med friendly users torde kräva en del löptid innan man kan lita på resultatet.

13

Sv: 5.0.16 under utveckling

SLP skrev:

Det känns lite grann som ett vinna-eller-försvinna för Dovado för min del med denna nya firmavara. Min 4GR har varit helt obrukbar för mig sedan jag köpte den i somras, och varje ny firmware-släpp sedan dess kändes som lilla julafton - tills besvikelsen åter tog över, då jag snabbt kunde konstatera att inget överhuvudtaget fixats...

Den ticket jag skickade in resulterade bara i "det funkar här på kontoret."

Tusen kronor sved trots allt ganska hårt för mig som inte har ett plyschigt IT-jobb, och vad jag förstår så finns det betydligt billigare och framförallt helt funktionella routers av andra märken. Min router står på en fönsterbräda och samlar damm nu, och blir det fortsatta problem med 5.0.16, är jag benägen att skicka in routern direkt till Dovado tillsammans med en faktura, så jag har råd med någon annans router.


Jag tycker personligen att dom inte har gjort rätt för att vinna

men visst kan dom få skiten att fungera så är det ju bra !!!

Men vad ska vi  göra då vi först lagt 1000 spänn på en Dovado 4GR

och sen när man inser att den inte fungerar köpt en för 1000 spänn
till av ett annat märke som fungerar (D-link)


Kommer Dovado ersätta oss då eller kommer dom att köpa dom andra routrarna

eller kommer dom kanske fixa köpare åt oss


Nä Fy fan            Detta SUGER

14 Senaste redigerad av Sam (2012-02-06 21:53:47)

Sv: 5.0.16 under utveckling

Vi kör inte såna publik betas. Det är inte en web browser vi har som produkt. Det är en hårdvara. Skulle firwmare uppgraderingen göra något fel så att inte ens en rescue skulle kunna fixa, då måste den routern bytas ut av oss. Det är anledningen.

Jag kan förstå att ni är frustrerade eftersom det har tagit sån lång tid att

A) först kunna identifiera problemet
B) ropa in hjälp från våra underleverantörer vems komponenter behövde mjukvaru uppdatering
C) integrera alla fixar.
D) verifiera allt!

Steg A tog lång tid. Problemet har inte alls varit uppenbar. Det fanns olika saker som folk hade problem med, och vissa hade ett av dessa problem, andra hade andra problem, och vissa hade inga problem.

Steg B har tagit ett par månader nu och vi har fått det stöd vi har pushat för att få. Vi är nöjda nu.

*NU* - Steg C är vi nästan klara med.

Steg D kommer så fort vi är nöjda med Steg C.

Därefter släpps firmware officiellt så fort vi har fått positiv feedback.

Tack

15

Sv: 5.0.16 under utveckling

Det är ju tur att det är en router och inte ett jaktplan

tänk er in i det

ett land köper i maj 2011 10 st Jas 39 Gripen

men då dom får dom levererad så startar den men den tappar komunikationen med motorn så den stannar
Saab svara landet vi jobbar på en ny firmware lösning blev sätt in en timer så den startar om lite nu och då så kan ni ju iallafall lyfta

men med den nya firmwaren så kom ett annat fel nu fungerar inte vapnen för den tappar kontakten med vapnen hela tiden
Saab kommer med den geniala ideen vi gör ett nytt plan kanske dom köper det a så kanske dom glömmer problemen med dom andra

ja nu är det febriari 2012 och vore jag medborgare i detta land skulle jag hoppas att det inte blev krig

för då är det bara att ge upp


ps. Saab är alltså inte boven i detta drama utan det är DOVADO

16

Sv: 5.0.16 under utveckling

neorules skrev:

> Det blir tyvärr inte möjligt att häva köpet förrän samma fabrikationsfel
> har konstaterats i 3 separata garantiärenden.
>
> Om samma fabriksfel gäller för alla enheter som tillverkats i serien
> blir det också möjligt att reklamera varan och häva köpet. Ytterst få av
> alla de Dovado 4GR Router .n 300Mbps som vi har sålt har returnerats i
> garantiärenden tidigare.


Som sagt nu får det vara nog

skicka in era Dovado 4GR så vi kan få våra pengar tillbaka och köpa produkter som fungerar


Jens Hägglund

Det är helt fel att det krävs 3 separata garantiärenden för att häva ett köp. Det går utmärkt med ett och samma garantiärende.

Däremot så har man som säljare/leverantör 3 "försök" på sig att åtgärda problemet, lyckas man inte så kan man erbjuda likvärdig produkt eller så har kunden rätt att häva köpet och få ersättning för de kostnader som uppstått.

Allt enligt svensk konsumentlag.

Och det är väl inte så konstigt att Webhallen endast fått några få reklammationer på routern, då många säkerligen sitter och desperat hoppas på uppdatering efter uppdatering, samt att det säkert är ett jätte mörkertal där man stängt av WLAN och gått ner i hastighet för att få den någorlunda stabil.


Men jag ställer mig också i ledet av lurade, ja ett starkt ord, men det är så jag ser det eftersom man hela tiden från DOVADOS sida förhalar sina åtagande, att lova uppdatering på uppdatering är bara konstgjord andning i mina ögon

Hur svårt kan det vara att ta sitt ansvar egentligen, återkalla modellen och låt de som vill få returnera den.

Det blir mera och mera pajas över detta för varje dag som går.

17

Sv: 5.0.16 under utveckling

Eriksson skrev:

Det är helt fel att det krävs 3 separata garantiärenden för att häva ett köp. Det går utmärkt med ett och samma garantiärende.

Däremot så har man som säljare/leverantör 3 "försök" på sig att åtgärda problemet, lyckas man inte så kan man erbjuda likvärdig produkt eller så har kunden rätt att häva köpet och få ersättning för de kostnader som uppstått.

Allt enligt svensk konsumentlag.

Och det är väl inte så konstigt att Webhallen endast fått några få reklammationer på routern, då många säkerligen sitter och desperat hoppas på uppdatering efter uppdatering, samt att det säkert är ett jätte mörkertal där man stängt av WLAN och gått ner i hastighet för att få den någorlunda stabil.


Men jag ställer mig också i ledet av lurade, ja ett starkt ord, men det är så jag ser det eftersom man hela tiden från DOVADOS sida förhalar sina åtagande, att lova uppdatering på uppdatering är bara konstgjord andning i mina ögon

Hur svårt kan det vara att ta sitt ansvar egentligen, återkalla modellen och låt de som vill få returnera den.

Det blir mera och mera pajas över detta för varje dag som går.




Och dom 3 försöken borde vid det här laget vara förbrukade för deras del

med tanke på de antal misslyckade firmware släppen dom har haft under denna resa

18 Senaste redigerad av Båtsman (2012-02-06 22:36:09)

Sv: 5.0.16 under utveckling

Sam,

Det är inte ovanligt att ha publika beta-versioner av en firmware till en hårdvara. Här ett exempel från D-Link:

http://forums.dlink.com/index.php?topic=5486.0

Om man vågar sig förbi varningarna och alla förbehåll väntar tre stycken beta-versioner på ftp-servern...

19 Senaste redigerad av Sam (2012-02-06 22:47:55)

Sv: 5.0.16 under utveckling

Jo, jag vet. Men jag minns klart och tydligt att jag fick aldrig den support jag behövde när min (andra märkes) router blev permanent brickad efter en failad beta uppgradering. Många tillverkare tar inte ansvar eller ger support under beta perioden. Vi väljer att göra det ordentligt på det sättet vi gör. Better safe than sorry.

Hur skulle SAAB ha gjort det, Jens?

20

Sv: 5.0.16 under utveckling

Hej,
Jag verkar vara en av de få som har en bra fungerande 4GR, och jag bytte från 3GN. Funkar precis lika stabilt och jag har deni bilen som en mobil router med ett 3G-modem i. Det som inte fungerar så värst bra för mig är GPS-mottagaren. Är det ingen här som kör det? Jag har iaf skapat en support ticket via hemsidan och inväntar svar. Tänkte bara fråga dig Sam här, om du vet om den nya FW har någon update med GPSen att göra också? Nyfiken på detta, för att det skulle förenkla mina körjournaler väldigt mycket att ladda upp positionenerna på en FTP-server på jobbet, som ska va integrerade med Google maps tydligen (har inte testat detta helt än).

Ibland hittar den GPS-positionen men hänger inte med när jag kör iväg. Ibland (oftast) så hittar den inte GPS-positionen alls, trots att min GPS-mottagare (GlobalSat BU-353) blinkar att den har en position. Vet du nått om det Sam?

Tack så förhand!
PS. Jag har alltid varit helt nöjd med båda mina Dovado-produkter - har alltid gjort som dom skall förutom GPSen i 4GRen.

21

Sv: 5.0.16 under utveckling

Sam skrev:

Jo, jag vet. Men jag minns klart och tydligt att jag fick aldrig den support jag behövde när min (andra märkes) router blev permanent brickad efter en failad beta uppgradering. Många tillverkare tar inte ansvar eller ger support under beta perioden. Vi väljer att göra det ordentligt på det sättet vi gör. Better safe than sorry.

Hur skulle SAAB ha gjort det, Jens?


Ja svaret på din fråga är nog att dom troligtvis fått återkalla produkten eller fixa den inom skälig tid

Ni har varken gjort det ena eller det andra

Nu är det bara så här att det finns inte utrymme för att varken vara lustig eller sarkastisk jag sitter
här med en skit router från er och en som fungerar från D-link och jag undrar vem som ska betala
dom extra 1000:- som jag har fått lägga ut för att ni inte tar ert ansvar ?

Detta går inte att skämta bort det här

och jag antar att jag inte är ensam om att vara i samma sits


Det finns bara en lösning   ÅTERKÖP

Jens Hägglund

22

Sv: 5.0.16 under utveckling

Walle_ skrev:

Hej,
Jag verkar vara en av de få som har en bra fungerande 4GR, och jag bytte från 3GN. Funkar precis lika stabilt och jag har deni bilen som en mobil router med ett 3G-modem i. Det som inte fungerar så värst bra för mig är GPS-mottagaren. Är det ingen här som kör det? Jag har iaf skapat en support ticket via hemsidan och inväntar svar. Tänkte bara fråga dig Sam här, om du vet om den nya FW har någon update med GPSen att göra också? Nyfiken på detta, för att det skulle förenkla mina körjournaler väldigt mycket att ladda upp positionenerna på en FTP-server på jobbet, som ska va integrerade med Google maps tydligen (har inte testat detta helt än).

Ibland hittar den GPS-positionen men hänger inte med när jag kör iväg. Ibland (oftast) så hittar den inte GPS-positionen alls, trots att min GPS-mottagare (GlobalSat BU-353) blinkar att den har en position. Vet du nått om det Sam?

Tack så förhand!
PS. Jag har alltid varit helt nöjd med båda mina Dovado-produkter - har alltid gjort som dom skall förutom GPSen i 4GRen.


Fanboy?

Skämt å sido, kul att du är nöjd. Tyvärr så är det väldigt många som inte är det.

Vad det gäller GPS och körjournaler så finns det bättre alternativ exempelvis appar om du har en Android eller en IPhone. torque är ett exempel, som bla kan läsa ur felkoder ur de flesta bilar och även logga rutter med hastighet, förbrukning mm och skicka loggen via mail. Den  finns i gratisversion och betalversionen kostar runt 30:- Sek.

23

Sv: 5.0.16 under utveckling

Sam skrev:

Många tillverkare tar inte ansvar eller ger support under beta perioden. Vi väljer att göra det ordentligt på det sättet vi gör. Better safe than sorry.


Ansvar och support på en beta i all ära, men hur vore det om ni tog ansvaret för den problemfyllda produkten 4GR, fokuserade på supporten runt den i stället.

Att envisas med att släppa mjukvara efter mjukvara, hänvisa kunder till forumet då de registerar ett supportärende är inte vad jag kallar varken ansvar eller support.

Fokus borde vara på att snabbt lösa problemen med de upprörda ägarna som har slitit sitt hår med 4GR, återkalla produkten, låta missnöjda ägare få returnera, erbjuda annan likvärdig fungerande produkt är några snabba lösningar för att behålla sitt ansende. Att pumpa ut mjukvara efter mjukvara och sedan fokusera på betatestande är det inte.

Om nu inte den kommande "firmwaren" löser problemen, vad är då plan B?


Detta är MINA personliga åsikter och inget annat.

24

Sv: 5.0.16 under utveckling

Jag har ju från "ringside" (jag äger ingen 4GR) följt det här med släpp efter släpp av firmware-versioner från Dovados sida under mer än ett års tid. Och ingen gång har man lyckats släppa en version som kunderna upplevt som "bra"...

Oddsen för att denna kommande firmware-version magiskt skulle lösa alla problem får nog tyvärr bedömas som ganska små.

25

Sv: 5.0.16 under utveckling

Vad är det egentligen som gör att 4GR tappar internetanslutningen?
Jag äger idag en UMR, en 3GN, en 4GR samt en Thiny. Den som används mest är 4GR. Den fungerar dock väldigt dåligt och tappar anslutningen titt som tätt och kräver 5-10 omstarter per dygn. Orsaken till att jag inte använder Thinyn beror helt enkelt på att den har sämre räckvid än 4GR. En lösning kanske vore att köpa en till router, tex en Dlink och koppla ihop med Thinyn och använda thinyn till anslutningen och Dlinken som trådlösrouter?

|ZTE MF880|Sierra Wireless 306|Dovado Pro|Tiny|4GR|3GN|UMR|3Maxfart Total|