76

Sv: Jag ger upp nu!

Sam skrev:

Understood.

Inga kommentarer om tidsplan och därmed inga status uppdateringar heller.

Tack för tipset.

Nja, jag tycker nog det är ok att säga typ "vi jobbar med en ny release och i den kommer vi att åtgärda följande saker...".

Men säg INTE att den ska komma till månadskiftet om den inte gör det. Säg hellre "vi arbetar på den, men just nu kan vi inte säga när den blir färdig."

Att säga en tidpunkt som sedan inte håller ger ett dåligt intryck.

77 Senaste redigerad av Sam (2012-02-17 22:13:47)

Sv: Jag ger upp nu!

Oh OK då: Vi arbetar på den, men just nu kan vi inte säga när den blir färdig.

Men du får gärna signa upp dig på mailinglistan som finns på http://www.dovado.com/firmware så kommer ett mejl innan månadens slut......typ.  ;-)

78

Sv: Jag ger upp nu!

Sam skrev:

Oh OK då: Vi arbetar på den, men just nu kan vi inte säga när den blir färdig.

Men du får gärna signa upp dig på mailinglistan som finns på http://www.dovado.com/firmware så kommer ett mejl innan månadens slut......typ.  ;-)

Jag står redan med på den listan Sam!   Sedan flera år tillbaka. :-)

79

Sv: Jag ger upp nu!

Preach it! Preach it! :-)

80

Sv: Jag ger upp nu!

SNOOPY 32  skriver i en annan tråd:   "Har själv arbetat i databranchen i snart 25 år och min erfarenhet säger mig att i dessa fall med stora problem med Dovado som en del har, är det nog i huvudsak INTE mjukvaruproblen utan i stället problem med HÅRDVARAN !!
Skulle det vara mjukvaruproblem borde betydligt fler ha stora svårigheter.
Hårdvaruproblem (värme, fel på några celler i ett RAM-minne, sviktande strömförsörjning, mm) yttrar sig precis på det sätt som många beskrivit på detta forum.
Det råd jag vill ge er som har "konstiga" problem med era Dovado-burkar, är att reklamera hårdvaran och få den utbytt mot en "ny" burk !!"

Det har jag skrivit tidigare i denna tråd. Hur tänker Dovado lösa ett hårdvarufel (överhettning/åldring av komponent) med hjälp av ny firmware. Det skall bli roligt att följa.
Mitt 4GR fungerade perfekt i 6-7 månader, sen började det tappa modemet och nu efter 10 månader fungerar det inte alls. IOFS inga problem för jag får ett nytt 4GR av KjellCo. Min KjellCo butik har på 500 sålda 4GR ca 8% retur vilket dom inte upplevde anmärkningsvärt, men vänta till det stora antalet är 10-12 månader gamla får vi se vad dom säger.
För info: Teknikmagasinet säljer ut sina 3GN för 599kr. Skall utgå ur deras sortiment!
BGA

81

Sv: Jag ger upp nu!

Värmet/hårdvaran har ingen påverk på stabiliteten.

Sista 3GN såldes under hösten. Det tillverkas inga mer.

God natt.

82 Senaste redigerad av svenix (2012-02-18 13:59:56)

Sv: Jag ger upp nu!

Sam skrev:

Värmet/hårdvaran har ingen påverk på stabiliteten.

Sådana där uttalanden drar också ner Dovados trovärdighet tyvärr...

Alla som jobbat med elektronik vet att värme har stor betydelse både för stabilitet och livslängd på komponenterna. Att då kategoriskt förneka ett sådant samband upplevs inte som trovärdigt.

83

Sv: Jag ger upp nu!

OK om du inte tror det, men hårdvaran är specad för det. Power supply är 24W kontra de andra modeller.

84

Sv: Jag ger upp nu!

En snabb fråga iomed att 3GN inte kommer att säljas mer innebär det att det ej heller kommer att släppas firmwareupdateringar?

85

Sv: Jag ger upp nu!

aaaaa frestar på tålamodet riktigt ...... Telenor 32mb e398(v2)+4gr fw 5.0.12
3.08mb ner   (in)
0.89 mb ut
kunde jag skulle jag lagt med bilden här......hu fn så surt det är frestar på

jaga på dom som ska lägga ut nya firmwaren till 4gr "Sam" man går ju i tak här* smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

86

Sv: Jag ger upp nu!

Jonny har du samma hastighet när du sätter modemet i datorn?

87

Sv: Jag ger upp nu!

andy78 skrev:

En snabb fråga iomed att 3GN inte kommer att säljas mer innebär det att det ej heller kommer att släppas firmwareupdateringar?


Ja troligen när jag köpte deras VRG så gick de inte en vecka innan de tagit bort allt om den på deras server (www.dovado.com)

Jag måste varit den sista som köpte den.

88

Sv: Jag ger upp nu!

hej andy.

nej då ligger det på allt mellan 15-20mb

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

89

Sv: Jag ger upp nu!

andy78 skrev:

En snabb fråga iomed att 3GN inte kommer att säljas mer innebär det att det ej heller kommer att släppas firmwareupdateringar?

Vi brukar utveckla firmwares lite längre för varje modell.

Det kommer 5.0.16 till 3GN också.

90

Sv: Jag ger upp nu!

andy78 skrev:

Jonny har du samma hastighet när du sätter modemet i datorn?

Jonny har 3Mbps Atheros problemet. Det verkar löst i kommande releasen. Dagens workaround är en enkel WLAN off/on på den påverkade datorn. Man behöver inte reboota routern.

Tack

91

Sv: Jag ger upp nu!

smile Sam verkar vara en klippa...hoppas han har rätt smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

92

Sv: Jag ger upp nu!

Bekräftar du min workaround först?

Tack

93

Sv: Jag ger upp nu!

Sam, kan bekräfta att Atheros WLAN on/off inte löser problemet. 4GR har manuellt bootats om ca 9 ggr idag. Atheros var inte felet hos mig i alla fall.

94

Sv: Jag ger upp nu!

Hej Jake,

Ser från din historik att du har ett E372 modem (med gammal firmware) och TRE.

Jag har också märkt nyligen att TRE tappar typ en gång per timme/två, men om man låter det vara i ett kort tag, så återansluter sig routern. Det har ingenting med routern att göra, utan TRE just nu. Har provat samma modem på Telia och andra nät och den beter sig inte så.

Angående Atheros, fastnar din på 3Mbps som maxfart?

Tack

95

Sv: Jag ger upp nu!

Jag kan också tillstyrka precis det som Jake säger.
Jag har tom testat att inte ha modemet inkopplat och sedan starta ett annat WLAN device och då dyker WLANet på 4GR.

Här är några av kombinationerna jag testat: http://www.mobilabredband.se/forum/view … 134#p31134

Jag har det svårt att tro att det skall vara mjukvarurelaterat, jag hoppas innerligt att jag har fel och att den nya mjukvaran är lösningen för alla de som nu har problem.

Och Sam, du talar om att TRE tappar typ en gång var annan timma, pratar du om TRE generellt eller om "vissa modem" Jag har nämligen inga drops alls med mitt modem och TRE i en Netgear.

96

Sv: Jag ger upp nu!

när router inte tappar connection eller stannar.då fick jag genom att bara koppla ifrån och koppla upp via nätverksikonen tillbaka hastigheten 13 mb ner......var innan urkoppling 3,06mb

så det gick med att bara koppla ur och in igen utan att bryta router *check*
så du verkar ha rätt angående det problemet Sam.......varför den tappar eller stannar i surfandet är kanske ett annat fel som kommer att lösa sig med den nya fw = spännande
provade mot bbk igen nyss =15.65mb*
Load Preset:   Select preset
MTU:  1400
MRU:  1400
Tx Queue Length: 20
MSS Clamping                  x  Enable
                                           Disable 
Upload packet size                 2048
Download packet size             2048
Let 4GR select safe settings    Enable 
-----------------------------------------------------
5minuter senare nu=tillbaka till 3,36mb i hastighet......provar igen att koppla ifrån nätverk från berörd dator - bbk -1 6,68mb   bbk 2 - 0,40mb ner
-------------------------------------------------------
Min dator har: Atheros AR9285 Wireless Network Adapter

kört på frugan laptop en Tohiba den har Atheros AR9002wb Wireless Network Adapter

samma problem med nerhastigheten = 3mb

Spänningen är olidligt på den nya fw.

*och vilken service - Dovado support på en Lördagskväll -slå det om ni kan* / Tack Sam

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

97

Sv: Jag ger upp nu!

Pratar allmänt. Som sagt, har kört samma modem med andra SIM, och funkat bättre. Verkar vara ny problem hos Tre. Behöver inte vara allmän problem, men förrhoppningsvis kortvarig. Har inte märkt nånting idag, så det är bra.

98

Sv: Jag ger upp nu!

Sam, sitter på modem med fw: 11.203.13.00.00, finns det nyare?.  Skrev det i din senaste enkät också, hoppas jag.

Tycker dock att routern visar att den efter uppgraderingen har sämre % vad gäller signalstyrka, allt annat lika.

Du gör ett toppenjobb Sam, jag har nog inte sett bättre attention på annan firma.

Atheros AR9285 har jag inte kollat av mot 3Mbps, ska kolla det, oftast när Atheros hänger sig så brukar jag disabla den och köra en diagnos på den så skuttar den igång, men drygt 95 gånger av 100 är det routern som måste bootas om. Känns viktigare att fokusera på routern. Connection trackern verkar ha lagt av intermitent, den bootar inte alltid om inom den tiden som jag satt. Mysko.

99

Sv: Jag ger upp nu!

Hej Jonny! Är du fortfarande tvungen att köra 1400 bytes med Telenors 4G? Har du provat default inställningar? Tack

Hej Jake! CT's reboot borde vara löst nu. Det var nån tassel i underlev. bootloader som fejlade vid startup som funkar great nu i kommande release. Och som sagt, Atheros 3Mbps nedlänk spärr verkar vara löst nu. Tack

100

Sv: Jag ger upp nu!

God morgon Sam.
Jag körde på 1400 telenor i går då jag upplevde att det gick fortare än med 1500 fast det var innan vi kom på det här med ur-in loggning via dator bara.
ställer m det till 1500 och kollar lite under dagen

Tackar för kanonsupport från din sida

/Jonny

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )