1

Tråd: Jag ger upp nu!

Efter att ha försökt i princip allting som postats här på forumet och på andra sidor ger jag nu upp och köper ny router.

Min Dovado 4GR som kostade cirka 900 kr är en undermålig produkt. Det är inte acceptabelt att en router startar om flera gånger per dag. Jag kommer att reklamera routern då den inte lever upp till förväntad och utlovad funktionalitet. Dovado har inte heller inom rimlig tid lyckats avhjälpa felen.

Jag lider med er som fortsätter vänta och hoppas på att en ny fw ska lösa problemet. En TP-Link MR3420 kostar cirka 400 kr och fungerar enligt uppgift utmärkt.

/John

2

Sv: Jag ger upp nu!

Har vi blivit informerade om problemet via vår supportportal så att vi kan förstå vad är fel först? Jag vet inte ens vad det är för USB modem du använder. Enkelt att ge upp, men då blir det aldrig löst. Ge oss alla detaljer först: http://www.dovado.com/contactsupport

Om du tittar runt på forumet då kommer du upptäcka att:

- stänger man av WLAN, så funkar routern stabilare.
- vi jobbar på ett nyare firmware som borde stabilisera routern tack vare nyare drivrutiner. Vi har lovande resultat än så länge.

Tack

3

Sv: Jag ger upp nu!

Mina fel är samma som beskrivits i ett antal trådar både här och på andra forum så jag känner inte att jag behöver logga ett supportcase med exakt samma innehåll som det redan finns x antal av. Det är väl knappast så att det finns någon mirakellösning på problemet som man bara får om man kontaktar supporten direkt istället för att gå via forumen? Det startas ju nya trådar om de här problemen dagligen.

Jag har uppdaterat firmwares, jag har gjort factory resets, jag har kopplat av och på WLAN etc, inget har hjälpt. Jag tappar fortfarande kontakten flera gånger om dagen och routern startar om. Jag tappar kontakten med VPN-förbindelser och annat som jag behöver i jobbet och det är inte acceptabelt. Det ENDA jag är ute efter är en bra och hållbar lösning så att mitt mobila bredband kan prata med mina pc. Den enda tidsmässigt godtagbara lösningen verkar vara att köpa en annan router.

Jag har inget emot Dovados support och du ska ha cred för att du svarar här men det går inte att hålla på så här för mig i längden.

/John

4

Sv: Jag ger upp nu!

OK, då vet vi inget om ditt setup.

5

Sv: Jag ger upp nu!

"Enkelt att ge upp"   är det ditt svar till kunden?
Det är kunder du pratar med Sam, era kunder eller dovados kunder.
Lägg ej över ansvaret på kunden att detta ej är löst.

"Om du tittar runt på forumet då kommer du upptäcka att:

- stänger man av WLAN, så funkar routern stabilare."

Detta är någon som ni kan nämna redan vi köpet eller är detta något som kunden ska upptäcka efter köp när han surfar runt på internet?

För det är faktiskt så att är det så att man pröjsar för någonting så förväntar man sig att det ska fungera.
Det går inte att bortse från att man kan få en produkt från en konkurrent som faktist har fungerande wlan för hälften av vad en 4GR kostar.

"
- vi jobbar på ett nyare firmware som borde stabilisera routern tack vare nyare drivrutiner. Vi har lovande resultat än så länge."

Bra hoppas det inte tar för lång tid.


"Tack"


Tack själv jag försöker bara förstå detta ur ett kundperspektiv.

6

Sv: Jag ger upp nu!

Omöjligt att veta. Det finns folk som har haft absolut noll problem och sedan finns det folk som har jätteproblem. Jag verkligen försöker förstå vem har vad, när det gäller setup. Såna detaljer behövs om man förväntar nån hjälp. Vi behöver veta allt sånt när det blir dags att ropa in beta testare.

7 Senaste redigerad av equinoxe (2012-01-05 22:54:35)

Sv: Jag ger upp nu!

Sam skrev:

- stänger man av WLAN, så funkar routern stabilare.

Jag drar på smilbanden och ger ytterligare ett tips:
- Drar man ur sladden, gömmer undan Dovado-routern och köper en annan så blir det RIKTIGT stabilt. :-D

Jag längtar till lanseringen av den nya firmwaren så man förhoppningsvis kan börja använda routern igen.

8 Senaste redigerad av Vispen74 (2012-01-06 09:00:14)

Sv: Jag ger upp nu!

equinoxe skrev:

Jag drar på smilbanden och ger ytterligare ett tips:
- Drar man ur sladden, gömmer undan Dovado-routern och köper en annan så blir det RIKTIGT stabilt. :-D

Jag längtar till lanseringen av den nya firmwaren så man förhoppningsvis kan börja använda routern igen.

Sagt och gjort smile

Väntar fortfarande efter 1,5 år efter en stabil firmware. Har dock ett flertal andra, stabilare 3G & 4G-routrar efter att ha provat 4GR, och insett att den inte går att ha till något. Jag önskar dock att den en dag går att ha till något vettigt (typ 4G-router!?), då det är en bra produkt i teorin. Till dagens datum är det dock min sämst spenderade 1000:- lapp genom mina 38 år. En P-bot ger mer värde för pengarna, då har man i alla fall parkerat en tid någonstans. 4GR gick stabilt i hela 3 dygn när jag fått mitt ZTE 4G-modem, det är rekordet. Med Netgear, Draytek och Huawei routrarna jag har, så blir man ledsen om man måste starta om de typ varannan månad. Det är skillnad det! Tråkig och hårt, men det är fakta.

9

Sv: Jag ger upp nu!

Så här ska de se ut:

"Tid online    50 dag 14 timme 29 minut 42 sekund"

Kopierat från min Huawei B593, med 4G uppkoppling  cool

10

Sv: Jag ger upp nu!

Sam skrev:

Har vi blivit informerade om problemet via vår supportportal så att vi kan förstå vad är fel först? Jag vet inte ens vad det är för USB modem du använder. Enkelt att ge upp, men då blir det aldrig löst. Ge oss alla detaljer först: http://www.dovado.com/contactsupport

Om du tittar runt på forumet då kommer du upptäcka att:

- stänger man av WLAN, så funkar routern stabilare.
- vi jobbar på ett nyare firmware som borde stabilisera routern tack vare nyare drivrutiner. Vi har lovande resultat än så länge.

Tack

Tror inte att han har nåt unikt problem/utrustning som ingen annan har, som han nämner så har han följt forumet och provat allt som ALLA har testat. Så du behöver inte veta hans setup.
Dessutom SKALL man inte behöva följa med på ett forum för att krångla/tweaka sin router för att få STANDARD funktioner att funka.
Hade det gällt Dovados fina extra funktioner så hade det inte gjort så mycket om man hade varit TVUNGEN att bistå Dovado med hjälp/info om problematiken.
Men det handlar faktiskt om produktens huvuduppgift, och det klarar den faktiskt inte av.
En av huvuduppgifterna är bl.a. Wlan, då kan man väl inte supporta med att tala om för kunderna att dom ska inaktivera den funktionen för att produkten överhuvudtaget skall komma i närheten av att fungera.

Mitt råd till Dovado är att återkalla samtliga 4g routrar och sätta sig ner vid ritbordet igen, och kom inte ut förrän produkten går att använda för "vanliga" användare.

Min Dovado 4g ligger i byrålådan nu i väntan på att jag skall hitta kvittot så att jag kan lämna tillbaka den, förlängde mitt 3 abonnemang och döm om min besvikelse när jag fick hem ett paket från 3 med en ny router.......en Dovado, visserligen en 3G men ändå, den skall jag använda som dörrstopp.

Sam, du gör ett bra jobb med att försöka att hjälpa alla, men även du måste krypa till korset och tillstå att Dovado har släppt en produkt som inte fungerar som den SKA, eller inte va helt färdig.

P.s. Kör nu med en Huawei router och har en uptime på 843 Tim.

11

Sv: Jag ger upp nu!

3GN är det inget fel på där fungerar wlan perfekt.
Men vi som kör 4g kan ej uttnyttja vår hastighet fullt ut pga begränsningar.

Antar att Problemet ej heller finns på Tiny men jag vågar inte köpa en bara för att prova.

12

Sv: Jag ger upp nu!

TINY och 3GN har inte problemet. 4GR hade inte problemet på den skalan tills 4G samt nyare WLAN dök upp. Vi hade mycket besvär med iOS problemen när iPad kom ut, och när iOS blev fixat, då blev mobiltbredband ostabil. Det är sånt vi jobbar på att lösa nu när vi håller på uppdatera, verifiera och så småningom lansera den ny kommande firmware. Vi siktar på månadens slut om allt går bra med testning.

Jag satt igång två 4GR burkar igår, ena med Huawei E372, 3G från TRE:  http://dovado3g.homeftp.net:4430/

Kör utan Connection Tracker, och med WLAN igång.

Andra burken har 4G, men jag tog fel SIM kort (Telenor) istället för Tele2, så det går inte logga in från remote.

13

Sv: Jag ger upp nu!

Min dator är snart 2 år gammal och jag har haft problem med wlan (alhteros) från start på 4gr så det var inget som bara dök upp en dag och det ser man på trådar i forumet.

Så jag bytte tillbaka till 3GN.

Jag väntar med spänning.

14 Senaste redigerad av Sam (2012-01-06 14:50:28)

Sv: Jag ger upp nu!

Hej Andy,

Hmmm....har inte tänkt på det under senaste test tiden vi har testat de nyare drivrutiner, men min ASUS dator innehåller Atheros WLAN chipset AR9285. Jag har inte märkt att den hakar sig nån gång på den där konstiga 3Mbps nedlänksgränsen (medans upplänk funkar utan några begränsningar). Är det det du menar med "Atheros problem"?

Hur ofta hände det dig? Det är jättesvårt att försöka återproducera...

Tack

15

Sv: Jag ger upp nu!

Sam skrev:

Vi hade mycket besvär med iOS problemen när iPad kom ut, och när iOS blev fixat, då blev mobiltbredband ostabil.

Jag förstår inte hur min 5 år gamla D-Link-router (802.11n) fungerar helt utan problem med en tre år gammal firmware tillsammans med mina iOS-prylar. Även den borde ju säckat ihop med iPad:ens lansering eftersom enl Dovado så struntar Apple att följa wlan-standarder.

16

Sv: Jag ger upp nu!

Olika kretstillverkare, olika implementationer. Tyvärr är det så. So much for standards. Apple har INGA problem med sina produkter........................ så länge man använder deras accesspunkter.

17

Sv: Jag ger upp nu!

Det hände väldigt ofta.
Man kunde surfa ibland 15 minuter - 1 timme svårt att säga men inte mer.
När det sjönk till 2 -3 mbit så fick man starta om router, eller stänga av och återaktivera wlan tills det kom tillbaka igen.
en  gång klockade jag och det tog 18 min.

Eftersom jag hade båda routrarna så swapade jag mellan båda routrarna Felet var uppenbart och har aldrig existerat på 3gn.
Ni har nämnt detta fel flera ggr så jag trodde ni lyckats reproducera felet.

18

Sv: Jag ger upp nu!

Hur många Atheros produkter har du igång mot routern?

Tack!

19

Sv: Jag ger upp nu!

En
Vad som sitter i min htc wildfire kan jag inte svara på så där vet jag inte.

20

Sv: Jag ger upp nu!

OK, som jag har här hemma. En dator. Tack!

21

Sv: Jag ger upp nu!

Routern är instabil när man kör den med vanlig ADSL också, idag har den startat om flera gånger och iPad tappar kontakten titt som tätt.
Jag kör den dock vidare eftersom jag har en Tellstick kopplad till den som jag vill använda.

Någon som köpt en annan router och konfigurerat så att Dovadon kan ligga bakom den routern med Tellstickfunktionen?
Eller ska man bita i det sura äpplet och både köpa en ny router och en ny nätverksansluten tellstick.

22

Sv: Jag ger upp nu!

equinoxe skrev:
Sam skrev:

Vi hade mycket besvär med iOS problemen när iPad kom ut, och när iOS blev fixat, då blev mobiltbredband ostabil.

Jag förstår inte hur min 5 år gamla D-Link-router (802.11n) fungerar helt utan problem med en tre år gammal firmware tillsammans med mina iOS-prylar. Även den borde ju säckat ihop med iPad:ens lansering eftersom enl Dovado så struntar Apple att följa wlan-standarder.

fast med min dir-635 hade jag exakt samma problem som jag har med 4gr och wlan+wpa2-påslaget, dvs, ipad kopplar ner och man måste boota om routern för att få igång ipad-wlan igen. wlan okrypterat rullar på utan problem dock. utgår från att detta är nåt som fixas i nästa firmware och eftersom jag kan köra okrypterat utan att det blir osäkert så spelar det mig inte någon roll. i övrigt tycker jag 4gr är en bra router.

23 Senaste redigerad av equinoxe (2012-01-09 20:39:19)

Sv: Jag ger upp nu!

junkan skrev:

Routern är instabil när man kör den med vanlig ADSL också, idag har den startat om flera gånger och iPad tappar kontakten titt som tätt.
Jag kör den dock vidare eftersom jag har en Tellstick kopplad till den som jag vill använda.

Någon som köpt en annan router och konfigurerat så att Dovadon kan ligga bakom den routern med Tellstickfunktionen?
Eller ska man bita i det sura äpplet och både köpa en ny router och en ny nätverksansluten tellstick.

Förut körde jag också ADSL, 4GR och Tellstick som höll på att göra mig galen. Det slutade med att jag tog min gamla router igen och hade Tellsticken i en dator som är påslagen dygnet runt.

Men för knappt en vecka sedan tog jag steget och skaffade 4G istället för ADSL och Dovadon dammades av. Nu kör jag min 4GR med E398 och wlan avslaget och min andra router som access point enl Sams tips http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=3899.

Tellsticken är tillbaka i Dovadon igen och jag har aldrig kört så här länge utan problem.

24 Senaste redigerad av Sam (2012-01-10 23:44:22)

Sv: Jag ger upp nu!

Hej Andy,

Jag kör Atheros mot 4GR (med utvecklings firmware) + Huawei E372 + 16Mbps kontantsurf drei ZIM kort.

Routern har varit i drift (utan Connection Tracker) sedan innan helgen utan manuella omstarter eller nåt sånt. Alltid online när jag behöver den. http://dovado3g.homeftp.net:4430

Anyway, här är en screenshot på WLAN överföring (FTP nedladdning), och inga hastighets sänkningar här än.

http://img836.imageshack.us/img836/5986/atheros.png

25

Sv: Jag ger upp nu!

Sam
Vad innebär "utvecklings firmware" är det en ny version som är på gång... för jag vill också kunna använda med min 4GR .
Jag har 28Mbps när nätverkskabeln är i och samlar ner till 1-2 Mbps när jag försöker köra Wifii med 2-3 meter mellan dator och router.
Några tips? Kommer detta att bli bättre med ny firmware?

Tack på förhand // Mats