1

Tråd: Billigaste vettiga wifi-routern till Huawei E169 (Tele2)?

Mina föräldrar använder Tele2's mobila 3G-bredband med ett Huawei E169-dongel/modem. Vid uppkoppling får de oftast Super/Turbo 3G-kontakt, men inte alltid.

Nu har de köpt en Ipad2 som de vill koppla upp via wifi och därför behöver de en lämplig trådlös router för sitt mobila Tele2-bredband. De kommer inte att använda Ipad'en i samma rum som 3G-modemet och routern kommer att stå.

Min fråga är vilken router som är vettigast? Vad jag menar är att det kanske inte är lönt att köpa dyraste/senaste Dovado 4G om den knappt ger nåt mervärde vid användning med ett gammalt modem som Huawei E169. De kanske lika gärna kan köpa ett begagnad router (t.ex Dovado UMR)? Huvudsaken för dem är att de får en stabil trådlös uppkoppling på sin Ipad2.

/Mattias

2

Sv: Billigaste vettiga wifi-routern till Huawei E169 (Tele2)?

En UMR är en mycket bra router och skulle säkert fungera bra för det du beskriver. Ett annat budgetalternativ kan vara den här routern som några andra medlemmar provat:
http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=2750

3

Sv: Billigaste vettiga wifi-routern till Huawei E169 (Tele2)?

Tack för tipset om TL-MR3420, svenix! Det verkar var ett utmärkt budgetalternativ.

För mig som inte är så insatt i varken mobilt bredband eller dess anslutning till routrar; hur hanterar en router den manuella anslutning som man måste göra varje gång man vill använda internet med mobila bredband (åtminstone mina föräldrars Tele2/E169-dongel-variant)?

4

Sv: Billigaste vettiga wifi-routern till Huawei E169 (Tele2)?

en tp link borde funka, finns på tex webhallen.

5

Sv: Billigaste vettiga wifi-routern till Huawei E169 (Tele2)?

Om det bef 3g modemet är i en dator så kan datorn agera router via det inbyggda wifi som finns i den.

6

Sv: Billigaste vettiga wifi-routern till Huawei E169 (Tele2)?

MattiasN skrev:

Tack för tipset om TL-MR3420, svenix! Det verkar var ett utmärkt budgetalternativ.

För mig som inte är så insatt i varken mobilt bredband eller dess anslutning till routrar; hur hanterar en router den manuella anslutning som man måste göra varje gång man vill använda internet med mobila bredband (åtminstone mina föräldrars Tele2/E169-dongel-variant)?

Nu har jag inte använt TP-Link men i Dovadon så hålls förbindelsen till internet uppe hela tiden. Det behövs alltså ingen upp och nedkoppling utan routern är hela tiden uppkopplad.

7 Senaste redigerad av MattiasN (2011-03-27 20:44:28)

Sv: Billigaste vettiga wifi-routern till Huawei E169 (Tele2)?

G-Man: Aha, det visste jag inte att det var möjligt. Å andra sidan hjälper det inte vårt fall eftersom den Fujitsu-dator dit 3G-modemet är kopplat inte har trådlöst nätverkskort.

Jag är fortfarande nyfiken på hur/om 3G-routrarna hanterar den manuella uppkoppling/inloggning som krävs för nätåtkomst. Åtminstone vid användning av Tele2's mobila bredband. Jag har fått svar på hur Dovado hanterar det, nån som vet hur det funkar med TP-link och Tele2?

8

Sv: Billigaste vettiga wifi-routern till Huawei E169 (Tele2)?

MattiasN skrev:

G-Man: Aha, det visste jag inte att det var möjligt. Å andra sidan hjälper det inte vårt fall eftersom den Fujitsu-dator dit 3G-modemet är kopplat inte har trådlöst nätverkskort.

Wifi kan adderas för ~ 60:- via en usb port.

Normalt så sköter routern inloggning oav sett operatör.

I vissa lägen finns en sekundär inloggning via webbläsare, den måste göras manuellt vilket normalt ej används på 3g.

9

Sv: Billigaste vettiga wifi-routern till Huawei E169 (Tele2)?

Om du inte har en dator på hela tiden så kör med router, det blir billigare tystare och enklare.