1 Senaste redigerad av Grundberg (2010-12-06 14:49:45)

Tråd: Nybörjare behöver hjälp med att få bättre mottagning!

Hej allihop! Har precis flyttat till en liten stuga utan telejack.

Fick bli mobilt bredband, telia 6mbit.

Det börja med att i det rummet jag satt i hade jag 10% täckning, gick väldigt ofta ner till edge, sen efter en vecka så hade jag bara 0%?! och när ja väl fick täckning så gick den till edge. ringde telia och fråga varför, fick tills svars att ja skulle blockera edge och då  gick han aldrig ner men hade fortfarande dålig mottagning.

Fick då tips om en dovado 3g router, köpte mig en sådan.. flytta runt i huset och där jag hade bäst täckning fick jag ut 38% som jag har nu.
Står vid ett fönster. Det går jätte bra att surfa och dör aldrig. Men kan inte spela ett enda spel nästan.. jag spelar en del counter-strike och har en "stabil" ms på 70-80, men nu det senaste så flyger den upp och ner hela tiden, 400-500ms.

vet ej om snön kan påverka?! här är mitt test.

Modemet som sitter i routern är ett E1750 från telia.

http://www.speedtest.net/result/1059578672.png

Jag har tröttnat och skulle vilja få en bra och stabil mottagning (om de går?) efter som det är trådlöst.

Jag förstår att det är en antenn som gäller. Men hur ska jag gå till väga?

Så jag ställer frågan till er ni som kan detta.
Hur skulle ni lösa det på bästa och billigaste sätt? hade vart super om ni ville försöka klura ut det wink

2

Sv: Nybörjare behöver hjälp med att få bättre mottagning!

Där ute där du bor kör du väl inte vespa med sommardäck nu på vintern? Samma sak med modemet, bra för vackert väder i storstan.


Bygg om modemet enligt PatB instruktion som nu ligger i Huawei tråd E1750. Jag har lagt till några skarpare bilder från 3G modem wiki. Skaffa en rejäl riktantenn, yagi eller panel eller gridparabol. Skillnaden är som att gå från vespa till fyrhjuling med terrängdäck.


Hur långt är det till masten? Är det berg eller djup skog i vägen?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Nybörjare behöver hjälp med att få bättre mottagning!

jonasolof skrev:

Där ute där du bor kör du väl inte vespa med sommardäck nu på vintern? Samma sak med modemet, bra för vackert väder i storstan.


Bygg om modemet enligt PatB instruktion som nu ligger i Huawei tråd E1750. Jag har lagt till några skarpare bilder från 3G modem wiki. Skaffa en rejäl riktantenn, yagi eller panel eller gridparabol. Skillnaden är som att gå från vespa till fyrhjuling med terrängdäck.


Hur långt är det till masten? Är det berg eller djup skog i vägen?

Tackar så som svarar wink

Vespa äger jag ingen men visst jag förstår vad du menar.

Masten ser jag, kan väl vara cirka 5km till den.. Ska ta ett kort lite senare så ser ni, men det är grenar från träd som hänger ut påvägen som täcker min mast!! och nu när det är snö på dom har jag bara 32% ..

Jag ska in och kika på tråden du gav smile Jag har kikat in en riktantenn på kjell o komp.. för 600kr kan det vara något? mvh!!

4

Sv: Nybörjare behöver hjälp med att få bättre mottagning!

Har du kollat denna tråd?

http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=2315

Alternativ till Kjell (har dock aldrig handlat där)

http://www.128bit.se/article.php?id=227575

Kabel som inte sabbar signalen

http://www.tradlost.se/shop/catalog_sv/ … 16167.html

Sen går det åt en adapter mellan N-hane och modem oxå. Hur lösningen ser ut beror på om du vill offra minst 6dB (du tappar 75% av signalen) på en induktiv koppling eller löser anslutningen på annat sätt.

5 Senaste redigerad av Grundberg (2010-12-07 16:20:07)

Sv: Nybörjare behöver hjälp med att få bättre mottagning!

Tackar för svaret!.

Planen ser ut som såhär:

Blir nog att jag köper ett 16mbit från telia allså E1820.
Sen att jag löder om som "bygg om modemet enligt PatB instruktion"

Sen någon billig riktantenn/parabol?! frågan är vilken som fungerar bäst och är billigast?

Vad för kablar ska jag använda mig av?

Såhär ser det ut för mig: (Bra ritat va?)'

Vid den röda linjen vid topparna på träden är den ungefär.
Man ser den röda lampan på masten blinka på kvällen om inte snön hade lagt sig på grenarna nu.
http://forumbilder.se/images/0f7201051800P6054.jpg

Fotot taget på kvällen vid samma fönster, här står routern.. just nu 30% utan snö 38-39%..
http://forumbilder.se/images/b87201051953P1863.jpg

Är som sagt nybörjare.. wink

6

Sv: Nybörjare behöver hjälp med att få bättre mottagning!

Det säljs tydligen inget 3G-modem med fungerande antennuttag i Sverige annat än Net1:s på 450 MHz. Tidigare sålde Ericsson en dyr 3G-router för 3-4 tusen med antennuttag.

7 Senaste redigerad av lillmalen (2010-12-07 17:19:26)

Sv: Nybörjare behöver hjälp med att få bättre mottagning!

Motorsåg, flytta modemet 10m vänster, 10m antennmast
Alla 3 alternativen bör ge dig fri sikt!

Skall du köpa modem rekommenderas Sierra Wireless 306 eller 308 från ebay. Brukar gå att hitta till vettigt pris. De som köpt verkar mycket nöjda (jag med). Huawei E1820 brukar få varierande betyg av användarna. SW's antennkontakt är tydligen specad till 5000 inkopplingar, många "interna kontakter" är avsedda för test och <10 inkopplingar!

Ovannämda Ericsson W25 brukar gå att få loss på Tradera för runt 1000:-
Sitter ett Sierra Wireless kort inuti, men maxar 7.2 Mbit. Om det räcker är det ett mycket gott alternativ.

http://www.tradera.com/search/result.as … 1&y=11

8

Sv: Nybörjare behöver hjälp med att få bättre mottagning!

keja01 skrev:

Det säljs tydligen inget 3G-modem med fungerande antennuttag i Sverige annat än Net1:s på 450 MHz. Tidigare sålde Ericsson en dyr 3G-router för 3-4 tusen med antennuttag.

Det gör det visst. men kontakten ska vara bra. Därför rekommenderas sierra eller ännu hellre en router med SMA kontakter (ericsson, huawei E960, Option, Vololink VA125- två uttag med diversity).

Min lilla favvis just nu är dock Huawei E583c som är pytteliten och funkar bra med yttre antenn (samma kontakt som E169).

Fina vinterbilder...

Trädgrenar är döden för 3G, även utan löv. Vatten och snö hjälper inte upp saken. Men tänk på Fresnelzonen, det räcker inte att ha en liten glugg för antennen, för UMTS ligger på mycket lägre frekvens än ljus och de elektromagnetiska vågorna behöver fritt i sidled. Skulle tro att du bör sikta på fyra fem meter fri sik bredvid träden. Gärna högt upp också. Man kan tänka sig en rund strut som pekar mot sändaren, det ska vara fritt runt om för bästa signal. Antennens öppningsvinkel spelar ingen roll, det gäller i alla fall.

Såg för övrigt en klok anmärkning på antennsiten brennpunkt. En parabolantenn fungerar bäst om det är fri sikt mot sändaren. Om man är beroende av reflekterade signaler som studsar in från olika håll kan man t o m få sämre resultat med en parabol än med en antenn med större öppningsvinkel.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Nybörjare behöver hjälp med att få bättre mottagning!

Tackar för svaren!

Att flytta modemet 10meter går tyvärr inte då huset slutar vid det fönstret (huset är litet)

Motorsåg lockar ju, frågan är om min "granne" som ja hyr av gillar om han få vakna en morgon o se vem som hänger i trädet där..  Men visst suget finns ju, iallfall ta bort lite grenar bör ju underlätta, dock 15- och snö nu.

10m antenn är ju det jag är inne på, men bör man inte löda om i modemet då så man får en riktigt antenn? Det ska väl gå att lösa..

Det där med någon annan router? Har precis köpt en dovado 3g och det lockar inte att köpa en ny till. Och nytt modem blir det inte heller, det blir E1750 som jag kör nu eller ett E1820 från telia ifall jag känner suget,
(tyvärr är man tvungen att binda sig i 18månader för att få 16mbit) .. ?!

Men vatten och snö inte hjälper? Har stabilt 39% innan snön kom, nu ligger ja på 25%.

Högt upp kommer jag ju en bit över skorstenen bör ju gå men bredden? den blir svårt eftersom min riktning är genom grenarna där, går väl såga lite men inte att man drar ner alltihop. Men om man nu hänger upp en antenn/parabol och att man rensar lite smått så grenarna inte ligger lika tätt, det bör väl göra skillnad?

10 Senaste redigerad av jonasolof (2010-12-08 10:31:27)

Sv: Nybörjare behöver hjälp med att få bättre mottagning!

Detverkar som om du skulle ha fri sikt till vänster om huset.

En variant är att sätta upp en riktantenn på en stolpe som har fri sikt mot masten och sedan skicka signalen till huset med wifi eller över strömkabeln med homeplug, det senare är enklare. Jag har fått 3-4 mbit/s över 180 meter nedgrävd trefaskabel med homeplugs. 

Löd på antennsladd på modemet enligt Patb recept. Stoppa i Dovado. Strömförsörj över utomhustålig sladd, Homeplug vid dovadon ( t ex devolo, finns på media markt- ibland är de lite långsammare tåligare mot långa avstånd). sedan har du bredband i varje vägguttag i ditt hus där du sätter in en egen homeplugg. Bredbandet sprids inte utanför elmätaren (vet inte hur det är de moderna elektroniska dock). 

En mindre riktantenn borde räcka i detta läge, 10-14 dBi borde ge bra resultat

Parabol och rensade grenar är mer jobb och ger orsäkert resulat. grenverket ger oren signal och grenar växer snabbt i luckor.

Dra ur strömkabeln vid åska.

en annan variant vore en Funkwerk antennm (se separat entusiastisk tråd), den har ju femton meter kabel och strömförsörjs genom kabeln. Då kan du använda modemet och dovadon inomhus. Allting är väderskyddat.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: Nybörjare behöver hjälp med att få bättre mottagning!

Det behövs en vattentät låda också som skydd om elektroniken placeras utomhus. Ett uthus passar också bra att montera utrustningen på. Sådana är ju vanliga på landsbygden.

12

Sv: Nybörjare behöver hjälp med att få bättre mottagning!

Borde inte en vanlig ip44 låda funka? Om de funkar i vanliga duschrum så smile
http://www.jula.se/anslutningsdosa-127554

Eller ta en rejälare ip67 som tål hammarslag tongue
http://www.jula.se/kopplingsdosor-127719

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

13

Sv: Nybörjare behöver hjälp med att få bättre mottagning!

Tusen tack för alla förslag men jag förstår hälften... tongue

Vad är en homeplug? Det vad ett bra förslag att jag monterar antennen 10meter vänster om mitt hus då har ja helt fri sikt hela vägen till masten. men varför ska jag skicka antenn "signalen" via en vanlig strömförsörjar kabel?! fattar inte riktigt.
Går det inte bara dra en antennkabel från min antenn och sedan in i mitt modem som sitter i min router?

14

Sv: Nybörjare behöver hjälp med att få bättre mottagning!

jag gillar VED och jag älskar att såga med husaberg sågen i träd wink

15

Sv: Nybörjare behöver hjälp med att få bättre mottagning!

Antenn plus 10-15m kabel borde funka förutsatt att du köper lågförlustkabel. Den jag länkade till ovan går på 650 kr för 15m (och du tappar ca 3dB).

De andra förslagen ovan bygger på att du flyttar ut modemet så att det i princip sitter på antennen. Signalen sänds sedan via nätverk (trådlöst eller trådbundet) eller USB kabel in i huset. Pss slipper du köpa dyr lågförlustkabel (men man kan tycka att det blir lite tillkrånglat).

Frågan är oxå om det blir nåt billigare.....

16 Senaste redigerad av Grundberg (2010-12-08 14:03:16)

Sv: Nybörjare behöver hjälp med att få bättre mottagning!

G-Man skrev:

jag gillar VED och jag älskar att såga med husaberg sågen i träd wink

HEHE, ja det hade varit något finns många fördelar att det trädfan ska ner men tyvärr.. var och ruska lite i buskarna förut och insåg hur högt upp och stora grenarna var..


Sedär ja! Nu börjar det klarna för mig.. Det lutar åt den kabeln, kostar det så smakar det? hmm

En sådan kabel och en antenn då, frågan är vilken? vad hade ni valt?
Gärna en billig, kan var stor också.. för mig spelar det ingen roll bara ja får bra mottagning wink

Vart beställer man kabeln? och får väl mäta 15 meter låter rimligt men endå overkill roll

Och sedan ska man sätta sig och löda också, aja hoppas kursen man fick på el för 2år sedan håller sig kvar..

Mitt mål att är få så bra MS som möjligt för den datornörd jag är så skulle jag vilja spela spel.. visst det går ju men ms ' en flyger upp ibland och det är jobbigt..

17

Sv: Nybörjare behöver hjälp med att få bättre mottagning!

Vart ute och gick nu också, säg att jag går cirka 3-4meter från husknuten så har ja fri sikt till masten och den är väldigt när mig, känns som det finns potensial att skaffa 16mbit!! masten kan max vara 3km ifrån mig..

18

Sv: Nybörjare behöver hjälp med att få bättre mottagning!

om det är kort väg till där det det är fri sikt, sätt en usb skarv mellan routern och dongeln, stick ut den ditåt på ett pv rör eller pinne, och prova, kanske klarar dig med detta...

10meter kabel dämpar så pass mycket med alla adaptrar och kontakter så en fet antenn behövs eller dyr kabel.


jag har monterat en UMR med e169 i en asp som är ca 20meter hög, funkar utmärkt... och antennen kommer högre upp varje år som går smile
wifi med rikt verkan löser biffen.
dragit en 12volt kabel till den.
körde den via sol panel ett tag, men det blev strul när det blåser storm wink

19 Senaste redigerad av Grundberg (2010-12-08 14:53:39)

Sv: Nybörjare behöver hjälp med att få bättre mottagning!

G-Man skrev:

om det är kort väg till där det det är fri sikt, sätt en usb skarv mellan routern och dongeln, stick ut den ditåt på ett pv rör eller pinne, och prova, kanske klarar dig med detta...

10meter kabel dämpar så pass mycket med alla adaptrar och kontakter så en fet antenn behövs eller dyr kabel.


jag har monterat en UMR med e169 i en asp som är ca 20meter hög, funkar utmärkt... och antennen kommer högre upp varje år som går smile
wifi med rikt verkan löser biffen.
dragit en 12volt kabel till den.
körde den via sol panel ett tag, men det blev strul när det blåser storm wink

Det hade vart en tanke ja, skulle vart kul och se en bild på folk har gjort, och klarar sig usb kabeln ute i kylan??

Vad är en UMR och en e169 i en asp?!? wifi?? förstår nada wink lekman som man är!

Tog lite bilder nu.

här ifrån har jag såhär klar sikt till masten.
http://forumbilder.se/images/1b8201033249Pdfff.jpg

samma ställe ja fotar på.
http://forumbilder.se/images/0b8201035305Pee3d.jpg

20

Sv: Nybörjare behöver hjälp med att få bättre mottagning!

Parabolen från Kjell eller 128bit är väl både stor och billig, svårt att hitta mer dBi för pengarna. Med 3 km och fri sikt är det dock kraftig "overkill".

Lågförlustkabel har jag bara hittat till vettigt pris hos Trådlöst, finns säkert hos andra oxå. Övergång från N-kontakt  till modem köpes lämpligen tillsammans med det andra för att hålla ner frakten.

21

Sv: Nybörjare behöver hjälp med att få bättre mottagning!

räcker det inte att hänge ut den från/vid fönstret?

22

Sv: Nybörjare behöver hjälp med att få bättre mottagning!

G-Man skrev:

räcker det inte att hänge ut den från/vid fönstret?

Jag skulle inte tro det faktiskt.. blir väl samma placering endå?

Men skulle gärna vilja se bilder på ni som byggt in era modem! hade kanske varit en lösning för mig? smile

23 Senaste redigerad av jonasolof (2010-12-08 19:26:52)

Sv: Nybörjare behöver hjälp med att få bättre mottagning!

Jag känner med Grundberg och den förvirring som måste uppstå med alla till synes motstridiga råd. Sortering:

A. en lågförlust antennkabel ut till en stolpe på vilken du sätter en antenn med tillräckligt hög förstärkning för att ge bra signal inklusive de förluster du får i kabeln. Lödd anslutning till modemet behövs.

B. En funkwerk-antenn på en stolpe max femton meter från huset. Detta är en riktantenn med ca 7dB förstärkning som i en vädertålig låda intill innehåller förstärkare för in- och utgående signal. Från funkverket går en smal koaxialkabel in i huset och en liten "vagga" där man sätter sitt modem -utan att behöva löda på antennkontakt. Modemet kan sedan kopplas till dovado över USB.

C. G-mans fatwa talar om att man sätter USB dongeln i änden på en lång USB sladd. Har man ett bra modem och bra USb-2kabel med inbyggda in-line förstärkare så kan man placera dongeln högt och fritt. Trots att den inbyggda modemantennen är krympt så kan signalen räcka.

D. riktantenn på en stolpe med kort anslutning till modemet (lödd anslutning krävs för antennkopplingen). Modemet sätts i Dovado, allt i vattentät låda. Ström till dovadon kommer via en 220-volts kabel. Nu gäller det att få in datasignalen i huset. Om makterna vill räcker det med dovadons wifiantenn och att väggarna är genomsläppliga för radiovågorna. vill man kan man koppla  en liten WLAn-riktantenn till Dovadon så att all wifi riktas mot huset. Här kan du få 101 olika tips.

D2. istället för att lita på wifi så lurar du in datasignalen i elkabeln. Det görs med ett par burkar som ser ut som större nätadaptrar. de är gjorda enligt Home plug standard. datasignal går in i pluggen via LAn-kabel. I pluggen moduleras datasignalen på en radiosignal som kilar in i huset via elkabeln. Lätt som en plätt får man 11-54-200 mbit/s i förbindelsen över den distans vi talar om beoende på burk. Jag köpte ett trepack devolo homeplug 200 mbit/s för 90 euro på min lokala MediaMarkt häromdagen, kunde vara bra att ha.  Se devolo.com

Väl inne i huset så kilar din datasignal runt i hela ledningsnätet och kan plockas ut med en annan homeplug och föras vidare till dator eller till en wifirouter om man nu vill ha wifi för smartphones och så.
du kan plocka ut ethernet i ett flertal burkar som alla jobbar mot pluggen i stolpen - och mellan varann.

E: ytterligare en möjlighet är en minirouter Proxyport som man sätter dongeln i. från miniroutern drar man lankabel in i huset. Över lankabeln skickar man ström enligt Power over Ethernet standarden som  kör upp till 48 volt i kabeln och sedan växlar ned till de fem volt som behövs.  (har själv testat liknande router som heter Jump).Proxiport är dock oprövad.


I alla de fall då man sätter dongeln ute kan man öka signalstyrkan med en riktantenn. Med masten så nära finns inget skäl att använda parabol. Om du sätter upp en hög stolpe kan du pröva alla sätten och berätta vilket du gillar mest;-)

kanske kan du få grannen att sätta upp en glasfiberflaggstång på lämplig plats på uthyrningstomten. G-man skulle genast smuggla in en dongel i flaggstången, kanske också en marinantenn med 6-7 dB förstärkning. själv skulle jag strunta i usb-sladden och köra minirouter istället däruppe.   

A med antenn på stolpe och lång koaxialkabel är den traditionella lösningen. Med dongel i änden på långa usbsladdar slipper du löda, med funkverk likaså. Att döma av Mickes überentusiastiska rapportering om funkverkets datahastighet verkar det vara ett bra val. Då behöver du inte heller bekymra dig om val av antenn och kan borra ett litet hål i väggen à la Sala-ligan (googla). Lämpligen drar man kabeln t ex i svart vattenledningsslang så att den inte trampas eller spadas sönder.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

24

Sv: Nybörjare behöver hjälp med att få bättre mottagning!

usbkabel funkar ok i kyla, jag har kört mina i -35grader utan problem, utom deltaco's yunna kabel från kjell&co som pajade. kom ett knastrade ljud från den vid minusgrader...

USB kabel är den biligase lösningen normalt om man redan har tex router.


kan du inte montera det på taket, ok signal där?
brukar vara enkelt att montera på skorstenen om möjligt, du har troligen redan en kabel väg dit gissar jag.

jag har tex UMR + dongel på kall vind. router + 3meters usb skarv + huawei e1750 = funkat ok i minus 30grader.
som väder skydd kan ett plaströr användas åt dongeln(modemet)


finns många lösningar,
välj efter vad du vill få som resultat och anser det vara värt kostnadsmässigt.
normalt byter man dongel varje år eller dylikt så montering skall/bör ta med detta i beräkningen.

25

Sv: Nybörjare behöver hjälp med att få bättre mottagning!

Du det där var precis vad jag behövde.. tackar jag så mycket för!


har nu läst hela inlägget och det lutar åt som vanligt en antenn med en koaxialkabel, men en "dongel" ? slipper löda? det lät ju helt klart intressant!! big_smile
Så vart inhandlar man en sådan? och allt som behövs från modem ut till min atenn som jag inte vet vart jag ska köpa..

Flytta nu routern till det andra fönstret (se bild, längst till vänster) och fick nu plötsligt 48% mottagning i min dovado men nu istället så tappar den ping så att jag sitter fast varje 10sec?!? blir inte klok vill ha upp en stor satellit snart..