1

Tråd: Kontroll av operatörer.

Finn det nån myndighet som kollar och följer upp vad operatörerna verkligen sänder ut i sina master?????. Jag kollade i ÖVERUM, fri sikt, 600m. solsken, Datum 100823, kl. 11:40. Medel talet av fem TPtester, blev 1,81 Mbit.  Har Premium, upp till 10 hos Telenor.

Huawei E1820, skysst laptop, HP dv9500. Har en känsla av att det ingenstans går att komma i närheten "upp till" värdet. Sune

2

Sv: Kontroll av operatörer.

Nej de har ingen realtidskontroll.
Har du aldrig komit snabbare än 1,81?

3

Sv: Kontroll av operatörer.

Sune skrev:

Finn det nån myndighet som kollar och följer upp vad operatörerna verkligen sänder ut i sina master?????. Jag kollade i ÖVERUM, fri sikt, 600m. solsken, Datum 100823, kl. 11:40. Medel talet av fem TPtester, blev 1,81 Mbit.  Har Premium, upp till 10 hos Telenor.

Huawei E1820, skysst laptop, HP dv9500. Har en känsla av att det ingenstans går att komma i närheten "upp till" värdet. Sune

Vet du vilken hastighet masten stöder ? Kanske bara är utbyggt 3,6 Mbit/s.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

4

Sv: Kontroll av operatörer.

andy78 skrev:

Nej de har ingen realtidskontroll.
Har du aldrig komit snabbare än 1,81?

Jo det har jag kommit, 2,86 är max.

Då har jag en riktantenn på skorsten, bor högt, 2,2 km från mast.

Medelvärde av 475 TPtester är 1,3 Mbit.

Då jag har IP-telefon över mobila bredbandet, så måste jag ringa alla viktiga samtal så tidigt som möjligt på dan. På kvällen är det nest intill omöjligt att ringa.

Det fungerade bra från 081217 fram till 1001??.

Fick ju prova mobila bredbandet under en månad, under dec. 08--jan09. Då fungerade det klockrent.  Det vill inte Telenors ktj. kännas vid att det blivit en förändring till det sämre.

Enligt ktj.är masten en 10 Mbit-mast

5

Sv: Kontroll av operatörer.

Sune skrev:

Finn det nån myndighet som kollar och följer upp vad operatörerna verkligen sänder ut i sina master?????. Jag kollade i ÖVERUM, fri sikt, 600m. solsken, Datum 100823, kl. 11:40. Medel talet av fem TPtester, blev 1,81 Mbit.  Har Premium, upp till 10 hos Telenor.

Du glömmer ju det viktigaste, hur många andra kunder som är anslutna och hur mycket de lastar basen/sektorn. Alla operatörerna säljer ju sina tjänster med en faktor 1:1 mellan kunderbjudande och tillgång. Du har ett modem som klarar X Mbit, och max i sektorn är också X Mbit. Men alla andra kunder som sitter med samma X-mbit-modem då ?

Det är ju just det här som många tycks ha så svårt att förstå, och anledningen till att mobilt bredband alltid kommer vara ett bra komplement, men aldrig i stor skala en ersättare till fiber/koppar-förbindelser där man faktiskt kan garantera 1, 10 eller 100 Mbit/s transmission till varje kund.

/Marcus

6

Sv: Kontroll av operatörer.

Hej Marcus, jag förstår visst hur det tekniskt ligger till, men skall man låta det vara så hur länge som helst? Jag brukar åka buss mellan Skellefteå ock Stockholm, i båda riktningarna, då är det satt en ankomsttid, när bussen är framme. Det står inget om att den tiden gäller bara om jag åker ensam, kommer det fler passagerare så gäller inte den satta tiden.

Om det är många som är uppkopplade till samma cell, så att hastigheten sjunker under en acceptabel nivå, så skall man väl öka effekten på cellen. innan man går ut och erbjuder nya hastigheter, som då bara finns på papperet. Var finns moralen?

Kan inte branschen ordna den själv, då är det dags att lagstifta fram den!

Acceptabel nivå: du ska kunna ringa ock se film. Sune

7 Senaste redigerad av svenix (2010-08-29 20:03:17)

Sv: Kontroll av operatörer.

Jag håller faktiskt med!
Vi som är tekniker kan förstå allt det här med delad kapacitet m.m.
Men det är inte så tjänsterna marknadsförs, och hur ska "vanliga människor" kunna förstå de tekniska begränsningarna när de inte nämns i marknadsföringen?
Mobilt bredband marknadsförs som hastighet upp till XX Mb/s, precis som ADSL. Inget nämns i reklamen om delad kapacitet eller andra begränsningar som kan påverka farten.

Antingen får man ändra reklamen eller leva upp till den! Det är min åsikt.

8 Senaste redigerad av A-Man (2010-08-29 21:23:48)

Sv: Kontroll av operatörer.

marcus-aa skrev:
Sune skrev:

Finn det nån myndighet som kollar och följer upp vad operatörerna verkligen sänder ut i sina master?????. Jag kollade i ÖVERUM, fri sikt, 600m. solsken, Datum 100823, kl. 11:40. Medel talet av fem TPtester, blev 1,81 Mbit.  Har Premium, upp till 10 hos Telenor.

Du glömmer ju det viktigaste, hur många andra kunder som är anslutna och hur mycket de lastar basen/sektorn. Alla operatörerna säljer ju sina tjänster med en faktor 1:1 mellan kunderbjudande och tillgång. Du har ett modem som klarar X Mbit, och max i sektorn är också X Mbit. Men alla andra kunder som sitter med samma X-mbit-modem då ?

Det är ju just det här som många tycks ha så svårt att förstå, och anledningen till att mobilt bredband alltid kommer vara ett bra komplement, men aldrig i stor skala en ersättare till fiber/koppar-förbindelser där man faktiskt kan garantera 1, 10 eller 100 Mbit/s transmission till varje kund.

/Marcus

Vad är det vi ska förstå att det är ok att lova 100 % och leverera en fjärdedel (25%) av det man lovar?

Om man säljer upp till 16 Mbit så måste masten förståss mata med mer än så, och det där med "fler användare" håller inte heller, självklart sjunker kapaciten när fler är anslutna, men det måste ändå finnas en acceptabel gräns.
Och det är inte ok att man får 4 mbit i ett område som sak leverera upp till 16mbit, man måste kunna leverera hälften jag skulle egentligen vilja säga 70 %, varför?
För att det är det som lovas och det betalar man för.

Det är inte ok att få runt 3 mbit som max på ett 7,2 mbits abonnemang och runt 4-5 på något som ska leverera upp till 16mbit.

Då är det bättre att man säljer det som 3,6 samt 8mbit vilket är mer realistiskt.

Det är något fel om man aldrig får hälften av de utlovade oavsett tid på dygnet.


Om leverantören har för dålig kapacitet pga deras kunder använder tjänsten det levererar, ska inte vändas mot konsumenten.

Det är bara börja leverera eller sluta lova.


Självklart måste man beakta avstånd kapacitet etc.

men det är inte acceptablet att inte få hälften ens klockan 4 på morgonen av utlovat.


Att skylla på användare och tekniken räcker inte.

9

Sv: Kontroll av operatörer.

Nej, det verkar inte alls som ni förstår. Visst är marknadsföringen lite oansvarig men inte osann. Vad är det i UPP TILL som ni inte förstår? Det finns till skillnad mot ADSL-erbjudanden ingen som helst garanterad minimihastighet, därför att det är helt omöjligt över en delad radioöverföring med användare som flyttar på sig.

Det jag vänder mig mest emot är att föra fram mobilt bredband som en generell ersättare eller likvärdigt alternativ till dedicerad kapacitet som stadsnät eller ADSL. Det är det inte, och kommer aldrig att bli.

Sune skrev:

Hej Marcus, jag förstår visst hur det tekniskt ligger till, men skall man låta det vara så hur länge som helst?
Om det är många som är uppkopplade till samma cell, så att hastigheten sjunker under en acceptabel nivå, så skall man väl öka effekten på cellen.

Vad är det du skall öka? Knappast effekten. Modulationsgraden är beroende på avståndet och ligger med HSPA+ precis i framkanten vad tekniken klarar av. Frekvensutrymmet är en ändlig resurs. Vad skall man öka?

Visst har man rätt att förvänta sig att tjänsten skall till största delan fungera rimligt bra, men att tro att man kan kräva en viss hastighet bara för att det står "upp till 7 Mbit" på ens modem är ju löjligt. Tvärtom är det ju just dessa användare som anser sig ha rätt att hela tiden maxa sitt användande som sänker systemen och skapar problem för alla normala användare med realistiska förväntningar.


andy78 skrev:

Vad är det vi ska förstå att det är ok att lova 100 % och leverera en fjärdedel (25%) av det man lovar?

Det lovas ingenting, just för att det är omöjligt. Men jag har sett dina inlägg tidigare och kan bara konstatera att du är helt bortkopplad från verkligheten när det gäller detta.

Och det är inte ok att man får 4 mbit i ett område som sak leverera upp till 16mbit, man måste kunna leverera hälften jag skulle egentligen vilja säga 70 %,  ...  Det är inte ok att få runt 3 mbit som max på ett 7,2 mbits abonnemang och runt 4-5 på något som ska leverera upp till 16mbit.

Du är helt ute och cyklar. Fattar du inte att med helt optimal överföring kan man kräma ut runt 20-21Mbps per kanal per sektor. Inte per användare, utan per sektor, för alla i den att dela på. Operatörerna har  3x5 Mhz, så en fullt utbyggd bas klarar 3x20 Mbps per sektor, men detta kräver dessutom i princip fiber för backhaul.


men det är inte acceptablet att inte få hälften ens klockan 4 på morgonen av utlovat.

Om du och en annan maxande användare är vaken blir det ju hälften kvar. Med dit resonemeng behöver du en egen sektor helt för dig själv. Som sagt, helt ute och cyklar.


/Marcus

10 Senaste redigerad av A-Man (2010-08-30 07:25:59)

Sv: Kontroll av operatörer.

Marcus vi alla förstår att det är upp till hastigheter som lovas vi säger inget annat.

Jag är glad att du sett mina inlägg förr, du kommer se dem igen.

Du har säkert en fin utbildning och teknisk kunskap, men din attityd i forum kankse inte är något som man lär från böcker.

Om du har en annan Åsikt än mig så tala gärna om vad vi ska acceptera för hastighet än att hela tiden säga att man är ute och cyklar.

Som sagt du har säkert jättefin teknisk kunskap och jag antar att du arbetar med mobila nät, men det förändrar ju inte sanningen att operatören lovar mycket.

"Det jag vänder mig mest emot är att föra fram mobilt bredband som en generell ersättare eller likvärdigt alternativ till dedicerad kapacitet som stadsnät eller ADSL. Det är det inte, och kommer aldrig att bli. "

varför visar du inte ditt missnöje till operatörerna som lyfter fram detta som permanent lösning?
Att vända detta mot användare kommer tyvärr inte förändra mycket.


"Det lovas ingenting, just för att det är omöjligt. Men jag har sett dina inlägg tidigare och kan bara konstatera att du är helt bortkopplad från verkligheten när det gäller detta."

Då kan man fråga vilken värld du lever i, utveckla gärna varför du anser att jag är bortkopplad från verkligen.



"Du är helt ute och cyklar. Fattar du inte att med helt optimal överföring kan man kräma ut runt 20-21Mbps per kanal per sektor. Inte per användare, utan per sektor, för alla i den att dela på. Operatörerna har  3x5 Mhz, så en fullt utbyggd bas klarar 3x20 Mbps per sektor, men detta kräver dessutom i princip fiber för backhaul."

ok man kan kräma 20-21 mbs
Så vad anser du att vi ska acceptera för minimihastighet, det nämner du aldrig i dina inlägg.


Har du nån formel för det också?



Eller jag kankse är ute och cyklar där också..

Kankse jag bara ska betala fakturan hela tiden och cykla vidare......eller vad anser du?

11

Sv: Kontroll av operatörer.

Det lovas ingenting, just för att det är omöjligt. Men jag har sett dina inlägg tidigare och kan bara konstatera att du är helt bortkopplad från verkligheten när det gäller detta..

Vilka inlägg syftar du på?

"helt bortkopplad från verkligheten "
Vad menar du med detta?

12

Sv: Kontroll av operatörer.

andy78 skrev:

Vilka inlägg syftar du på?
"helt bortkopplad från verkligheten "
Vad menar du med detta?

Här är väl ett bra exempel:

http://www.mobilabredband.se/forum/view … 317#p13317

Du får ut 4, ibland 5 Mbps och är missnöjd...?

Jag skall kommentera övrigt senare när jag har bättre tid.

/Marcus

13 Senaste redigerad av A-Man (2010-08-30 13:19:01)

Sv: Kontroll av operatörer.

Du anser att det är ett bra exempel på vad jag får jämfört med vad jag betalar.
Du har hel rätt!


Om jag har ett abonnemang och betalar för en viss hastighet och sedan betalar ännu mer för att få dubbelt så mycket, anser du att jag ska vara nöjd då med att betala 50 % mer men ändå bara få 10% av utlovat.

Du säger själv att det finns tekniska begränsningar, varför tar man det inte i beakning när man säljer tjänsten.
Du håller inte med att de lovar mycket eller?

Om man måste ha en hel sektor för sig själv för att komma upp i 16 mbit då kanske operatörerna måste räkna med att man aldrig är möjligt t och ej sälja det som en självklarhet.


Supporten körde ett exempel.

"Det är tex som att du köper 100 mbit fiber då får du 30mbit"

Du verkar ju kunna en del och har hängt med ett tag.
Håller du med om det, 25 % på en fiberlina ska man vara nöjd då?

14

Sv: Kontroll av operatörer.

Hej alla engagerade deltagare, hur ser Ni på, den provmånad som operatörerna tillhandahåller. Det är ju den månadens resultat man tecknar sitt abb. Sedan efter en tid sjunker farten till cirka hälften, då vill Telenor inte kännas vid att det varit bättre under provmånaden.

Hur kan man erbjuda en provtid, när man inte har koll på alla faktorer????

ÖVERUM, där jag bor tillsammans med c:a 1500 andra, fast vi är så få och inte har bättre fart på mobila bredbandet, hur ska de ha det som är 15000 på samma yta? Används det en annan teknik där?

Det finns fem operatörer här, två master centralt plus Net 1:S master runt omkring. Ha d gott Sune

15

Sv: Kontroll av operatörer.

Eftersom det är tekniskt omöjligt att få fullt, vilket vi har fått förklarat för oss, så får man helt enkelt göra en avägning om det som levereras räcker för ens behov och om man anser att det är rimligt, prestanda pris etc.

Annars får man ta möjligheten att säga upp och välja nåt annat.

16

Sv: Kontroll av operatörer.

Det enda man kan göra själv för att få max fart är att välja ett bra modem och se till att man har ca -75dB i signal. Har man inte det kan man skaffa en riktantenn. Kommer man ändå inte upp i gott och väl fem pinnar kommer man inte att få max fart oavsett hur många som belastar masten. När fler kommer till ökar det signalmängden och ett modem som har svagare signal än de andra kommer bara att kunna kommunicera med reducerad fart. Allt efter totalbelastningen kommer perifera eller svaga signaler att tappas av masten. Detta kallas cell-andning (cell breathing) och är en inneboende egenskap hos den typ av CDMA som 3G använder.


Mobiloperatörer är inte de enda som målar allt i ljusa färger. Försök dig på att investera via banker....

Själv skulle jag akta mig för operatörer som lovar flat rate, det måste dra till sig storanvändare med ty åtföljande mindre fart för alla.

Lösningen ligger i en mast per användare. 4G är ett steg på vägen, men många steg återstår.

Är man missnöjd med farten i sin kommun kan man kolla om det vore möjligt att få fiber framdragen. Med EU-pengar kan det osannolika inträffa. Kontakta kommunen. Kan Säffle kan andra.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.