1 Senaste redigerad av trompa (2010-08-27 20:11:17)

Tråd: 3GN och aktiv USB-kabel

Bor i ett område med dålig täckning på marknivå, men lyfter man upp modemet en bra bit får jag fulla 7,2Mbit
Köpte en "aktiv USB-förlängningskabel 20 meter" (Deltaco) för att få upp modemet i rätt höjd. Tyvärr verkar det inte som att 3GN fungerar med aktiva förlängningskablar. Har provat en 5 meters kabel och det fungerar bra men ger ej tillräckligt med täckning.
20 meters kabeln fungerar, har provat den i datorn och den fungerar med både diskar och modem. Den identifieras som Generic USB hub fast den har bara en port.

Kan det vara så att "aktiva" kablar inte fungerar i Dovado?? Är det nån mjukvarugrej i 3GN som gör att den inte vill kännas vid kabeln?

2

Sv: 3GN och aktiv USB-kabel

Om den aktiva USB kabeln upptäcks som USB-hubb när det ansluts till en PC fungerar den förmodligen inte i 3GN då routern ej stödjer USB-hubbar.

|ZTE MF880|Sierra Wireless 306|Dovado Pro|Tiny|4GR|3GN|UMR|3Maxfart Total|

3

Sv: 3GN och aktiv USB-kabel

Köpte Clas i sjöns aktiva 5m USB i somras, fungerade utmärkt med 3GN och E169. Ingen aning om det funkar med längre kabel.

4

Sv: 3GN och aktiv USB-kabel

Tack för svar båda två.. hittade också en tråd om långa kablar, dock gjordes testet mot dator och inte en Dovado men har PM'at trådskaparen ifall det går att testa en 10m mot en Dovado också
http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=2088

Bekymret jag har är att jag vet inte om Dovadon inte fungerar med några av Deltacos kablar, eller om jag bara köpt en för lång.. (10m kunde fungera, plus 5 m oförstärkt som i tråden ovan). Ska se om jag kan hitta en 10m kabel på öppet köp och testa med..

5

Sv: 3GN och aktiv USB-kabel

Köpte hem en 10m aktiv USB-kabel samt en USB-strömkabel, sån som tar ström från två portar.

Testrigg:

 Router: Dovado 3GN (f/w 4.2.5.2543 official)
 Modem:  Huawei E1750 (f/w 11.126.07.04.00)
 Kablar: 5m passiv USB-ha/ho (fr. Biltema tror jag)
         10m aktiv USB-ha/ho Deltaco (Kjell & co 98603)
         20m aktiv USB-ha/ho Deltaco (Kjell & co 98604)
         USB-extraström (Kjell & co 38016)

Så här gick det.

5m passiv kabel: fungerar utmärkt.

10m aktiv kabel: fungerar utmärkt.

10m aktiv + 5m passiv kabel: fungerar utmärkt.

20m aktiv kabel
: fungerar inte alls. Modemet lyser/blinkar men 3GN har ingen kontakt med det.

20m aktiv kabel + extraström
: fungerar urdåligt. Modemet hittades i 3/5 försök, den kan koppla upp ibland men ingen datatrafik verkar flyta. Kopplar ner slumpvist utan att 3GN upptäcker det. Spelar ingen roll om extraströmmen var i modemets eller routerns ände.

Slutsats: ström har ju modemet, så det måste vara något med datasignalen i USB-kabeln som ger sig vid 20m längd. Det fungerar visserligen om man kopplar modemet med 20m-kabeln till dator, men det är kanske något i Dovadon som inte "orkar". 15m totalt räcker för mig så jag är nöjd med testet, hoppas att någon annan tok kan ha nytta av detta också.

Tack till Kjell & co som lät mig köpa grejerna på öppet köp, när jag förklarade att det var detta jag skulle testa, trots att de svetsade plastförpackningarna är omöjliga att öppna så de går lämna tillbaks snygga. De var själv intresserade av resultaten..

6

Sv: 3GN och aktiv USB-kabel

trompa skrev:

Köpte hem en 10m aktiv USB-kabel samt en USB-strömkabel, sån som tar ström från två portar.

Testrigg:

 Router: Dovado 3GN (f/w 4.2.5.2543 official)
 Modem:  Huawei E1750 (f/w 11.126.07.04.00)
 Kablar: 5m passiv USB-ha/ho (fr. Biltema tror jag)
         10m aktiv USB-ha/ho Deltaco (Kjell & co 98603)
         20m aktiv USB-ha/ho Deltaco (Kjell & co 98604)
         USB-extraström (Kjell & co 38016)

Så här gick det.

5m passiv kabel: fungerar utmärkt.

10m aktiv kabel: fungerar utmärkt.

10m aktiv + 5m passiv kabel: fungerar utmärkt.

20m aktiv kabel
: fungerar inte alls. Modemet lyser/blinkar men 3GN har ingen kontakt med det.

20m aktiv kabel + extraström
: fungerar urdåligt. Modemet hittades i 3/5 försök, den kan koppla upp ibland men ingen datatrafik verkar flyta. Kopplar ner slumpvist utan att 3GN upptäcker det. Spelar ingen roll om extraströmmen var i modemets eller routerns ände.

Slutsats: ström har ju modemet, så det måste vara något med datasignalen i USB-kabeln som ger sig vid 20m längd. Det fungerar visserligen om man kopplar modemet med 20m-kabeln till dator, men det är kanske något i Dovadon som inte "orkar". 15m totalt räcker för mig så jag är nöjd med testet, hoppas att någon annan tok kan ha nytta av detta också.

Tack till Kjell & co som lät mig köpa grejerna på öppet köp, när jag förklarade att det var detta jag skulle testa, trots att de svetsade plastförpackningarna är omöjliga att öppna så de går lämna tillbaks snygga. De var själv intresserade av resultaten..

Tack för testet, har inskaffat Telenor bredband kontant ( saknar min fiber! ) och funderar på att låta modemet bo utomhus, UMR:en vill jag gärna inte ha utomhus.

Modemet är ett Huawei E1550, har dock ej testat med ett sådant då jag använder E1750 just nu.

Anledningen till att det föll på Telenor är just för att det är obegränsat med trafik och jag ansluter mot en FTP, och då tickar det på ganska snabbt.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

7

Sv: 3GN och aktiv USB-kabel

Jag har modemet utomhus, från början tänkte jag kapsla in det i lite isoleringsull så den värmer sig självt så att säga, men av någon anledning blev det aldrig gjort. Nu har den bara tickat på och fungerat trots -11 grader som lägst, så det är kanske inget att bry sig om då.
Dovadon har jag inne i en kalldel av huset, det är runt 0-10 grader där på vintern, fungerar hur bra som helst.
Valde Telenor också för den obegränsade trafikens skull. Dovadons statistik säger att jag förbrukar ca 15-20Gb per månad så jag hade nästan klarat mig med nåt annat abb, men varför? Telenor är lika billigt och begränsningar suger..!