26 Senaste redigerad av Discover (2013-04-14 22:02:54)

Sv: Är det några som kör VoIP över Ice net?

Blor nog att vidarekoppla det svenska mobilabonnemanget till SIP-nummret och koppla upp mobilen över Ice när man glider genom skärgården.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

27

Sv: Är det några som kör VoIP över Ice net?

Ser att två olika siemens Dect modeller nämns för VOIP, det finns både A580ip och A850ip. Någon väsentlig skillnad?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

28 Senaste redigerad av G-Man (2009-12-31 22:07:30)

Sv: Är det några som kör VoIP över Ice net?

finns a580ip som är baserad på A58 handenheten
sedan finns en gammal model som 'vissa voip leverantörer har liggandes' som fortfarande säljs aktivt, köpta utanför se troligen.
A850ip tror jag är en typo helt enkelt då den serut på pricken som en 58 där den är listad.

kolla:
http://gigaset.com/shc/0,1935,se_sv_0_1 … rn,00.html

kolla även dom gamla voip dectarna som fortfarande säljs av vissa.
http://gigaset.com/shc/0,1935,se_sv_0_7 … rn,00.html
tex Gigaset C450 IP
Gigaset CE460 IP R
Gigaset S675 IP
Gigaset S685 IP
osv

?XX5 = telefonsvarare
AXXX = billigaste serien
osv osv

vissa har aldrig sålts av siemens i detta land utan är mellan import med vad detta innebär.
tex A580ip har färdiga configs för några vanliga svenska voip/sip leverantörer så det räcker att ange id och lösen för att ringa.

29

Sv: Är det några som kör VoIP över Ice net?

Hei

Jeg har en siemens gigaset as150, (og ja den lå ikke under sofaen, men langt inni haugen på et iskaldt rotrom.)
Denne telefonen skal í¦re DECT/GAP støttet.
Den har egen basestasjon for ladding samt linjeinngang med bredkontakt (isdn). Legger link til telefonen http://gigaset.com/shc/0,1935,hq_en_0_1 … rN,00.html

Kan jeg da prøve med denne, og isåfall hvordan.


(PS:jonasolof, takker masse for din info ang axssesinfprogrammet. Nå har jeg også muligheten til å stille inn på den ene senderen i mast med to.)

30

Sv: Är det några som kör VoIP över Ice net?

Känner inte till något sätt att få  övergång  från ISDN utrustning för anslutning till tcp/ip.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

31

Sv: Är det några som kör VoIP över Ice net?

övergång isdn/stn/sip finns, men du behöver 'dyr' hårdvara och/eller mjukvara som gör detta. ta en titt på voip pryttlar och växlar m.m.
enklaste är en linux server med div hårdvara.
men det hela är lite 'offtopic' på detta forum då inget har med mobilt bredis att göra och infon du letar finns om man googlar lite om det.

finns operatörer som säljer d-hårdvara som gör det du vill, annars kan man bruka en gammal pc plus några pci kort för att göra det.

är billigare med en ny dect.

om du skriver på engelska så är det lettere att begripe för mig iaf, kanske missförstod något.

32

Sv: Är det några som kör VoIP över Ice net?

"haugen på ett iskaldt rotrom" lattjo men det är faktiskt obegripligt. Långt in i högen i ett iskallt skräprum?

Fast det handlade mer om var decttelefonen låg så det var inte så viktigt. Hur man kopplar in gamla isdn-telefoner är rätt off toppic här men inte ska norrmän och danskar som vill delta behöva skriva på engelska. Har förövrigt aldrig sett ett danskt inlägg, har dom eget forum?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

33

Sv: Är det några som kör VoIP över Ice net?

Jaha, ni e ju rett trevliga her inne smile.
---- "haugen på ett iskaldt rotrom" lattjo men det är faktiskt obegripligt. Långt in i högen i ett iskallt skräprum? ---et rum fyld med massa grejor--- e just vad det va. Nog om det.
Jag ser nu at man måste skriva enten på svenska eller på engelska, och sedan min engelska e lite bättre enn min svenska så går jag över til det. Hm vurderar båda,  ifall nogon inte e så stödig på engelska hellre.

Now, Im gonna buy a IP phone, and then get back to our original topic. How to use voip on ice.net's. (Så, jag skal nu kjöpa en telefon som stöder iptelefoni och så komma tilbaka hit så vi kan diskutera vidare på ämnet som den här tråden egentligen skulle handla om.)
Tackar så mycket. (BTW: vi  norskar har hellre inte någa ordentliga forum som vi tar up det här emnet.)

34

Sv: Är det några som kör VoIP över Ice net?

ne, de e greijt om du skriver på norsk, men du får vara snälla att förklara uttryck som kan vara dunkla för svenskar.  När jag googlade på rotrom verkade det vara ett ställe där man lät plantor gro. Språkliga utmaningar är alltid välkomna. Anledningen till att jag drog i gång tråden om Voip var för att få en diskussion om vad som är bästa teknik för att använda voip med trådlöst bredband som Ice. G-man har redan klart förespråkat ip-förberedda decttelefoner framför ATA boxar till vilka analoga telefoner kan kopplas. Ur operatörernas synpunkt kan det vara lockande att låta vaneberoende människor använda sina gamla analoga telefoner i den omhuldade trygghetens tecken.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

35

Sv: Är det några som kör VoIP över Ice net?

ata boxar ger ofta/lätt/lättare uselt ljud, annars funkar dom ok.
men dom har ganska kraftiga begränsningar till hur många telefoner man kan ansluta innan det havererar...

har man tex EN gammal televerket telefon som korrekt byggd, så funkar ATA oftast skapligt bra om den är inställd rätt och längden på dom analoga sladdarna är relativt 'korta'.

det är bara att prova, men ata boxarna kostar som en sip dect så... tycker dom blivit obsolete, typ som i286...

36

Sv: Är det några som kör VoIP över Ice net?

Jag väcker denna tråd ur sin törnrosa sömn.

Vad ska man tänka på när man ger sig in på detta?
I.o.m nya modemen (D90) så har jag funderingar på att testa Ip telefoni (Cellip eller Phonzo).

Nån som har erfarenheter?

Jag har riktantenn och med nuvarande D35 så ligger jag väl på 1/0,5 Mbit/s i snitt.

Kan man förvänta sig att det funkar eller kan Net1 tänkas bromsa det på nåt sätt för att istället pusha sin lösning?

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

37

Sv: Är det några som kör VoIP över Ice net?

Jag har kört Phonzo det har funkat hyfsat, tyvärr är det lite för mycket driftstörningar i deras nät. Ett problem är att om man talar i telefon samtidigt som du surfar ut på någon lite tyngre sida, då blir det Kalle Anka i samtalskvaliten. Har nu bytt till Net1 tjänst, verkar funka bättre, men har bra kört några dagar, så vi får se.

38

Sv: Är det några som kör VoIP över Ice net?

Använd QOS och dedikera trafik till sip så funkar det.
Montera en ddwrt och kör lan via den.
Kör cellip funkar bra, men net1 har för dålig bandbredd här när jag testade sist. 3G funkat ok.

39

Sv: Är det några som kör VoIP över Ice net?

Cellip påstår att deras PAP2-T adapter bara behöver 80kbits i vardera riktningen, sämre än så har jag sällan.
Kan man konfigurera D90 med QoS?

Det var ju nån i tråden http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=3743 som telnetat in i D40, kan man göra motsvarande med D90?

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

40

Sv: Är det några som kör VoIP över Ice net?

Jag kör - sedan knappt två år - fyra stationära "fasta" abb. och ett "fast" i bilen över tre olika R-90-modem via Net1:s nät. Jag använder genomgående Phonzo och deras SPA2102 ATA-boxar. Efter övergången till R-90-modemen - med dubbla antenner (kraftiga riktantenner på de stationära modemen och dubbla fast monterade [rundstrålande] på biltaket fungerar telefonin mycket bra - även på långa avstånd från basstationer. Jag har också ett Net1-abb. i bilen och bedömer att Phonzos fungerar minst lika bra. Observera dock att den mycket goda telefonikvaliteten i form av få drop-outs (låga svarstider) uppnåddes först i och med användningen av de mycket stabila R-90-modemen och konsekvent användning av dubbla antenner. D-35:an gav också ganska bra resultat men användningen av två eller tre carriers (med kortare svarstider som konsekvens) som bara R-90-an klarar innebar ett mycket stort lyft för telefonin - även om t.ex preferred Codec i sig bara kräver 128 kB/sek. D-40:an skall vi inte tala om i detta sammanhang där den närmast motsvarar en leksak i förhållande till R-90:ans utmärkta prestanda. D-40:an kommer f.ö. att fasas ut av Net1.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

41

Sv: Är det några som kör VoIP över Ice net?

Kör Net1 telefoni via R-90 märker till min förvåning att det är samma problem med samtalsprioriteringen som jag har haft vi Phonzo. Trodde i min enfald att Net1 nät var mer prioriterad för sina egna tjänster. Problemet uppstår när samtal pågår och någon annan i familjen tex tittar på Svt play, då går det helt enkelt inte att tala i telefon. Valde faktiskt att gå över till Net1 telefoni bara för att slippa detta problem. Finns det fler med liknade problem, eller kan det vara så att det bara är en inställning på mitt abonnemang.

42

Sv: Är det några som kör VoIP över Ice net?

Video och strömmande media är nog - för att uttrycka mig i klartext - tyvärr inte riktigt Net1:s grej ens utan samtidig användning av telefoni som ju kräver bra realtidskommunikation. Det behövs inte särskilt många videotittande abbonnenter samtidigt inom samma basstationssektor för att det skall bli problem och då i första hand för de som ligger längst bort från basstationen. Här har storcellstekniken sin begränsning - och tillgång: kapaciteten som i sin tur är beroende på den av PTS tilldelade bandbredden. Synd bara att man inte vågar erkänna det här i marknadsföringen. Problemet finns för övrigt (låt vara i mindre omfattning) även inom småcellstekniken - utom 4G ! - där tekniken och kapaciteten egentligen aldrig var tänkt för bandbreddskrävande videotrafik.
Redan i dag finns det utvecklingstendenser inom mobilt bredband som innebär att operatörerna försöker avlasta näten (frekvenser och bandbredd är tyvärr en begränsad resurs) med t.ex wi-fi där det är möjligt. Personligen misstänker jag att vi på sikt får se fler begränsningar vad gäller kapacitetskrävande användning (t.ex video) i mobilnäten - naturlagarna lär ingen kunna ändra på.....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

43

Sv: Är det några som kör VoIP över Ice net?

Skaffa en router med trafik dedicering/qos och montera mellan net1 och svt play så kan tele trafik reserveras.

Problemet jag hadde var störningar som dödade net1 signalen, är ett område utan täckning.

Sip funkar rentallmännt med 8kb upp till 64kb\s bara att välja codec som passar.
Går bra att köra på gprs, problemet är alltid ping och upp hastigheten.

44

Sv: Är det några som kör VoIP över Ice net?

QoS kan du bara påverka i uppriktningen. I den trafik du skickar till operatören kan du välja att reservera bandbredd för t.ex. IP-telefoni.
MEN du kan aldrig reservera någon bandbredd i nedriktningen. Trafiken från operatören till dig styrs av operatören och du kan inte påverka någon QoS åt det hållet...

Så om någon toktankar och fyller upp hela bandbredden i nedriktningen så blir ev. IP-telefoni samtal påverkade. Spelar ingen roll vad du har för router eller om du försöker ställa in QoS.

45

Sv: Är det några som kör VoIP över Ice net?

Upp är känsligast.
Men som jag skrivit i annan tråd, dedikerad anslutning, är bäst. Det är en kompromiss att köra allt på samma anslutning med begränsad bandbredd.
Ställer jag ned svt play banzbredden så funkar det bra, om det går fortfarande.

46

Sv: Är det några som kör VoIP över Ice net?

Det räcker med normalt surfande för att det ska vara stora störningar på taltrafiken vi Net1 telefoni. Det hör till saken att jag dessutom har en bra signal från sändaren. Har man verkligen inte byggt in samtalsprioriterin i sin egna tjänst som kunderna tecknar. Dom tar ju rätt bra betalt för telefon abonnemnget om man tittar på andra operatörer. Det finns ju ingen anledning att abonnera om Net1 inte löser detta.

47

Sv: Är det några som kör VoIP över Ice net?

isf har net1 missat hela vitsen med operatörstelefoni.
tom 3G telefon med hot-spot-ad surf via wifi funkar bekymmerslöst, dvs det går att ringa och surfa utan att det stör varandra.
skapa en andra 'datakanal' i net1 för röst, som med 3G eller gsm tex.

48

Sv: Är det några som kör VoIP över Ice net?

Net1 hade tidigare, fram till våren 2010, telefonin (bl.a handtelefon P-21) lagd i separata "talkanaler" via 1XRTT men tekniken innebar/innbär ett dåligt utnyttjande av det tillgängliga frekvensutrymmet och därför gick man - som en av de första operatörerna i världen - över till att köra både data och telefoni enbart som databitar. I princip samma teknik kommer så småningom för telefoni under 4G för alla operatörer av samma anledning - det blir för dyrt och bandbreddskrävande att reservera särskilda frekvensområden enbart för den (kapacitetsmässigt) relativt sett föga bandbreddskrävande telefonin. Kruxet är bara att det uppenbarligen idag på grund av den begränsade bandbredden är knepigt att få full prioritet för telefonin - "alla trängs idag med alla på för smala vägar". Är vägen fullproppad med bilar kommer inte ens ambulansen fram även om den har prioritet - där gäller bara helikoptertransport.....  Att långsiktigt köra parallellt med EDGE, 2G, 3G oc 4G är knappast hållbart. Gissningsvis blir det därför enbart 4G för all kommunikation men på olika frekvensband och därmed olika kapacitet i tätort och glesbygd - och då måste man ha fixat så inte telefonin drunknar för någon toktankare.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

49

Sv: Är det några som kör VoIP över Ice net?

Jag testar just nu Phonzo (eftersom den var billigast när man vill testa) via D90 och jag är glatt överraskad!
Har hittills inte haft nåra problem när jag ringt ut, däremot så säger frugan (som pratar mycket mer...... ) att en del av hennes väninnor hört att det klippt en del.
Fråga, finns det nåt sätt att se/logga hur trafiken ser ut vid samtal för att kunna lista ut var problemet ligger. Det ska tilläggas att jag kanske gör det svårare än nödvändigt!

Jag kör Linksys via  Devolo DLan 85 (via vägguttagen)

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

50

Sv: Är det några som kör VoIP över Ice net?

Jag har en router framför och en bakom devolo 200, skillnaden i ping är bara 2 millisekunder så det bör inte påverka voip

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.